Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...
První automobilové telefony se objevily v USA těsně po druhé světové válce, v roce 1946. Šlo o poměrně primitivní systémy firem Bell a Motorola. Evropským průkopníkem jejich používání byly skandinávské země na počátku 70. let minulého věku. Nissan uvedl na trh takový systém v polovině 80. let. V roce 1988 začal montovat do svých vozů novější verzi, kterou pro něj vyvinul elektronický gigant NEC.
Šlo o modelovou řadu Cedric/Gloria/Cima generace Y31, kterou Evropan nezná, zůstala vyhrazena pouze Japoncům. Samozřejmě tuto vymoženost nabízela automobilka s vycházejícím sluncem ve znaku jen za příplatek i k nejvyšším výbavám. Ale přímo z továrny, v době, kdy ve vyspělých zemích byly k mání prakticky jen aftermarketové přístroje. Člověk by si myslel, že se tak stalo v USA, případně Německu, ale proč by Japonci v tomto směru zrovna měli být pozadu?
Ještě něco o samotných vozech: 4,69 m dlouhá auta vyznávala klasickou koncepci, nejtypičtějšími agregáty pod jejich kapotami byly vidlicové šestiválce 2,0 a 3,0 l v atmosférickém i přeplňovaném provedení. Dodávaly se však také naftové čtyř- a šestiválce v rozmezí od 2,5 do 2,8 l a dokonce plynové varianty. O dvacet centimetrů delší a už opravdu luxusní Cimy poháněly výhradně třílitry série VG, spojené se čtyřstupňovými automaty.
Ale zpět k telefonu. Samotný přístroj byl vestavěný ve středové konzole, pod čalouněným krytem loketní opěrky, tam, kde i dnes najdeme přihrádky na drobnosti. Ovládání ještě nebylo zcela hands-free, ale řidič mohl vyťukat příslušné číslo na volantu. Pochopitelně umístěném vpravo, v Japonsku se jezdí po opačné straně silnice. Klávesnice se při řízení nehýbala, Nissan umístil střed volantu napevno. Nebylo nutné z něj dávat ruce pryč, což představovalo zajímavý bezpečnostní prvek. Levnější verze zde měly pouze ovládání audiosystému. Ano, psal se leden roku 1988...
Dnes nahradily palubní telefony, které si Češi mohli dopřávat od začátku 90. let za ceny v řádech několika desítek tisíc korun, mobily. Připomeňme, že prvním takovým byla Motorola DynaTAC 8000x z roku 1984, jenže samozřejmě za oceánem. Éra už vymírajících palubních přístrojů definitivně skončila v závěru minulé dekády, konkrétně sezóně 2008. Nedávají smysl, technika pokročila dále, telefonování jde hladce. V autech máme Bluetooth handsfree, palubní dotykové systémy, hlasové vytáčení, chytrý přístroj si tu lze i dobít. Pokud vlastníte starší vůz, můžete svůj telefon využít alespoň k navigaci. Volat za jízdy a přitom jej držet v ruce se však nesmí...
Mimochodem, produkce Cedricu Y31 pro japonské taxikáře definitivně skončila až předloni a technicky příbuzná Gloria stejného kódového označení se po mnoha modernizacích a s úplně jiným interiérem vyrábí podle všeho dodnes...