Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Superb: první foto interiéru a podrobná technická data

Ondřej Láník
Diskuze (429)
V Mladé Boleslavi byla dnes vybraným novinářům představena nová Škoda Superb. Zveřejněna jsou technická data, fotografie interiéru a nové informace o konstrukci novinky.

Motory pro druhý Superb

Definitivní je v tuto chvíli paleta motorů, které bude při zahájení prodeje nového Superbu možno koupit.

Superb se stane asi největším modelem Volkswagen Group, který dostane přeplňovaný motor 1,4 TSI. Turbodmychadlem přeplňovaný agregát dává až 92 kW, resp. disponuje 200 Nm v široké rozsahu otáček. Nejúspornější zážehový motor má jezdit se Superbem za méně než sedm litrů benzinu. Vzhledem k vysokému výkonu není zatím jasné ani to, zda půjde o nejlevnější motorizaci. V nabídce je totiž slabší turbodiesel, s nímž má Superb nižší spotřebu, ale o poznání horší jízdní dynamiku. Motor 1,4 TSI bude dodáván se šestistupňovou ručně řazenou převodovkou.

Očekávaný a dříve avizovaný prostřední motor zážehové nabídky je z Octavie známé 1,8 TSI. Ke standardní šestistupňové převodovce bude Škoda dodávat poprvé i dvouspojkovou sedmistupňovou převodovku DSG.

Vrcholem modelové řady a současně nejvýkonnějším motorem sériového modelu v historii Škody Auto je zážehový atmosférický šestiválec o objemu 3580 cm3. Tento motor bude standardně dodáván se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Tento agregát pohání v současné době například Volkswagen Touareg (206 kW, 360 Nm), Audi Q7 (206 kW, 360 Nm) a počítá se s ním i pro Volkswagen Passat CC (220 kW, 350 Nm).

Nová Škoda Superb - základní technická data modelové řady - zážehové motory
Motor 1,4 TSI 1,8 TSI 3,6 FSI 4Motion
Zdvihový objem [cm3] 1390 1798 3580
válce/ventily 4/4 4/4 6/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 92/5000 118/4500-6200 191/6200
Nejvyšší toč. Moment [Nm/ot/min] 200/1500-4000 250/1500-4200 350/2500-5000
Max. rychlost [km/h] 201 222 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,5 8,6 6,5
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 6,6 7,6 10,0

Skladba motorů TDI zůstává postavena výhradně na čtyřválcových agregátech. Premiérou pro Škodu bude aplikace motoru TDI se vstřikováním common-rail, ale jádro odbytu bude jistě spočívat na konstrukčně starších motorech 1,9 TDI PD a 2,0 TDI PD se vstřikováním čerpadlo-tryska. Reinhard Jung se k tomuto rozhodnutí vyjádřil pro aktuální číslo Auto Tipu: "Přechod ke common-rail je v rámci koncernu VW postupný, žádný výrobce jej nezvládne skokově. musíme také přihlížet k tomu, aby se vozy Škoda držely optimálního poměru ceny a užitné hodnoty."

Skutečností zůstává, že kombinovaná spotřeba všech tří TDI se vejde do šestilitrového průměru, což je slušný výsledek a z hlediska chystaných emisních limitů CO2 zřejmě klíčová věc v budoucnosti velké Škody na evropských trzích. Oba vznětové dvoulitry jsou standardně dodávány s filtrem pevných částic a šestistupňovou ručně řazenou převodovkou, základní 1,9 TDI má jako jediný motor v nabídce pouze pětistupňovou převodovku.

Nová Škoda Superb - základní technická data modelové řady - vznětové motory
Motor 1,9 TDI PD 2,0 TDI PD 2,0 TDI CR
Zdvihový objem [cm3] 1896 1968 1968
válce/ventily 4/2 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 77/4000 103/4000 125/4200
Nejvyšší toč. Moment [Nm/ot/min] 250/1900 320/1800-2500 350/1750-2500
Max. rychlost [km/h] 190 207 222
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,5 10,2 8,8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 5,7 5,9 6,0

Twindoor: sedan a liftback v jednom

Karoserie skrývá konstrukční novinku, která v historii automobilismu zřejmě nezapadne. Záď, která se drží v této třídě běžné tříprostorové koncepce, skrývá páté dveře, díky nimž jsou možnosti využití zavazadlového prostoru mnohem širší než u konkurenčních sedanů.

Jedinečné variabilní otevírání pátých dveří Twindoor, vyvinuté a patentované inženýry automobilky Škoda, nabízí velmi praktické a funkční řešení. Podle potřeby je možné otevřít buď pouze víko zavazadlového prostoru a naložit malá zavazadla, nebo může řidič vozu Superb zdvihnout celé víko i se zadním sklem pomocí chytrého a současně snadno ovladatelného mechanismu.

Od 6.9.2005 je na Úřadu průmyslového vlastnictví zaregistrován užitný vzor Výklopná záď pro vozidla, z něhož dále citujeme.

Ve spise se mj. píše: "Zejména konzervativní okruh zákazníků má v oblibě vozy s karoserií typu sedan, zejména pro jejich reprezentativní vzhled. Řada těchto vozů má relativně velký zavazadlový prostor, jehož využití však limituje velikost vstupního otvoru zavazadlového prostoru, znemožňující naložení rozměrnějších předmětů.

Prakticky založení zákazníci proto většinou dávají přednost vozům s karoserií liftback, resp. hatchback, které mají tzv. výklopnou záď, kde víko kufru tvoří jeden celek se zadním oknem a jeho rámem. Někdy se taková záď také označuje jako páté dveře.

Zvednutím výklopné zádi vznikne velký vstupní otvor do zavazadlového prostoru. Tato výhoda se však paradoxně může stát nevýhodou při nakládání drobných předmětů, kdy otevírání celé zadní výklopné zádi vede ke ztrátě tepelné pohody cestujících v klimatizovaném interiéru.

Konstruktéři proto u některých provedení výklopnou záď rozdělili na dvě části, takže lze otevírat buď celou výklopnou záď jako u karoserií typu liftback, nebo pouze její spodní část jako u karoserií typu sedan."

Uvedené nedostatky do značné míry odstraňuje výklopná záď, zahrnující oddělený horní a spodní díl. Horní díl (obsahující zadní sklo) je pomocí prvních jednoosých závěsů výklopně upevněn ke karoserii a je podpírán párem prvních vzpěr. Na dolním okraji horního dílu je pomocí druhých jednoosých závěsů výklopně uložen spodní díl (klasické víko sedanu), podpíraný párem druhých vzpěr. Druhé vzpěry jsou upevněny mezi horním a spodním dílem. Spodní díl je tedy vlastně součástí horního.

Větší než dosud

Největší současná Škoda je dlouhá 4838 milimetrů, na šířku má 1817 milimetrů a na výšku 1462 milimetrů. Zveřejněné vnější rozměry naznačují, že rozvorový extrémismus prvního (novodobého) Superbu byl umírněn. Nová generace má mezi nápravami o 42 mm menší prostor a přestože to tak z fotografií nevypadá, je nová Škoda nižší a o 35 mm delší než její předchůdce. Podstatně větší jsou nyní také vnější zpětná zrcátka.

Škoda Superb - srovnání vnějších rozměrů
Rozměr Superb I Superb II rozdíl
Délka [mm] 4803 4838 +35
Šířka [mm] 1765 1817 +52
Výška [mm] 1469 1462 -7
Rozvor náprav [mm] 2803 2761 -42

Zavazadlový prostor pojme v základním uspořádání 565 litrů nákladu, tedy o 85 litrů více než u předchozího modelu. Po sklopení opěradel zadních sedadel vzroste objem na 1670 litrů.

Cíleným použitím vysokopevnostních ocelí je pevnost karoserie v krutu na úrovni, která je nyní o deset procent vyšší než u srovnatelných konkurenční vozů s karoserií liftback. Použití moderních materiálů se podle tiskové zprávy také pozitivně promítlo v úspoře hmotnosti. Konkrétní hodnoty však zatím nebyly zveřejněny.

Adaptive Frontlight System: nová generace světel pro vozy VW Group

Premiérou pro Škodu i pro celý koncern Volkswagen Group je nový systém adaptivního osvětlení AFS. AFS (Adaptive Frontlight System) upravuje osvětlení vozovky před vozem v závislosti na konkrétních podmínkách a umožňuje řidiči, aby dříve rozpoznal případné překážky na silnici a mohl na ně včas reagovat.

V městském provozu při rychlostech od 15 km/h do 50 km/h se světelný kužel rozšíří pro lepší osvětlení okrajů vozovky.

Při vyšších rychlostech a při jízdě na dálnici (od 90 km/h) je aktivní funkce dálničního světla. V tomto režimu nastaví řídicí jednotka světlomety tak, aby byl více osvětlen i levý jízdní pruh. Kromě toho se světelný kužel vyklopí lehce vzhůru, takže světelná stopa je delší.

Třetí režim "Meziměsto" je nejvíce podobný běžnému potkávacímu světlu. Jeho funkce se aktivuje při rychlostech mezi 0-15 km/h a 50-90 km/h.

AFS vedle toho disponuje natáčením světel do zatáček, které je aktivní od 10 km/h, a odbočovacím světlem, které jednotlivě zajišťují mlhové světlomety s Corner funkcí.

Pro jízdu v dešti je připravena funkce snižující riziko oslnění řidiče protijedoucího vozu odrazem světla od mokré vozovky.

AFS dále umožňuje upravit rozložení světelné stopy pro jízdu v zemích s levostranným provozem, takže osvětlení nového vozu Superb nebude oslňovat řidiče v protisměru. Při tomto nastavení je deaktivována funkce natáčení světel i jednotlivé režimy osvětlení (Město, Meziměsto, Dálnice).

AFS se v novém modelu Superb dodává výhradně s bi-xenonovými světlomety. Škoda je tak první značkou koncernu VW, která nabízí AFS s tímto širokým funkčním rozsahem. Sympatickým detailem je nápis Superb překlenující odraznou plochu směrových světel.

Bezpečnostní a komfortní výbava

V závislosti na výbavě a verzi může mít nový Superb až devět airbagů. Rozsáhlou ochranu poskytují dva přední a dva boční airbagy, hlavové airbagy pro přední i zadní cestující (sériově pro 15 zemí tvořících EU před rozšířením v roce 2004). Úplnou novinkou je kolenní airbag pro řidiče a boční airbagy vzadu.

Pro nový Superb lze také objednat nezávislé přídavné topení nebo elektricky ovládané střešní okno se solárními články.

Pracoviště řidiče

První zveřejněná fotografie ukazuje zcela novou přístrojovou desku a nový čtyřramenný multifunkční volant. Nové kruhové přístroje s bílými stupnicemi, zasazené ve stříbrně orámovaných tubusech, mají zajišťovat výbornou čitelnost jak ve dne, tak i v noci. Ve střešním panelu jsou namontovány diody pro difuzní osvětlení CatVision. Na rozdíl od předchozí generace vydávají bílé světlo, které dodává interiéru exkluzivní atmosféru. Přehledně uspořádané a jednoznačně rozlišitelné ovládací prvky jsou podsvíceny zeleně, tedy barvou značky Škoda. Zelená barva má kromě toho další důležitý význam, protože Škoda Auto bere ochranu životního prostředí ve všech oblastech velice vážně: materiály, z nichž je nový Superb vyroben, jsou z 95 % recyklovatelné.

Středová konzola s naznačeným tvarem písmene „V“ má zcela nové tvary; chromované rámečky tvoří stylistickou protiváhu k lesklým černým plochám.

Jako vrcholné řešení je dodáván špičkový navigační systém s dotykovým displejem a pevným diskem, audiosoustava s 10 výkonnými reproduktory, přehrávačem CD a MP3, audiozdířka v Jumbo boxu mezi předními sedadly pro připojení externích zařízení nebo čtečka SD karet. Všechny tyto komponenty jsou integrovány do klenuté přístrojové desky.

Ondřej Láník
Diskuze (429)
22. 4. 2008 22:15
Re: slovak a zase slovak
dobrá odpověd
22. 4. 2008 22:13
Re: Zklamání
dodatek - bylo by dobré,kdyby jsi uvedl co za značku asi prodáváš,když tak vše hodnotíš,pokud se týká zadní části,tak to nemá s Lagunou vůbec nic společného,
22. 4. 2008 22:10
Re: Zklamání
nesouhlasím s názorem o hnusném autě,až jej uvidíš na ostro změníš okamžitě názor,protože superb vypada ve skutečnosti úplně jinak jak na fotkách,tak s kritikou počkej až jej uvidíš koncem května v salonech a svez se v něm hlavně s motorem 1.8TSI - to je doopravdy super !!
Avatar - filko
9. 2. 2008 14:41
Re: Obrat o 180
Běžná auta z 0-100kmh za 5,2s? :-) Tak to asi ne. Ani ten obyčený VW Passat 2,0 TFSI (motor Octavie RS - 7,3s) nezrychlí za 7,0 ale 7,6 a to je docela rozdíl. Na každé snížení např. z 8 na 7 potřebuješ sakra hodně koní. Například Porsche 911 Carrera 4 (325k) - výrazně sportovní auto - má zrychlení za 5,1s.

Těším se na SuperBa. :yes:
27. 1. 2008 02:14
no, škoda v poslední době teda válí
Jistě, každý máme jiný vkus, Škoda se prodává ve světě dobře, ale u mě teda skončila s Fabií I., ač Oktávie I mi sloužila spolehlivě téměř 5 let. Od dob Roomsteru mám ale pocit, že je to jen a jen horší a že se mi ted jejich design stále více vzdaluje. Roomster, pak nová Fabie a teď tohle.

Nevím jak to popsat... mé pocity asi nejlépe vystihuje složenina "prasopes". Předek bych ještě bral, i když ta světla, no..., ale pohled z profilu na zadek a zadek samostatný, navíc okořeněný tím telegrafním sloupem, to je teda silné kafe. Zatím jsou to nicméně jen fotky, uvidíme dojem z reálného auta, určitě se najde dost příznivců značky, co do toho půjdou.

... jo a ještě bych zapomněl na interiér... tak ten volant mě tedy neoslovuje, startování tlačítkem se konat asi nebude, budíky poněkud robustní... asi neurazí, ale ani nenadchne.

Jo, a bylo načase přinést CR-diesel. Ta 1.4 vypadá zajímavě, ale chtělo by to zkusit naživo. Ještě takhle do nabídky koncernu nějaký hybrid by se hodil. :-)