Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

SAFARI RALLY KENYA - průběh rally

Michal Hochman
Diskuze (0)
Pro své druhé vítězství si v letošním roce dojel Colin McRae a celkově stahuje náskok vedoucího M. Grönholma na sedm bodů. Na životní úspěch dosáhl Roman Kresta, který získal pro škodovku cenné tři body

11.- 14. července 2002

8. Podnik 2002 FIA World Rally Championship for Drivers

8. Podnik 2002 FIA World Rally Championship for Manufacturers

5. Podnik 2002 FIA World Rally Championship of production Cars (sk. N)

I. Etapa (363,42km) 12. Července 2002

08.16 SS 1 Mai Mahiu -Kedong 73,63 km vítěz RZ Mäkinen 120.1 km/h
10:25 SS 2 Seyabei - Kerrerie 81,84 km vítěz RZ C. McRae 131.9 km/h
12:45 SS 3 Nailongilok - Il Damat 74,75 km vítěz RZ Mäkinen 101,0 km/h
14:50 SS 4 Ntulele - Kedong 106,56 km vítěz RZ C. McRae 125,4 km/h

Tradiční překvapení v první RZ, provází jubilejní 50. Ročník Rally Safari. Po pár kilometrech odstupuje vedoucí lídr průběžného pořadí M. Grönholm s poruchou motoru. Ve vedení je T. Mäkinen na Subaru, na druhé pozici dojíždí jezdec týmu Citroen Thomas Radström, třetí je M. Martin na Fordu. Potíže kromě Fordu mají skoro všichni. U týmu Hyundai odstupuje F. Loix v první RZ s poruchou spojky, A. Schwarz má problémy s turbem a odstupuje ve druhé RZ pro poruchu alternátoru. Kankkunen hlásí potíže s tlumiči, stejné potíže má i Peugeot. Ve druhé RZ útočí C. McRae a dostává se na průběžnou druhou pozici za vedoucího T. Mäkinena. Třetí je K. Eriksson, čtvrtý jede C. Sainz pátý je H. Rovanpera, na šestém místě je druhý jezdec škody T. Gardemeister. Třetí RZ vyhrává T. Mäkinen, který zvyšuje náskok na druhého McRae téměř na 2,5 minuty. R. Burns zpomaluje na RZ pro únik oleje. T. Radström má velké problémy s podvozkem, dojíždí do servisní zóny po třech kolech a po opravě pokračuje dál v soutěži. F. Delecour odstupuje v cíli RZ s nefunkčním motorem. S. Loeb, je nucen přímo na RZ provizorně opravit poškozené tlumiče. Po problémech se spojkou, v první RZ odstupuje v průběhu 4. RZ P. Solberg tentokráte s vadnou elektronikou. Zhruba dvacet kilometrů před koncem čtvrté RZ končí T. Gardemeister, když poškodil závěs levého zadního kola. Velkou ztrátu nabral A. McRae, po střetu se skálou a poničil závěs kola. T. Mäkinen odráží atak jezdců Fordu C. McRae a C. Sainze, a přenocuje po první etapě na vedoucí pozici. Překvapením první dne je bezesporu umístění vozů Citroen, sedmé místo T. Radström a deváté místo S. Loebla. Špatně si nevede ani třetí jezdec týmu Škoda R. Kresta na 10. průběžné pozici.

Průběžné pořadí po první etapě I. Etapě

1. Tommi Mäkinen Subaru Impreza WRC Průměrná rychlost 117,3 km/h
2. Colin McRae Ford Focus WRC 02 + 00'16"1
3. Carlos Sainz Ford Focus WRC 02 + 02'54"8
4. Harri Rovanpera Peugeot 206 WRC + 03'37"1
5. Kenneth Eriksson Škoda Octavia WRC + 05'52"4
6. Markko Martin Ford Focus WRC 02 + 06'34"2

II. Etapa (453,42km) 13. Července 2002

07:02 SS 5 Kedong - Mai Mahiu 73,93 km vítěz RZ S. Loeb 118,3 km/h
09:06 SS 6 Il Damat - Nailongilok 74,57 km zrušena komisařem FIA
10:54 SS 7 Kedong - Ntulele 106,37 km vítěz RZ R. Burns 124,9 km/h
13:45 SS 8 Kerrerie - Seyabei 81,67 km vítěz RZ Panizzi 131,1 km/h
15:34 SS 9 Kedong - Mai Mahiu 73,93 km vítěz RZ S. Loeb 147,5 km/h

Ve druhém dějství rally Safari v páté rychlostní zkoušce dochází k drobnému konfliktu mezi vedoucím jezdcem průběžné klasifikace T. Mäkinenem a druhým C. McRaem. McRae se nejprve střetne s ptákem, který mu poškodí přední sklo u spolujezdce, potom dojede vedoucího Mäkinena, který má technické problémy se zadními tlumiči a několik kilometrů jede za ním. Pátou RZ vyhrává Loebl, do vedení průběžné klasifikace se dostává C. McRae. Celou situaci si oba aktéři vysvětlili v servisní zóně, kdy byla pro nepřízeň počasí zrušena 6. RZ. Mäkinen v 7. RZ jede jako k ohni, ale zdrží ho defekt pravého zadního kola, stejně jako C. Sainze. Přes drobné potíže vyhrává rychlostní zkoušku R. Burns, následovaný C. McRae a Rovanperou. Odstupuje i druhý jezdec Škody K. Eriksson, kterému v průběhu přejezdu do servisu praskla přední poloosa. Snažil se problém řešit, aby mohl dojet do servisu, ale snaha vyšla na prázdno. Smutné bylo, že na jezdce z nedalekého servisu se dívali mechanici. (Poznámka: Ti mohou pomoci, pouze po vjezdu do servisní zóny, jinak by byl jezdec diskvalifikován pro přijetí cizí pomoci). V průběžné klasifikaci vede McRae, druhý je H. Rovanpera, třetí C. Sainz, čtvrtý jede K. Eriksson, pátý M. Martin a na šestou pozici se propadl T. Mäkinen. Osmá RZ je pohromou. Po třiceti kilometrech končí T. Mäkinen, pro poškození levého předního kola. Nucen je zastavit i C. Sainz, s poškozenou olejovou pumpou, snaží se ji opravit, ale končí pro nulový tlak oleje. V závěru RZ odstupuje R. Burns, nejprve dojel po třech kolech do cíle RZ, ale pak zapadl do velké jámy a nepodařilo se mu auto vyprostit a nestihl tak časovou kontrolu. Paradoxem je, že to bylo skoro stejné jako u Erikssona, necelý kilometr před servisní zónou. Závěrečná 9. RZ druhé etapy znamená pouze posuny na jednotlivých postech. Perličkou by se mohla jevit dodatečná penalizace 11,30 M. Martina, který se tak propadl ze třetí průběžné pozice na pátou. Skvěle také jedou jezdci Citroenu, S. Loeb, T. Radström, stejně tak i G. Panizzi na Peugeotu. Dobře si vede i poslední zástupce Škody R. Kresta, který je průběžně sedmý, když v 9. RZ se dostal před Kankkunena.

Průběžné pořadí po první etapě II. Etapě

1. Colin McRae Ford Focus WRC 02 Průměrná rychlost 121,9 km/h
2. Harri Rovanpera Peugeot 206 WRC + 02'26"2
3. Thomas Radström Citroen Xsara WRC + 13'18"2
4. Sebastien Loeb Citroen Xsara WRC + 16'50"9
5. Markko Martin Ford Focus WRC 02 + 06'34"2
6. Gilles Panizzi Peugeot 206 WRC + 34'43"3

III. Etapa (273,42 km) 14. Července 2002

07:05 SS 10 Ntulele - Kedong 106,56km vítěz RZ C. McRae 129,2 km/h
08:58 SS 11 Nailongilok - Il Damat 74,45 km vítěz RZ G. Panizzi 108,3 km/h
12:11 SS 12 Seyabei - Kerrerie 81,84 km vítěz RZ S. Loeb 131,9 km/h

Na start třetí etapy nastoupilo pouhých čtrnáct vozů startovního pole. Desátou RZ vyhrál C. McRae, a dal tím jasně najevo, že kráčí za vítězstvím v jubilejním 50. Ročníku Rally Safari. Druhý Rovanpera dojel s 45 vteřinovou ztrátou, třetí A. McRae se ztrátou jedné minuty a 27 vteřin. Většina šéfů vzhlíží ke svým týmovým trojkám, které mohou ještě bodovat v seriálu MS značek. Nejlépe je na tom Ford, který má v soutěži dva vozy, C. McRae (1) M. Martin (5), Peugeot sice také dva vozy, ale bodovat může jenom H. Rovanpera (2), G. Panizzi může bodovat do MS jezdců, Škoda má mladíka R. Krestu (7) pro něhož je to životní úspěch a ve hře jsou tři body, Hyundai spolehlivého "dojížďáka" J. Kankunena (8) 2 body dobrý, ztráta na Škodovku by nebyla tak veliká a konečně Mitsubishi statečného A. McRae (9) s jedním bodem. Nejhůře jsou na tom jezdci Citroenu, T. Radström (3) a S. Loeb (4) ti letos jeli sbírat zkušenosti, vedou si skvěle, ale bodovat mohou pouze do MS jezdců. Karty jsou rozdány, odstupy také a do konce 50. ročníku Rally Safari zbývají pouhé dvě RZ. Napětí je veliké, a jakákoliv zpráva o problémech vyvolává stav infarktu. V jedenácté RZ zkoušce, kterou vyhrává G. Panizzi, zaútočil M. Martin na čtvrtou pozici S. Loebla, a jde před něj v průběžném pořadí. Je to dáno i problémy S. Loebla, který na RZ zlomil tlumič! Problémy má A. McRae i Kankkunen. Jednotlivé odstupy jsou tak veliké, že nemohou zásadně nic změnit na pořadí. Malé drama přináší pouze souboj Loebla s Martinem o čtvrtou pozici. Loebl sice poslední 12. RZ vyhrává před Martinem o necelých 58 vteřin (57,9), ale v konečném součtu je o 20,1 vteřiny pátý. Nikdo z předních pozic neodstupuje, a pořadí je tedy konečné.

Pro své druhé vítězství si v letošním roce dojel Colin McRae a celkově stahuje náskok vedoucího M. Grönholma na sedm bodů. Spokojenost vládne asi ve všech týmech, je to po dlouhé době kdy kromě Subaru bodují všichni. Na životní úspěch dosáhl Roman Kresta, který získal pro škodovku cenné tři body.

Dvacet plakátů ze Safari rally najdete zde. >>>

50. Ročník SAFARI RALLY KENYA

Konečné pořadí jezdců

1. Colin McRae Ford Focus RS WRC 02 10 bodů Průměrná rychlost 120,7 km/h
2. Harri Rovanpera Peugeot 206 WRC 6 bodů + 02'50"9
3. Thomas Radström Citroen Xsara T4 WRC 4 body + 18'38"6
4. Markko Martin Ford Focus RS WRC 02 3 body + 21'28"0
5. Sebastien Loeb Citroen Xsara T4 WRC 2 body + 21'48"1
6. Gilles Panizzi Peugeot 206 WRC 1 bod + 34'41"0

50. Ročník SAFARI RALLY KENYA

Konečné pořadí týmů

1. Ford 14 bodů (1+3. místo)
2. Peugeot 6 bodů (2. místo)
3. Škoda 3 body (4. místo)
4. Hyundai 2 body (5. místo)
5. Mitsubishi 1 bod (6. místo)
Michal Hochman
Diskuze (0)