TEST Maserati Quattroporte Sport GT S - Vězeň ve vlastním těle
Před několika málo lety objevil automobilový svět novou mezeru na přeplněném trhu. Počtem prodaných kusů sice zanedbatelnou, ale s prestiží (a ziskovostí) jako hrom - supervýkonné luxusní sedany, zaměřené spíše na dobré svezení, než na maximální jízdní komfort. Tedy přesněji řečeno supervýkonné čtyřdveřové vozy, protože sedany byste mezi nimi hledali marně.
Stávající ekonomická recese sice projektům značek BMW a Lamborghini zlomila vaz, ale firmy Porsche a Aston Martin je dotáhly do konce. Jde ale skutečně o něco nového a převratného?
U Maserati se mohou při sledování tohoto trendu jen významně usmívat – vždyť takové auto v nabídce už roky mají a jmenuje se skutečně příznačně – Quattroporte. Pravda, na rozdíl od nováčků se nesnaží tvářit jako kupé a už vůbec to není liftback, ale to je asi to poslední, co by vám mohlo vadit. Tím spíš, že facelift tomuhle na pohled štíhlému a velmi noblesnímu autu po stránce vzhledu neuvěřitelně pomohl.
maserati design testy sportovni supersport |
A když už je řeč o sportovním sedanu, tím nejlepším, co lze u Neptunova trojzubce pořídit, je verze Sport GT S. Co se optických rozdílů oproti ostatním verzím týče, jistý v kramflecích si bude asi jedině vyškolený prodejce, ale asi největší markantou GT S je černá maska chladiče a dvacetipalcová kola z lehké slitiny.
Dokonalost? To je nuda
Po otevření řidičových dveří máte před sebou pohled na noblesní a drahou kůží vonící italský interiér. Jenže pak následuje fáze rozčarování. Sedadlo se nedalo přesvědčit k tomu, aby se z nejnižší možné polohy, která mi přišla docela vysoká, snížila ještě o pár potřebných centimetrů. A nadšení nevyvolají ani sedadla samotná. Rozhodně nemají takové boční vedení, jaké slibuje označení Sport GT S, jsou spíš „GT“ než „Sport“. Radost neudělají ani páčky pod volantem, které jsou kvůli pádlům posazeny hodně hluboko a je třeba se za nimi konečky prstů natahovat. A všimli jste si ovladačů rádia, které jako by vypadly se středového panelu Peugeotu 307? Mamma mia...
Jenže zkuste ještě pokračovat v naříkání, když všechno ostatní důležité je naopak nefalšovaná extratřída. Před sebou mám v téměř svislé poloze úžasně tvarovaný volant s obrovskými pádly, vyčuhujícími zpoza tlustého věnce. Otáčím klíčkem (ten se také stylisticky zrovna nevydařil, alespoň, že je modrý) v zapalování a najednou asi metr přede mnou nefalšovaně zahřmí. Kdykoli si vzpomenu na zvuk, linoucí se od motoru V8 4,7 l, přeběhne mi mráz po zádech. Zajímalo by mě, jak velký tým inženýrů u prestižních italských automobilek inženýři dělá techniku motorů a kolik jich má na starosti zvuk, protože na pekelnou symfonii Alfy 8C Spider (http://www.autofun.cz/za-volantem-alfa-romeo-8c-spider-2946/) také už nikdy nezapomenu. A to je teprve začátek.
Bestiální V8
Maserati vyladilo motor V8 4.7 na výkon 323 kW při 7000 otáčkách a točivý moment vrcholí při 4750 otáčkách hodnotou 490 Nm. Je předem jasné, že nemůže poskytnout jinou, než skvělou dynamiku, ale realita i tak dokáže předčit očekávání. Už nepatrné přidání plynu při jízdě městem způsobí, že se celá ulice otočí po původu dunění a auto nadšeně vyrazí vpřed. Pokud tlak na bleskurychle reagující plynový pedál trvá i nadále, dunění a bublání se změní v temné hučení a se zvyšujícími se otáčkami přechází ve frenetický jekot, jenž je zejména ve spektru od 5500-7500 otáček (kdy zasahuje omezovač) prostě nepopsatelný! A jistě si umíte představit, že dynamika auta zvukové kulise odpovídá.
maserati design testy sportovni supersport |
Quattroporte GT-S váží i s normovaným 75kilovým řidičem 2065 kg, což není právě málo. Jenže vynikající dynamika na to dává ihned zapomenout tím spíš, že motoru sekunduje špičkový šestistupňový automat, jenž mění rychlosti takovým tempem, že se zdají být dvouspojkové převodovky takřka zbytečné. Skvělé také je, že jako jeden z naprostého minima sedanů při zatlačení na volič automatu podřazuje jako závoďák se sekvencí, nikoli nelogicky přeřazuje jako všichni ostatní. Navíc v režimu Sport, jenž propůjčí motoru ještě hrubší zvuk, elektronika tam při podřazování hází štěkavé meziplyny. A to ještě nevíte, jak tohle auto zní svému okolí...
Klasický recept schovat hmotnost za výkon, to umí každý, ona se vymstí při jízdě, pomyslíte si možná. Jenže to je právě ten největší omyl, jakého se při odhadu schopností masearati můžete dopustit. Nejen, že šestipístkové brzdy s kotouči o průměru 360 mm nejste na silnici schopni utahat, ona se ta hmota někam schovala i v zatáčkách!
Čtyřdveřový supersport
Quattroporte se řídí jako opravdový sporťák. Řízení je tuhé, tak tuhé, že vás možná po delší jízdě budou bolet ruce, tvrdý je i pedál plynu; modlete se, abyste s touhle károu nezůstali viset v nějaké koloně. Nádhera. I přes značnou tuhost a logické absenci zpětné vazby, která by vám jinak zlámala ruce, je řízení neuvěřitelně citlivé a komunikativní, a co především - ostré jako skalpel. Když pohnu volantem o milimetr, cítím, že auto změnilo směr. Když provedu prudký manévr nikde není cítit téměř žádná setrvačnost hmoty. Opravdu působivé.
S tímhle autem se stanete lovcem na jakékoli silnici a lovnou zvěří je prostě (téměř) všechno ostatní. Na dálnici jen máloco obstojí před maximálkou 285 km/h, přičemž se uvnitř až na lehké hučení kol a tlumené syčení větru nic výjimečného neděje. A na okresce? Tam se vzdálenosti ke každé další, zdánlivě se pohybující překážce v jízdním pruhu zkracují těžko uvěřitelným tempem. Ale nejkouzelnější na tom všem je, že maserati nekapituluje v první ostřejší zatáčce - naopak se do nich přímo těší. V kombinaci se strmým a ostrým řízením neuvěřitelně ochotně zatáčí, okreskami se protahuje s mrštností a ladností kočkovitých šelem a současně má díky obrovskému rozvoru 3064 mm úžasnou stabilitu, podpořenou vynikající trakcí předních (245/35), ale zejména zadních (295/30) dvacetipalcových kol.
maserati design testy sportovni supersport |
Pětimetrový italský sedan nemá problémy jet na suchu se zcela vypnutou elektronikou, ale pokud si chcete bezpečně zařádit, stačí vypnout kontrolu trakce, která dovolí bezpečné a prudce nakažlivé smýkání zádě, které ale není na úkor stability při jízdě, spíše autu pomáhá při výjezdech ze zatáček.
Bývá zvykem, že vrcholné sportovní modely disponují elektronickými podvozky s různými režimy jízdy. U Maserati je tomu ale přesně naopak. Sport GT S systém Skyhook zahodilo a má prostě čistě sportovní, mechanický podvozek. To v italském žargonu vyšší společnosti značí pérování, které nejen že není nijak přehnaně tvrdé, ale také potlačuje náklony karoserie v zatáčkách na minimum a současně dobře tlumí rázy od ostrých nerovností. Tak k čemu elektroniku?
Jednu slabinu ovšem quattroporte má - brzdy. Tedy abych byl přesný, ne brzdy, ty svou práci odvést dovedou, ale brzdový pedál. Proti všem zvyklostem sportovních aut se dobrou polovinu jeho dráhy nic neděje a fungovat začne až v té druhé, přičemž i tam působí tak nějak zvadle či gumově. Bylo mi vysvětleno, že to je závodní charakteristika brzdy, které vyžadují prudké sešlápnutí a následně dávkování polevováním tlaku. Může být, nejsem závodník. Každopádně bych ale dal v tomto případě přednost nudné, nezávodní klasice...
Musíte ho mít?
Zřejmě by bylo nějaké závěrečné shrnutí docela zbytečné, perfektně ho totiž vystihuje perex tohoto článku. Ale i přesto: Maserati Quattroporte Sport GT S je prostě supersport se čtyřmi dveřmi, jenž se dokázal vyrovnat s obrovskou hmotností a rozvorem tak, že nejsou při sportovní jízdě vůbec poznat.
maserati design testy sportovni supersport | Zvuková kulisa při jízdě je na Oskara za nejlepší soundtrack a dynamika by si jednoho žádala také. Auto těchto kvalit by si tedy určitě zasloužilo lepší sedadla a nižší posaz a nejeden zájemce o Maserati Čtyřidveře by určitě ocenil civilnější nastavení brzdového pedálu.
Jedno je ovšem jisté: Zakladatel kategorie vícedveřových superaut je současně jejím vládcem, jehož může sesadit snad už jedině Aston Martin Rapide.
První cena vozu | 96.067,-Euro (Quattroporte, 295 kW) |
První cenavozu s testovanou motorizací | 136.800,-Euro (Quattroporte Sport GT S, 323 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 136.800,-Euro (Quattroporte Sport GT S, 323 kW) |
Plusy
- Vynikající jízdní vlastnosti a ovladatelnost
- Přesné a ostré řízení
- Nevadnoucí brzdy
- Výkon, pružnost a zvuk motoru
- Rychlé řazení automatu
- Dobrý komfort jízdy
- Atraktivní design
Minusy
- Nevýrazný nástup brzdného účinku
- Vyšší posaz za volantem
- Sedadla s nevýrazným bočním vedením
- Horší dostupnost páček pod volantem, malé ovladače na středovém tunelu
- Pro někoho možná až příliš hlasitý projev motoru a zejména výfuku