Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus GS: naše první dojmy + české ceny

Ondřej Láník
Diskuze (175)
Na chladiči nemají hvězdu, ani ledviny, ani kruhy a přesto patří mezi automobilovou elitu. V České republice se právě začíná prodávat nová generace střední řady GS, která má být klíčovým modelem...

290 tisíc Lexusů prodaných v USA v minulém roce je dalším důkazem toho, že Toyota míří na mety nejvyšší.

Design karosérie

Třetí generace Lexusu GS představuje první sériově vyráběný vůz značky podle radikální nové filosofie designu Lexusu: L-finesse. Podle tiskových materiálů se jedná o filozofii, která směřuje design znaky Lexus k mnohem současnější, dynamičtější pozici na trhu prestižních luxusních automobilů.

Futuristická karosérie nového Lexusu GS rozvíjí tvary předchozích generací řady. Typické je uspořádání světlometů nebo předlouhá kabina, která takřka zastírá, že jde o automobil s karosérií sedan s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Mírně se svažující C-sloupek připomíná spíše kupé. Ve skutečnosti jde o klasický tříprostorový sedan, jehož zavazadlový prostor (430 l) je přístupný pouze malým vstupním otvorem. Standardem všech modelů jsou hliníková kola s pneumatikami o rozměru 225/50 R17, dražší verze jezdí na větších kolech s pneumatikami 245/40 R18. Nová generace modelu GS bude nabízena v deseti barevných odstínech, přičemž pouze černá astrální je nemetalická barva, za ostatní je třeba připlatit 30.000,- Kč.

Interiér

Posádka si na nedostatek prostoru nemůže stěžovat, rozvor 2,85 m je dnes standardem třídy. Automobil jehož hlavním odbytištěm je trh USA, je zaměřen na komfort při dlouhých cestách. Pohodlná samostatně tvarovaná (a ve většině modelů i ventilovaná) sedadla nastavitelná v deseti směrech jsou ve všech modelech mimo základ čalouněna kůží, která má jeden ze tří odstínů, jež jsou v nabídce. Samozřejmostí je vysoká úroveň dílenského zpracování. Řidič má před sebou trojici tubusů náležejících palubním přístrojům. Jejich dno je tvořeno exkluzivně vyhlížejícím povrchem z eloxovaného hliníku, o výbornou čitelnost za všech světelných podmínek se stará optitronová technika a elektrochromatické krycí sklo, měnící průhlednost dle intenzity okolního světla. Zajímavým detailem je sdružení méně často používaných ovladačů do výklopného panelu vedle volantu. Řidiče a spolujezdce odděluje vysoká středová konzole, která ale nijak neomezuje prostor pro nohy.

Velká péče byla věnována dosažení špičkové ergonomie celého interiéru, důraz byl kladen nejen na kvalitní hmatové dojmy a intuitivní dostupnost ovladačů a spínačů, ale i na přehlednost a optimální viditelnosti všech přístrojů. Nově byl vyvinut tlumicí systém, který má zajistit plynulou rychlost otevírání přihrádky na rukavice, držáku na nápoje a popelníku, a to bez ohledu na okolní teplotu. Optimalizována byla i kvalita zvuku při otevírání přihrádky na rukavice.

Výrazným prvním dojmem z krátké jízdy osmiválcovým Lexusem je prvotřídní akustická pohoda na palubě. Zvukotěsné a izolační materiály, umístěné po celém vnitřním prostoru, zahrnují i nově vyvinuté tuhé pěnové desky s extrémně nízkou hmotností. K podstatnému snížení aerodynamického hluku přispívá pečlivé utěsnění všech vnějších detailů karoserie, včetně oken a rámů dveří. Pogumované podlahové kryty spodní části karoserie a zvukotěsné vnitřní pláště podběhů kol minimalizují pronikání hluku od vody a poletujícího štěrku. Karosérie má součinitel odporu vzduchu cx=0,27.

Komfortu je podřízena také další výbava. Jmenujme alespoň adaptivní tempomat, který při dálničnch rychlostech udržuje přednastavenou vzdálenost v případě, že dojedete pomalejší automobil před vámi. Osmiválcové modely mají adaptivní podvozek kombinující vzduchové odpružení s tlumiči s proměnným účinkem.To už se však dostáváme k rozsáhlé bezpečnostní výbavě.

Bezpečnost

Standardní počet airbagů činí 8, včetně kolenních pro oba vpředu sedící pasažéry, vyšší verze mají navíc také dva boční airbagy pro vzadu sedící cestující. Ke standardním systémům ABS, VSC (stabilizační systém) a TRC (protiprokluzový systém) se u osmiválců GS 430 přidává aktivní řízení s proměnným převodem, které je zapojeno i do vyspělejší verze stabilizačního systému. Informace o vozidlech před námi, které využívá adaptivní tempomat, jsou dále použity i v pre-crash systému, který v případě blížící se nehody aktivuje předepínače bezpečnostních pásů, brzdový asistent a nastaví vysokou tuhost tlumičů pérování a to vše ještě před nárazem.

Lexus GS již také dvakrát absolvoval evropský crash test Euro NCAP. Euro NCAP připustilo opakování testu tohoto automobilu po té, co při bočním nárazu došlo k otevření zadních dveří. Toyota provedla na modelu GS300 důkladné změny, které při opakovaném testu vedly k zisku plného počtu bodů při bočním nárazu a k vysokému ohodnocení při čelním nárazu. Více v sekci CRASHTESTCRASH TESTY .

Motory

Lexus GS je nadále nabízen výhradně se zážehovými motory, což bude pravděpodobně jeho největší slabina na evropských trzích. Základní verze GS 300 má pod kapotou nový zážehový vidlicový šestiválec s rozvodem 2xOHC, 24 ventily a zdvihovým objemem 2995 cm3, který kombinuje přímé vstřikování benzinu s variabilním systémem časování sacích a výfukových ventilů Dual VVT-i. Tento motor nepoužívá režim s chudou směsí, podobně jako většina ostatních v současné době nabízených přímovstřikových motorů. Jeho největší výkon 183 kW je dosahován při 6200 ot/min, největší točivý moment 310 Nm při 3500 ot/min, zrychlení z 0 na 100 km/h trvá Lexusu GS 3000 7,2 s. Minimální oktanový nárok činí 95, kombinovaná spotřeba uváděná výrobcem 9,8 l/100 km.

Druhým motorem v nabídce je modernizovaný zážehový vidlicový osmiválec o objemu 4293 cm3. Disponuje největším výkonem 208 kW při 5600 ot/min a točivým momentem 417 Nm při 3500 ot/min.

Obě pohonné jednotky jsou kombinovány s nově vyvinutou elektronicky řízenou šestistupňovou samočinnou převodovkou ECT s možností sekvenčního manuálního řazení. Převodovka je spojena s měničem točivého momentu s blokací od třetího do šestého rychlostního stupně a programem pro brzdění motorem.

Během příštího roku má na evropské trhy přijít také hybridní hnací ústrojí pro model GS. Ještě předtím, zhruba za měsíc, se ale dočkáme příchodu hybridního SUV RX 400h a na konci roku by měla přijít také nová generace menšího Lexusu IS.

Při uvedení nového GS jsme se krátce svezli s vrcholnou verzí GS 430. Sametově tichý chod osmiválce je asi nejsilnějším dojmem, když pomineme výrazné dynamické vlastnosti (z 0 na 100 km/h za 6,1 s), které jsou plně srovnatelné s konkurenčními modely. Komfortně naladěný podovozek byl schopen vyžehlit i značné nerovnosti okresek středních Čech, po kterých jsme jezdili. Dálniční cestování je zrádné mylným vnímáním rychlosti; vypadá to že jedete podle předpisů, ale na tachometru je přitom o padesát více. To naštěstí nemůže děsit spolujezdce, kteří na přístroje v tubusech nemají výhled. Na podrobnější vyzkoušení funkcí adaptivního podvozku nebo tempomatu bohužel nebyl čas, takže se těšte na pravidelný redakční test.

Ceny

Ceny jsou na první pohled vyšší, ale v případě Lexusu je potřeba detailně prostudovat seznam standardní výbavy, který obsahuje většinu prvků, za které je jinde třeba draze zaplatit.

Cenová politika výrobce bohužel nedovoluje svobodně volit exkluzivní prvky příplatkové výbavy v té míře jako je to běžné u konkurence, takže například aktivní podvozek nebo vyšší verze stabilizačního systému je sice standardem pro GS 430, ale v GS 300 tyto prvky nelze mít ani za příplatek. základní cena modelu GS 300 začíná na částce 1.500.000,-Kč, luxusně vybavená verze se stejným motorem příjde na 1.760.000,-Kč. Rozhodující je ve všech případech rozsah výbavy, kterou naleznete podrobně rozepsanou na stránkách dovozce.

Nejlevnější osmiválcový Lexus GS 430 příjde na 2.075.000,-Kč. K této částce za kompletní komfortní a bezpečnostní výbavu lze přidávat prakticky již jen příplatky za lepší rádio nebo elektrické střešní okno.

Lexus GS 430 a jeho hlavní konkurenti
Vnější rozměry Lexus GS 430 Audi A6 4.2 V8 BMW 545i Mercedes-Benz E 500
délka [mm] 4850 4935 4840 4850
šířka [mm] 1820 1855 1845 1820
výška [mm] 1430 1460 1470 1450
rozvor [mm] 2850 2845 2890 2855
rozchod kol vpředu [mm] 1535 1610 1560 1570
rozchod kol vzadu [mm] 1540 1620 1580 1570
pohotovostní hmotnost [kg] 1695 1745 1630 1650
celková hmotnost [kg] 2160 2325 2190 2250
zavazadlový prostor [l] 430 546 520 540
Motor
  Lexus GS 430 Audi A6 4.2 V8 BMW 545i Mercedes-Benz E 500
zdvihový objem [cm3] 4293 4163 4398 4966
uspořádání motoru V8 (90°) V8 (90°) V8 (90°) V8 (90°)
nejvyšší výkon [kW při ot./min] 208/5600 246/6600 245/6100 225/5600
nejvyšší točivý moment [Nm při ot./min] 417/3500 420/3500 450/3600 460/2700
převodovka autom.6st. autom.6st. manuál. / autom.6st.* autom.7st.
přenos hnací síly zadní kola všechna kola zadní kola zadní/všechna kola*
Jízdní výkony
  Lexus GS 430 Audi A6 4.2 V8 BMW 545i Mercedes-Benz E 500
zrychlení z 0 na 100 km/h [s] 6,1 6,1 6 6
nejvyšší rychlost [km/h] 250 250 250 250
komb. spotřeba paliva [l/100 km ] 11,4 11,6 11,2 11,1
Základní cena 2075000 Kč 1981900 Kč 1947190 Kč 1947900 Kč

* = za příplatek

Ondřej Láník
Diskuze (175)
24. 5. 2005 21:17
Re: Pre GTi
Mrkni na minulý týden, na článek o potížích MB, tam jsme o tom dost psali.
23. 5. 2005 22:27
Re: BMW 5 verzus LEXUS
Slovo kláda je nevysvětlitelné na 5 řádcích. Myslím, že ho ale chápeš. Nové Ečko jsem viděl jako ty - na fotu, ale protože to, jak bude vypadat ještě ani pořádně neví u MB, jsem klidný. Bude to kláda To Céčko, nevím, zda jsi ho jel, krásné, krásné, nízký posaz, vše utažené, paráda. Samo, že kdyby mě bylo mezi 20-30, tak mám na MB čas. Ale to snad zároveň není důvod pro to ho zatracovat. A na závěr to hlavní - porovnávat u aut měřitelné veličiny je zrovna taková bláhovost, jako hledat racionální postoje u ženské Cenné je u obou jen to, co se nedá vyčíslit, tedy TO co tvoří život krásnější, barevnější, hodnotnější... Jestli mi teda rozumíš. Docela bych byl rád, kdybys mě správně pochopil Lex je v těchto souvislostech až za MB či BMW, ale tlačí na pilu. Dost dobře...
22. 5. 2005 21:31
Re: Kvalita na prvom mieste ostane potom.
Tak o tom, že Lex je kvalitní (proč to superlativum nejkvalitnější?) auto, na špici v oblíbenosti přece není pochyb. To snad nikdo nezpochybňuje. V USA si samozřejmě MB a BMW stojí také nějak, viď. A že by to bylo na hliněných nohou, to asi zdaleka ne. Japonci, jmenovitě tedy Lexe vyrábí super kvalitně, super dobře. Ano. A vedle Lexe musíš registrovat opravdové krále a těmi jsou Mercedes a BMW. Zbytečně se rozčiluješ. Lex je výborné auto. "Kláda" je ovšem BMW a MB. Ty výšiny v nichž jsou tihle dva jsou moc, moc, vysoko již mnohá desetíletí (Mercedes přes 100 let). To ví i u TOYOTA MOTORS, a věř, že by měli na poradě velkou radost, kdyby se dozvěděli, že tady v Česku je někdo, kdo staví jejich Lexe výš, než tyhle ikony. P.S. Koukám na Philips, ale o mě je tu známo, že boty mám rád italské a syry francouzské...
22. 5. 2005 19:04
Re: Kvalita
V dubnu se tu prodalo 58 Avensisů a 150 Passatů. Aby ses neuomlouval... P.S. Nevalná image ridíčů Passata? To je odvážné a velice nespravedlivé tvrzení...
22. 5. 2005 18:54
Re: Kvalita
Ne, že bych očekával, že u Lexe budeme psát o Passatu , ale už podruhé jsme se tu velice obšírně k němu vyjadřovali a mezitím redakce uskutečnila test - s názvem "Boj o etalon". Tam, pokud jsi test nečetl se dozvíš mnohé z toho, co dělá Passata etalonem třídy. Designově je minulý Passat dodnes nadčasovou ikonou aut ve střední třídě. O novém stylu VW vtěleném do Passata nového tady nebudu psát, aby mě kolegové nekritizovali, že nudím. Vsadím se, že víš jak předchozí Passat vypadal, ale nevíš, jak vypadal předchozí Avensis - jen další nudné, šedivé auto. Jistě, že technicky určitě na úrovni. To jsou ale všechna auta ve střední třídě. Koneckonců to, zda splňují nebo nesplňují limity zplodin neposuzujme podle subjektivních pocitů, ale podle toho, zda splňují příslušné normy. Ten současný Avensis je vhodný tak těsně před důchodem, usedlé, šedivé auto bez jiskry, bez barvy, u něhož těžce nazvládli ani předek, ani zadek, ani boční siluetu. Ale není to tak, že bych (jako ty Passata) zatracoval. Ne, v této třídě umí udělat krásné auto pár automobilek na světě. Toyta teď mezi ně rozhodně nepatří. Kolenní airbag mají teď ta auta, u nichž ti hrozí rozdrcení kolenní čéšky o klíček trčící ze zapalování. U Passatu ti tohle nehrozí. Avensis jsem zažil v tuším 2,4. Pružný motor, chválím rozvor, nechválím subjetkivně podměrečná sedadla, chválím volant, přístrojovka nemá šmrnc, výplně dveří jsou velice skromné. Ale já bych tu nerad vystupoval jako kritik Avensisu. Avensis je jeden z mnoha. Passat je jediný z mnoha. Tohle myslím vyjádří dostatečně to postavení těchto aut.