Státy EU souhlasily, že je nutné pomoci automobilkám
Podle něj je v případě přetrvávajících problémů v ohrožení 12 milionů pracovních míst a automobilky nemají dostatek kapitálů, aby přežily delší hospodářskou recesi.
Evropská komise údajně uvažuje o tom, že by ještě rozšířila možnost poskytovat výrobcům půjčky prostřednictvím Evropské investiční banky (EIB). Ta je v současnosti prakticky hlavním finančním ústavem, který výrobcům pomáhá. "Komerční banky nefungují tak, jak by měly, do té doby, než se vzchopí, potřebujeme, abychom tuto propast přehradili," dodal Verheugen.
O konkrétních částkách však státy EU nerozhodly, mělo by se tak stát až později. Verheugen upozornil, že české předsednictví EU připraví konkrétní návrh případné pomoci automobilkám, o kterém by měly diskutovat ministři pro konkurenceschopnost na zasedání v březnu.
V pracovním programu českého předsednictví EU ovšem žádný konkrétní návrh na pomoc automobilkám zmíněn není a nepočítá se s ním ani na březnové schůzce ministrů pro konkurenceschopnost. Daleko pravděpodobnější je tak pokračování současné diskuse.
Tuzemské Sdružení automobilového průmyslu podle ředitele Antonína Šípka s návrhem obecně souhlasí a po konkretizaci námětů a jejich posouzení jej podpoří. "Termíny by však bylo vhodné zkrátit, tedy urychlit realizaci," dodal.
Největší tuzemská automobilka Škoda Auto považuje vedle možného rozšíření půjček EIB na výzkum a vývoj ekologických technologií za velmi účinnou i dotaci občanům na likvidaci jejich starých aut při koupi nového vozu. "Takzvanou šrotovací prémii úspěšně využilo již 13 zemí Evropské unie a v současné době ji chce jako opatření proti krizi zavést například Německo," uvedl ředitel vnějších vztahů Škody Radek Špicar. V ČR je průměrné stáří vozu téměř 14 let, což je skoro dvakrát více než v západní Evropě.
Místopředseda Evropské komise nicméně varoval, že případné finanční injekce automobilkám nesmí porušovat pravidla pro státní pomoc a zásady hospodářské soutěže. Případná pomoc má být navíc zaměřena na inovace a na produkci aut, která budou šetrnější k životnímu prostředí.
Evropská komise rovněž usiluje o to, aby se EU co nejdříve setkala s novou americkou administrativou. Nový americký prezident Barack Obama do úřadu nastoupí 20. ledna a i on se bude muset potýkat s problémy v automobilovém sektoru. EU však již delší dobu upozorňuje, že kroky obou velmocí by měly být koordinované, aby nenarušily hospodářskou soutěž.
Současná krize v automobilovém průmyslu je podle odborníků vážná zejména ze tří důvodů. Na jedné straně stojí klesající poptávka a spotřebitelská důvěra, na druhé přemrštěné výrobní kapacity a na třetí nutnost vyšších investic, které si mimo jiné žádá boj s klimatickými změnami.
Nezávislí ekonomové kritizují politiku selektivní podpory jednotlivých odvětví, tvdí, že podporu automobilového průmyslu nakonec stejně zaplatí unie ze společných peněz daňových poplatníků, resp. z prostředků, které na daních odvedla i jiná odvětví.
Automobilová asociace ACEA ve středu oznámila, že prodej nových automobilů v Evropě se v loňském roce snížil o 7,8 procenta na 14,7 milionu vozů, což byl nejprudší propad za 15 let.