Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Státy EU nadále prosazují kontroverzní podporu výroby elektroaut

redakce AUTO.CZ
Diskuze (23)
Některé členské státy EU nadále tlačí na podporu výroby elektromobilů, přestože se unie na ní v minulosti nedohodla.

Unijní ministři, kteří mají na starosti konkurenceschopnost, se v Bruselu dohodli na podpoře automobilů s alternativním pohonem, aniž by jej konkrétně specifikovali.

Německo, Francie, Portugalsko a Španělsko však ve společné deklaraci, kterou má ČTK k dispozici, prosazují právě výrobu elektromobilů.

"Vyzýváme Evropskou komisi, aby zajistila finanční podporu pro pilotní projekty na výrobu elektromobilů, především těch, které mají přeshraniční přesah," uvádí deklarace. Berlín a Paříž zároveň vyzývají zbylé státy Evropské unie, aby se jejich experti scházeli častěji a do poloviny roku 2011 pro elektromobily připravili celoevropské standardy.

Česko od začátku projednávání nedává přednost žádnému z řešení alternativních pohonů a nechává je čistě na automobilkách. "Nám se zdá, že ta debata se vyvíjí k větší podpoře elektrických vozidel. Svědčí o tom i ta deklarace, kterou podpořilo Německo, které bylo zdrženlivější při volbě technologií. My si ale stále myslíme, že by ty stimuly měly směřovat k nejlepším řešením, ať už se to týká jakýchkoliv druhů motorů. Spíše nám jde o chytrá vozidla, než abychom vybírali jen jedno řešení," řekl dnes ČTK a Českému rozhlasu náměstek ministra průmyslu Martin Tlapa.

Mezi hlavní konkurenty aut na elektřinu patří především vozy s hybridním pohonem, která kombinují benzinový pohon s elektrickým, automobilky ovšem zkoumají i možnosti pohonu na vodík a spíše mezi rarity patří vozy s pohonem na stlačený vzduch. Elektromobily by ovšem v blízké budoucnosti mohly získat proti svým konkurentům značnou výhodu. Zejména kvůli tomu, že jejich výrobu podporují dvě největší ekonomiky Evropy, tedy Francie a Německo.

Někteří experti očekávají, že elektrické a hybridní vozy by mohly v roce 2020 tvořit až pětinu evropského trhu s novými auty. Španělsko, které v současnosti Evropské unii předsedá, chce, aby v největších evropských městech do roku 2014 jezdil nejméně jeden milion elektromobilů. Jen německá vláda by na území Německa ráda stejného cíle dosáhla do roku 2020.

Před unáhlenou podporou elektromobilů nicméně varují ekologičtí aktivisté. Podle nich auto jezdící na elektřinu není automaticky šetrnější k životnímu prostředí. V Evropě totiž v současnosti prakticky neexistují takzvané "chytré" elektrické sítě, jež by zajistily, aby auta byla nabíjena z čisté energie, kterou vyrobí například solární či větrné elektrárny. Jejich připojení k síti, kam dodávají elektřinu i uhelné elektrárny, by tak mohlo mít přesně opačný efekt. Výroba elektromobilů by navíc nijak nenutila automobilky snižovat spotřebu běžných aut.

"Desetiprocentní podíl elektrických aut na celkových prodejích by mohl vést ke 20procentnímu zvýšení spotřeby pohonných hmot a emisí oxidu uhličitého v automobilovém průmyslu v EU," uvádí zpráva ekologické organizace Friends of the Earth.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (23)
27. 5. 2010 10:29
Re: Evropa ma posledni sanci
Ze Evropske socialisticke pristupy - dotace a ulevy funguji mizerne je jedna vec. Ze stat je nejvetsi ekonomicka jednotka na trhu a bez jeho aktivniho pristupu bude vse trvat dele je vec druha. Existuji i jine zpusoby jak stat muze, a zemich mimo EU take uz pomaha. Legislativa zejmena, nastaveni danove soustavy, granty na zakladni vyzkum, podpora standardizace, uzemni planovani s ohledem na rozvoj dobijecich stanic atd atd. Jsou toho desitky.

Treba jen takova nicotnost - pri stavbe parkoviste mate normami prikazano, jak maji byt velka stani, kolik tam musi byt mist pro invalidy, jak musi byt osvetleno, jak dopravne znaceno, jake rozhledove pomery musi byt na vjezdu atd. Kdyby tam bylo treba i to, ze na velmi velkych parkovistich ma byt treba i jedna dobijeci pripojka, bylo by to pro rozvoj elektromobility vetsi pomoci nez vsechny dotace dohromady..

Jestlize v Japonsku nebo Cine existuje aktivni pristup statu k elektromobilite, a to zejmena proto, ze jak Cina tak Japonsko maji prakticky nulove vlastni zdroje ropy, tak ta metoda, ze jaksi pockame a ono to nejak dopadne, skonci jedine drtivym zaostavanim nasich vyrobcu. To je cele.
26. 5. 2010 22:07
Re: Tak ešte raz P_I_C_U
To už hádam prejde ... :-)
26. 5. 2010 22:06
Re: Vidíš a stačí to ...
Americany mozna, ted jsou narade korejci;

Do roku 2015 chteji prodat 10 000ks takovich kousku

KIA = Killed In Accident
26. 5. 2010 22:05
Re: Napísal som *
Nie niečo iné : ).
26. 5. 2010 22:04
Re: A čo MHD ?
Ak riešiť dopravu v meste tak určite pomocou MHD - tá je určite ekologickejšia ...

Elektromobily môžu tak roznášať * ..