Mitsubishi ASX 1,8 DI-D – Krátký proces

Mitsubishi ASX 1,8 DI-D – Krátký proces

 
 
14.9. 2010 Ondřej Šuch

Málokdy vznikne o třídu menší automobil tak, že se většímu bráškovi zachová 70 % dílů včetně rozvoru a karoserie se zkrátí o bezmála 40 cm. Když to popíšeme takto, vypadá vznik Mitsubishi ASX děsivě. Ale pak jsme usedli dovnitř a spadla nám čelist.

Kompaktní crossover je zaklínadlo, které si ještě před pěti lety mumlali nanejvýš hoši od Nissanů, než bouchli do stolu a protrhli trh s modelem Qashqai. Jen co se omámený svět naučil nezlomit si na hyperúspěšném autě jazyk, furianti od Boleslavi vypustili neméně povedeného Yetiho.

Závody v subkategorii byly odstartovány a v pelotonu je čerstvě i Mitsubishi ASX, které tvůrci nejprve vyzkoušeli na japonském trhu a až pak jej propustili za Ural.

V agresivitě čelní masky si už nějaký čas podávají ruce Lancer s Outlanderem, takže ani ASX nemůže být výjimkou – i když je to podle nás na úkor rozeznatelnosti modelů. Výrazné lemy blatníků dávají najevo příslušnost k crossoverům, poněkud useknutá záď pak upomíná na „katování kostů“, tedy použití platformy z Outlanderu s nezměněným rozvorem 2670 mm. Strategie „v každém rohu jedno kolo“ má ale i pozitiva: S vozem se skvěle manévruje, v orientaci pomáhají řidiči tradiční parkovací čidla, nebo, jako v testované verzi, širokoúhlá kamera.

obrázek [600 x 379]  

Tvar zádě se promítá do sledované hodnoty kapacity zavazadlového prostoru. Koho to zajímá, může se dosytnosti vyřádit v údaji, že v závislosti na sklonu zadního opěradla je využitelný objem 419-442 litrů. Pro normální smrtelníky to znamená, že Škoda Yeti má kufr větší, Nissan Qashqai kupodivu menší a čtyři lidi se zavazadly stejně odvezete, čísla nečísla.

Zcela sklopená zadní opěradla vytvářejí rovnou podlahu, takže ani zde nelze mít k využitelnosti námitek. Dovozce nabízí za třítisícový příplatek zvětšení zavazadelníku o přibližně 50 litrů zrušením přihrádek pod jeho podlahou a přesunutím sady na opravu pneumatik do podběhů. V této souvislosti je potřeba uvést i užitečnou hmotnost 460 kg, což je na multi-užitkový vůz hodnota lehce pod očekáváním.

obrázek [600 x 365]

Interiér je směsí překvapení, přičemž těch pozitivních je víc. Oproti Outlanderu kvitujeme lepší výhled a „tušení přídě“, i přes menší výšku se dobře nastupuje dlouhánům a volant je sympaticky malý a nastavitelný v obou osách.

Sedadla hýří měkkostí a vystavují na odiv kožené čalounění, kvůli mizivému bočnímu vedení ale poskytují možnost příčného cestování všem členům posádky bez rozdílu měr a vah. Česky: V zatáčkách to klouže do stran.

Rozlehlost palubní desky je pro značku tradiční, kvalitní plasty ale dojem zachraňují. Podobně příjemný je pohled na přístrojovou desku, respektive na barevný multifunkční displej – vše je jasné, čitelné, dosažitelné a intuitivní. Čestnou výjimkou je ovládání dotykového displeje nad středovým panelem, kterému jsme nepřišli na chuť ani po týdenním používání – zde doporučujeme osobní vyzkoušení.

obrázek [300 x 243] Bezesporu největší díru do světa by mohl udělat Mitsubishi s novým turbodieselem 1,8 DI-D, který ASX pohání. Motor je totiž unikátně vybaven nejen variabilním časováním, ale i zdvihem sacích ventilů a spolu s mimořádně nízkým kompresním poměrem 14,9:1 opět posouvá hranice dostupných technických vymožeností.

Námi testovaná vrcholná varianta s výkonem 110 kW byla spřažena s šestistupňovou manuální převodovkou a systémem automatického vypínání motoru AS&G, který má přispět k dalšímu snížení spotřeby paliva.

Pro ty, které nezajímají řeči z prospektu, máme dobrou zprávu: Šlape to výborně! Opravdu minimálními vibracemi při studených startech to začíná, tichým a kultivovaným během při dostatku síly to pokračuje a nadávajícími ožebračenými pumpaři to končí. Opravdu – měli-li bychom si vybrat nejlepší současný turbodiesel dané velikosti, Mitsubishi by dostal korunku hned.

Na šestku při rychlosti 130 km/h motor točí jen 2600 min-1 a ticho je srovnatelné s o třídu luxusnějšími sedany, jediným specifikem je pískání turbodmychadla.

Podvozek je naladěn spíše komfortně a přes drobné nerovnosti se přenáší v závislosti na zatížení – osamoceného řidiče je s to i vytřást, plné obsazení jízdu významně zplavní. Boční náklony jsou znatelné, ale nikoli nepříjemné, na přesnost řízení si nemáme proč stěžovat a brzdy lze dávkovat s jemností odpovídající řidičovu gustu. Od příčných nerovností pronikají do interiéru občas nepříjemné rázy, zde se nabízí možnost laborování s profilovým číslem používaných pneumatik.

obrázek [300 x 255] Z Outlanderu převzal vůz i systém připojitelného pohonu zadní nápravy, který nabízí výběr mezi třemi režimy: 2WD, 4WD Auto a 4WD Lock. V režimu 2WD jsou poháněna jen přední kola, při automatické činnosti se poměr rozdělení momentu mění od 98:2 ve prospěch přední nápravy až k 50:50. Otočný ovladač najde řidič v u páky ruční brzdy.

Hodnoty spotřeby uváděné výrobcem (6,9/5,0/5,7 l/100 km) jsou jednoznačně z říše laboratoří, říkali jsme si tradičně. Pak ale začal palubní počítač ukazovat čísla překvapivě blízká těmto vysněným a praxe to potvrdila: Celou dobu testu jsme jezdili se spotřebou 5,9 l/100 km. Připomeňme, že provoz se přibližně po třetinách skládal z klidných silnic, dálničního spěchu a městského provozu a že se stále bavíme o nikoli drobné čtyřkolce! Jistý podíl na tom má jistě i systém start-stop, který však je vypínatelný.

Pohled do ceníku je kupodivu povzbudivý – námi testovaná vrcholná verze je sice se 784 tisíci Kč poněkud fanfarónská, ve výbavě ale nechybí vůbec nic. Nejlevnější turbodiesel s pohonem všech kol je k dispozici už od 600 tisíc, takže tradiční pohled na značku coby „drahého Japonce“ se zvláště v kombinaci se solidní základní výbavou možná záhy změní…

obrázek [600 x 346]  

Plusy:

  • Skvělý, protože úsporný a tichý motor
  • Velký prostor pro posádku
  • Možnost volby pohonu všech kol se zamknutím rozdělení točivého momentu
  • Citlivé řízení
  • Cena v kombinaci s výbavou
  • Velký objem palivové nádrže

Minusy

  • Kombinace komfortního odpružení s ranami od kol
  • Ergonomie sedadel a adheze jejich koženého potahu
  • Relativně malá užitečná hmotnost
  • Zvuk turbodmychadla
První cena vozu429.900,- (1.6 MIVEC 5MT 2WD 86 kW Inform)
První cena vozu s testovanou motorizací599.900,- (1.8 DI-D 6MT 4WD 110 kW Invite)
Základní cena testovaného vozu769.900,- (1.8 DI-D 6MT 4WD 110 kW Instyle+)
Cena testovaného vozu vč. příplatků783.900,- (1.8 DI-D 6MT 4WD 110 kW Instyle+)
Spolupracujeme s Tipcars.com

Mitsubishi ASX 1,8 DI-D

Cena v základní výbavě: 769 900 Kč Cena v testované výbavě: 783 900 Kč

Základní výbava:Čelní airbagy, boční a hlavové airbagy, kolenní airbagy pro řidiče, stabilizační systém, asistent pro rozjezd do kopce, přepínatelný pohon dvou nebo čtyř kol, vypínatelný systém start-stop, samočinná klimatizace a chlazená schránka před spolujezdcem, bezklíčové centrální zamykání, palubní počítač se současným zobrazením více funkcí na barevném displeji, el. ovládání bočních oken a vyhřívaných i sklopných zpětných zrcátek, panoramatické střešní okno s LED podsvícením a el. ovládanou clonou, nastavitelný sklon i u zadních opěradel, audiosouprava s přehrávačem CD a mp3, od výbavy Instyle Hi-Fi Rockford Fosgate 710 W s měničem a devíti reproduktory, od Instyle+ multimediální systém MMCS s HDD 40 GB a dotykovým sedmipalcovým displejem, xenonové světlomety, parkovací senzory vzadu nebo park. Kamera, 17’’ kola z lehké slitiny, tempomat, mlhové světlomety

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (14.000,-)

Štítky SUV Mitsubishi Testy

Technické údaje
Motor Mitsubishi ASX 1,8 DI-D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 2000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 198
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 5 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 419 / 1219
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1600 / 460
Rozměr pneu:215/60 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4295
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1615
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 750 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mitsubishi ASX 1,8 DI-D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,42
 

Přidat názorDiskuse: Mitsubishi ASX 1,8 DI-D – Krátký proces









Doporučujeme
Škoda Superb III: Exkluzivní jízdní dojmy s předsériovými vozy Škoda Superb III: Exkluzivní jízdní dojmy

S předstihem jsme viděli finální podobu nové Škody Superb.

10 nejzbytečnějších faceliftů 10 absolutně nejzbytečnějších faceliftů

Některé facelifty zbytečně zkomplikují původní návrh.…

 




Autoslevy


Mitsubishi ASX MY 2015: S denními diodami a novou převodovkou CVT Mitsubishi ASX MY 2015: S denními diodami a novou převodovkou CVT

Mitsubishi cizeluje svůj crossover ASX. Radikální změny…

Mitsubishi ASX s automatem pořídíte od 630.000 Kč Mitsubishi ASX s automatem pořídíte od 630.000 Kč

Modernizované Mitsubishi ASX můžete do konce roku koupit…

 

Související články
Mitsubishi slaví: Modelu Pajero se vyrobilo 3.000.000 kusů Mitsubishi slaví: Modelu Pajero se vyrobilo 3.000.000 kusů

Tradiční zástupce vozů pro jízdu mimo cestu, Mitsubishi…

Mitsubishi Outlander PHEV 2015: Hybridní SUV s decentními změnami Mitsubishi Outlander PHEV 2015: Hybridní SUV s decentními změnami

Tři diamanty poměrně nedávno modernizovaly SUV Outlander.…

 




 
Touhu po off-roadu uspokojí Humvee nebo Lamborghini LM002

Touhu po off-roadu uspokojí Humvee nebo Lamborghini LM002

Dnes 14:52

Zajímavý kontrast nabízí aukce armádních Humvee při srovnání s nabídkou společnosti RM Auctions v podobě jedinečného exempláře Lamborghini LM002.




Blesk.cz

Tajemství z Tří oříšků pro Popelku: Královně zakázal manžel hrát, král přišel o hlas

Tajemství z Tří oříšků pro Popelku: Královně zakázal…

Nejznámější tváří z Tří oříšků pro Popelku je samozřejmě Libuška Šafránková (61), popřípadě její princ Pavel…

Dítě štěstěny: Všichni spolužáci jsou mrtví. V den masakru zaspal

Dítě štěstěny: Všichni spolužáci jsou mrtví. V den…

Neuvěřitelné štěstí, zároveň však obrovská bolest. V den, kdy do školy v Péšávaru vtrhlo teroristické komando a…

 

iSport.cz

Šmíd o novém kouči Berdycha: Změnu potřeboval, ale tohle je kravina

Šmíd o novém kouči Berdycha: Změnu potřeboval, ale…

Jen nechápavě kroutí hlavou. Už z tenisu dávno vypadl, přesto na něj má Tomáš Šmíd, bývalý jedenáctý hráč světa…

Nová hvězda Barcelony Adama? Zapamatujte si jeho jméno i tělo

Nová hvězda Barcelony Adama? Zapamatujte si jeho…

V barcelonské akademii La Masia se pravidelně rodí budoucí fotbalové hvězdy. Při posledním utkání Španělského…

 

Reflex.cz

25 let se Simpsonovými: napište jim!

25 let se Simpsonovými: napište jim!

Měsíc po listopadových událostech na Národní třídě, 17. prosince 1989, zaznamenal svět dvě převratné události.…

Eurokomisařka Jourová začala žít ve zcela imaginárním bruselském světě. A sny se jí neplní

Eurokomisařka Jourová začala žít ve zcela…

Eurokomisařka Věra Jourová si tento týden odskočila domů a probrala v pondělí s vládou, zda by Česko nepodpořilo…