Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda v Rusku navzdory celkovému poklesu trhu prodala více aut

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 16. 3. 2009 • 07:24
1
Ruští zákazníci nyní kupují zahraniční vozy ze skladů, do jejich cen se tak ještě nepromítlo lednové zvýšení cel a devalvace rublu.

Ačkoliv prodej nových automobilů v Rusku se v únoru meziročně snížil skoro o dvě pětiny a v lednu téměř o třetinu, Škoda prodala o čtvrtinu více vozů než v prvních dvou měsících loňského roku. Vyplývá to z údajů evropského podnikatelského svazu AEB. Na zmenšujícím se trhu tak už Škoda dosáhla svého letošního cíle v podobě tříprocentního podílu.

"Modelů Octavia v staré i nové verzi jsme prodali 4246 vozů, ale největší nárůst jsme zaznamenali u fabií. Těch se loni v lednu a únoru prodalo 914, letos už 1973," řekl ČTK vedoucí prodeje mladoboleslavské automobilky na ruském trhu Petr Janeba.

Celkem se v Rusku v lednu a únoru prodalo 6606 nových škodovek, o 24 procent více než ve stejném období loňského roku. V celém letošním roce by chtěla automobilka prodat v Rusku přibližně 50.000 aut, stejně jako loni.

Ještě větší nárůst prodejů zaznamenal v prvních dvou letošních měsících Citroen, celkem o 99 procent, předtím však po celý loňský rok vykazoval pokles. Odbyt Volkswagenu se zvýšil o 47 procent a Peugeotu o 45 procent. Rostou i prodeje luxusních aut. Největší pokles naopak postihl domácí výrobce. Experti přičítají výsledky Škody a mateřského koncernu Volkswagen rozumné marketingové politice, tedy snížení cen ještě před vypuknutím krize.

Ruští zákazníci podle Janeby nyní kupují zahraniční vozy ze skladů, do jejich cen se tak ještě nepromítlo lednové zvýšení cel a devalvace rublu. Obavami před nastávajícím zdražením si Janeba vysvětluje i rostoucí prodeje luxusních aut. Ale zakrátko, až dojdou tyto zásoby, lze prý v Rusku předpokládat ještě citelnější pokles. "Největší pokles, až o 60 procent, lze čekat v květnu, v červnu," varoval.

Do výsledků se dosud nepromítla vládní opatření na povzbuzení poptávky po domácí výrobě. Ještě loni v prosinci vláda oznámila, že uhradí dvě třetiny úroků z půjček na nákup nového vozu v ceně do 350.000 rublů (211.000 Kč) a v seznamu dotovaných vozů se objevila Fabia a Volkswagen Jetta z produkce montážního závodu v Kaluze. Ale systém dosud do praxe nenaběhl.

Ani až se tak stane, Janeba nepředpokládá, že by prodeje výrazně ovlivnil. "Je to pro lidi, kteří už pomýšlejí na koupi vozu na úvěr," dodal s tím, že takto Škoda prodá nejspíš tisícovku fabií. Vládní dotace nepřesáhne v přepočtu tisícovku eur, bude tedy nižší než "šrotovné" v Německu či na Slovensku.

Pořadí registrací nejprodávanějších modelů v Rusku
-ZnačkaModelLeden 2009Leden 2008
1.LadaPriora/11080577626
2.LadaSamara791112816
3.Lada2105/2107628312375
4.LadaKalina48165843
5.FordFocus45224374
6.ChevroletLacetti30724315
7.ToyotaCamry24711735
8.ChevroletNiva23392985
9.GAZ LCVGazelle21916669
10.Mazda321531985

Poradenská společnost PricewaterhouseCoopers (PwC) nedávno předpověděla, že prodej automobilů v Rusku by se v letošním roce mohl snížit o 25 až 50 procent kvůli klesající dostupnosti úvěrů, rostoucí nezaměstnanosti, pomalejšímu růstu osobních příjmů a poklesu hodnoty rublu. Dodala, že ruský trh s automobily se vrátí na úroveň z doby před dvěma lety.

Největší domácí výrobce AvtoVAZ se podle listu Vedomosti letos chystá snížit výrobu o skoro 40 procent oproti loňskému roku. Produkce firmy by měla klesnout z 940.000 na 590.000 vozů, což je nejméně za celé desetiletí. Automobilka prodala v lednu a únoru o 37 procent méně vozů Lada než loni.

Související články

Témata
16. 3. 2009 09:36
Clo
Jelikož se od května bude Octavia II ( a tiguan ) vyrábět i v Kaluze, tak by to navýšení cen v Rusku nemělo být nijak zásadní.
Články odjinud