Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Mondeo Titanium X: první jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (10)
Limitovaná série Titanium X by se dala nazvat útokem na hranici prémiového segmentu. Třílitrový šestiválec se řadí hned pod vrcholnou verzi ST 220, diesel 2.2 TDCi je nyní špičkovou verzí. S oběma jsme se krátce svezli...

Titan, velmi tvrdý a lehký kov ocelového vzhledu, je sedmým nejrozšířenějším kovem v zemské kůře. Mondeo Titanium X je solidní automobil střední třídy, který uvádí na trh nové verze zážehového šestiválce 3.0 V6 a vznětového čtyřválce 2.2 TDCi a u nás bude spíše vzácností. Ze série čtyř tisíc vyrobených Mondeí Titanium X se na český trh dostane pouze 30 kusů.

Aby Ford zvýraznil nástup dvou nových motorů, uvádí je nejprve exkluzivně v atraktivních modelech limitované série Mondeo Titanium X. Oba nové agregáty jsou standardně spojeny se šestistupňovou převodovkou Ford Durashift, která umožňuje plné využití výkonového potenciálu motorů, aniž by trpěla hospodárnost provozu. Automatická převodovka, kterou by bylo možno očekávat u zkroceného zážehového šestiválce z ST 220, v nabídce není.

Akční model Titanium X se od běžných Mondeí liší sadou aerodynamických prvků karosérie, převzatých z verze ST 220, chromovanou mřížkou chladiče a otvoru sání v nárazníku, chromovanými lištami u předních mlhovek, sníženým podvozkem (-15 mm), zatmavenými skly oken a 17palcovými koly z lehkých slitin. V interiéru jsou navíc části obložení přístrojové desky vyhotoveny v kovu imitujícím titan. Sedadla jsou vyrobena v kombinaci umělé kůže Alcantara a pravé kůže.

Mondeo Titanium X bude na českém trhu dostupné ve třech metalických barvách (modrá ink, stříbrná machine a černá panther).

Šestiválec 3.0 V6 Duratec (150 kW)

Naše kroky směřovaly nejdříve k zážehovému šestiválci, který podle představitelů Fordu, uspokojí zákazníky, kterým je 125 kW z motoru 2,5 V6 málo a ST 220 (166 kW) je zase příliš agresivní. Známý interiér Mondea ozvláštněný "titanovými" doplňky a novou hlavicí řadící páky působí hodnotněji. Sedadla sice mají zdůrazněné boční vedení těla, ale jsou dimenzována na hmotnější manažery, takže průměrně vrostlý jedinec v nich najde pohodlí, ale v zatáčkách se musí držet sám. Otočením klíčku v zapalování spustíte klasický sound šestiválcového motoru. Zvukový projev je v souladu s odváděnou prací a podávanými výkony. I v době dieselů se jistě najdou řidiči, pro které je příjemnější držet motor ve vysokých otáčkách a vychutnávat plynulý zátah třílitru. Křivka točivého momentu je dle našich čerstvých zkušeností velmi plochá a prakticky při jakýchkoliv otáčkách můžete svižně akcelerovat. Nejčilejší je motor mezi čtyřmi a šesti tisíci ot/min, kdy se v motoru probudí geny ST 220, omezovač zasahuje na hranici 6350 ot/min. Běžně lze na dlouhých tratích, díky šestistupňové převodovce, cestovat dálničními rychlostmi, kdy se motor pohybuje v poklidném pásmu 3000 až 4000 ot./min.

Podle údajů výrobce se umí Mondeo Titanium X rozjet z klidu na 100 km/h během 7,9 s (kombi 8,1 s) a udělí mu rychlost až 240 km/h (kombi 232 km/h). Maximálního točivého momentu 263 Nm dosahuje nový šestiválec při otáčkách 4900 ot/min. Pětidveřové Mondeo Titanium X poháněné tímto šestiválcem si v průměru řekne o 10,3 l benzinu na 100 km jízdy. Údaj palubního počítače behěm naší velmi svižné jízdy (cca 50 km) hlásil průměrnou spotřebu 15,8 l/100 km.

Pětidveřové Mondeo Titanium X 3.0i V6 24V se u nás prodává za 956.900,-Kč, kombi stojí 981.900,-Kč.

Nejsilnější turbodiesel Fordu: 2.2 TDCi (114 kW)

Právě testovaný Superb s motorem 1.9 TDI (96 kW) nám umožnil zajímavé srovnání se špíčkovým čtyřválcovým dieselem Fordu. Slibné hodnoty nejvyššího výkonu (114 kW při 3500 ot./min) a točivého momentu (360 Nm při 1800 ot./min, krátkodobě až 400 Nm) jsou jedny z nejlepších v této kategorii a snesou srovnání i s některými víceválcovými vznětovými motory. Nový motor 2.2 Duratorq TDCi vznikl dalším vývojem dvoulitrového motoru 2.0 Duratorq TDCi z modelové řady Mondeo. K vyššímu objemu se konstruktéři dostali zvětšením zdvihu pístů z 86,0 na 94,6 mm. Tato úprava si vyžádala také změnu samotných pístů, ojnic a nová je i řídicí jednotka, která pracuje na klidném a tichém chodu agregátu. Využívá se klasických technik common-railu: dva předvstřiky a jeden hlavní vstřik, sedmiotvorové vstřikovače (průměr děr 0,125 mm) místo původních pětiotvorových (průměr děr 0,180 mm), vstřikovací tlaky až 1600 bar a přepracované turbodmychadlo Garrett (nejvyšší otáčky byly zvýšeny ze 170.000 min-1 na 225.000 min-1).

Oproti motoru VW TDI je po spuštění Fordova TDCíčka méně patrná vznětová kulisa, klasický kopanec výrazného nástupu točivého momentu při neopatrném rozjezdu zůstává specifikem dnešních turbodieselů. Na to si lze rychle zvyknout a po čase se z této vlastnosti pro majitele dieselu stává významný parametr kvality všech motorů. Odpůrci dieselů zde také vytahují argument menšího komfortu při popojíždění v pravidelně se zastavujících kolonách, kdy řidič musí opatrně dávkovat přidání plynu a současně jemně pracovat se spojkou. To by vyřešila automatická převodovka (ani zde není k dispozici), ale ke sportovně laděnému Mondeu se hodí rozhodně méně než ke komfortní velké Škodovce.

Oblast použitelných otáček se u nejsilnějšího Mondea posunula níže, když křivka točivého momentu protíná hranici 300 Nm při 1450 ot./min a maximum točivého momentu je k dispozici od 1800 do 2250 ot./min. Nejvyšší výkon je dosahován také níže, již při 3500 ot./min, omezovač zasahuje při 3800 ot./min. Této charakteristice je přizpůsobena sériová šestistupňová manuální převodovka, s přesným řazením.

Silnou stránkou jsou vedle příznivé spotřeby (kombinovaná 6,1 l/100 km), také v praxi dobře využitelné pružné zrychlení. Například z 50 na 100 knm/h umí Mondeo 2.2 TDCi (114 kW) zrychlit na 4. převodový stupeň za 11 sekund, výše popisovanému třílitru to trvá 11,8 s. Pro úplnost dodáváme hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,7 s a nejvyšší rychlost 220 km/h.

Ford Mondeo Titanium X 2.2 TDCi (114 kW) stojí u nás 941.900,-Kč, kombi příjde 966.900,-Kč. Čtyřdveřová verze Titania se k nám nebude dovážet.

Nejsilnější Fordův diesel je v nabídce také s dalšími výbavami (Trend, Sport, Ghia), přičemž jej lze zakoupit nejlevněji ve verzi Trend (792.900,-Kč). Podobně je nabízen zážehový šestiválec i ve verzích Sport (885.900,-Kč) a Ghia (863.900,-Kč).

Přestože koncern Ford má v prémiovém segmentu značku Jaguar se čtyřmi relativně mladými řadami (X-Type, S-Type, XJ, XK), jsou její výsledky na světových trzích stále velmi neradostné. Na českém trhu to s Jaguárem také nevypadá příliš růžově (letos zatím prodáno celkem pouze 45 vozů !) a tak Fordova Titania X jsou nesmělou vlaštovkou, která se vydává směrem vzhůru. Pragmaticky smýšlející manažeři to mají při výběru nového vozu zase o něco složitější.

Ondřej Láník
Diskuze (10)