Sháníte starý Land Rover? Máme pro vás užitečné rady před koupí
Britský Land Rover je dnes konkurencí pro německé prémiové výrobce. Začátky firmy se ale nesly přesně v opačném duchu. První Land Rover byl vše, jen ne luxusním zbožím.
Po konci druhé světové války závisela obživa obyvatel zejména na úrovni zemědělství. Koně však byli málo výkonné a traktorů chronický nedostatek. Land Rover Series vznikl jako snaha spojit roli malotraktoru a osobního auta. Sice se nabízela možnost využít válečný Willys Jeep, jenže ten pro danou úlohu nebyl příliš vhodný. „Jedním z důvodů byl fakt, že byl prostě příliš těžký vinou masivního ocelového rámu. Druhým pak nemožnost instalace tzv. PTO pro pohon zemědělské techniky,” říká na úvod k LR Aleš Kautský z českého Land Rover Series Clubu (www.lrsc.cz). I proto je původní land rover navržen zcela jinak.
„Zatímco oceli byl nedostatek, hliníku, konkrétně toho pro leteckou výrobu, byl v poválečné Anglii naopak přebytek. Z toho důvodu se rozhodlo jej využít k výrobě karoserie prvního land roveru. V podstatě se jednalo, stejně jako v případě rámu, o takovou z nouze ctnost,“ vypráví Kautský. Na rozdíl od leteckých slitin hliníku Land Rover sáhl po materiálu zvaném Birmabright. Chemické složení této hliníkové slitiny (s příměsí hořčíku a manganu) lépe vyhovuje odlišným podmínkám v automobilovém průmyslu. Z letectví pochází také metoda spojování jednotlivých částí lehké karoserie. „Některé její celky jsou bodově svařované, jiné, a těch je více, ale nýtované,“ upřesňuje Kautský. Kritická místa jsou navíc dodatečně vyztužena nanýtovanými ocelovými profily. „Land Rover Series I byl původně projektovaný na deset let životnosti, ovšem tento parametr se podařilo mnohonásobně překonat, jak dokazují i dnes funkční exempláře první série,“ poznamenává Kautský. Je jich ale velice málo.
Jak asi tušíte, když se setká hliník s uhlíkovou ocelí, hrozí při nedostatečně vyřešeném oddělení obou materiálů takzvané galvanická oxidace. Tu mnozí považují za korozi, chemicky se však jedná o jiný proces, jakkoliv navenek je to vlastně stejné. „Oxidace přirozeně velmi trápí také staré land rovery, kde je méně odolný materiál – hliníková slitina – její obětí. Metod, jak ji opravit, případně zastavit, je hned několik,“ vypráví Aleš Kautský.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.