Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Smart ForTwo (1998 - 2007): Mikroexperiment

Ondřej Láník
Nejmenší velkosériově vyráběné auto novodobé historie nebylo nikdy levnou záležitostí. Po letech přišla v roce 2007 nová generace a s tím se nabízí otázka: Vyplatí se koupit ojetý Smart jako druhé auto do rodiny?

Na začátku devadesátých let vznikl nápad vyvinout a do sériové podoby dovést výrobu městského miniautomobilu. Tato myšlenka se kupodivu nezrodila v žádné automobilce, ale v hlavě hodinářského milionáře Nicolase Hayeka (tvůrce hodinek Swatch).

Po čase "zrání" tohoto nápadu v roce 1994 vznikla společnost MCC (Micro Compact Car) s 49% podílem SMH a 51% podílem automobilky Mercedes-Benz. V roce 1995 vznikl i oficiální název nového 2,5 metru dlouhého vozítka. Po mnoha průzkumech a studiích bylo zjištěno, že se ve světě nachází dostatek případných kupců takovýchto automobilů a tak byl projekt Smart odstartován naostro. Moderní továrna na výrobu Smartu byla umístěna do francouzského Hambachu, nedaleko hranic s Německem. Ve druhé polovině roku 1998 byla zahájena výroba aut s jednoduchým názvem Smart.

smart testy smart testy O pohon se zpočátku stará jediný zážehový přeplňovaný tříválec ve dvou výkonových verzích. Díky přeplňování se z malého objemu 599 cm3 vydoluje slušný výkon 33 kW (Smart&Pure) resp. 40 kW (Smart&Pulse). Kombinovaná spotřeba se pohybuje okolo pěti litrů na 100 km. Převodovka je šestistupňová s automatickou spojkou. Nejvyšší rychlost Smartu je elektronicky omezena na 135 km/h. Motor má dva ventily na válec, dvě zapalovací svíčky na válec a přeplňování výfukovým turbodmychadlem (max. 0,168 MPa).

Bezpečnost

U automobilu s délkou 2,5 m je obvykle velkým problémem ochrana cestujících při silném nárazu zepředu. Prostor pro přežití cestujících vytváří od počátku do dnešních dnů tuhý prostorový rám Tridion, kolem kterého je celý mikroautomobil postaven. Extrémní testy prokázaly, že schránka je dostatečně tuhá i při nehodách ve vysokých rychlostech.

Potíž tedy nespočívá v pevnosti, ale v minimálních deformačních zónách vozu, které by zmařily pohybovou energii při nehodě. Smarty měly sériově jak dva přední airbagy, tak i předpínače bezpečnostních pásů.

Motor s převodovkou je umístěn napříč za zadní nápravou a díky promyšlené konstrukci a umístění se podílejí na ochraně cestujících. Pokud dojde k nárazu zezadu, zasune se motor na závěsech do podlahy pod sedadla. Tímto se motor aktivně podílí na pohlcení nárazové energie a zároveň neohrožuje posádku vozu.

Riziko pro cestující při nárazu z boku je sníženo díky dvojité podlaze. Díky tomu sedí cestující asi o 150 mm výše než v běžném automobilu a případný náraz jiného vozu směřuje do pevného prahu vozu.

Euro NCAP udělila Smartu v té době slušné hodnocení ochrany cestujících 22 b., tj. 3 hvězdy.

smart testy smart testy
 

Historie

V roce 1999 přibyla k základním dvěma zážehovým motorizacím jedna vznětová. Tříválec 0,8 cdi měl 30 kW při 4200 ot./min a 100 Nm při 1800 ot./min. Zdá se vám to málo? Pak vězte, že pohotovostní hmotnost ani těch nejtěžších provedení nepřekračovala 750 kg. Miniaturní Smart patřil k málo vozům, jehož modelová paleta se skládala výhradně z přeplňovaných motorů.

V roce 2000 na jaře přišel na trh kabriolet, na podzim rozšířila nabídku třetí výkonová varianta motoru 0,6 turbo (45 kW).

Smart (nabídka pro modelový rok 2002)
Motor Smart & Pure Smart & Pure Smart & Pulse Smart cdi & Pure
Zdvihový objem [cm3] 599 599 599 799
Válce/ventily 3/2 3/2 3/2 3/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 33/5250 40/5250 45/5250 30/4200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 70/3000 80/2000 88/2250 100/1800
Max. rychlost [km/h] 135 135 135 135
Zrychlení 0-100 km/h [s] 18,9 17,2 16,8 19,8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 5,0 5,0 5,0 3,4

V roce 2003 absolvoval Smart velký facelift. Modernější provedení se pozná podle nových světel tvořených dvěma spojenými elipsami. Zásadní změna se odehrála na přední nápravě, kde jsou nově běžné pružinové vzpěry, místo původního listového pera mezi uchyceními předních kol, což vylepšilo jízdní pohodlí. Zážehové motory mají místo objemu 599 cm3 už 698 cm3 a výkony 37, 45 a 55 kW (Smart Brabus). V nabídce je za příplatek tempomat, elektrický posilovač řízení a širší pneumatiky.

Průběžně byly během výroby rozšiřovány bezpečnostní prvky a vylepšován podvozek. V roce 2004 je přejmenováno City-Coupé na Smart ForTwo, aby se tak odlišil od většího Smartu ForFour.

smart testy smart testy
 

Mikroauto v praxi

Vlastnictví Smartu bylo v době jeho vzniku v našich zeměpisných šířkách více otázkou image, než ukázkou vztahu k životnímu prostředí nebo snahou o využití praktických vlastností mikroauta. Dnes už to ale může být jinak. Naše města jsou mnohem více zaplněna auty a přibývá lidí, kteří autem jezdí převážně ve městech. Tam je Smart jako doma. 2,5 m celkové délky mu umožňuje parkování kolmo k chodníku na většině míst, ale naši pečliví strážci zákona bohužel tento zajímavý příspěvek k využití místa v některých místech republiky považují za přestupek. Lehká stavba a malé motory mají zásluhu na slušné provozní spotřebě, ale ve městě raději počítejte s přibližně šesti litry u benzinu a minimálně čtyřmi litry u nafty.

Uvnitř auta je dostatek místa pro dva dospělé cestující mimo jiné i proto, že sedadlo spolujezdce je namontováno o několik centimetrů vzad, takže ani příliš nevadí nevelká vnitřní šířka. Značná prosklená plocha má svůj podíl na velkém zahřívání interiéru v letních měsících a dokonce i ve vozech s klimatizací bývá problém nastavenou teplotu udržet.

Motor je umístěn vzadu mezi koly nápravy, která je hnací. Od zavazadlového prostoru na dvě basy piva ji dělí kryt se silnou zvukovou izolací, přesto se hlavně u nejstarších verzí nevyhnete dojmu, že motor jede s vámi v interiéru. Asi nejslabším místem Smartu z hlediska běžného každodenního používání, je mechanická převodovka s automatickou spojkou, která v dražších provedeních uměla i sama řadit. Ústrojí vyžaduje, i přes jistou automatizaci, spolupráci a trpělivost ze strany řidiče, jinak se odměňuje trhavými poskoky při rozjezdu a nebezpečně dlouhými prodlevami v těch nejméně vhodných chvílích. Ačkoli konstruktéři DaimlerChrysler pracovali na postupném zkracování prodlev převodovky, k bezproblémové funkci byla tato komponenta dovedena teprve s novou generací, která přišla na trh letos.

Řízení bez posilovače s malou citlivostí na otočení volantem je svým způsobem prvkem aktivní bezpečnosti. Smart totiž neměl potkat stejný katastrofický osud jako Mercedes-Benz třídy A, který se při vyhýbacím manévru převrhl. Definitivním řešením byla sériová montáž stabilizačního systému od roku 2003 (od roku 1999 systém Trust Plus, zasahující jen do řízení motoru, nepracoval tedy se zásahy brzdového systému jako ESP).

smart testy smart testy
 

Malé auto s extrémně malými rozměry dostalo tuhé odpružení, které dvoučlennou posádku přes městské výmoly příliš komfortně nepřenese. První změny na podvozku přišly už v roce 1999, kdy byly zvětšeny zdvihy kol o 10 mm resp. 11 mm vzadu. Malý rozchod kol způsobuje náchylnost k destabilizaci při jízdě vyjetými kolejemi, opatrnost zejména v dálničním provozu zaslouží boční vítr. Rozdílné rozměry pneumatik vpředu (šíře 135 mm, 145 mm) a vzadu (175 mm) zlepšují stabilitu v zatáčkách, ale pro zmenšení nedotáčivosti, zlepšení brzdných schopností a omezení náchylnosti k vybočení při bočním větru, je doporučena výměna za širší pneumatiky.

Naše další zkušenosti s provozem Smartu ForTwo si můžete přečíst ve dvou zveřejněných testech:

Na co si dát pozor

Smart City-Coupé dělá i po letech tvůrcům dobré jméno. Přijmete-li výše uvedená fakta a vlastnosti za své, je pravděpodobné, že vás Smart bude spolehlivě vozit dlouhá léta.

Německé zdroje počítají mezi problematická místa prosklenou střechu, která může zdánlivě bezdůvodně prasknout nebo se dokonce vysypat na posádku. Otevřené verze zase trpí na zneprůhledněním zadního plastového skla. K známým problémům, které by vám mohly způsobit potíže třeba na STK, patří úniky provozních kapalin z motoru/převodovky, netěsné manžety hnacích hřídelů a nevhodně seřízená světla. Závažnější komplikace představuje prasknutí těsnění pod hlavou motoru, resp. opravy turbodmychadel vznětových motorů, postižených hlavně u motorů provozovaných často na krátké vzdálenosti. Zanedbáte-li doplnění motorového oleje mezi výměnami, čekají vás také problémy.

Jestliže jezdíte Smartem vyrobeným do konce roku 2001, je dobré mít na paměti, že plná nádrž benzinu obsahuje jen 22 litrů paliva! Od ledna 2002 tuto slabou stránku výrobce odstranit zařazením nádrže s objemem 33 litrů. Starší vozy mohou mít větší než povolené vůle v řízení, kontrolu zasluhuje také stav zadních tlumičů. Vizuální kontrola interiéru by měla odhalit pronikání dešťové vody.

Koroze je Smartům prozatím cizí, i když za pohled na podvozkové komponenty vašeho budoucího městského společníka mnoho nedáte. Hlavně u nejstarších exemplářů už může být vidět nějaký ten důvod ke slevě z prodejní ceny. Většina povrchových dílů je z plastu, snadno se vyměňují a kupodivu, podobně jako běžné spotřební díly (brzdové destičky), nestojí jmění. Problémy vás čekají, pokud koupíte havarovaný Smart s opravovaným rámem. To je totiž úkon, který výrobce vidí jen velmi nerad a u těžkých havárií obvykle předepisuje výměnu celého nosného rámu Tridion, což právě není levná záležitost.

Máte jinou zkušenost? Vlastníte Smart ForTwo? Ostatní čtenáři uvítají vaši recenzi v sekci http://moje.auto.cz.

Další informace najdete také na odkazech:

Přednosti

  • malé vnější rozměry (snadné parkování), nadprůměrný prostor pro dva cestující uvnitř
  • přeplňované motory s malým zdvihovým objemem
  • vzhledem k rozměrům vozu slušná míra pasivní bezpečnosti
  • nízké provozní náklady
  • robustní konstrukce rámu,
  • široké uplatnění plastů na povrchových dílech, nízká pohotovostní hmotnost
  • dobré zpracování (kvalita i funkčnost)
  • kvalitní sedadla
  • vysoká spolehlivost

Nedostatky

  • mechanická převodovka s automatickou spojkou, dlouhé prodlevy při řazení, neharmonická funkce
  • tvrdé odpružení
  • jen průměrná spotřeba paliva, velmi závislá na jízdním stylu a obsazení
  • malý zavazadlový prostor
  • nedostatečně dimenzované topení, ventilace, klimatizace
  • sedadlo spolujezdce nelze nastavovat

Nejčastější závady

  • prasklá střešní okna, neprůhlednění plastových oken u kabrioletů
  • zatékání do interiéru
  • vůle v řízení
  • opotřebení tlumičů
  • závady turbodmychadel (zejména cdi)
  • závady elektriky a elektroniky (imobilizér, startér, alternátor)
  • netěsnosti motoru a převodovky, chladicího systému
Ondřej Láník