TEST Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D MIVEC – Japan Movt
Loni na podzim se v českém ceníku Outlanderu objevil nový čtyřválec 2,2 DI-D se 130 kW. Na první pohled by se mohlo zdát, že jde o evoluci motoru PSA (115 kW, 380 Nm), který i nadále Mitsubishi do tohoto SUV montuje. Jenže skutečnost je zcela jiná.
Cosi prozradí už odlišný zdvihový objem 2268 cm3 (vs. 2179 cm3 u PSA), který by správně měl vygenerovat obchodní označení 2,3 DI-D.
Definitivní pravdu o japonském původu pak prozrazuje nezvykle nízký kompresní poměr a akronym MIVEC, který se objevuje na motorovém krytu i v označení motorizace.
Ano, máme tu čest s druhou verzí čtyřválcového turbodieselu Mitsubishi, která následuje po osmnáctistovce 1,8 DI-D (110 kW) známé z ASX a Lanceru.
Technické okénko
Nová řada turbodieselů Mitsubishi (4N13, 4N14) používá některé u automobilových turbodieselů unikátní konstrukční principy. Jako vůbec první vznětové motory na světě určené pro osobní automobily jsou vybaveny variabilním časováním a zdvihem sacích ventilů. Díky technice MIVEC, známé již ze zážehových motorů Mitsubishi, se tyto motory vyznačují mimořádně nízkým kompresním poměrem (14,9:1), který má teoreticky zajistit kultivovanější chod, nízkou úroveň hluku a vyšší spolehlivost. Jednodušší má být ale i startování za studena a lepší stabilita spalování.
Předsunutí načasování zavření sacích ventilů zlepšuje efektivní kompresní poměr. Zmenšení zdvihu na jednom sacím ventilu při nízkých otáčkách motoru zase vyvolá intenzivnější víření a s tím související regulaci teploty ve válci na konci komprese.
Zatímco menší kubatura naftového MIVECu používá solenoidové vstřikovače, objemnější 2,2 DI-D MIVEC má piezo-elektricky ovládané jehly. Oběma motorům je společný vysoký vstřikovací tlak dosahující hodnoty až 2000 bar.
Tolik teorie.
Startuj klidně
Prvním zkušeností, kterou jsme s novým dieselem udělali, je snadné startování prosté výraznějších otřesů. Zvuk motoru na volnoběh nijak nevybočuje z obvyklých mezí v této výkonové třídě a podobné je to i s rozjezdem, u kterého si musíte dávat pozor na okamžik sepnutí spojky. 380 Nm přeci jen patří ke špičce, jakou od jednoduše přeplňovaného čtyřválce dnes můžete dostat.
suv mitsubishi testy Po krátkém sžití se s momentovou charakteristikou přijdete na to, že k akceleraci nepotřebujete obvyklé 2000 min-1. Časem si zvyknete na to, že spínání spojky lze bez problému ukončit dříve a motor není třeba vytáčet víc než do 1800 min-1.
Pracovní otáčkové pásmo je moderně široké, bez problémů a nepříjemně dunivé zvukové kulisy se můžete pohybovat mezi 1400 a 3000 min-1, motor se však nechá vybudit i k více než 4500 min-1.
Diesel s geny Eva
Při akceleraci je znát obrovská zásoba hnací síly, která si relativně snadno dokáže poradit s podobně úctyhodnou hmotností Outlanderu (1750 kg). „Relativně snadno“ v tomto případě znamená, že sedíme v nejrychlejším Outlanderu, jaký si dnes můžete na českém trhu pořídit.
Navzdory moderní konstrukci motoru je jízda provázena výrazně slyšitelným svistem turbodmychadla. Připouštíme, že zvuková kulisa tohoto MIVECu má i cosi z Lanceru Evolution, ale na dálnici, kde je motor obvykle pod větším zatížením, vás bude svištění provázet v různých tóninách (podle toho, jak rychle jedete a zde jste v kopci nebo na rovině) prakticky stále.
Odhlédneme-li od zvuků turbodmychadla, je samotný chod motoru měkký, jen výjimečně v určitých jízdních režimech připomíná klasické turbodiesely. Ještě lepší je to s vibracemi od motoru – do interiéru se totiž v podstatě nedostanou.
S 1,75tunou pod 7 l/100 km
Automobilka slibuje spotřebu v téměř zázračném pásmu 6,3 až 6,5 l/100 km. Náš dobře zajetý Outlander s 27.000 km na počítadle a 1,75 t živé váhy, se k těmto hodnotám umí přiblížit. Chce to mít lehkou nohu a aktivovaný tempomat.
Naše minimum 5,9 l/100 km jsme dosáhli při rychlostním průměru 80 km/h. Při jízdě konstantní rychlostí 100 km/h na tempomat s 2000 min-1 na otáčkoměru počítejte se slíbenými 6,5 l/100 km. Jakmile se dostanete nad 2000 min-1 a zatížíte motor na standardní cestovní úroveň, letí odběr kvůli vysokým odporům (aerodynamika, široké pneumatiky, rotace těžkých komponent pohonu všech kol) vzhůru, MIVEC neMIVEC.
Standardní dálniční rychlost 130 km/h zvýší odběr na 8 l/100 km, na otáčkoměru v té chvíli je 2500 min-1.
Ani na dálnici motor 2,2 DI-D MIVEC posádku neruší, přesto není tento Outlander vyloženě dálniční typ. V interiéru je totiž hodně slyšet proudění vzduchu kolem velké karoserie a hlukovou neplechu dělá zejména hučení odvalujících se pneumatik.
Téměř evropský
I když Outlander není na trhu ani v garáži Auto.cz žádný nováček, musíme zopakovat několik postřehů, které se týkají jízdy. Předně, jízda s tímto Mitsubishi je hodně podobná tomu, co by průměrný Evropan po civilním SUV mohl chtít.
I na 18palcových kolech je podvozek přiměřeně komfortní, odpružení přijímá nedokonalosti českých silničních koberců a z míry jej vyvede jen dálniční spára nebo série krátkých nerovností. V zatáčkách pěkně zaklekává, ale brzy po tom přichází rychlý zásah stabilizačního systému, který má obavu o vaše bezpečí kvůli vyššímu těžišti. Náklony Outlanderu při ostřejší jízdě patří k těm menším ve třídě.
Dobrou orientaci v aktuální jízdní situaci zajišťuje přiměřený účinek posilovače řízení. Samotné řízení je správně tuhé a stabilizující i na dálnici. Když se na výjezdu ze zatáčky vaše pravá noha opře vydatně do pedálu plynu, budete se s volantem prát trochu více, než je obvyklé, síla motoru totiž zřetelně promlouvá do toho, kam mají směřovat přední kola.
Brzdy spolehlivě zpomalují, případně zastavují lehce přerostlé SUV s prvky velkoprostorového rodinného auta. Nástup brzdného účinku je důrazný, ovládací síly přitom nevybočují s měřítek obvyklých u osobních vozů.
Větší než obvykle
Připomenout musíme i nadprůměrnou velikost interiéru. Ten může být dokonce sedmimístný, ovšem zůstanete-li v pětimístném uspořádání, můžete předem počítat s plnohodnotným cestováním v pěti! Místa je dost jak pro tři vzadu, tak i pro jejich zavazadla. Prostor pro tašky v zádi i po letech zůstává nepřekonán nejen pro svůj teoreticky využitelný objem, ale i kvůli špičkové přístupnosti, velké vnitřní výšce a velmi dobré šířce.
Abychom jen nechválili, je tu i několik ale. Pod palbou kritiky vylepšilo Mitsubishi v rámci modernizace vzhled plastů uvnitř Outladeru – na přístrojové desce i výplních dveří jsou velké plochy čalouněné umělou kůží s viditelným stehováním. Přesto zůstává celkový dojem z vnitřního prostoru horší než u většiny konkurenčních modelů.
Druhým přetrvávajícím neduhem je pouze výškové nastavení volantu. Ano, vzpřímená poloha cestujících není až tak citlivá na nastavení z hlediska ergonomie sezení, ale řidiči s extrémními postavami by v autě ze třičtvrtěmilion měli mít takové možnosti jako u evropské konkurence.
Závěr
I když je tvář Outlanderu po plastice hodně výrazná, jeho kvality zůstávají mnoha zájemcům o prostorná SUV neodhaleny.
Ceny nejsou ani po zavedení slev v řádu desítek tisíc nízké, ale podívejte se na seznam standardní výbavy a rychle pochopíte cenovou strategii tří diamantů.
Důležitým argumentem pro koupi byla a stále je prostornost interiéru a velikost zavazadelníku. Proti Tiguanům, Qashqaiům a Yetiům je velikost Outlanderu minimálně o půlčíslo větší. S tím souvisí i vyšší hmotnost, usedlejší chování a navzdory 18palcovým pneumatikám i přiměřené pohodlí.
Nový turbodiesel se 130 kW a 380 Nm je optimální volba pro Outlander. Má obstojnou dynamiku, dobrou spotřebu a po seznamovací fázi se i snadno ovládá. Až jej budete zkoušet, zaměřte se na jeho zvukový projev. To, co na klikaté silničce zní jako skvělá kulisa, vám může na dálnici připadat jako nevítaný, ale všudypřítomný doprovod.
První cena vozu | 499.900,- Kč (2.0 MIVEC 5MT 2WD 108 kW Invite) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 669.900,- Kč (2.2 DI-D MIVEC 6MT 4WD 130 kW Invite) |
Základní cena testovaného vozu | 729.900,- Kč (2.2 DI-D MIVEC 6MT 4WD 130 kW Intense) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 747.586,- Kč (2.2 DI-D MIVEC 6MT 4WD 130 kW Intense) |
Plusy
- Silný motor
- Komfortní jízdní vlastnosti i mimo silnici
- Jednoduše ovladatelný pohon 4x4
- Velká kapacita a praktičnost zavazadelníku
- Bohatá výbava
Minusy
- Svist turbodmychadla
- Slabší odhlučnění interiéru, zejména hluk od kol
- Jednoduché plasty v interiéru
- Menší světlá výška (178 mm)