Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Státy EU souhlasily, že je nutné pomoci automobilkám

redakce AUTO.CZ
Diskuze (77)
Státy Evropské unie v pátek na ministerské schůzce v Bruselu souhlasily s tím, že je nutné pomoci evropským automobilkám z veřejných prostředků. Novinářům to řekl místopředseda Evropské komise Günther Verheugen.

Podle něj je v případě přetrvávajících problémů v ohrožení 12 milionů pracovních míst a automobilky nemají dostatek kapitálů, aby přežily delší hospodářskou recesi.

Evropská komise údajně uvažuje o tom, že by ještě rozšířila možnost poskytovat výrobcům půjčky prostřednictvím Evropské investiční banky (EIB). Ta je v současnosti prakticky hlavním finančním ústavem, který výrobcům pomáhá. "Komerční banky nefungují tak, jak by měly, do té doby, než se vzchopí, potřebujeme, abychom tuto propast přehradili," dodal Verheugen.

O konkrétních částkách však státy EU nerozhodly, mělo by se tak stát až později. Verheugen upozornil, že české předsednictví EU připraví konkrétní návrh případné pomoci automobilkám, o kterém by měly diskutovat ministři pro konkurenceschopnost na zasedání v březnu.

V pracovním programu českého předsednictví EU ovšem žádný konkrétní návrh na pomoc automobilkám zmíněn není a nepočítá se s ním ani na březnové schůzce ministrů pro konkurenceschopnost. Daleko pravděpodobnější je tak pokračování současné diskuse.

Tuzemské Sdružení automobilového průmyslu podle ředitele Antonína Šípka s návrhem obecně souhlasí a po konkretizaci námětů a jejich posouzení jej podpoří. "Termíny by však bylo vhodné zkrátit, tedy urychlit realizaci," dodal.

Největší tuzemská automobilka Škoda Auto považuje vedle možného rozšíření půjček EIB na výzkum a vývoj ekologických technologií za velmi účinnou i dotaci občanům na likvidaci jejich starých aut při koupi nového vozu. "Takzvanou šrotovací prémii úspěšně využilo již 13 zemí Evropské unie a v současné době ji chce jako opatření proti krizi zavést například Německo," uvedl ředitel vnějších vztahů Škody Radek Špicar. V ČR je průměrné stáří vozu téměř 14 let, což je skoro dvakrát více než v západní Evropě.

Místopředseda Evropské komise nicméně varoval, že případné finanční injekce automobilkám nesmí porušovat pravidla pro státní pomoc a zásady hospodářské soutěže. Případná pomoc má být navíc zaměřena na inovace a na produkci aut, která budou šetrnější k životnímu prostředí.

Evropská komise rovněž usiluje o to, aby se EU co nejdříve setkala s novou americkou administrativou. Nový americký prezident Barack Obama do úřadu nastoupí 20. ledna a i on se bude muset potýkat s problémy v automobilovém sektoru. EU však již delší dobu upozorňuje, že kroky obou velmocí by měly být koordinované, aby nenarušily hospodářskou soutěž.

Současná krize v automobilovém průmyslu je podle odborníků vážná zejména ze tří důvodů. Na jedné straně stojí klesající poptávka a spotřebitelská důvěra, na druhé přemrštěné výrobní kapacity a na třetí nutnost vyšších investic, které si mimo jiné žádá boj s klimatickými změnami.

Nezávislí ekonomové kritizují politiku selektivní podpory jednotlivých odvětví, tvdí, že podporu automobilového průmyslu nakonec stejně zaplatí unie ze společných peněz daňových poplatníků, resp. z prostředků, které na daních odvedla i jiná odvětví.

Automobilová asociace ACEA ve středu oznámila, že prodej nových automobilů v Evropě se v loňském roce snížil o 7,8 procenta na 14,7 milionu vozů, což byl nejprudší propad za 15 let.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (77)
Avatar - Hammunasakra
20. 1. 2009 12:23
Re: PĚKNĚ napsáno ...
Já až tak nesledovala, ale nějakou tu prognózu četla a ZMĚNY opravdu asi BRZY nastanou (jen česka se týkat NEbudou, tady i nadále octavia tdi .. ;-) děj se co děj)
Avatar - T613
20. 1. 2009 06:42
Re: vyhozene penize
Spouštěcím mechanismem byla finanční krize, která díky nedostatku peněz přerostla v krizi hospodářskou. To že všichni představují studie elektromobilů a palivových článků by se stalo s krizí i bez krize. Důvod? Zelené technologie jsou IN, zvyšuje to energetickou bezpečnost států apod., a řeší to dlouhodobý výhled.
Krize která je nyní se vyléčí až lidi překonají strach z utrácení. A ten nepřekonají díky špičkovému elektromobilu, ale díky tomu, že budou mít optimistický výhled na své příjmy. Což ten není.
Avatar - T613
20. 1. 2009 06:36
Re: Opravdu?
Nezapomeň to zavolat do Bílého domu, že těch 700 miliard dolarů neměli cpát do bank, ale stačilo vyvinout 4 elektromobily a ekonomika USA by byla zachráněna! >:D :yes:
20. 1. 2009 01:45
Re: Opravdu?
:-) Argument neni ze to mam za barakem, ale ze vidim, jak odtamtud denne vyrazi kvanta kamionu dnes jako pred rokem. Kupuje se to nejlevnejsi a to jak cenou tak i provozne. Zajimave, ze si z toho vzdy vyberete jen tu pulku co se hodi. I provozni naklady (spotreba) jsou naklady. Pro spousty lidi dulezitejsi nez samotna cena.
20. 1. 2009 01:38
Re: Opravdu?
Tady uz se asi neda rict nic jineho nez - podivej se pozorne na detroitsky autosalon, projdi si novinky, podivejs se, co se bude v USA vyrabet do dvou let a zjistis velmi rychle co povazuji za lek a co ne. Ja ti to zjednodusim, automobilku bez elektromobilu ci, promin mi to slovo - hybridu, bys tam hledal jen obtizne.