Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia WRC 1999-2003

Vitek Vitek 27. 6. 2003 • 09:27
15
2
Zobrazit náhledy (15)
Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia
Třetí nejrychlejší čas Didiera Auriola v úvodní RZ letošní Kyperské rallye udělal symbolickou tečku za poměrně úspěšnou érou vozů Škoda Octavia WRC v mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Tyto vozy bohatě přispěly k více než stoleté tradici sportovních aktivit značky Škoda.

Příspěvek Octavií WRC do bohaté pokladnice dědictví týmu Škoda Motorsport, stejně jako jejich podíl na tvorbě image společnosti Škoda Auto, je nepřehlédnutelný. V každé sezóně bylo co slavit. Vítězství v rychlostních zkouškách, umístění na stupních vítězů a řada důkazů spolehlivosti, toto vše podpořilo solidní prestiž týmu Škoda Motorsport na kolbištích světového šampionátu.

Byly to právě Octavie WRC, které umožnily týmu Škoda Motorsport vstoupit poprvé v historii značky do čela podniku seriálu mistrovství světa a právě tyto vozy stály i za historicky prvním umístěním na stupních vítězů světové rallye. Škoda Octavia WRC má na kontě dvě vítězství v jednotlivých rychlostních zkouškách: na náročné Safari Rallye a také na Katalánské rallye, která se jede na ultrarychlém asfaltu. Auriolův třetí nejrychlejší čas na Kypru celou éru zarámoval.

Když tým Škoda Motorsport před několika lety opustil svou tradiční strategii soutěžních vozů nižších kubatur, které aspirovaly pouze na vítězství ve své třídě, směrem k Octavii, bylo všem jasné, že půjde o dlouhodobý projekt, jehož cílem je dostat společnost Škoda Auto do samého srdce světového šampionátu. Škoda Octavia nebyla vzhledem ke své robustnosti tím nejlepším základem pro stavbu ideálního vozu, avšak v době svého vzniku to byl jediný typ z modelové řady Škoda, který splňoval minimální délku požadovanou specifikacemi třídy WRC. Ani tento startovní handicap neubral nic na faktu, že se Octavie WRC staly dalším ze silných vozů z dílen konstruktérů mladoboleslavského týmu Škoda Motorsport.

Tovární tým Škoda Motorsport se zapojil do podniků mistrovství světa již v roce 1973, ale až rok 2002 byl překvapivě prvním šampionátem, kdy se tým zúčastnil celého čtrnáctidílného seriálu. Byl to význačný okamžik v dějinách značky, protože právě v tom roce oslavila společnost Škoda Auto sté výročí svého vstupu do víru automobilového sportu. I přes nároky kladené na vozy i jejich posádky širokou škálou povrchů mistrovských tratí po celém světě dokázal tým Škoda Motorsport dovést vždy alespoň jeden vůz značky Škoda do cíle. Do paměti příznivců rallye i do kroniky týmu se nesmazatelně zapsala loňská Argentinská rallye, kde všechny tři vozy obsadily pozice v elitní desítce.

Mistr světa z roku 1994 Francouz Didier Auriol se za érou Octavií WRC ohlíží s úsměvem: "Octavia WRC byla vlastně mnohem lepší, než si hodně lidí myslelo. Samozřejmě, že kvůli své velikosti nebyla nejrychlejší, ale zato byla stabilní, silná a spolehlivá. S takovým vozem máte vždycky slušnou šanci dokončit rallye a to je základ pro cenné body. Od svého příchodu do světa rallye jsem pomáhal vyvíjet spoustu aut a můžu říct, že musíte nejdřív začít stavět na silném autě, abyste se nakonec dostali k rychlému autu." Didierovy obrovské zkušenosti s vývojem nových vozů pro podmínky světového šampionátu budou hrát ještě důležitější roli v blízké budoucnosti, kdy tým přechází na model Fabia WRC. Didierův týmový kolega, mladý Fin Toni Gardemeister, je považován za budoucího šampióna. Pouze dvakrát letos odjížděl z letošních rallye bez bodového zisku a již nyní je klíčovou osobností ve strategii týmu Škoda Motorsport. "Octavia je opravdu velké auto. Na druhou stranu, tohle by ale byla vážně jediná věc, kterou bych změnil. Velikost je problém jenom na RZ, které jsou úzké a technicky náročné, ale přesto jsem našel hodně tratí, kde jsem na to mohl pořádně šlápnout. A to jsou potom chvíle, kdy jsem šťastný, že můžu sedět za volantem právě takového stabilního auta!"

Didier a Toni jsou posledními z plejády špičkových pilotů, kteří v mistrovství světa hájili barvy mladoboleslavské značky právě s vozy Octavia WRC. Celkem deset jezdců se objevilo v kokpitech Octavií WRC, mezi nimiž byli i mistři světa Kenneth Eriksson, Gabriel Pozzo a v neposlední řadě i Didier Auriol. Technickým mozkem stojícím za úspěchem vozů Octavia WRC je hlavní inženýr týmu Škoda Motorsport, Dietmar Metrich: "Největší silou Octavií WRC byla bezesporu jejich spolehlivost. To znamená, že se naši jezdci mohli ve většině případů na tyto vozy zcela spolehnout v tom, že je dovezou až do samého cíle rallye. Když se ohlédnu zpátky na ta léta neodmyslitelně spjatá s vozy Octavia WRC, myslím, že nejzářivějším okamžikem jejich kariéry bylo třetí místo na Safari rallye v roce 2001. Rozhodně bych ale nezapomínal na Katalánskou rallye 2000, kde jsme vyhráli jednu RZ. Myslím, že to všechny opravdu překvapilo! Stejně tak jako když jsme do posledních metrů Rallye Monte Carlo v roce 2001 bojovali o celkové třetí místo s Francoisem Delecourem. To se znovu ukázalo, že Octavia WRC může být konkurenceschopná i na asfaltu." Dietmar také dodává, že tým Škoda Motorsport postavil okolo třiceti verzí vozů Octavia WRC a že několik exemplářů je nyní k dispozici pro zájemce z celého světa.

Počínaje Německou rallye nahradí tovární tým Škoda Motorsport odcházející vozy Octavia WRC zbrusu novou Fabií WRC. Hlavním prvkem, který se Škoda Motorsport pokusí přenést z Octavie na Fabii, bude její legendární spolehlivost. Didier, Toni i celý tým již tvrdě pracují na tom, aby udrželi záviděníhodný kredit značky Škoda, který si automobilka vydobyla za více než sto let své účasti v motoristickém sportu.



PŘEHLED STARTŮ VOZŮ ŠKODA OCTAVIA WRC

NA SVĚTOVÉM ŠAMPIONÁTU V RALLYE


Rallye Jezdec Délka RZ Výsledek
1999 km
Rallye Monte Carlo Armin Schwarz 424.69 Nedokončil
Pavel Sibera Nedokončil
Portugalská rallye Armin Schwarz 358.85 Nedokončil
Emil Triner Nedokončil
Katalánská rallye Pavel Sibera 380.35 Nedokončil
Armin Schwarz Nedokončil
Rallye Akropolis Armin Schwarz 374.30 12. místo
Emil Triner 13. místo
Finská rallye Emil Triner 377.26 14. místo
Armin Schwarz Nedokončil
Rallye San Remo Emil Triner 384.33 23. místo
Armin Schwarz Nedokončil
Britská rallye Bruno Thiry 389.39 4. místo
Armin Schwarz Nedokončil


Rallye Jezdec Délka RZ Výsledek
2000
Rallye Monte Carlo Armin Schwarz 381.33 7. místo
Luis Climent 9. místo
Safari rallye Armin Schwarz 1047.26 7. místo
Luis Climent 8. místo
Portugalská rallye Armin Schwarz 398.35 8. místo
Luis Climent 12. místo
Katalánská rallye Armin Schwarz 383.09 11. místo
Luis Climent Nedokončil
Rallye Akropolis Armin Schwarz 388.66 5. místo
Luis Climent Nedokončil
b Armin Schwarz 348.41 Nedokončil
Luis Climent Nedokončil
Rallye San Remo Armin Schwarz 345.30 12. místo
Luis Climent 13. místo
Britská rallye Armin Schwarz 380.80 13. místo


Rallye Jezdec Délka RZ Výsledek
2001 km
Rallye Monte Carlo Armin Schwarz 355.80 4. místo
Bruno Thiry 8. místo
Švédská rallye Bruno Thiry 379.87 10. místo
Armin Schwarz Nedokončil
Portugalská rallye Armin Schwarz 300.88 Nedokončil
Bruno Thiry Nedokončil
Katalánská rallye Bruno Thiry 347.29 10. místo
Armin Schwarz Nedokončil
Argentinská rallye Armin Schwarz 389.58 Vyřazen po havárii cisterny
Bruno Thiry Vyřazen po havárii cisterny
Kyperská rallye Bruno Thiry 341.38 8. místo
Armin Schwarz 9. místo
Rallye Akropolis Armin Schwarz 356.01 7. místo
Bruno Thiry 10. místo
Safari Rallye Armin Schwarz 1071.02 3. místo
Bruno Thiry Nedokončil
Finská rallye Armin Schwarz 406.38 15. místo
Bruno Thiry 18. místo
Stig Blomqvist 22. místo
Rallye San Remo Bruno Thiry 368.12 13. místo
Armin Schwarz Nedokončil
Roman Kresta Nedokončil
Korsická rallye Armin Schwarz 366.40 Nedokončil
Bruno Thiry Nedokončil
Britská rallye Armin Schwarz 354.60 5. místo
Bruno Thiry 8. místo
Roman Kresta Nedokončil


Rallye Jezdec Délka RZ Výsledek
2002 km
Rallye Monte Carlo Toni Gardemeister 351.65 10. místo
Kenneth Eriksson 13. místo
Roman Kresta Nedokončil
Švédská rallye Stig Blomqvist 358.80 15. místo
Kenneth Eriksson Nedokončil
Toni Gardemeister Nedokončil
Korsická rallye Toni Gardemeister 356.30 12. místo
Roman Kresta 14. místo
Kenneth Eriksson Nedokončil
Katalánská rallye Toni Gardemeister 348.12 11. místo
Kenneth Eriksson 17. místo
Stig Blomqvist Nedokončil
Gabriel Pozzo Nedokončil
Kyperská rallye Kenneth Eriksson 294.29 9. místo
Toni Gardemeister 15. místo
Roman Kresta Nedokončil
Argentinská rallye Toni Gardemeister 356.75 5. místo
Kenneth Eriksson 6. místo
Gabriel Pozzo 9. místo
Rallye Akropolis Toni Gardemeister 374.10 10. místo
Kenneth Eriksson 14. místo
Stig Blomqvist 17. místo
Safari rallye Roman Kresta 935.23 7. místo
Kenneth Eriksson Nedokončil
Toni Gardemeister Nedokončil
Finská rallye Toni Gardemeister 401.68 12. místo
Kenneth Eriksson Nedokončil
Německá rallye Kenneth Eriksson 392.73 10. místo
Toni Gardemeister Nedokončil
Matthias Kahle Nedokončil
Rallye San Remo Kenneth Eriksson 385.84 11. místo
Roman Kresta 12. místo
Toni Gardemeister Nedokončil
Rallye Nový Zéland Toni Gardemeister 411.40 8. místo
Kenneth Eriksson Nedokončil
Australská rallye Toni Gardemeister 388.64 6. místo
Kenneth Eriksson 8. místo
Britská rallye Toni Gardemeister 367.45 10. místo
Kenneth Eriksson 13. místo
Roman Kresta 15. místo


Rallye Jezdec Délka RZ Výsledek
2003 km
Rallye Monte Carlo Didier Auriol 415.02 9. místo
Toni Gardemeister Nedokončil
Švédská rallye Toni Gardemeister 386.91 8. místo
Didier Auriol 18. místo
Turecká rallye Toni Gardemeister 380.00 7. místo
Didier Auriol Nedokončil
Rallye Nový Zéland Toni Gardemeister 403.52 5. místo
Didier Auriol 8. místo
Argentinská rallye Didier Auriol 402.35 6. místo
Toni Gardemeister 7. místo
Rallye Akropolis Didier Auriol 398.63 9. místo
Toni Gardemeister Nedokončil
Kyperská rallye Didier Auriol 341.05 Nedokončil
Toni Gardemeister Nedokončil



Celkový počet podniků mistrovství světa: 48

Celkový počet startů: 110

Celkový počet rychlostních zkoušek: 1686

Celková délka rychlostních zkoušek: 19 850,16 km

Doporučujeme

Témata