Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia WRC 1999-2003

Škoda Octavia
Škoda Octavia
Škoda Octavia
Škoda Octavia
15 Fotogalerie
Diskuze (2)
Třetí nejrychlejší čas Didiera Auriola v úvodní RZ letošní Kyperské rallye udělal symbolickou tečku za poměrně úspěšnou érou vozů Škoda Octavia WRC v mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Tyto vozy bohatě přispěly k více než stoleté tradici sportovních aktivit značky Škoda.

Příspěvek Octavií WRC do bohaté pokladnice dědictví týmu Škoda Motorsport, stejně jako jejich podíl na tvorbě image společnosti Škoda Auto, je nepřehlédnutelný. V každé sezóně bylo co slavit. Vítězství v rychlostních zkouškách, umístění na stupních vítězů a řada důkazů spolehlivosti, toto vše podpořilo solidní prestiž týmu Škoda Motorsport na kolbištích světového šampionátu.

Byly to právě Octavie WRC, které umožnily týmu Škoda Motorsport vstoupit poprvé v historii značky do čela podniku seriálu mistrovství světa a právě tyto vozy stály i za historicky prvním umístěním na stupních vítězů světové rallye. Škoda Octavia WRC má na kontě dvě vítězství v jednotlivých rychlostních zkouškách: na náročné Safari Rallye a také na Katalánské rallye, která se jede na ultrarychlém asfaltu. Auriolův třetí nejrychlejší čas na Kypru celou éru zarámoval.

Když tým Škoda Motorsport před několika lety opustil svou tradiční strategii soutěžních vozů nižších kubatur, které aspirovaly pouze na vítězství ve své třídě, směrem k Octavii, bylo všem jasné, že půjde o dlouhodobý projekt, jehož cílem je dostat společnost Škoda Auto do samého srdce světového šampionátu. Škoda Octavia nebyla vzhledem ke své robustnosti tím nejlepším základem pro stavbu ideálního vozu, avšak v době svého vzniku to byl jediný typ z modelové řady Škoda, který splňoval minimální délku požadovanou specifikacemi třídy WRC. Ani tento startovní handicap neubral nic na faktu, že se Octavie WRC staly dalším ze silných vozů z dílen konstruktérů mladoboleslavského týmu Škoda Motorsport.

Tovární tým Škoda Motorsport se zapojil do podniků mistrovství světa již v roce 1973, ale až rok 2002 byl překvapivě prvním šampionátem, kdy se tým zúčastnil celého čtrnáctidílného seriálu. Byl to význačný okamžik v dějinách značky, protože právě v tom roce oslavila společnost Škoda Auto sté výročí svého vstupu do víru automobilového sportu. I přes nároky kladené na vozy i jejich posádky širokou škálou povrchů mistrovských tratí po celém světě dokázal tým Škoda Motorsport dovést vždy alespoň jeden vůz značky Škoda do cíle. Do paměti příznivců rallye i do kroniky týmu se nesmazatelně zapsala loňská Argentinská rallye, kde všechny tři vozy obsadily pozice v elitní desítce.

Mistr světa z roku 1994 Francouz Didier Auriol se za érou Octavií WRC ohlíží s úsměvem: "Octavia WRC byla vlastně mnohem lepší, než si hodně lidí myslelo. Samozřejmě, že kvůli své velikosti nebyla nejrychlejší, ale zato byla stabilní, silná a spolehlivá. S takovým vozem máte vždycky slušnou šanci dokončit rallye a to je základ pro cenné body. Od svého příchodu do světa rallye jsem pomáhal vyvíjet spoustu aut a můžu říct, že musíte nejdřív začít stavět na silném autě, abyste se nakonec dostali k rychlému autu." Didierovy obrovské zkušenosti s vývojem nových vozů pro podmínky světového šampionátu budou hrát ještě důležitější roli v blízké budoucnosti, kdy tým přechází na model Fabia WRC. Didierův týmový kolega, mladý Fin Toni Gardemeister, je považován za budoucího šampióna. Pouze dvakrát letos odjížděl z letošních rallye bez bodového zisku a již nyní je klíčovou osobností ve strategii týmu Škoda Motorsport. "Octavia je opravdu velké auto. Na druhou stranu, tohle by ale byla vážně jediná věc, kterou bych změnil. Velikost je problém jenom na RZ, které jsou úzké a technicky náročné, ale přesto jsem našel hodně tratí, kde jsem na to mohl pořádně šlápnout. A to jsou potom chvíle, kdy jsem šťastný, že můžu sedět za volantem právě takového stabilního auta!"

Didier a Toni jsou posledními z plejády špičkových pilotů, kteří v mistrovství světa hájili barvy mladoboleslavské značky právě s vozy Octavia WRC. Celkem deset jezdců se objevilo v kokpitech Octavií WRC, mezi nimiž byli i mistři světa Kenneth Eriksson, Gabriel Pozzo a v neposlední řadě i Didier Auriol. Technickým mozkem stojícím za úspěchem vozů Octavia WRC je hlavní inženýr týmu Škoda Motorsport, Dietmar Metrich: "Největší silou Octavií WRC byla bezesporu jejich spolehlivost. To znamená, že se naši jezdci mohli ve většině případů na tyto vozy zcela spolehnout v tom, že je dovezou až do samého cíle rallye. Když se ohlédnu zpátky na ta léta neodmyslitelně spjatá s vozy Octavia WRC, myslím, že nejzářivějším okamžikem jejich kariéry bylo třetí místo na Safari rallye v roce 2001. Rozhodně bych ale nezapomínal na Katalánskou rallye 2000, kde jsme vyhráli jednu RZ. Myslím, že to všechny opravdu překvapilo! Stejně tak jako když jsme do posledních metrů Rallye Monte Carlo v roce 2001 bojovali o celkové třetí místo s Francoisem Delecourem. To se znovu ukázalo, že Octavia WRC může být konkurenceschopná i na asfaltu." Dietmar také dodává, že tým Škoda Motorsport postavil okolo třiceti verzí vozů Octavia WRC a že několik exemplářů je nyní k dispozici pro zájemce z celého světa.

Počínaje Německou rallye nahradí tovární tým Škoda Motorsport odcházející vozy Octavia WRC zbrusu novou Fabií WRC. Hlavním prvkem, který se Škoda Motorsport pokusí přenést z Octavie na Fabii, bude její legendární spolehlivost. Didier, Toni i celý tým již tvrdě pracují na tom, aby udrželi záviděníhodný kredit značky Škoda, který si automobilka vydobyla za více než sto let své účasti v motoristickém sportu.



PŘEHLED STARTŮ VOZŮ ŠKODA OCTAVIA WRC

NA SVĚTOVÉM ŠAMPIONÁTU V RALLYE


RallyeJezdecDélka RZVýsledek
1999km
Rallye Monte CarloArmin Schwarz424.69Nedokončil
Pavel SiberaNedokončil
Portugalská rallyeArmin Schwarz358.85Nedokončil
Emil TrinerNedokončil
Katalánská rallye Pavel Sibera380.35Nedokončil
Armin SchwarzNedokončil
Rallye AkropolisArmin Schwarz374.3012. místo
Emil Triner13. místo
Finská rallyeEmil Triner377.2614. místo
Armin SchwarzNedokončil
Rallye San RemoEmil Triner384.3323. místo
Armin SchwarzNedokončil
Britská rallye Bruno Thiry389.394. místo
Armin SchwarzNedokončil


RallyeJezdecDélka RZVýsledek
2000
Rallye Monte CarloArmin Schwarz381.337. místo
Luis Climent9. místo
Safari rallye Armin Schwarz1047.267. místo
Luis Climent8. místo
Portugalská rallyeArmin Schwarz398.358. místo
Luis Climent12. místo
Katalánská rallyeArmin Schwarz383.0911. místo
Luis ClimentNedokončil
Rallye AkropolisArmin Schwarz388.665. místo
Luis ClimentNedokončil
bArmin Schwarz348.41Nedokončil
Luis ClimentNedokončil
Rallye San RemoArmin Schwarz345.3012. místo
Luis Climent13. místo
Britská rallyeArmin Schwarz380.8013. místo


RallyeJezdecDélka RZVýsledek
2001km
Rallye Monte CarloArmin Schwarz355.804. místo
Bruno Thiry8. místo
Švédská rallyeBruno Thiry379.8710. místo
Armin SchwarzNedokončil
Portugalská rallyeArmin Schwarz300.88Nedokončil
Bruno ThiryNedokončil
Katalánská rallye Bruno Thiry347.2910. místo
Armin SchwarzNedokončil
Argentinská rallyeArmin Schwarz389.58Vyřazen po havárii cisterny
Bruno ThiryVyřazen po havárii cisterny
Kyperská rallyeBruno Thiry341.388. místo
Armin Schwarz9. místo
Rallye AkropolisArmin Schwarz356.017. místo
Bruno Thiry10. místo
Safari Rallye Armin Schwarz1071.023. místo
Bruno ThiryNedokončil
Finská rallyeArmin Schwarz406.3815. místo
Bruno Thiry18. místo
Stig Blomqvist22. místo
Rallye San RemoBruno Thiry368.1213. místo
Armin SchwarzNedokončil
Roman KrestaNedokončil
Korsická rallyeArmin Schwarz366.40Nedokončil
Bruno ThiryNedokončil
Britská rallyeArmin Schwarz354.605. místo
Bruno Thiry8. místo
Roman KrestaNedokončil


RallyeJezdecDélka RZVýsledek
2002km
Rallye Monte CarloToni Gardemeister351.6510. místo
Kenneth Eriksson13. místo
Roman KrestaNedokončil
Švédská rallyeStig Blomqvist358.8015. místo
Kenneth ErikssonNedokončil
Toni GardemeisterNedokončil
Korsická rallyeToni Gardemeister356.3012. místo
Roman Kresta14. místo
Kenneth ErikssonNedokončil
Katalánská rallyeToni Gardemeister348.1211. místo
Kenneth Eriksson17. místo
Stig BlomqvistNedokončil
Gabriel PozzoNedokončil
Kyperská rallyeKenneth Eriksson294.299. místo
Toni Gardemeister15. místo
Roman KrestaNedokončil
Argentinská rallyeToni Gardemeister356.755. místo
Kenneth Eriksson6. místo
Gabriel Pozzo9. místo
Rallye AkropolisToni Gardemeister374.1010. místo
Kenneth Eriksson14. místo
Stig Blomqvist17. místo
Safari rallyeRoman Kresta935.237. místo
Kenneth ErikssonNedokončil
Toni GardemeisterNedokončil
Finská rallyeToni Gardemeister401.6812. místo
Kenneth ErikssonNedokončil
Německá rallyeKenneth Eriksson392.7310. místo
Toni GardemeisterNedokončil
Matthias KahleNedokončil
Rallye San RemoKenneth Eriksson385.8411. místo
Roman Kresta12. místo
Toni GardemeisterNedokončil
Rallye Nový ZélandToni Gardemeister411.408. místo
Kenneth ErikssonNedokončil
Australská rallyeToni Gardemeister388.646. místo
Kenneth Eriksson8. místo
Britská rallyeToni Gardemeister367.4510. místo
Kenneth Eriksson13. místo
Roman Kresta15. místo


RallyeJezdecDélka RZVýsledek
2003km
Rallye Monte CarloDidier Auriol415.029. místo
Toni GardemeisterNedokončil
Švédská rallyeToni Gardemeister386.918. místo
Didier Auriol18. místo
Turecká rallyeToni Gardemeister380.007. místo
Didier AuriolNedokončil
Rallye Nový ZélandToni Gardemeister403.525. místo
Didier Auriol8. místo
Argentinská rallyeDidier Auriol402.356. místo
Toni Gardemeister7. místo
Rallye Akropolis Didier Auriol398.639. místo
Toni GardemeisterNedokončil
Kyperská rallyeDidier Auriol341.05Nedokončil
Toni GardemeisterNedokončil



Celkový počet podniků mistrovství světa: 48

Celkový počet startů: 110

Celkový počet rychlostních zkoušek: 1686

Celková délka rychlostních zkoušek: 19 850,16 km

Vstoupit do diskuze (2)