Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 325i Cabrio - citová záležitost

Libor Zezulka
Co se stane, když se spojí dohromady atraktivní design, technologická vyspělost, špičkové jízdní vlastnosti, úžasná komunikativnost, komfort a luxus? Vznikne BMW 3 Cabrio. Testovali jsme verzi se základním zážehovým šestiválcem.

Nemusíte se živit psaním o autech, nemusíte mít za sebou dokonce miliony najetých kilometrů. Abyste dospěli ke stejnému názoru, bohatě postačí že milujete sportovní jízdu, na autě si ceníte zejména komunikativnosti, ovladatelnosti a zpětné vazby a neváháte utratit za svého plechovaného partnera miliony korun. Pokud jste úspěšně odkývali všechny body, budete se mnou zřejmě souhlasit, že projížďka v BMW vždy zahřeje na duši a zanechá v hlavě vzpomínky, které tam zůstanou uloženy ještě hodně, hodně dlouho.

Ze zásady se nestraním žádné značce, žádnému modelu, ale nechť mi laskavý čtenář promine, když se v kalendáři objeví odkaz na test některého z bavorských kočárů, rozzářím se jako sluníčko. Nikdy jsem se neřídil heslem - BMW navždy a nikdy nic jiného - či jemu podobným, nikdy jsem nepovyšoval BMW nad ostatní značky. Desítky tisíc testovacích kilometrů, zkušenosti se stovkami vozů různých značek, koncepce a uspořádání však prokázaly, že jízdně se BMW vyrovná skutečně málokdo.

bmw testy strednitrida kabriolet bmw testy strednitrida kabriolet
 

Samozřejmě mám na mysli zejména kategorii osobních automobilů. V BMW sice umí ukuchtit i ortodoxní sporťák, ale výrobní program tvoří z 90 % prémiové sedany a kombi, jež umožňují majiteli prožít každý den cestou z práce proměnu z umírněného, konzervativního řidiče v závodního jezdce. V tom spočívá krása dobře mířených bavorských střel. Když chcete, proplouváte krajinou a užíváte si komfortu na palubě, pokud ovšem zatoužíte po sportovním svezení, stačí se zapřít do sedadel, podřadit a dupnout na plyn.

A tohle do puntíku platí i pro nové cabrio řady 3. Jeden z posledních výtvorů mnichovské automobilky, který dostal v souladu s moderními trendy pevnou skládací střechu, umí konejšit, zahrnout posádku hladivým luxusem a komfortem, ale zároveň dokáže kousat, škrábat a štípat. Záleží na vás, co mu dovolíte a zda dokážete udržet opratě i ve chvíli, kdy se začne vzpínat.

Rozdíly: zn. minimální

Design vychází z trojkového kupé. Rozdíly mezi kupé-kabrioletem a kupé v podstatě neexistují na přídi, ale zadní část kupé-kabrioletu získala mírně odlišné křivky. Přestože se designéři snažili maximálně uchovat proporce originální a tolik obdivované zádě kupé, třídílná střecha kabrioletu nacházející útočiště v zavazadlovém prostoru způsobila, že se víko zavazadelníku mírně natáhlo do délky a získalo vodorovný charakter.

Pozvolna klesající střecha kupé se s drobnými úpravami přestěhovala i do kabrioletu, tři nezbytné zlomy se podařilo designérům umně zamaskovat a sladit s charakterem celého vozu. Díky tomu nemusíte řešit otázku, zda raději cestovat s nataženou nebo sklopenou střechou, tedy pokud vám záleží na pohledu okolí, neboť novinka BMW vypadá atraktivně a sexy nahoře S i Bez.

bmw testy strednitrida kabriolet bmw testy strednitrida kabriolet
 

V kategorii kabrioletů, a to zvláště její premiové části, však nejde pouze o výsledek, ale i cestu, která k výsledku vede. Tou cestou mám na mysli systém sklápění a rozkládání střechy. BMW zvolilo cestu pevné skládací střechy složené ze tří částí. Jedna část obsahuje zadní sklo, kvůli výhledu zvětšené o 30%, další části jsou ocelové. Střecha není jištěna žádným bezpečnostním mechanismem (zámkem), takže stačí stisknout tlačítko.

Po stisknutí tlačítka se tradičně stáhnou nejdříve boční okna, otevře víko kufru a střecha složí do zavazadlového prostoru. I v případě BMW 325i Cabrio plesá nad tím mechanickým divadlem srdce a kdyby někde ze zadu z hlavy neznívalo varování, že nadměrné zatěžování střešního systému může vyústit v poruchu, dokázali byste se na skládání a rozkládání střechy dívat celé hodiny.

Navíc vychutnejte si pořádně představení, když trvá pouhých 22 sekund v případě složení a pouze o sekundu déle v případě opětovného natažení. K střeše nemám opravdu nejmenších připomínek. V rámci daného segmentu potřebuje na složení a rozložení nejméně času, navíc není zdrojem nepříjemných zvuků, a to dokonce i na velmi nekvalitním povrchu. Tohle BMW zvládlo na jedničku.

Pokud mi na pevné skládací střeše něco vadilo, tak jedině skutečnost, že v kufru zabírá spoustu místa a ve stavu složení zůstane na samotná zavazadla pouhých 210 litrů objemu. To ovšem není chyba testovaného auta, ale obecná vlastnost automobilů daného segmentu.

Tvrdohlavý iDrive

To nejlepší z BMW a něco málo navíc. Tak vypadá interiér nového BMW 3 Cabrio. Před řidičem a spolujezdcem se rozprostírá palubní deska dnes už notoricky známých a osvědčených tvarů, vytesána z kvalitních měkčených materiálů a oblečena v líbivé tmavé barvě. Světlé dřevo podle mého názoru bavorákům nikdy neslušelo, takže jsem kvitoval s povděkem ozdobení palubní desky a středového tunelu tmavým leštěným dřevěným dekorem.

Ovládání většiny funkcí má na starosti systém iDrive, jenž v průběhu testu poprvé ukázal i své slabší stránky. K přednostem iDdrive počítám relativně logicky strukturované menu, jednoduchou orientaci v hlavních i vedlejších sekcích a jednoduché nastavení většiny funkcí spojených s audiosystémem, navigací, klimatizací, ale i samotným nastavením vozu. Uznávám, že méně zkušení uživatelé se mohou v spletitém systému chvíli ztrácet, ale trocha učení a tréninku vše spraví.

bmw testy strednitrida kabriolet bmw testy strednitrida kabriolet
 

Trénink nepomůže ve chvíli, kdy si iDrive postaví hlavu a přestane poslouchat. Jako například tehdy, když jsem chtěl zadat trasu navigaci a systém z ničeho nic ukončil reprodukci všech zvuků. Nejenom že z reproduktorů nevycházel zvuk z CD přehrávače, ale utichly všechny zvukové signály na palubě – parkovací systém, veškerá výstražná oznámení atd. Nepomohlo vypnutí a nastartování, nemohl umělý restart. Systém se zkrátka rozhodl stávkovat a stávkoval tak dlouho, dokud ho to nepřestalo bavit. Pak se vše zase rozběhlo.

Novinkou jsou v posledních vozech BMW programovatelná tlačítka seřazená v řadě na středové konzole, příjemnou změnou je v novém BMW 3 Cabrio zvětšení prostoru na zadních sedadlech zejména v oblasti kolen. Za 180 cm vysokého pasažéra se relativně pohodlně usadí i stejně vysoký spolujezdec. Ovšem s tou podmínku, že bude stažena střecha. Při střeše natažené se komfort, kvůli nedostatku místa nad hlavou, podstatně sníží.

BMW rovněž chválím za dobře řešenou aerodynamiku. Vzduch proudí okolo karoserie v přesně vymezených zónách a dovnitř výrazněji proniká až v rychlostech nad 100 km/h, s větrnou clonou za hlavami řidiči a spolujezdce se hranice posunuje až na 120 km/h. Znám kabriolety, do kterých fouká i méně, ale BMW 3 Cabrio rozhodně patří do té lepší poloviny.

Kouzlo metamorfózy

Jestliže kola dělají auto, jak se často říká, pak BMW dělá podvozek a motor. Co se týče podvozku, moc si vybírat nemůžete. Automobilky většinou nabízí za příplatek větší kola a případně snížený sportovní podvozek s tužšími pružinami, tlumiči či obojím. Výběr to není oslňující, ale ve většině případů stačí na to, abyste z relativně komfortního, mírně houpavého auta udělali uskákaný sporťák s podvozkem tvrdým jako beton.

Krása automobilů BMW spočívá většinou v tom, že touha po sportovním svezení nevyžaduje dodatečnou investici do sportovního podvozku. I standardní podvozek bavoráku dokáže divy, skvěle si poradí s nerovnostmi a přitom (z velké části samozřejmě díky optimálnímu rozložení hmotnosti a koncepci) auto doslova přilepí na silnici. Průjezd zatáčkou vyvolává pocity euforie, přitom snad ani nemůže, za optimálních adhezních podmínek, probíhat jistěji.

bmw testy strednitrida kabriolet bmw testy strednitrida kabriolet
 

To jsou zkrátka obecné vlastnosti nejen nových bavoráků. A proč o nich hovořím v testu nového BMW 3 Cabrio? Protože testovaná trojka jakoby tahle obecná pravidla napsala. Postaveno dokonce na 18palcových kolech zvládlo BMW 325i Cabrio výborně utlumit většinu nerovností, takže jízda nepůsobila zvláště v kabrioletu nepříjemným uskákaným a nervózním dojmem. Žádné takové.

Podvozek krásně žehlil nerovnosti a přitom poskytoval autu špičkovou stabilitu v příčném směru i v zatáčkách. Řízení se rozpovídalo na zakroucených vlásenkách natolik, že bohatě nahradilo mluvného kamaráda či přítelkyni, o kousavých brzdách, citlivém plynu a řazení se asi ani nemusím zmiňovat. I když bych si raději zvláště ve spojení s nejslabším benzinovým šestiválcem řadil sám, musím uznat, že automat svou úlohu zvládl na jedničku. Řadil hladce, rychle a v složitých situacích nepanikařil.

Šest válců je základ

První zmínka v našem kalendáři testů lákala na BMW 335i Cabrio, ale to si se mnou jen pohrával tiskařský (či spíše elektronický) šotek. Na test dorazila trojka vybavena základním zážehovým šestiválcem se zdvihovým objemem 2996 cm3, maximálním výkonem 160 kW/6100 ot./min. a točivým momentem 270 Nm / 2400 – 4200 ot./min. 335i s 225 kW / 5800 ot./min. to není, ale mohl jsem dopadnout i hůře.

bmw testy strednitrida kabriolet bmw testy strednitrida kabriolet Hodnoty základního řadového šestiválce nejsou špatné, ale jelikož kabriolet váží přes 1700 kg, není volba 160 kW motoru žádný rozmar. Jednotka má zcela nepřekvapivě krásný zvonivý zvuk ve vysokých otáčkách i na hranici omezovače, v nízkých otáčkách naopak není téměř slyšet, což se v kabrioletu vždycky hodí, zvláště máte-li staženou střechu. Co se týče síly, ta přesně odpovídá charakteru auta.

Mít agregát o 30 kW a 50 Nm méně, budu bojovat s pocitem, že motor na auto nestačí. Takto výkon lineárně roste od nejnižších otáček a kolem 3000 otáček má dostatek síly na to, aby zajistil dobré pružné zrychlení a dovolil tedy bezpečně předjíždět. Pokud otáčky vyženete ještě výše a udržíte se v rozmezí 4000 – 6000 otáček, bude vám odměnou nádherný zvuk a skvělé sportovní svezení.

Dobrá práce

BMW odvedlo standardní, tedy skvělou práci. BMW 325i Cabrio má silné charisma, výborně řešenou třídílnou skládací střechu, která zmizí v zavazadlovém prostoru než řeknete švec, komfortní a luxusní interiér a samozřejmě vynikající podvozek zajišťující elegantní tlumení nerovností a přitom fantastickou stabilitu. Základní benzinový šestiválec ocení zejména ti, kteří dávají přednost klidnější jízdě, ale občas v sobě nechají za volantem probudit šelmu.

První cena vozu 1.158.900,-Kč (320i, 125 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.291.700,-Kč (325i, 160 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.291.700,-Kč (325i, 160 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.521.980,-Kč (325i, 160 kW)

Plusy

  • povedená konstrukce třídílné skládací střechy
  • dobrá aerodynamika
  • komfortní a relativně prostorný interiér
  • špičkové jízdní vlastnosti
  • přesné a komunikativní řízení
  • dostatečně silný a krásně znějící benzinový šestiválec

Minusy

  • malinký zavazadlový prostor (při stažené střeše)
Libor Zezulka
BMW 325i Cabrio
Cena základní sestavy 1 291 700 Kč
Výbava základní sestavy Čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční hlavové airbagy integrované v sedadlech, stabilizační systém DSC včetně ABS, CBS a DTC, kotoučové brzy na předních i zadních kolech, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, úchyty ISOFIX, nárazníky a vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, chromovaná koncovka výfuku, 17palcová litá kola s pneumatikami 225/45 R17, šestistupňová manuální převodovka, servotronic, mlhové světlomety, systém oznámení zapnutých světel, xenonové světlomety, automatická klimatizace, loketní opěrka vzadu, elektricky ovládané sedadlo řidiče, sportovní volant s koženým věncem, chromovaná hlavice řadicí páky, palubní počítač, rádio BMW Business CD. Kč
Cena testované sestavy 1 521 980 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+ 21.945 Kč), 18palcová litá kola (+33.630 Kč), tempomat (+ 7.410 Kč), přední a zadní parkovací systém (+ 20.520 Kč), automatická šestistupňová převodovka Steptronic (+ 61.560 Kč), navigační systém Business s 8,8palcovou barevnou obrazovkou, CD, DVD mechanika včetně iDrive, BMW Assist (+ 57.000 Kč), vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce (+ 10.545 Kč), sportovní sedadla řidiče a spolujezdce (+ 17.670 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 160 / 6100
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 2400 - 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 243
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.4 / 6.2 / 8.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 205 / 0
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1760 / 355
Rozměr pneu: 225/40 R18
BMW 325i Cabrio
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4580
b) šířka (mm): 1782
c) výška (mm): 1384
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1500
f) rozchod vzadu (mm): 1513
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: ano