Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Studenti chtějí překonat rekord Severní smyčky s vlastním prototypem

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Stefan Bellof je sice skoro 29 let po smrti, ale jeho traťový rekord Severní smyčky okruhu Nürburgring stále odolává. Chtějí jej překonat studenti!

Německý pilot zajel při kvalifikaci na závod 1000 km Nürburgringu 1983 fantastický čas 6:11,13. Na legendární placce Porsche 956 mu patřilo i nejrychlejší kolo v samotném závodě hodnotou 6:25,91. V Zeleném pekle se závodilo tehdy v rámci vytrvalostního mistrovství světa naposledy, další ročník už hostila nová Grand Prix-Strecke. Stefan se bohužel zabil 1. září 1985, když ve Spa na spodním okraji zatáčky Eau Rouge kolidoval s Jackym Ickxem. Od té doby se na jednom z nejvýznamnějších světových okruhů (starý Nürburgring je na rozdíl od Spa-Francorchamps autodromem!) nic rychlejšího neobjevilo, Nick Heidfeld a Michael Schumacher zde absolvovali s monoposty BMW Sauber a Mercedes pouze propagační jízdy s pózováním pro fotografy. Nešlo při nich o výsledný čas. Ani současná gétéčka, která jezdí šampionát VLN a dnes už poměrně proslulou čtyřiadvacetihodinovku, nejsou rychlejší. A nikdo ze současné královské prototypové kategorie LMP1 se sem dosud neodvážil...

Co s tím? Skupina nizozemských studentů z Technické univerzity a Univerzity aplikovaných věd v Eindhovenu dala hlavy dohromady a vytvořila vizi. Jmenuje se stručně IM01, zkratka pochází z anglického termínu In Motion (v pohybu), stejný název má i ona tvůrčí skupina, ale píše se moderně dohromady. Futuristický závoďák připomíná současné „karosované formule“, ve ztvárnění jde ale ještě dál. Možná si vzpomenete na Red Bull X2014, virtuální stroj pro Gran Turismo 6 z pera Adriana Neweye, který už Bellofův rekord výrazně překonal, byť nikoli v reálu. Popisovanou kreaci také nesvazují žádné technické předpisy a proto se její tvůrci řádně odvázali. Použili třeba foukané difuzory známé z formule 1, kdy horké výfukové plyny vytvářejí další přítlak.

IM01 je pochopitelně zatím jen počítačovou vizí. Ovšem už s vážně zvažovaným zdrojem pohonu. Tím jsou čtyři elektromotory, jeden v každém kole. No, nic jiného člověk v současnosti ani nečeká, i když je používal už Ferdinand Porsche u Lohnerových elektromobilů před 115 lety. Ale to není všechno, je tu ještě jedno velké překvapení. Půjde o hybrid, do výčtu tedy chybí konvenční spalovací agregát. A on vlastně tak úplně konvenční není, jde totiž o motor s krouživým pístem, tedy Wankel! Bude sloužit jako generátor a range extender, tedy prodlužovač dojezdu. Žádné koně a newtonmetry zatím nečekejte, ani ty teoretické na základě výpočtů. Nikdo je dosud neprozradil. Kokpit připomíná spíše stíhačku než závodní auto.

Parta studentů nemyslí ale pouze na Nürburgring, nýbrž i na čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans! Na jedno rychlé 20,81 km dlouhé letmé kolo range extender nepotřebujete, ale při den a noc trvajícím závodě už se hodí. Technická pravidla ACO však přece Wankely zakazují, od vítězství Mazdy 787B jsou postaveny mimo zákon. Ale naštěstí existuje projekt Garage 56. A ten připouští na start i experimentální auta, která tak úplně regulím neodpovídají. Tým ovšem od Automobile Club de l'Ouest, potažmo FIA potřebuje svolení. Vůz má být dokončen do závěru příštího roku a na startovní čáru Circuit de la Sarthe se chce postavit v roce 2017.

Proč se do práce pustily mladé chytré hlavy z Eindhovenu, není zas až tak nelogické. Na Ring to odsud není daleko, jen nějakých 210 km. Do Le Mans také nepojedou přes půl zeměkoule... Kdo se posadí do kokpitu, je ve hvězdách. Chce snad někdo ze studentů získat závodní licenci? Pak by měl ale na Nordschleife opravdu pořádně potrénovat...

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
11. 7. 2014 10:24
Hezké.
Jako koncept a případně technologická demonstrace je to hezké. Ale s tak malou světlou výškou budou mít na Nordschleife celkem problém. Do garáže 56 by je FIA a ACO možná pustili, pochopitelně pokud to nebude rychlejší, než LMP1.