Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Těsnění hlavy válců: K čemu přesně slouží? A jak poznat, že už dosloužilo?

Tomáš Dusil
Diskuze (12)
Asi nejnamáhavější motorové těsnění odděluje dvě hlavní části pohonné jednotky: blok motoru od hlavy válců. S tím se však pojí celá řada funkcí.

Někdy se mu říká také hlavové těsnění. Na první pohled se jedná o tenký plát s kulatými otvory, jejichž počet odpovídá počtu válců motoru a průměr přibližně vrtání válce. Dále zde najdete celou řadu menších „děr“ různých tvarů.

Těsnění hlavy válců se vyrábí z klingeritu, nebo z tenkých ocelových listů, přičemž při každé demontáži hlavy válců a její opětovné montáži by se mělo použít nové těsnění. Při vyplnění prostoru mezi hlavou a blokem se těsnění hlavy válců stará také o to, aby nedocházelo ke styku oleje s chladicí kapalinou. Obě náplně totiž proudí mezi blokem a hlavou válců.

Kdy se poškodí?

Selhávající těsnění hlavy válců bývalo v minulosti docela častou závadou spalovacích motorů. V současnosti se vyskytuje méně často, když už, tak zpravidla na konstrukčně starších agregátech. Co si ale představit pod pojmem „vadné hlavové těsnění“? Obyčejně to, že je v některém místě prasklé či prodřené. Podle toho, v jakém místě je poškozeno, se projevuje navenek.

Asi nejkatastrofičtějším scénářem je, když dochází k průniku chladicí kapaliny do válců motoru. Olej tím přirozeně degraduje. V daném případě se chladicí kapalina ztrácí bez zjevného úniku – je totiž spalována motorem. Její kritický úbytek obyčejně vyústí v přehřátí motoru. Jinou možností je, že se těsnění hlavy válců poškodí v místě, kde naopak dochází k úniku chladicí kapaliny, případně oleje ven z motoru.

Jak k poškození těsnění hlavy válců dojde? Příčin je přirozeně více. Tou první je stáří. Mnozí mechanici proto doporučují u motorů, které mají najeté stovky tisíc kilometrů, hlavu demontovat a těsnění preventivně vyměnit. Před montáží nového těsnění je nezbytně nutné někdy pouze důkladně očistit styčné plochy, jindy dokonce zafrézovat dosedací plochy hlavy válců a bloku. Pokud se plochy frézují, dochází k úbytku materiálu. Jeho "odběr" musí odpovídat rozdílu mezi těsněním montovaným v prvovýrobě a novým, které je o něco vyšší. Smyslem je zachovat kompresní poměr motoru, nezbytný třeba u dieselů k tomu, aby agregát dobře startoval bez ohledu na teploty okolí.

Těsnění hlavy válců ale může poškodit také přehřátí motoru. Jde o ten vlastně lepší případ. Horší je, když při tom praskne třeba hlava, či se zkroutí „do vrtule“.

Jak to poznat?

Že je těsnění poškozené, může prozradit několik symptomů. Prvním je pozvolný úbytek chladicí kapaliny, aniž se pod autem tvoří „louže“. Znamená to, že motor vodu „žere“. Jiným průvodním jevem může být přítomnost oleje v expanzní nádobě chladicí kapaliny. A naopak našlehaná vodní emulze na spodním víčku nalévacího hrdla pro motorový olej na hlavě válců.

Zatímco u některých motorů o těsnění hlavy válců servisy a majitelé prakticky nevědí, u jiných může být zdrojem problémů. Druhým jmenovaným příkladem jsou u nás málo známé čtyřválce Rover série K. U nich tkví příčina mimo jiné ve specifické, takzvané sendvičové konstrukci hliníkového motoru s dlouhými šrouby, které sahají až do olejové vany. Právě tady doporučují odborníci preventivní výměnu hlavového těsnění po ujetí 80.000 km. Samotný úkon však vyžaduje v tomto případě zkušenosti s motory série K. V opačném případě budete těsnění řešit zakrátko opět.

Tomáš Dusil
Diskuze (12)
16. 12. 2016 09:48
Re: Co nepodcenit
AutoKelly prodává draze šmejdy, co je na tom prohlšení špatného >:D Kolikrát lze koupit originlní díl za zlomek ceny šmejdu z kelly >:D
Avatar - speedfred
15. 12. 2016 13:44
Re: Cerstva zkusenost
ale ber to z tej pozitívnej stránky,máš nové hadice aj s tesnením pod hlavou.
Hlavne nech slúži!
Avatar - removed
15. 12. 2016 08:29
Re: Rover
Nu, co na to říct? Ať Vám Rover slouží.
Jen si prosím přečtěte znovu můj příspěvek. Stále jsem přesvědčen , že vozidlo se 40 tisíci kilometry potřebuje maximálně tak výměny náplní a filtrů. Čili Vaše poznámka o lidech, co zk...urví i kovadlinu je unfair. Zkur...vili to lidé v továrně Roveru už na pásu, pane. Což nakonec v obou případech potvrdili i soudní znalci.
15. 12. 2016 07:47
Re: Rover
No vidíte, a já jezdím Roverem 416 Si z roku 1997 už 11 let, mám najeto 290 tisíc. Jasně, jsou lidi, co se o o auto starají a lidi, co zk..ví i kovadlinu. Ale kvůli tomu, že patříte se svým kolegou spíše do té druhé skupiny, nemusíte zatracovat všechny Rovery.
Avatar - euro89
14. 12. 2016 23:48
Cerstva zkusenost
Zrovna dneska jsem si prevezl svuj SAAB ze servisu. Menilo se prave tesneni pod hlavou, zbrouseni a nove srouby byly samozrejmosti. A to jsem mel kliku, ze tesneni ventilu nebo turbo bylo v poradku...
Puvodne to pritom zacalo netesnym radiatorem. A tady jsem poprve (a po teto zkusenosti i naposledy) porusil sve pravidlo, ze nejsem tak bohaty, abych kupoval levne veci. Original u SAAB specialisty si rekli za novy radiator o 700 euro s praci, u Bosche (kde je nemec jen sef a na dilne makaj madari) mi rekli, ze to zvladnou za tri kila bez uctenky.
Ok, ctyrista usetrenych euro se hodi prece kazdymu, ze... nechal jsem to tedy udelat madary a ctyri dny po oprave praskla hadice mezi novym radiatorem a motorem. Nez jsem dojel 30km do servisu, byl motor nejspis moc horky (podle budiku byla teplota zvysena, ale zdaleka ne v cervenem poli) a oddelal tesneni pod hlavou. Takze jsem usetril 400 euro za puvodni problem, ale nasledna oprava stala dvanact stovek. A to se vyplati. 8-s K te praskle hadici. Mohla to byt nahoda a prasknout starim, ale kdyz jsem si ji prohlizel, zdalo se mi spis, ze byla trochu poskozena pravdepodobne pri zastavbe noveho radiatoru. Tak ci tak to ukazovalo rozdil mezi dobrym servisem a "menici dilu". Kdykoliv jsem dal totiz SAAB ke specialistum kvuli jedne veci, vzdy prohledli cele auto a rekli, co by bylo dobre udelat. Tudiz vec, jako je hadice za par euro, by vymenily automaticky. Kdezto u Bosche ze zkusenosti jen vymeni dily, ktere si zakaznik rekne a absolutne nekoukaji okolo, zda je jeste neco potreba udelat.
Nevim, zda je to strachem servisu, ze by zakaznik neco navic nezaplatil, nebo lenosti mechaniku, ale tenhle pristup bohuzel neni ojedinely uz ani v Nemecku.