TEST Škoda Octavia Combi 4x4 1.9 TDI – Mé drahé úspory

Škoda Octavia
Škoda Octavia
Škoda Octavia
Škoda Octavia
40 Fotogalerie
Jediným způsobem, jak získat u stále úsporné a solidní, i když končící motorizace 1.9 TDI šestistupňovou manuální převodovku, je koupit si ji s pohonem 4x4. Vyrazili jsme tedy na test spotřeby. Daleko.

Přehlídka motorizací, převodovek a systémů pohonu Škody Octavia představuje v současnosti docela dlouhé čtení. Do nedotknutélného hájemství systému čerpadlo-tryska u turbodieselů vnikl před půl rokem první dvoulitrový common-rail ve vrcholné verzi RS s výkonem 125 kW a na dveře už klepe největší novinka, 1.6 TDI CR/77 kW, bohužel pouze s pětistupňovou převodovkou.

V nabídce přitom zůstávají jak letitý 1.9 TDI/77 kW, tak dvoulitr 103 kW. Pokud si zákazníci kupují nižší naftové motorizace, je jedním z argumentů logicky spotřeba – a zde se střetávají s realitou. Až na vyjímku zmíněné verze 4x4 jsou totiž 1.6 TDI i 1.9 TDI dodávány v mechanické verzi pouze s pěti převodovými stupni. Volba na test verze 1.9 TDI 4x4 padla tedy logicky – vyváží šestý stupeň alespoň částečně handicap palivově náročnějšího pohonu obou náprav?

V řeči čísel jde o jednoduché počty. Podle údajů výrobce má (u Octavie Combi) verze 1.9 TDI pětistupňovou mechanickou převodovkou kombinovanou spotřebu 5,1 l/100 km, kdežto stejně motorizovaná „čtyřkolka se šestikvaltem“ o 0,9 l/100 km více. Cenový rozdíl je 60.000,- Kč, přičemž za zcela stejné peníze jako pohon 4x4 je možno dostat i provedení s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.

Praxi jsme se rozhodli pojmout velkoryse – za 8 dní ujel testovaný vůz 6838 kilometrů v pěti zemích, pokud za samostatnou zemi počítáme britskou kolonii Gibraltar. Přibližně 75 % vzdálenosti absolvovala Octavia v čistě dálničním provozu, zbytek připadal na města, mírné kopce a kolony všeho druhu. Při polovičním zatížení a dodržování rychlostních limitů ve všech zemích jsme dosáhli průměrné spotřeby 5,8 l/100 km, což nám dělalo radost hlavně u španělských čerpacích stanic s velmi levnou naftou.

skoda octavia testy strednitridaskoda octavia testy strednitrida | Zdroj: acz 

Pro dvoučlenné cestování i na dlouhé vzdálenosti je vůz dostatečně prostorný, cestující vzadu by ale byli vzhledem k rozvoru poněkud nespokojeni s délkou pro kolena. Interiér z kvalitních materiálů nezačal skřípat a radost nám dělalo také dobré odhlučnění – i přes poněkud traktorový zvuk nebylo cestování s turbodieselem spojeno s nutností trápit audiosoustavu a vlastní uši více než snesitelně.

Nejlepší je ovšem nová spojka firmy Haldex, na kterou jsme pěli chválu už u testu modelu Yeti – elektronika totiž nyní reaguje ještě před fatálním prokluzem předních kol a zadní nápravu připojí v podstatě o řád dříve než předchozí generace. Blahodárný stabilizační vliv poháněné zadní nápravy tak řidič pocítí při rozjezdu i v ostřeji projeté zatáčce na jinak suché cestě. Výsledkem je podstatné snížení počtu citelných zásahů ESP a při rozjezdech i protiprokluzového systému. Pokud by byla výsledkem nedávného faceliftu Octavie jen tato výměna spojky Haldex, bohatě by to stačilo.

skoda octavia testy strednitridaskoda octavia testy strednitrida | Zdroj: acz 

Co ale nezmizelo, je přece jen citelná hmotnost turbodieselu a s ním chuť zabořit příď do každé pukliny, kterou kola na silnici najdou. Nejde sice o nic fatálního a věkem se i tahle nectnost Octavií zlepšuje, verze s motorem 1.8 TSI je na tom ale lépe.

Takže? Za poměrně odůvodnitelný příplatek získá majitel nejen auto, které jej nenechá trčet na prvním sněhu, ale oproti verzi s pohonem předních kol i podstatně zábavnější auto pro celoroční jízdy. Rozdíl ve spotřebě je přitom relativně malý a ani delší cesty by řidičovu kapsu zatěžovat příliš neměly.

skoda octavia testy strednitridaskoda octavia testy strednitrida | Zdroj: acz 

První cena vozu424.900,- (1.6 MPI 75 kW Classic)
První cena vozu s testovanou motorizací474.900,- (1.9 TDI PD 77kW Classic)
Základní cena testovaného vozu645.900,- (1.9 TDI PD 77kW 4x4 Elegance)
Cena testovaného vozu vč. příplatků737.200,- (1.9 TDI PD 77kW 4x4 Elegance)

Plusy

  • Design
  • Kvalitní interiér
  • Prostorný zavazadelník
  • Výtečně reagující pohon zadních kol
  • Úsporný motor

Mínusy

  • Hlučný motor
  • Cena základních verzí i příplatků
  • Málo místa pro kolena vzadu