TEST Lexus GS: naše první dojmy + české ceny
290 tisíc Lexusů prodaných v USA v minulém roce je dalším důkazem toho, že Toyota míří na mety nejvyšší.
Design karosérie
Třetí generace Lexusu GS představuje první sériově vyráběný vůz značky podle radikální nové filosofie designu Lexusu: L-finesse. Podle tiskových materiálů se jedná o filozofii, která směřuje design znaky Lexus k mnohem současnější, dynamičtější pozici na trhu prestižních luxusních automobilů.
Futuristická karosérie nového Lexusu GS rozvíjí tvary předchozích generací řady. Typické je uspořádání světlometů nebo předlouhá kabina, která takřka zastírá, že jde o automobil s karosérií sedan s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Mírně se svažující C-sloupek připomíná spíše kupé. Ve skutečnosti jde o klasický tříprostorový sedan, jehož zavazadlový prostor (430 l) je přístupný pouze malým vstupním otvorem. Standardem všech modelů jsou hliníková kola s pneumatikami o rozměru 225/50 R17, dražší verze jezdí na větších kolech s pneumatikami 245/40 R18. Nová generace modelu GS bude nabízena v deseti barevných odstínech, přičemž pouze černá astrální je nemetalická barva, za ostatní je třeba připlatit 30.000,- Kč.
Interiér
Posádka si na nedostatek prostoru nemůže stěžovat, rozvor 2,85 m je dnes standardem třídy. Automobil jehož hlavním odbytištěm je trh USA, je zaměřen na komfort při dlouhých cestách. Pohodlná samostatně tvarovaná (a ve většině modelů i ventilovaná) sedadla nastavitelná v deseti směrech jsou ve všech modelech mimo základ čalouněna kůží, která má jeden ze tří odstínů, jež jsou v nabídce. Samozřejmostí je vysoká úroveň dílenského zpracování. Řidič má před sebou trojici tubusů náležejících palubním přístrojům. Jejich dno je tvořeno exkluzivně vyhlížejícím povrchem z eloxovaného hliníku, o výbornou čitelnost za všech světelných podmínek se stará optitronová technika a elektrochromatické krycí sklo, měnící průhlednost dle intenzity okolního světla. Zajímavým detailem je sdružení méně často používaných ovladačů do výklopného panelu vedle volantu. Řidiče a spolujezdce odděluje vysoká středová konzole, která ale nijak neomezuje prostor pro nohy.
Velká péče byla věnována dosažení špičkové ergonomie celého interiéru, důraz byl kladen nejen na kvalitní hmatové dojmy a intuitivní dostupnost ovladačů a spínačů, ale i na přehlednost a optimální viditelnosti všech přístrojů. Nově byl vyvinut tlumicí systém, který má zajistit plynulou rychlost otevírání přihrádky na rukavice, držáku na nápoje a popelníku, a to bez ohledu na okolní teplotu. Optimalizována byla i kvalita zvuku při otevírání přihrádky na rukavice.
Výrazným prvním dojmem z krátké jízdy osmiválcovým Lexusem je prvotřídní akustická pohoda na palubě. Zvukotěsné a izolační materiály, umístěné po celém vnitřním prostoru, zahrnují i nově vyvinuté tuhé pěnové desky s extrémně nízkou hmotností. K podstatnému snížení aerodynamického hluku přispívá pečlivé utěsnění všech vnějších detailů karoserie, včetně oken a rámů dveří. Pogumované podlahové kryty spodní části karoserie a zvukotěsné vnitřní pláště podběhů kol minimalizují pronikání hluku od vody a poletujícího štěrku. Karosérie má součinitel odporu vzduchu cx=0,27.
Komfortu je podřízena také další výbava. Jmenujme alespoň adaptivní tempomat, který při dálničnch rychlostech udržuje přednastavenou vzdálenost v případě, že dojedete pomalejší automobil před vámi. Osmiválcové modely mají adaptivní podvozek kombinující vzduchové odpružení s tlumiči s proměnným účinkem.To už se však dostáváme k rozsáhlé bezpečnostní výbavě.
Bezpečnost
Standardní počet airbagů činí 8, včetně kolenních pro oba vpředu sedící pasažéry, vyšší verze mají navíc také dva boční airbagy pro vzadu sedící cestující. Ke standardním systémům ABS, VSC (stabilizační systém) a TRC (protiprokluzový systém) se u osmiválců GS 430 přidává aktivní řízení s proměnným převodem, které je zapojeno i do vyspělejší verze stabilizačního systému. Informace o vozidlech před námi, které využívá adaptivní tempomat, jsou dále použity i v pre-crash systému, který v případě blížící se nehody aktivuje předepínače bezpečnostních pásů, brzdový asistent a nastaví vysokou tuhost tlumičů pérování a to vše ještě před nárazem.
Lexus GS již také dvakrát absolvoval evropský crash test Euro NCAP. Euro NCAP připustilo opakování testu tohoto automobilu po té, co při bočním nárazu došlo k otevření zadních dveří. Toyota provedla na modelu GS300 důkladné změny, které při opakovaném testu vedly k zisku plného počtu bodů při bočním nárazu a k vysokému ohodnocení při čelním nárazu. Více v sekci CRASHTESTCRASH TESTY .
Motory
Lexus GS je nadále nabízen výhradně se zážehovými motory, což bude pravděpodobně jeho největší slabina na evropských trzích. Základní verze GS 300 má pod kapotou nový zážehový vidlicový šestiválec s rozvodem 2xOHC, 24 ventily a zdvihovým objemem 2995 cm3, který kombinuje přímé vstřikování benzinu s variabilním systémem časování sacích a výfukových ventilů Dual VVT-i. Tento motor nepoužívá režim s chudou směsí, podobně jako většina ostatních v současné době nabízených přímovstřikových motorů. Jeho největší výkon 183 kW je dosahován při 6200 ot/min, největší točivý moment 310 Nm při 3500 ot/min, zrychlení z 0 na 100 km/h trvá Lexusu GS 3000 7,2 s. Minimální oktanový nárok činí 95, kombinovaná spotřeba uváděná výrobcem 9,8 l/100 km.
Druhým motorem v nabídce je modernizovaný zážehový vidlicový osmiválec o objemu 4293 cm3. Disponuje největším výkonem 208 kW při 5600 ot/min a točivým momentem 417 Nm při 3500 ot/min.
Obě pohonné jednotky jsou kombinovány s nově vyvinutou elektronicky řízenou šestistupňovou samočinnou převodovkou ECT s možností sekvenčního manuálního řazení. Převodovka je spojena s měničem točivého momentu s blokací od třetího do šestého rychlostního stupně a programem pro brzdění motorem.
Během příštího roku má na evropské trhy přijít také hybridní hnací ústrojí pro model GS. Ještě předtím, zhruba za měsíc, se ale dočkáme příchodu hybridního SUV RX 400h a na konci roku by měla přijít také nová generace menšího Lexusu IS.
Při uvedení nového GS jsme se krátce svezli s vrcholnou verzí GS 430. Sametově tichý chod osmiválce je asi nejsilnějším dojmem, když pomineme výrazné dynamické vlastnosti (z 0 na 100 km/h za 6,1 s), které jsou plně srovnatelné s konkurenčními modely. Komfortně naladěný podovozek byl schopen vyžehlit i značné nerovnosti okresek středních Čech, po kterých jsme jezdili. Dálniční cestování je zrádné mylným vnímáním rychlosti; vypadá to že jedete podle předpisů, ale na tachometru je přitom o padesát více. To naštěstí nemůže děsit spolujezdce, kteří na přístroje v tubusech nemají výhled. Na podrobnější vyzkoušení funkcí adaptivního podvozku nebo tempomatu bohužel nebyl čas, takže se těšte na pravidelný redakční test.
Ceny
Ceny jsou na první pohled vyšší, ale v případě Lexusu je potřeba detailně prostudovat seznam standardní výbavy, který obsahuje většinu prvků, za které je jinde třeba draze zaplatit.
Cenová politika výrobce bohužel nedovoluje svobodně volit exkluzivní prvky příplatkové výbavy v té míře jako je to běžné u konkurence, takže například aktivní podvozek nebo vyšší verze stabilizačního systému je sice standardem pro GS 430, ale v GS 300 tyto prvky nelze mít ani za příplatek. základní cena modelu GS 300 začíná na částce 1.500.000,-Kč, luxusně vybavená verze se stejným motorem příjde na 1.760.000,-Kč. Rozhodující je ve všech případech rozsah výbavy, kterou naleznete podrobně rozepsanou na stránkách dovozce.
Nejlevnější osmiválcový Lexus GS 430 příjde na 2.075.000,-Kč. K této částce za kompletní komfortní a bezpečnostní výbavu lze přidávat prakticky již jen příplatky za lepší rádio nebo elektrické střešní okno.
Lexus GS 430 a jeho hlavní konkurenti | ||||
Vnější rozměry | Lexus GS 430 | Audi A6 4.2 V8 | BMW 545i | Mercedes-Benz E 500 |
délka [mm] | 4850 | 4935 | 4840 | 4850 |
šířka [mm] | 1820 | 1855 | 1845 | 1820 |
výška [mm] | 1430 | 1460 | 1470 | 1450 |
rozvor [mm] | 2850 | 2845 | 2890 | 2855 |
rozchod kol vpředu [mm] | 1535 | 1610 | 1560 | 1570 |
rozchod kol vzadu [mm] | 1540 | 1620 | 1580 | 1570 |
pohotovostní hmotnost [kg] | 1695 | 1745 | 1630 | 1650 |
celková hmotnost [kg] | 2160 | 2325 | 2190 | 2250 |
zavazadlový prostor [l] | 430 | 546 | 520 | 540 |
Motor | ||||
Lexus GS 430 | Audi A6 4.2 V8 | BMW 545i | Mercedes-Benz E 500 | |
zdvihový objem [cm3] | 4293 | 4163 | 4398 | 4966 |
uspořádání motoru | V8 (90°) | V8 (90°) | V8 (90°) | V8 (90°) |
nejvyšší výkon [kW při ot./min] | 208/5600 | 246/6600 | 245/6100 | 225/5600 |
nejvyšší točivý moment [Nm při ot./min] | 417/3500 | 420/3500 | 450/3600 | 460/2700 |
převodovka | autom.6st. | autom.6st. | manuál. / autom.6st.* | autom.7st. |
přenos hnací síly | zadní kola | všechna kola | zadní kola | zadní/všechna kola* |
Jízdní výkony | ||||
Lexus GS 430 | Audi A6 4.2 V8 | BMW 545i | Mercedes-Benz E 500 | |
zrychlení z 0 na 100 km/h [s] | 6,1 | 6,1 | 6 | 6 |
nejvyšší rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 | 250 |
komb. spotřeba paliva [l/100 km ] | 11,4 | 11,6 | 11,2 | 11,1 |
Základní cena | 2075000 Kč | 1981900 Kč | 1947190 Kč | 1947900 Kč |
* = za příplatek