Škoda Auto loni prodala 684 tisíc aut, záchrana přišla z Německa a Číny
Tržby firmy se propadly o 6,2 % na 187,8 miliardy Kč. Dodávky zákazníkům mírně vzrostly o 1,4 % na rekordních 684.200 vozů. Letos by Škoda mohla dosáhnout dalšího prodejního rekordu, řekl předseda představenstva Reinhard Jung.
Na růstu se výrazně podílely dodávky v Číně, kde automobilka více než zdvojnásobila odbyt na 122.556 vozů. Škoda zároveň zaznamenala prodejní rekord na německém trhu, kde díky šrotovnému zvýšila prodej o 44 % na 162.328 aut. Pokud by nepřišlo německé šrotovné, stala by se velmi pravděpodobně pro Škodu největším trhem Čína, která vykazuje v posledních letech výrazné meziroční nárůsty.
Ve středoevropském regionu zaznamenala Škoda pokles o 8,5 % na 119.923 aut a ve východní Evropě se odbyt propadl o polovinu na 60.464 aut. K největším propadům došlo na rumunském trhu (-61 %) a na Ukrajině (-77 %).
Škoda Auto - Dodávky zákazníkům podle zemí | ||||
Trh/rok | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
Německo | 103 931 | 112 452 | 112 504 | 162 328 |
Čína | 660 | 27 325 | 59 284 | 122 556 |
Česká republika | 65 171 | 66 806 | 58 001 | 56 504 |
Polsko | 28 783 | 33 210 | 33 986 | 38 305 |
Velká Británie | 38 801 | 40 430 | 37 072 | 36 012 |
Rusko | 14 835 | 27 535 | 50 733 | 33 002 |
Francie | 16 754 | 19 404 | 19 480 | 20 313 |
Itálie | 16 515 | 19 103 | 20 809 | 18 215 |
Rakousko | 16 943 | 16 012 | 16 700 | 17 500 |
Španělsko | 24 869 | 26 920 | 19 519 | 16 906 |
Slovensko | 21 380 | 19 358 | 17 809 | 14 613 |
Indie | 12 105 | 12 170 | 16 051 | 14 535 |
Belgie | 11 152 | 14 001 | 14 130 | 12 358 |
Rumunsko | 20 153 | 24 015 | 22 937 | 8 913 |
Ukrajina | 19 007 | 22 775 | 28 524 | 6 533 |
Celkem značka Škoda | 549 667 | 630 032 | 674 530 | 684 226 |
"Nepříznivé podmínky na automobilových trzích, zvýšený konkurenční a cenový tlak zejména ve východní Evropě a pokles pro nás relevantních celkových trhů měly značný vliv na hospodářský výsledek. Zátěží pro nás byla také vysoká volatilita české koruny," řekl člen představenstva za oblast ekonomie Holger Kintscher. Podle něj se však Škodovce podařilo zachovat výraznou ziskovost díky důsledné nákladové kázni a úspornému programu Scout.
Nejprodávanějším modelem byla Octavia s růstem o 2,4 % na 273.590 vozů, prodej modelu Octavia Tour meziročně klesl o 43 % na 43.745 vozů. Menší Fabia zvýšila odbyt o sedm procent na 264.173 aut. Nová generace vlajkové lodi Superb zvýšila prodej o 74 % na 44.548 aut, naopak Roomster zaznamenal pokles o 18 %. Loni představený model Yeti si koupilo přes 11.000 zákazníků. Prodejní počty v jednotlivých modelových řadách zveřejníme v samostatném článku, který připravujeme na úterý 23.3.2010.
Škoda loni investovala 11,7 miliardy korun, což je o 19,5 % méně než v roce 2008. Automobilka investovala hlavně do produktových řad Yeti a Superb Combi.
Za leden a únor letošního roku Škoda podle Junga zvýšila prodej o 33 % na 106.025 vozů. Přes pokles na německém trhu se odbyt v západní Evropě zvýšil o čtvrtinu na 47.431 vozů. Prodej ve střední Evropě se zvýšil o 16 % na 17.910 aut. Naopak na východoevropském trhu pokračoval pokles odbytu o 36,5 % na 6590 vozů. Prodej na čínském trhu se zvýšil o 129 % na 26.674 aut.
Škoda bude letos pokračovat ve zvyšování výroby v zahraničních závodech v Číně, Indii a Rusku. Ty loni vyrobily 170.000 vozů, tedy o 44.000 více než v předchozím roce.
Firma potvrdila, že pracuje na vývoji nového vozu, který by se zařadil mezi Fabii a Octavii. "Auto se stupňovitou zádí pod úrovní Octavie chystáme, intenzivně se nyní pracuje na jeho vývoji. Obvykle trvá vývoj auta zhruba dva až a dva a půl roku a my jsme nyní zhruba v polovině. Termín zahájení výroby jistě včas oznámíme," podotkl Jung. Vedení firmy také potvrdilo, že se Škoda vzhledem k situaci na trzích nyní soustředí při vývoji hlavně na menší vozy, které jsou cenově dostupnější.
Oproti konci roku 2008 se o dvě procenta snížil počet zaměstnanců, v automobilce na konci roku 2009 pracovalo 26.153 lidí včetně agenturního personálu. Nyní ve firmě probíhá kolektivní vyjednávání o výši mezd, dohoda však zřejmě v nejbližších dnech nepadne. Návrhy firmy na minimální zvýšení tarifu zatím odbory odmítají. "Není to jednoduché, ale k dohodě se snad dostaneme v nejbližších týdnech," podotkl Jung.