Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat Linea 1,4 T-Jet LPG – Turbo na plyn

Fiat Linea
Fiat Linea
Fiat Linea
Fiat Linea
36 Fotogalerie
Diskuze (27)
Fiat přímo ve své prodejní síti nabízí přestavby na LPG. Vyzkoušeli jsme jeden takový vůz, konkrétně sedan Linea s motorem 1,4 T-Jet.

Sedan Fiat Linea už z testů na Auto.cz znáte. Nyní se k nám dostal opět přeplňovaný motor 1,4 T-Jet, ovšem s přestavbou na LPG, kterou český Fiat nabízí s plnou zárukou pro většinu svých modelů, nejen pro Lineu.

Před pár lety unikátní model se dnes musí prosadit v konkurenci mnoha dalších levných sedanů a pohon na LPG, stejně jako velmi dostupný turbomotor, jsou v tomto boji silnými argumenty. Tak jako první cena, ležící toho času na vyzývavých 249.900,- Kč (za 1,4 8v s 57 kW).

fiat testy nizsistrednifiat testy nizsistredni | Zdroj: acz 

Design, který rozvíjí Giugiarovo Grande Punto, je i po třech letech nesmírně elegantní. Vyvážené proporce patří i dnes k tomu nejpohlednějšímu, co najdete mezi kompaktními sedany. Italský smysl pro detail se projevuje ve vkusně řešeném bočním prolisu, který ladně přechází v odtrhovou hranu víka zavazadlového prostoru, nebo u obloukové linie střechy klenoucí se nad čtyřmi bočními okny.

Zároveň je ale vidět snaha zkrotit náklady na vývoj a výrobu – ať už jde o nadměrně velká přední a zadní světla s jednoduchou optikou, ne zcela precizní provedení černých polepů na rámech dveří nebo slícování nárazníků s blatníky. Není divu, auto velikosti někdejší Alfy Romeo 156 s cenovkou kolem 300 tisíc korun vyžaduje nějaké ty kompromisy.

Interiér je přehlídkou laciných materiálů v kombinaci s kvalitním designem. Zrak proto těká mezi hodnotně pojatým přístrojovým štítem a laciným středovým panelem, který děsí způsobem slícování. Základní tvar je přitom pěkný a hned o pár centimetrů vedle máme elegantní pás dekoru.

Jihoevropská škola se projevuje protažením čelního skla, které je jistě aerodynamicky efektivní a při pohledu zvenku i efektivní, v praxi ale zhoršuje odhad délky a půdorysu přední části karoserie. Místo příjemného a bezpečného obejmutí pak interiér jako první dojem nabízí prázdnou vzdušnost. Řidič si naštěstí může pomoci snížením sedáku, spolujezdec musí strpět vysoký posaz, nepříjemně vztyčený nad palubní deskou a spodní hranou bočních oken.

Úspory ve funkční oblasti se nemile projevují zejména v účinnosti světel. Potkávací mají velmi krátký dosah a ani dálková viditelnost příliš nezlepší. Kontrolka na přístrojovém štítu doslova svítí na řidiče silněji, než jak dálková světla osvítí silnici.

fiat testy nizsistrednifiat testy nizsistredni | Zdroj: acz 

Zimní období připravilo Lineu o nízkoprofilové obutí 205/45 R17, které měly dosud všechny námi testované kusy, a místo toho dostala zimní obutí 195/60 R15. To přece jen lépe vystihuje realitu českých zájemců o tento sedan od Fiatu.

Vysoké pneumatiky skvěle korespondují s měkkým naladěním podvozku. Jízda s Lineou na patnáctkách je komfortní, avšak naštěstí nepříliš houpavá. Díky dlouhému rozvoru je sedan od Fiatu směrově stabilní, samozřejmě trochu pomůže i zátěž v podobě tlakové nádrže v zádi.

S čím si Linea moc nerozumí, jsou prudké změny směru působení sil. Pokud chcete při průjezdu zatáčkou přibrzdit, auto vám dá okamžitě zhoupnutím najevo, že se to dělat nemá a měli jste lépe odhadnout nájezdovou rychlost. Na pomoc ESP můžete s benzinovým motorem zapomenout, dodává se jen za 22tisícový příplatek pro turbodiesel. K chybějící stabilizaci se přidává starší generace ABS, která zasahuje hbitě, avšak samotná jeho činnost je rozvážnější.

Naštěstí se neopakuje ostrý nástup brzd, jaký známe z Grande Punta a Punta Evo. Naopak mají jemný, možná až zbytečně vlažný nástup, to je ale vzhledem k výše popsanému chování podvozku a ABS jedině dobře.

fiat testy nizsistrednifiat testy nizsistredni | Zdroj: acz 

Zadáním tohoto testu je ale vyzkoušet jízdu na LPG. Systém od italského specialisty Tartarini se v interiéru identifikuje nevzhlednou, ale malou krabičkou u dveří řidiče, která slouží k přepínání paliva a zároveň indikuje množství plynu v nádrži (bohužel s odchylkou v řádově 10-20 %). Do palubního počítače je integrována indikace okamžité a průměrné spotřeby, funkce pro výpočet dojezdu funguje jen pro benzin.

Zvenčí okamžitě vidíme povinnou žlutou nálepku na zadním okně, ale také tankovací otvor, který se v případě Liney nachází samostatně z pravé strany nárazníku. Samotná nádrž nahrazuje pod podlahou zavazadlového prostoru náhradní kolo. To jsme my vozili volně uložené v zavazadlovém prostoru, Fiat ale bez příplatku nabízí výměnu za opravnou sadu Fix and Go, se kterou odpadá formální povinnost i praktická nutnost vozit rezervu.

Za jízdy nelze pohon na plyn prakticky poznat. Automobilky mají ve zvyku udávat pro LPG o jeden nebo dva kilowatty nižší výkon a to zhruba odpovídá i T-Jetu ve Fiatu – motor je o něco slabší a s pomalejšími reakcemi na plynu. Rozdíl je ale natolik minimální, že jej lze jasně pozorovat jen při sešlápnutí plynového pedálu na volnoběh.

fiat testy nizsistrednifiat testy nizsistredni | Zdroj: acz 

Rozdíl je ovšem ve spotřebě paliva. Asi 40litrová toroidní nádrž nám vystačila na necelých 400 km, dál jsme se pohybovali jízdou na benzin. Záměrně jsme volili stejné trasy a co nejpodobnější jízdní styl i podmínky.

V dálničním tempu 130 km/h není turbo-Linea na plyn zrovna šetřílkem. Při konstantních 130 km/h motor točí 3400 min-1 a spálí 10,7 litru LPG na 100 km. Stačí přitom přepnout na benzin a průměrná spotřeba se sníží na 8,4 l/100 km. Na plyn je tedy spotřeba paliva čtvrtinu vyšší!

Městský provoz ukazuje rozdíl podobný. Na benzin průměrná spotřeba oscilovala mezi 8,0 a 8,5 l/100 km, po celém dni městského jezdění a 150 km se nakonec ustálila na 8,2 l/100 km.

Úspora tedy není ve spotřebě paliva, ale čistě v jeho nižší prodejní ceně. Jak je patrné z níže uvedené tabulky, Linea 1,4 T-Jet s každým kilometrem na LPG ušetří za palivo jednu korunu. Aby se investice do přestavby vrátila, je proto nutné ujet alespoň 30 tisíc km (odhlédneme-li od servisních nákladů). To sice průměrnému českému řidiči zabere asi dva roky, ale stále je to méně, než jaký bývá obvykle rozdíl ve srovnání benzin vs. diesel.

Samozřejmě námi aplikovanou kombinací obou druhů pohonu (např. za účelem zvýšení dojezdu) se oddaluje okamžik, kdy je přestavba na LPG splacena a provoz na plyn začíná šetřit peníze.

Fiat Linea - srovnání spotřeby a provozních nákladů benzin vs LPG
PalivobenzinLPGbenzinLPG
Provozrychlost 130 km/hměsto
Spotřeba paliva [l/100 km]8,410,78,29,9
Náklady na palivo [Kč/km]2,871,882,801,74
Ceny pro výpočet: benzin Natural BA95 34,20 Kč/l, LPG 17,60 Kč/l

Samotný motor 1,4 TurboJet si zaslouží pochvalu. Ačkoliv dnes novějším modelům Fiatu vládnou motory MultiAir, původní přeplňovaná čtrnáctistovka ani dnes Italům ostudu nedělá. Turboefektem netrpí a poněkud tupý projev v nejvyšším pásmu otáček motoru rádi odpustíme – nakonec dnes je u downsizovaných motorů v zásadě standardním jevem.

Překvapí lehký chod motoru. Bez zátěže běží velmi zlehka, bez jakéhokoliv náznaku skrytého potenciálu – jednoduše jako šestnáctiventilová čtrnáctistovka. Stačí ale přitlačit na plynový pedál a otáčky letí rychle nahoru. Maximálního tlaku 2,2 bar (!) turbodmychadlo alespoň dle ukazatele v palubním počítači dosáhne nečekaně rychle.

88 kW a především 206 Nm už v 2500 min-1 jsou v autě s muší váhou 1180 kg zdrcující. Prakticky použitelné pásmo otáček sahá od 1800 do 5000 min-1, motor kdekoliv v tomto spektru na povel silně zatáhne. Stoupání při dálničních 130 km/h nepředstavuje pro T-Jet skoro žádnou zátěž a stejně tak výlet poměrně daleko za legální hranici mu nečiní zvláštní obtíže. Nečekaným výsledkem je, že na dálnici můžete s takto motorizovanou Lineou ztrapnit nejedno násobně dražší auto.

Tím spíš překvapí absence dlouhé šestky. Převodovka je jen pětistupňová a odstupňovaná tak, že v rychlostech nad 100 km/h prudce roste spotřeba. Zcela zbytečně, protože motor má evidentně dost síly na to, aby zvládl a dálnici nižší, tedy úspornější otáčky.

Každopádně je tato varianta lehce přemotorovaná. Podvozek nedává prostor využít v zatáčkách veškerý výkon a 15palcové pneumatiky se zase při plné akceleraci i na suchu dokáží protočit na jedničku i na dvojku. Závěr je ale jednoduchý – tolik výkonu za tak málo peněz v žádném jiném novém autě neseženete.

fiat testy nizsistrednifiat testy nizsistredni | Zdroj: acz 

První cena vozu249.900,- Kč (Plus 1,4 8v/57 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací289.900,- Kč* (Plus 1,4 T-Jet/88 kW)
Základní cena testovaného vozu320.500,- Kč (Plus 1,4 T-Jet/88 kW LPG)
Cena testovaného vozu vč. příplatků339.800,- Kč (Plus 1,4 T-Jet/88 kW LPG)
* cena je odhadem, daná verze aktuálně není v českém ceníku

Plusy

  • Líbivý design, vyvážené proporce
  • Nízké náklady při provozu na LPG
  • Výkon motoru
  • Průběh točivého momentu
  • Konstrukce vzpěr víka zavazadlového prostoru
  • Pořizovací cena

Minusy

  • Vyšší spotřeba LPG proti benzinu
  • Jen pětistupňová převodovka, resp. krátký nejvyšší převod
  • Velmi slabá potkávací i dálková světla
  • Prostor pro hlavu v zadní řadě sedadel
  • Ovládání palubního počítače
  • Vysoký posaz na sedadle spolujezdce
  • Omezená nabídka verzí a příplatkové výbavy

Vstoupit do diskuze (27)