Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Sháníte starý Land Rover? Máme pro vás užitečné rady před koupí

Tomáš Dusil
Diskuze (0)

Britský Land Rover je dnes konkurencí pro německé prémiové výrobce. Začátky firmy se ale nesly přesně v opačném duchu. První Land Rover byl vše, jen ne luxusním zbožím.

Po konci druhé světové války závisela obživa obyvatel zejména na úrovni zemědělství. Koně však byli málo výkonné a traktorů chronický nedostatek. Land Rover Series vznikl jako snaha spojit roli malotraktoru a osobního auta. Sice se nabízela možnost využít válečný Willys Jeep, jenže ten pro danou úlohu nebyl příliš vhodný. „Jedním z důvodů byl fakt, že byl prostě příliš těžký vinou masivního ocelového rámu. Druhým pak nemožnost instalace tzv. PTO pro pohon zemědělské techniky,” říká na úvod k LR Aleš Kautský z českého Land Rover Series Clubu (www.lrsc.cz). I proto je původní land rover navržen zcela jinak.

„Zatímco oceli byl nedostatek, hliníku, konkrétně toho pro leteckou výrobu, byl v poválečné Anglii naopak přebytek. Z toho důvodu se rozhodlo jej využít k výrobě karoserie prvního land roveru. V podstatě se jednalo, stejně jako v případě rámu, o takovou z nouze ctnost,“ vypráví Kautský. Na rozdíl od leteckých slitin hliníku Land Rover sáhl po materiálu zvaném Birmabright. Chemické složení této hliníkové slitiny (s příměsí hořčíku a manganu) lépe vyhovuje odlišným podmínkám v automobilovém průmyslu. Z letectví pochází také metoda spojování jednotlivých částí lehké karoserie. „Některé její celky jsou bodově svařované, jiné, a těch je více, ale nýtované,“ upřesňuje Kautský. Kritická místa jsou navíc dodatečně vyztužena nanýtovanými ocelovými profily. „Land Rover Series I byl původně projektovaný na deset let životnosti, ovšem tento parametr se podařilo mnohonásobně překonat, jak dokazují i dnes funkční exempláře první série,“ poznamenává Kautský. Je jich ale velice málo.

Jak asi tušíte, když se setká hliník s uhlíkovou ocelí, hrozí při nedostatečně vyřešeném oddělení obou materiálů takzvané galvanická oxidace. Tu mnozí považují za korozi, chemicky se však jedná o jiný proces, jakkoliv navenek je to vlastně stejné. „Oxidace přirozeně velmi trápí také staré land rovery, kde je méně odolný materiál – hliníková slitina – její obětí. Metod, jak ji opravit, případně zastavit, je hned několik,“ vypráví Aleš Kautský.

Video se připravuje ...

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Tomáš Dusil
Diskuze (0)

Doporučujeme