Škoda 120 L V8: Závodní bestie z Nového Zélandu s osmiválcem Rover
Škodovky byly v dobách socialistického Československa podobně jako vozy ostatních východoevropských automobilek na Západě vysmívané kvůli své zastaralosti, vybraní zákazníci si je ale cenili pro jejich nízkou cenovku a jednoduchou techniku. Právě tento charakter zaujal až na Novém Zélandu, tamější závodník Trevor Crowe si totiž v osmdesátých letech nechal přestavět Škodu 120 L pro závodní účely. Popisoval ji jako bestii.
Můžete se podivovat nad tím, jak Crowe získal automobil z druhého konce světa. Ono to ale nebylo nic tak složitého, protože vozy Škoda se v osmdesátých letech na novozélandský trh vyvážely. Navíc na Novém Zélandu se jeden čas i Škodovky montovaly a dokonce pro tamější trh vznikl přestavbou Škody Octavia offroad Trekka.
Crowovi nestačilo vyhodit z kabiny stodvacítky všechno nepodstatné, namontovat bezpečnostní rám a obout slickové pneumatiky, místo toho se rozhodl provést výraznější úpravy. Pro Crowa to byla první taková úprava, další následovaly později, třeba na bázi Subaru Justy.
V první řadě bylo potřeba vyměnit motor, protože výchozí dvanáctistovka o výkonu 38 kW by na soupeře rozhodně nestačila. Proto byla nahrazena agregátem, který Australané doslova milují, a to silným vidlicovým osmiválcem.
Jmenovitě se v útrobách závodní Škodovky stáje CroweSport objevil hliníkový atmosférický osmiválec z dílny Roveru. Jednotka o objemu 4416 cm3 byla převrtána na objem pět litrů a doplněna o karburátory Holley, nerezové svody nebo ložisková vahadla ventilů. Výsledný výkon jednotky jsme bohužel nezjistili.
Motor byl umístěn před zadní nápravu, do prostoru, který v sériové stodvacítce obsazovala zadní sedadla. Spárován byl s převodovkou od Porsche, která posílala jeho sílu na zadní kola. Motorové úpravy následně doplnily i změny na karoserii, Škodovka přišla o nárazníky, na zádi se objevilo mohutné křídlo. Kvůli plánovanému nasazení v rallye a rallyecrossu bylo přepracováno také zavěšení.
Přestavba stroje z východní Evropy se novozélandskému pilotovi vyplatila, protože v následujících letech se osmiválcové stodvacítce vcelku dařilo. V roce 1988 zvítězila v Blenheim Rally, o dva roky později v Timaru Rally a v roce 1992 v Canterbury Rally. Automobil byl navíc nasazován v závodech ještě 20 let po svém vzniku, v závodě historických vozidel do vrchu v Queenstownu navázal na své dřívější úspěchy a vyhrál.
V roce 2010 Crowe svůj mladoboleslavský speciál prodal. Nynější vlastník jej chce nasazovat v novozélandském okruhovém šampionátu historických vozidel. I kvůli tomu jej loni dále ladil, vůz se třeba dočkal přestavěného motoru Rover.