Srovnávací test: Opel Astra 1.6 Turbo Enjoy vs. Volkswagen Golf GT Sport 1.4 TSI
Odborně se tomu říká downsizing – jde o trik výrobců motorů jak v dnešní době rozřešit konflikt mezi malou spotřebou a vysokým výkonem. Recept je vlastně úplně jednoduchý: díky vyspělému přeplňování dostanou maloobjemové jednotky stejnou sílu jako ty velké, radost z jízdy ale nekazí přemrštěná cena ani častější návštěvy čerpací stanice. V tomto srovnávacím testu si to spolu rozdal Opel Astra 1.6 LET a Volkswagen Golf GT Sport 1.4 TSI.
Základem motoru v golfu se stala zážehová čtrnáctistovka, do které ve Wolfsburgu transplantovali malý mechanický kompresor a výfukovou turbínu – odtud název Twincharger. Výsledkem povedeného dopinku je 125 kW při přeplňování namísto 59 kW v atmosférické verzi. A protože zdvojené plnění pracuje s přímým vysokotlakým vstřikováním, dostala technika zkratku TSI (Turbo Stratified Injection). Stejný čtyřválec pohání také typy Golf Plus a Jetta (touran má slabší verzi se 103 kW). Dosud se na západ od našich hranic prodalo přibližně 17 000 exemplářů.
Jízda s Golfem TSI je učiněná radost, ke známé kvalitě dílenského zpracování, preciznímu řízení, pohodlným sedadlům a povedenému naladění podvozku se přidává příjemná charakteristika motoru. Ten jde lačně za plynem a zatahuje rovnoměrně jako šestiválec, bez známek turboefektu. Lehce kovový zvuk kompresoru se při vyšších otáčkách mísí s hvízdáním turbodmychadla. Automobil je určený technickým fanouškům, kterým zvuk turbodieselu TDI připadá příliš hrubý a zážehový dvoulitr FSI nezáživný.
Pedál plynu v golfu je prostředkem k zábavě. Pocitově se TSI více blíží o 22 kW výkonnějšímu GTI (147 kW) než o 15 kilowattů slabšímu FSI se 110 kW. A co je nejlepší: již v minulých testech spotřeba motoru nepřesáhla 8 litrů, tentokrát si vystačil v průměru se 7,3 l a při hospodárné jízdě spálil každých 100 kilometrů dokonce jenom 5,5 litru! V tomto směru dokáží konkurovat nanejvýš TDI, ale žádný zážehový motor s výkonem okolo 125 kW.
Čtyřválec TSI má nesmírně kultivovaný běh, pouze v oblasti kolem 2400/min, kde kompresor předává práci turbodmychadlu, se projeví mírná prodleva v zátahu. Naopak v pásmu kolem 6000/min motor připomíná spíše čistokrevné sportovní nářadí než úspornou čtrnáctistovku. Na jedničku, dvojku a trojku točí dokonce 7500/min.
Zdvojené plnění od Volkswagenu |
Základ motoru 1.4 TSI představuje klasická čtrnáctistovka, na kterou je použito přeplňování. Rootsovo dmychadlo od Eatonu s převodovým poměrem 1:5 dodává od otáček běhu naprázdno tlak 0,18 MPa. Výfukové plyny pohánějí turbodmychadlo, ale při rozjezdu z malých otáček jich není dost na potřebné roztočení turbíny - motor je mdlý. Ve snaze překlenout tento turboefekt konstruktéři nainstalovali vedle dmychadla ještě malý mechanický kompresor, který vyvíjí potřebný tlak i v nízkých otáčkách. Jakmile se turbodmychadlo dostatečně roztočí, dojde při 2400/min pomocí magnetické spojky k téměř neznatelnému odpojení kompresoru. Turbodmychadlo vyvine maximální tlak 0,15 MPa. Při sešlápnutí pedálu plynu proudí vzduch od filtru přes kompresor, oběžné kolo turbodmychadla a chladič stlačeného vzduchu přímo do spalovacích prostor. |
Opel Astra 1.6 LET v tomto směru nemůže konkurovat, červené pásmo na otáčkoměru začíná již při 6500/min. Přeplňovaný čtyřválec s matoucím označením Z16LET (Turbo by bylo daleko zřejmější) pochází z Corsy OPC, v astře je ale seškrcený z původních 141 na 132 kilowattů. Přestože pocitově zatahuje ostřeji než Golf GT a řidiče od prvního okamžiku nadchne, ve všech měřených disciplínách zaostal.
Turbomotor opelu jako kdyby pocházel ze staré školy: pod 2000/min působí zdrženlivě, pak ale důrazně nastupuje a strhává řízení. A je přitom lhostejné, jaký máte právě zařazený převod, dokonce i na šestku citelně zatahuje. Rüsselsheimští při vývoji tohoto čtyřválce použili všechno, co moderní technika přeplňování nabízí. Hlava válců, olejová vana a sací potrubí se z boku namontovanou škrticí klapkou jsou vyrobené ze slitin hliníku. A turbodmychadlo integrované do sběrného potrubí umožňuje motoru spontánně reagovat na sebemenší přidání plynu.
BorgWarnerova turbína chlazená kapalinou a pracující s maximálním tlakem 0,13 MPa vhání vzduch do čtyř spalovacích prostorů. Pokud řidič sešlápne pedál plynu prudce k podlaze, motor na pět sekund přejde do zvláštního modu Overboost a točivý moment vzroste z 230 na 266 N.m. Při tak surovém způsobu jízdy ale zábava zastiňuje efekt úspornosti. Palubní počítač ukazuje hodnoty kolem 12 litrů na 100 kilometrů, při hospodárném stylu klesne spotřeba na polovinu.
Na testovací dráze působí Astra 1.6 LET nervózněji než soupeř. To je zvláštní, protože za příplatek 75 000 Kč disponuje interaktivním podvozkem IDSPlus s plynule regulovatelnými tlumiči CDC, který vůz patřičně přitvrdí. Svůj podíl na tom zřejmě mají vlečená zadní ramena, menší rejd a větší zatížení přídě. Slabší jsou také brzdy, ze stovky opel zastaví o 0,7 metru dál (38,1 m), a to je přitom o 70 kilogramů lehčí. Na suverenitu golfu se čtyřprvkovým zavěšením to zkrátka nestačí.
Malý turbomotor z Corsy OPC |
Výfukovou turbínu montuje firma BorgWarner (dříve KKK) přímo do litého sběrného potrubí. Turbodmychadlo žene vzduch maximálním tlakem 0,13 MPa přes chladič stlačeného vzduchu. Celý agregát váží 131 kg, takže je jenom o 15 kg těžší než atmosférický motor. V hlavě válců se natáčejí dva řemenem hnané vačkové hřídele. |
Dostat z objemu 1,4 litru vysoký výkon kolem 125 kW bylo ještě před několika lety nemyslitelné. Kdo něco takového udělal, musel počítat s výrazným zkrácením životnosti motoru. Přeplňování malých zážehových jednotek má ale budoucnost, jak prokázal Golf GT Sport, který jízdní zábavu při velmi nízké spotřebě proměnil ve vítězství v tomto srovnávacím testu. Šestnáctistovka v Opelu Astra dává o sedm kilowattů více a je podobně úsporná, nicméně vozu schází vyrovnanost. Sice je o 71 100 korun levnější než soupeř (s akční cenou 578 900 Kč dokonce o 131 100 Kč), nepůsobí ale tak harmonickým dojmem a po dovybavení na úroveň Golfu GT Sport vychází dokonce o 43 600 korun dráž.
Technické údaje | Opel Astra 1.6 LET Enjoy | Volkswagen Golf GT Sport 1.4 TSI |
Motor | přeplň. zážehový čtyřválec DOHC | přeplň. zážehový čtyřválec DOHC |
Zdvihový objem | 1598 cm3 | 1390 cm3 |
Výkon | 132 kW při 5500/min | 125 kW při 6000/min |
Točivý moment | 230 N.m* při 1980/min | 240 N.m při 1500/min |
Převodovka | přímo řazená šestistupňová | přímo řazená šestistupňová |
Zavěšení vpředu/vzadu | McPherson/vlečená ramena | McPherson/čtyřprvkové |
Pneumatiky vpředu a vzadu | 205/55 R 16 | 225/45 ZR 17 |
Palivová nádrž | 52 l | 55 l |
Největší rychlost | 221 km/h | 220 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 8,3 s | 7,9 s |
Spotřeba paliva (na 100 km) | 10,3/6,2/7,7 l | 9,9/5,8/7,3 l |
Základní cena | 578 900 Kč | 710 000 Kč |
Poznámka: * S funkcí Overboost po dobu pěti sekund 266 N.m. | ||
Provozní náklady a záruky | Opel Astra 1.6 LET Enjoy | Volkswagen Golf GT Sport 1.4 TSI |
Servisní interval | max. 30 000 km, nebo 1 rok | max. 30 000 km, nebo 2 roky |
Záruka proti prorezivění | 12 let | 12 let |
Záruka celková | 2 roky bez omezení km | 2 roky bez omezení km |
Záruka mobility | 2 roky | neomezená |
Naměřené hodnoty | Opel Astra 1.6 LET Enjoy | Volkswagen Golf GT Sport 1.4 TSI |
Zrychlení 0-50/0-100/0-130 km/h | 3,0/8,0/12,5 s | 2,9/7,6/12,0 s |
Pružnost 60-100/80-120 km/h* | 6,1/10,4 s | 5,6/10,3 s |
Brzdy studené/zahřáté ze 100 km/h | 38,0/38,1 m | 36,7/37,4 m |
Stopový průměr otáčení | 11,2 m | 10,9 m |
Vnitřní hluk při 50/100/130 km/h | 61/68/72 dB [A] | 60/68/73 dB [A] |
Vnější hlučnost | 74 dB [A] | 74 dB [A] |
Pohotovostní/užitečná hmotnost | 1315/515 kg | 1385/485 kg |
Rozdělení hmotnosti vpředu/vzadu | 63/37 % | 62/38 % |
Naměřená spotřeba (na 100 km) | 7,9 l | 7,3 l |
Jízdní dosah na plnou nádrž | 660 km | 750 km |
Poznámka: *Na čtvrtý, respektive nejvyšší převodový stupeň. | ||
Ceny a vybavení | Opel Astra 1.6 LET Enjoy | Volkswagen Golf GT Sport 1.4 TSI |
Základní cena | 578 900 Kč | 710 000 Kč |
Přední airbagy | S | S |
Boční airbagy vpředu | S | S |
Hlavové airbagy | 20 000 Kč 1) | S |
Stabilizační systém | 40 000 Kč | S |
Elektricky ovl. boční okna vpředu | S | S |
Elektricky ovl. boční okna vzadu | 11 500 Kč | S |
Samočinná klimatizace | 6 000 Kč | S 3) |
Radiopřehrávač s CD | S | S |
Litá 17“ kola | 37 000 Kč | S |
Elektricky ovl. a vyhřívaná vnější zrcátka | S | S |
Dálkově řízené centrální zamykání | S | S |
Palubní počítač | 6 000 Kč | S |
Sportovní snížený podvozek | 6 800 Kč | S |
Sportovní sedadla | 23 000 Kč | S |
Metalíza | 13 000 Kč | 14 100 Kč |
Výsledná cena | 767 700 Kč | 724 100 Kč |
Mimořádné doplňky | ||
Přední mlhovky | 5 500 Kč | 5 500 Kč |
Kontrola tlaku v pneumatikách | 6 500 Kč 2) | 1 700 Kč |
Tempomat | 10 000 Kč | 12 100 Kč |
Elektricky ovl. střešní okno | 30 000 Kč | 29 300 Kč |
Samočinná převodovka | N | 59 600 Kč |
Interaktivní podvozek | 75 000 Kč | N |
Bixenonové světlomety | 26 000 Kč | 32 400 Kč |
Parkovací čidla vzadu | 10 000 Kč | 15 100 Kč |
Navigační systém | 39 000 Kč | 20 300 Kč |
Poznámky: S = standardně, N = nedodává se. 1) Společně s předními a bočními vpředu, 2) V paketu s ESP a palubním počítačem, 3) Paket za 33 100 Kč zdarma. |
Hodnocení
1. Volkswagen Golf GT TSI
+ Pružnější a točivější motor
+ Lineární křivka výkonu
+ Rozsáhlá standardní výbava
+ Jisté jízdní vlastnosti
- Složitější technika motoru
- Vysoká základní cena
2. Opel Astra 1.6 LET
+ Turboefekt pod 2000/min
+ Nižší základní cena
+ Větší jízdní komfort
- Horší odezva řízení
- Spousta doplňků
- Slabší brzdy
-ab/tk-
Foto Auto Bild