Těsnění hlavy válců: K čemu přesně slouží? A jak poznat, že už dosloužilo?
Někdy se mu říká také hlavové těsnění. Na první pohled se jedná o tenký plát s kulatými otvory, jejichž počet odpovídá počtu válců motoru a průměr přibližně vrtání válce. Dále zde najdete celou řadu menších „děr“ různých tvarů.
Těsnění hlavy válců se vyrábí z klingeritu, nebo z tenkých ocelových listů, přičemž při každé demontáži hlavy válců a její opětovné montáži by se mělo použít nové těsnění. Při vyplnění prostoru mezi hlavou a blokem se těsnění hlavy válců stará také o to, aby nedocházelo ke styku oleje s chladicí kapalinou. Obě náplně totiž proudí mezi blokem a hlavou válců.
Kdy se poškodí?
Selhávající těsnění hlavy válců bývalo v minulosti docela častou závadou spalovacích motorů. V současnosti se vyskytuje méně často, když už, tak zpravidla na konstrukčně starších agregátech. Co si ale představit pod pojmem „vadné hlavové těsnění“? Obyčejně to, že je v některém místě prasklé či prodřené. Podle toho, v jakém místě je poškozeno, se projevuje navenek.
Asi nejkatastrofičtějším scénářem je, když dochází k průniku chladicí kapaliny do válců motoru. Olej tím přirozeně degraduje. V daném případě se chladicí kapalina ztrácí bez zjevného úniku – je totiž spalována motorem. Její kritický úbytek obyčejně vyústí v přehřátí motoru. Jinou možností je, že se těsnění hlavy válců poškodí v místě, kde naopak dochází k úniku chladicí kapaliny, případně oleje ven z motoru.
Jak k poškození těsnění hlavy válců dojde? Příčin je přirozeně více. Tou první je stáří. Mnozí mechanici proto doporučují u motorů, které mají najeté stovky tisíc kilometrů, hlavu demontovat a těsnění preventivně vyměnit. Před montáží nového těsnění je nezbytně nutné někdy pouze důkladně očistit styčné plochy, jindy dokonce zafrézovat dosedací plochy hlavy válců a bloku. Pokud se plochy frézují, dochází k úbytku materiálu. Jeho "odběr" musí odpovídat rozdílu mezi těsněním montovaným v prvovýrobě a novým, které je o něco vyšší. Smyslem je zachovat kompresní poměr motoru, nezbytný třeba u dieselů k tomu, aby agregát dobře startoval bez ohledu na teploty okolí.
Těsnění hlavy válců ale může poškodit také přehřátí motoru. Jde o ten vlastně lepší případ. Horší je, když při tom praskne třeba hlava, či se zkroutí „do vrtule“.
Jak to poznat?
Že je těsnění poškozené, může prozradit několik symptomů. Prvním je pozvolný úbytek chladicí kapaliny, aniž se pod autem tvoří „louže“. Znamená to, že motor vodu „žere“. Jiným průvodním jevem může být přítomnost oleje v expanzní nádobě chladicí kapaliny. A naopak našlehaná vodní emulze na spodním víčku nalévacího hrdla pro motorový olej na hlavě válců.
Zatímco u některých motorů o těsnění hlavy válců servisy a majitelé prakticky nevědí, u jiných může být zdrojem problémů. Druhým jmenovaným příkladem jsou u nás málo známé čtyřválce Rover série K. U nich tkví příčina mimo jiné ve specifické, takzvané sendvičové konstrukci hliníkového motoru s dlouhými šrouby, které sahají až do olejové vany. Právě tady doporučují odborníci preventivní výměnu hlavového těsnění po ujetí 80.000 km. Samotný úkon však vyžaduje v tomto případě zkušenosti s motory série K. V opačném případě budete těsnění řešit zakrátko opět.