TEST Fiat Freemont 2,0 MultiJet – Ital se sombrerem
Fiat Freeomont vznikl jako první plod spolupráce mezi Chryslerem a Fiatem. Jak nás bratr amerického Dodge Journey zaujal v redakčnímu testu?
Fiat nebo Dodge? Nový Freemont je sice postaven na základě amerického crossoveru Journey, avšak nabízí přepracovaný interiér a mírně upravený exteriér. Celkové rozměry vozu, tedy délka 4888 milimetrů a šířka 1878 mm zůstaly zachovány, modifikován byl však podvozek či řízení. Fiat Freemont je prvním automobilem značky Fiat, který vznikl jako výsledek partnerství se skupinou Chrysler.
Přemýšlíte, co že to název vozu značí? Odpověď je jednoduchá: nic! Je to ukázka uměle vytvořeného pojmenování, na který však marketingové oddělení může být hrdé. Evokuje hory, volnost, toulky krajinou... Že se tak prý jmenuje jakési městečko v USA je čistá náhoda.
Interiér
Troufnu si tvrdit, že příbuznost s americkým bratříčkem by běžný fanda podle interiéru neodhalil. Freemont dostal výborný, tlustý volant známý z Jeepů, moderní grafiku přístrojů a spoustu měkčených plastů.
Oproti hranaté a tvrdé palubovce z Dodge jde o velký skok, vítáme i posunutí panelu navigace (v našem případě však ovládá jen rádio či palubní systémy; navigace je za příplatek 31.200,- Kč) vzhůru, blíže k zornému poli řidiče.
Ovládání je intuitivní, grafika sice poněkud rozjařená, ale na to si rychle zvyknete. Někdy bylo na dotykové obrazovce přeci jen příliš mnoho ikonek. Tlačítka ovládající sdružené blikače či vyhřívání zadního skla jsou velká a dobře se mačkají, velmi komfortně se ovládá i klimatizace. Ta je standardně (!) třízónová, její regulaci může obstarat nejen řidič na barevné obrazovce, ale zadní cestující mají možnost nastavovat klimatizaci sami na panelu pod stropem.
Ve výbavě nechybí tempomat, přední mlhovky, zadní světla s technologií LED, parkovací senzory, ale třeba také ESP s ochranou proti převrácení, šest airbagů či hill-holder. Na sedmimístný vůz s cenovkou pod 700 tisíc docela zajímavá výbava. S parkovacími senzory jsme si užili i trochu té legrace, to když jsme se při couvání dotkli stromku. Ani po zařazení jedničky a ujetí několika kilometrů nepřerušované pískání nepřestalo, nepomohlo ani vypnutí a zapnutí zapalování. Parkovacího asistenta jsme museli přes menu na obrazovce vypnout (pískání nepřestalo), vypnout motor, nastartovat a asistenta si opět zapnout.
Řidič se za volantem cítí dobře, někomu by mohlo vadit trochu mdlejší boční vedení sedadel. Ta jsou, až na zadní sedáky, dostatečně dimenzovaná, hrana sedáku je vysoko nad podlahou a látkový potah je příjemný na dotek. Kdo chce kůži, má možnost si ji za 35.100,- Kč dokoupit. Pod nohama cestujících ve druhé řadě jsou šikovné odkládací schrány. Co se týče místa, není důvod ke stížnostem a to v podstatě na žádném ze sedmi míst. To nás ostatně přivádí na další téma.
Sedm!
Podobně jako postarší pán v reklamě na Kiu, i zde můžeme při pohledu do ceníku zvolat sedm!. Ne, tentokráte nejde o délku záruky, ta má klasické dva roky bez omezení počtu najetých kilometrů, ale o počet míst k sezení. Freemont je totiž i v základní verzi sedmimístným automobilem. Na šesté a sedmé sedadlo se posadí i průměrně vzrostlý muž a neplatí tak, že zadní sedačky jsou použitelné pouze pro děti. Opěradla i třetí řady sahají k ramenům a ne do půli zad.
Otázkou jinou je nástup na tato sedadla, který není (i přes posuvnou druhou řadu sedadel a až do úhlu 90 stupňů otevíratelné dveře) příliš pohodlný. Jak dlouhou cestu lze na těchto místech vydržet? Přirozeně na cestu do Chorvatska to není, kratší výlety však nejsou problém. Třetí řada má sedáky umístěné o něco výše než řada druhá a ta zase o něco výše než řada první, což znamená, že cestující mají velmi dobrý výhled vpřed a necítí se ve voze tolik utopení.
Po sklopení sedadel vznikne sice rovná, avšak lehce šikmá (zvedající se) plocha. Manipulace se sedadly je ukázkově jednoduchá, zatáhněte za textilní popruh a sedadlo se poslušně poroučí do podlahy. Opětovné vyklopení nevyžaduje velkou sílu, takže jej zvládnou ženy ba i ratolesti. Fiat na ně ostatně myslí i jinde v interiéru; sedáky na zadních sedadlech jsou vybaveny integrovanými dětskými sedačkami (podsedák, lidově bobík). Jediným nepříjemným momentem je nakládání těžších věcí, hrana je totiž ve výšce zhruba 75 centimetrů.
A co když sedm míst nepotřebujete? Pak je možno (mimo dieselové čtyřkolky se 125 kW) zaškrtnout v ceníku pětimístné provedení, pochopitelně bezplatně. Od téměř pětimetrového vozu bychom ale přeci jen čekali větší objem zavazadlového prostoru (v pětimístném uspořádání).
Na hory? Raději v létě
Ačkoliv Freemont budí svou postavou u horalů respekt, nepodléhejte příliš jeho kouzlu. Ve verzi s pohonem předních kol, s kufrem plným lyží a hlavně s celoročními pneumatikami Kumho Solus KH16 se na zledovatělých silnicích rychle stáváme bezmocnými a to jsme ještě ani nedojeli ke značce „Zimní výbava“. Chcete jezdit do hor? Pak určitě přemýšlejte o pohonu všech čtyř kol (příplatek 60 tisíc Kč), který dvoutunovému crossoveru na sněhu a ledu výrazně pomůže. Nebo alespoň vyměňte celoročky za něco zimního, spolu s dostatečnou světlou výškou nebudete mít po většinu zimy problémy.
Když už jsme u výletů a zimních radovánek, i přes dobrou variabilitu a velikost vozu je pohodlnější, a někdy zkrátka nutné (to když se cestující rozhodnou vzít snowboard, běžky i lyže), na auto připevnit rakev. U Freemontu to není příliš snadná operace, ližiny (standardem u vyšší verze Urban) jsou široké, hodně nízké a samozřejmě jsou také docela vysoko.
Postěžovat si musíme na nelogičnost uzamykání nádrže: chápeme, že v určitých oblastech je zámek na víčku nádrže nezbytnost, ale u moderního vozu s bezklíčovým vstupem nám prostě nejde do hlavy nutnost při tankování vyndat klíček z dálkového ovladače a jít si nádrž odemknout.
Motor
Pod kapotou pracuje vznětový dvoulitr z dílen Fiatu (v Dodge Journey, který jsme testovali před třemi lety, byl turbodiesel od VW), pochlubit se může velmi pěkným výkonem 125 kW a točivým momentem 350 Nm. Je spojen, ostatně stejně jako všechny Freemonty, se šestistupňovou převodovkou. Řadička se v kulise pohybuje lehce, bez zadrhnutí a dráhy jsou dobře vymezeny. Občas se trochu vzpouzela trojka, které bylo potřeba pomoci do správné polohy.
Agregát je utlumen dobře, jedinými okamžiky kdy o sobě dává výrazněji vědět je při studeném startu či ve vysokých otáčkách, kam jej však není nutné vytáčet. Však také přibylo, oproti Dodgi, více tlumících materiálů. Na dálnici jsme při reálné rychlosti 130 km/h na otáčkoměru odečetli 2700 min-1, při stovce pak přibližně 2100 otáček.
Spotřeba po městě se pohybuje kolem osmi litrů, což je také přibližně náš horský průměr. Na delších cestách spotřeba rychle padá pod sedm litrů, celý test jsme absolvovali za v průměru 7,4 litru nafty na 100 ujetých kilometrů. Na sedmimístný crossover docela slušné číslo, navíc při skoro osmdasátilitrové nádrži nebudete u čerpací stanice zastavovat moc často.
Jízda
Freemont je dodáván buď na sedmnáctipalcových, nebo na devatenáctipalcových kolech. Náš testovací kus měl obuty příplatkové devatenáctky (10.100,- Kč, lze jen k vyšší výbavě), což obvykle znamená sice líbivější vzhled, ale zbytečně tvrdou jízdu. U Freemontu se však podvozek podařilo naladit tak, že díky devatenáctipalcovým kolům je vůz při svižnějším tempu stále schopen a ochoten poslouchat vaše příkazy (proti americkému bratrovi se méně naklání), avšak stále přitom nezapomíná na filtrování nerovností. Příčné spáry sice cítíte, celkový komfort jízdy je ale na velmi dobré úrovni, což výrazně ovlivňuje rozumná výška gumy (225/55 R19). Občasným prohřeškem proti silničnímu bontonu je pouze nervozita zadní nápravy při přejezdu většího počtu nerovností za sebou.
Byla by v tomto ohledu jízda ještě komfortnější (což je u rodin s malými dětmi asi přeci jen důležitější než preciznější vedení rychle projetou zatáčkou) na sedmnáctipalcových kolech? Patrně ano, ale popravdě řečeno – nevíme, neviděli jsme ani jeden testovací Freemont na kolech s menším rozměrem. Rozhodně budeme stát o otestování i slabší motorizace (103 kW) v základní výbavě.
Řízení je oproti Dodgi strmější a zdá se že i citlivější, zpětnou vazbu však nečekejte. Brzdy fungují uspokojivě, chyběl nám o něco předvídatelnější nástup. Zajímavostí je jejich udávaný průměr: přední ventilované kotouče mají 302 milimetrů, zadní pak 305 milimetrů – obvyklejší je spíše větší průměr těch předních, ale jde opravdu spíše o takovou perličku.
Závěr
Freemont má hodně dobře našlápnuto. Velké a poctivě postavené auto co uveze sedm lidí, dobrý dieselový motor, sympatická výbava... Po uvedení na evropský trh musela továrna v mexické Toluce zvyšovat produkci; původních tři tisíce vozů měsíčně se ukázalo jako velmi nedostatečný počet. Velké množství objednávek je samozřejmě z Itálie, my si však myslíme, že Freemont má rozhodně co nabídnout i českému zákazníkovi.
Druhý pohled (Lukáš Vaverka) |
Facelift Dodge Journey se už připravoval s Italem v kuchyni. Evropský Fiat Freemont proto nemá jen přelepené logo, ale také o dost modernější a evropštější interiér, vyladěnější podvozek a řízení, nové motory a v neposlední řadě velmi příznivé ceny. Jinými slovy, za méně peněz se dnes prodává lepší auto, než byl původní Journey. Freemont vyniká hlavně vnitřním prostorem, poměrem cena/užitná hodnota a samozřejmě SUV designem – ve většině dalších oblastí je jen průměrný. Právě proto je silným hráčem mezi MPV. |
První cena vozu | 569.900,- Kč (Freemont, 2,0 MJ 103 kW)) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 639.900,- Kč (Urban, 2,0 MJ (125 kW)) |
Základní cena testovaného vozu | 639.900,- Kč (Urban, 2,0 MJ (125 kW)) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 681.200,- Kč (Urban, 2,0 MJ (125 kW)) |
Plusy
- Prostorný interiér, komfortní sezení
- 7 míst bez příplatku
- Přístup na sedadla první a druhé řady
- Bohatá výbava
- Příznivá cena
Minusy
- Vysoko umístěná nakládací hrana
- Krátké zadní sedáky
- Menší zavazadelník