Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Smart Fortwo kabriolet: Jízdní dojmy

Matouš Jelínek
Diskuze (4)
Třetí generace Smartu kabriolet je tu. Vypravili jsme se ji prohnat španělským velkoměstem.

Centrum Valencie je příjemným místem k bytí. V uzoučkých uličkách historického centra to sice žije cvrkotem, zapomeňte ale na hektické tempo jiných západních metropolí. Tady většina lidí na zahrádkách kaváren relaxovaně usrkává espresso pod dozrávajícími pomeranči. Ano, nyní na konci ledna.

Těžko si představit lepší místo pro první svezení novým smartem se stahovací střechou. Její plátno mizí za našimi zády během dvanácti vteřin. Tento trik přitom lze opakovat tam i zpět bez ohledu na rychlost. To boční rámy střechy sundáte stejně jako u předchůdce pouze u stojícího vozidla. Uložit je lze do speciální přihrádky ve víku kufru.

V zakroucených ulicích je to s autem délky 2,7 metru radost. Tady fortwo s poloměrem otáčení jen 695 cm boduje. Za těchto okolností je příjemné i lehké řízení.

A pozor – poprvé v historii má prcek vyráběný ve Francii slušnou převodovku! Konkrétně jde o šestistupňovou dvouspojku. Umí se plynule rozjet, což nebývá standardem ani u mnohem větších aut, a ve spojení s přeplňovanou devítistovkou o výkonu 66 kW to stačí na slušný kvapík.

Když to ale občas vezmete přes větší kanál nebo díru, ukáže tvrdší odpružení limity torzní tuhosti otevřené karoserie. A to se proti předchůdci zvýšila o 15 procent. V porovnání s kupé dostal kabriolet diagonální ocelové výztuhy podlahy vpředu a vzadu i vnitřní výztuhu střešních sloupků A v podobě uzavřených profilů z vysokopevnostní oceli tvářené za tepla.

Auto slušně funguje i za městem. S nasazeným rámem střechy byla tuhost podstatně lepší, samozřejmě za cenu určitého omezení vzdušné atmosféry. Na zakroucených silničkách španělského venkova předvedl smart nečekaně dospělou stabilitu. Ostatně pokud v něčem udělal vůz skutečně velký mezigenerační pokrok, pak je to celkový komfort a vyzrálost. I na dálnici při tachometrových sto čtyřiceti si lze se zavřenou střechou pohodlně povídat. Byť hluk prostupující polyakrylovou tkaninou je znatelně vyšší než u uzavřené verze. Otevřeným vozem se dá pohodlně cestovat zhruba do sto deseti.

Při prvním setkání na nás udělal nejmenší kabriolet na trhu dojem. Na to, jak miniaturní je, vyžaduje překvapivě málo kompromisů. Navíc nabízí zábavnou mrštnost a pocit výlučnosti, které nám tak chyběly u většího modelu Forfour.

Jen by mohl být levnější. Atmosférická verze vyjde s manuálem na 371.000 Kč, přeplňovaný model pak startuje na 395 tisících. Na druhou stranu jde i za tyto peníze o nejlevnější kabrio na trhu.

Smart Fortwo kabriolet v číslech
Verze Twinamic* 52 kW 66 kW
Zdvihový objem (cm3) 999 898
Výkon (kW při ot./min) 52/6000 66/5500
Toč. moment (N.m při ot./min) 91/2850 135/2500
Převodovka šestistupňová dvouspojková
Maximální rychlost (km/h) 151 155
Zrychlení 0-100 km/h (s) 15,5 11,7
Spotřeba (l/100 km) 4,3 4,2
Délka x šířka x výška/rozvor (mm) 1873 x 1663 x 1552
Objem kufru (l) 260-340
* Technické údaje pro verzi s manuální převodovkou, ani ceny provedení s automatem zatím nejsou k dispozici

Matouš Jelínek
Diskuze (4)
Avatar - dr.biker
8. 2. 2016 15:37
Re: Nejlevnější cabrio to není
C1 není kabriolet, má v nabídce pouze plátěnou shrnovací stěnu, víko zadního kufru je stejné, jako u obyčejné verze, toto řešení nepovažuji za kabriolet.
To takový F500C lze spíše považovat za kabriolet, plátěná střecha se totiž shrnuje až do prostoru zadního okna, zůstávají pouze boční oblouky. Ale pořád to není plnohodnotný kabriolet.
Když se řekne kabriolet, tak se mi vybaví Miata, tedy Mazda MX5!
Avatar - Martin911Turbo
7. 2. 2016 17:53
Nejlevnější cabrio to není
Nejlevnější cabrio to není, tím je Citroen C1 za 274 000 Kč