Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Srovnávací test: Opel Astra 1.6 Turbo Enjoy vs. Volkswagen Golf GT Sport 1.4 TSI

Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
7 Fotogalerie
Diskuze (87)
Hospodárnost provozu a jízdní zábava k sobě v minulosti příliš často nepasovaly. Automobilky Opel a Volkswagen ale zkonstruovaly motory, které obojí umožňují.

Odborně se tomu říká downsizing – jde o trik výrobců motorů jak v dnešní době rozřešit konflikt mezi malou spotřebou a vysokým výkonem. Recept je vlastně úplně jednoduchý: díky vyspělému přeplňování dostanou maloobjemové jednotky stejnou sílu jako ty velké, radost z jízdy ale nekazí přemrštěná cena ani častější návštěvy čerpací stanice. V tomto srovnávacím testu si to spolu rozdal Opel Astra 1.6 LET a Volkswagen Golf GT Sport 1.4 TSI.

Základem motoru v golfu se stala zážehová čtrnáctistovka, do které ve Wolfsburgu transplantovali malý mechanický kompresor a výfukovou turbínu – odtud název Twincharger. Výsledkem povedeného dopinku je 125 kW při přeplňování namísto 59 kW v atmosférické verzi. A protože zdvojené plnění pracuje s přímým vysokotlakým vstřikováním, dostala technika zkratku TSI (Turbo Stratified Injection). Stejný čtyřválec pohání také typy Golf Plus a Jetta (touran má slabší verzi se 103 kW). Dosud se na západ od našich hranic prodalo přibližně 17 000 exemplářů.

Jízda s Golfem TSI je učiněná radost, ke známé kvalitě dílenského zpracování, preciznímu řízení, pohodlným sedadlům a povedenému naladění podvozku se přidává příjemná charakteristika motoru. Ten jde lačně za plynem a zatahuje rovnoměrně jako šestiválec, bez známek turboefektu. Lehce kovový zvuk kompresoru se při vyšších otáčkách mísí s hvízdáním turbodmychadla. Automobil je určený technickým fanouškům, kterým zvuk turbodieselu TDI připadá příliš hrubý a zážehový dvoulitr FSI nezáživný.

Pedál plynu v golfu je prostředkem k zábavě. Pocitově se TSI více blíží o 22 kW výkonnějšímu GTI (147 kW) než o 15 kilowattů slabšímu FSI se 110 kW. A co je nejlepší: již v minulých testech spotřeba motoru nepřesáhla 8 litrů, tentokrát si vystačil v průměru se 7,3 l a při hospodárné jízdě spálil každých 100 kilometrů dokonce jenom 5,5 litru! V tomto směru dokáží konkurovat nanejvýš TDI, ale žádný zážehový motor s výkonem okolo 125 kW.

Čtyřválec TSI má nesmírně kultivovaný běh, pouze v oblasti kolem 2400/min, kde kompresor předává práci turbodmychadlu, se projeví mírná prodleva v zátahu. Naopak v pásmu kolem 6000/min motor připomíná spíše čistokrevné sportovní nářadí než úspornou čtrnáctistovku. Na jedničku, dvojku a trojku točí dokonce 7500/min.

Zdvojené plnění od Volkswagenu
Základ motoru 1.4 TSI představuje klasická čtrnáctistovka, na kterou je použito přeplňování. Rootsovo dmychadlo od Eatonu s převodovým poměrem 1:5 dodává od otáček běhu naprázdno tlak 0,18 MPa. Výfukové plyny pohánějí turbodmychadlo, ale při rozjezdu z malých otáček jich není dost na potřebné roztočení turbíny - motor je mdlý. Ve snaze překlenout tento turboefekt konstruktéři nainstalovali vedle dmychadla ještě malý mechanický kompresor, který vyvíjí potřebný tlak i v nízkých otáčkách. Jakmile se turbodmychadlo dostatečně roztočí, dojde při 2400/min pomocí magnetické spojky k téměř neznatelnému odpojení kompresoru. Turbodmychadlo vyvine maximální tlak 0,15 MPa. Při sešlápnutí pedálu plynu proudí vzduch od filtru přes kompresor, oběžné kolo turbodmychadla a chladič stlačeného vzduchu přímo do spalovacích prostor.

Opel Astra 1.6 LET v tomto směru nemůže konkurovat, červené pásmo na otáčkoměru začíná již při 6500/min. Přeplňovaný čtyřválec s matoucím označením Z16LET (Turbo by bylo daleko zřejmější) pochází z Corsy OPC, v astře je ale seškrcený z původních 141 na 132 kilowattů. Přestože pocitově zatahuje ostřeji než Golf GT a řidiče od prvního okamžiku nadchne, ve všech měřených disciplínách zaostal.

Turbomotor opelu jako kdyby pocházel ze staré školy: pod 2000/min působí zdrženlivě, pak ale důrazně nastupuje a strhává řízení. A je přitom lhostejné, jaký máte právě zařazený převod, dokonce i na šestku citelně zatahuje. Rüsselsheimští při vývoji tohoto čtyřválce použili všechno, co moderní technika přeplňování nabízí. Hlava válců, olejová vana a sací potrubí se z boku namontovanou škrticí klapkou jsou vyrobené ze slitin hliníku. A turbodmychadlo integrované do sběrného potrubí umožňuje motoru spontánně reagovat na sebemenší přidání plynu.

BorgWarnerova turbína chlazená kapalinou a pracující s maximálním tlakem 0,13 MPa vhání vzduch do čtyř spalovacích prostorů. Pokud řidič sešlápne pedál plynu prudce k podlaze, motor na pět sekund přejde do zvláštního modu Overboost a točivý moment vzroste z 230 na 266 N.m. Při tak surovém způsobu jízdy ale zábava zastiňuje efekt úspornosti. Palubní počítač ukazuje hodnoty kolem 12 litrů na 100 kilometrů, při hospodárném stylu klesne spotřeba na polovinu.

Na testovací dráze působí Astra 1.6 LET nervózněji než soupeř. To je zvláštní, protože za příplatek 75 000 Kč disponuje interaktivním podvozkem IDSPlus s plynule regulovatelnými tlumiči CDC, který vůz patřičně přitvrdí. Svůj podíl na tom zřejmě mají vlečená zadní ramena, menší rejd a větší zatížení přídě. Slabší jsou také brzdy, ze stovky opel zastaví o 0,7 metru dál (38,1 m), a to je přitom o 70 kilogramů lehčí. Na suverenitu golfu se čtyřprvkovým zavěšením to zkrátka nestačí.

Malý turbomotor z Corsy OPC
Výfukovou turbínu montuje firma BorgWarner (dříve KKK) přímo do litého sběrného potrubí. Turbodmychadlo žene vzduch maximálním tlakem 0,13 MPa přes chladič stlačeného vzduchu. Celý agregát váží 131 kg, takže je jenom o 15 kg těžší než atmosférický motor. V hlavě válců se natáčejí dva řemenem hnané vačkové hřídele.

Dostat z objemu 1,4 litru vysoký výkon kolem 125 kW bylo ještě před několika lety nemyslitelné. Kdo něco takového udělal, musel počítat s výrazným zkrácením životnosti motoru. Přeplňování malých zážehových jednotek má ale budoucnost, jak prokázal Golf GT Sport, který jízdní zábavu při velmi nízké spotřebě proměnil ve vítězství v tomto srovnávacím testu. Šestnáctistovka v Opelu Astra dává o sedm kilowattů více a je podobně úsporná, nicméně vozu schází vyrovnanost. Sice je o 71 100 korun levnější než soupeř (s akční cenou 578 900 Kč dokonce o 131 100 Kč), nepůsobí ale tak harmonickým dojmem a po dovybavení na úroveň Golfu GT Sport vychází dokonce o 43 600 korun dráž.

Technické údajeOpel Astra 1.6 LET EnjoyVolkswagen Golf GT Sport 1.4 TSI
Motorpřeplň. zážehový čtyřválec DOHCpřeplň. zážehový čtyřválec DOHC
Zdvihový objem1598 cm31390 cm3
Výkon132 kW při 5500/min125 kW při 6000/min
Točivý moment230 N.m* při 1980/min240 N.m při 1500/min
Převodovkapřímo řazená šestistupňovápřímo řazená šestistupňová
Zavěšení vpředu/vzaduMcPherson/vlečená ramenaMcPherson/čtyřprvkové
Pneumatiky vpředu a vzadu205/55 R 16225/45 ZR 17
Palivová nádrž52 l55 l
Největší rychlost221 km/h220 km/h
Zrychlení 0-100 km/h8,3 s7,9 s
Spotřeba paliva (na 100 km)10,3/6,2/7,7 l9,9/5,8/7,3 l
Základní cena578 900 Kč710 000 Kč
Poznámka: * S funkcí Overboost po dobu pěti sekund 266 N.m.
Provozní náklady a zárukyOpel Astra 1.6 LET EnjoyVolkswagen Golf GT Sport 1.4 TSI
Servisní intervalmax. 30 000 km, nebo 1 rokmax. 30 000 km, nebo 2 roky
Záruka proti prorezivění12 let12 let
Záruka celková2 roky bez omezení km2 roky bez omezení km
Záruka mobility2 rokyneomezená
Naměřené hodnotyOpel Astra 1.6 LET EnjoyVolkswagen Golf GT Sport 1.4 TSI
Zrychlení 0-50/0-100/0-130 km/h3,0/8,0/12,5 s2,9/7,6/12,0 s
Pružnost 60-100/80-120 km/h*6,1/10,4 s5,6/10,3 s
Brzdy studené/zahřáté ze 100 km/h38,0/38,1 m36,7/37,4 m
Stopový průměr otáčení11,2 m10,9 m
Vnitřní hluk při 50/100/130 km/h61/68/72 dB [A]60/68/73 dB [A]
Vnější hlučnost74 dB [A]74 dB [A]
Pohotovostní/užitečná hmotnost1315/515 kg1385/485 kg
Rozdělení hmotnosti vpředu/vzadu63/37 %62/38 %
Naměřená spotřeba (na 100 km)7,9 l7,3 l
Jízdní dosah na plnou nádrž660 km750 km
Poznámka: *Na čtvrtý, respektive nejvyšší převodový stupeň.
Ceny a vybaveníOpel Astra 1.6 LET EnjoyVolkswagen Golf GT Sport 1.4 TSI
Základní cena578 900 Kč710 000 Kč
Přední airbagySS
Boční airbagy vpředuSS
Hlavové airbagy20 000 Kč 1)S
Stabilizační systém40 000 KčS
Elektricky ovl. boční okna vpředuSS
Elektricky ovl. boční okna vzadu11 500 KčS
Samočinná klimatizace6 000 KčS 3)
Radiopřehrávač s CDSS
Litá 17“ kola37 000 KčS
Elektricky ovl. a vyhřívaná vnější zrcátkaSS
Dálkově řízené centrální zamykáníSS
Palubní počítač6 000 KčS
Sportovní snížený podvozek6 800 KčS
Sportovní sedadla23 000 KčS
Metalíza13 000 Kč14 100 Kč
Výsledná cena767 700 Kč724 100 Kč
Mimořádné doplňky
Přední mlhovky5 500 Kč5 500 Kč
Kontrola tlaku v pneumatikách6 500 Kč 2)1 700 Kč
Tempomat10 000 Kč12 100 Kč
Elektricky ovl. střešní okno30 000 Kč29 300 Kč
Samočinná převodovkaN59 600 Kč
Interaktivní podvozek75 000 KčN
Bixenonové světlomety26 000 Kč32 400 Kč
Parkovací čidla vzadu10 000 Kč15 100 Kč
Navigační systém39 000 Kč20 300 Kč
Poznámky: S = standardně, N = nedodává se. 1) Společně s předními a bočními vpředu, 2) V paketu s ESP a palubním počítačem, 3) Paket za 33 100 Kč zdarma.

Hodnocení

1. Volkswagen Golf GT TSI

+ Pružnější a točivější motor

+ Lineární křivka výkonu

+ Rozsáhlá standardní výbava

+ Jisté jízdní vlastnosti

- Složitější technika motoru

- Vysoká základní cena

2. Opel Astra 1.6 LET

+ Turboefekt pod 2000/min

+ Nižší základní cena

+ Větší jízdní komfort

- Horší odezva řízení

- Spousta doplňků

- Slabší brzdy

-ab/tk-

Foto Auto Bild

Vstoupit do diskuze (87)