Mitsubishi ASX 1,8 DI-D – Krátký proces

Mitsubishi ASX 1,8 DI-D – Krátký proces

 
 
14.9. 2010 Ondřej Šuch

Málokdy vznikne o třídu menší automobil tak, že se většímu bráškovi zachová 70 % dílů včetně rozvoru a karoserie se zkrátí o bezmála 40 cm. Když to popíšeme takto, vypadá vznik Mitsubishi ASX děsivě. Ale pak jsme usedli dovnitř a spadla nám čelist.

Kompaktní crossover je zaklínadlo, které si ještě před pěti lety mumlali nanejvýš hoši od Nissanů, než bouchli do stolu a protrhli trh s modelem Qashqai. Jen co se omámený svět naučil nezlomit si na hyperúspěšném autě jazyk, furianti od Boleslavi vypustili neméně povedeného Yetiho.

Závody v subkategorii byly odstartovány a v pelotonu je čerstvě i Mitsubishi ASX, které tvůrci nejprve vyzkoušeli na japonském trhu a až pak jej propustili za Ural.

V agresivitě čelní masky si už nějaký čas podávají ruce Lancer s Outlanderem, takže ani ASX nemůže být výjimkou – i když je to podle nás na úkor rozeznatelnosti modelů. Výrazné lemy blatníků dávají najevo příslušnost k crossoverům, poněkud useknutá záď pak upomíná na „katování kostů“, tedy použití platformy z Outlanderu s nezměněným rozvorem 2670 mm. Strategie „v každém rohu jedno kolo“ má ale i pozitiva: S vozem se skvěle manévruje, v orientaci pomáhají řidiči tradiční parkovací čidla, nebo, jako v testované verzi, širokoúhlá kamera.

obrázek [600 x 379]  

Tvar zádě se promítá do sledované hodnoty kapacity zavazadlového prostoru. Koho to zajímá, může se dosytnosti vyřádit v údaji, že v závislosti na sklonu zadního opěradla je využitelný objem 419-442 litrů. Pro normální smrtelníky to znamená, že Škoda Yeti má kufr větší, Nissan Qashqai kupodivu menší a čtyři lidi se zavazadly stejně odvezete, čísla nečísla.

Zcela sklopená zadní opěradla vytvářejí rovnou podlahu, takže ani zde nelze mít k využitelnosti námitek. Dovozce nabízí za třítisícový příplatek zvětšení zavazadelníku o přibližně 50 litrů zrušením přihrádek pod jeho podlahou a přesunutím sady na opravu pneumatik do podběhů. V této souvislosti je potřeba uvést i užitečnou hmotnost 460 kg, což je na multi-užitkový vůz hodnota lehce pod očekáváním.

obrázek [600 x 365]

Interiér je směsí překvapení, přičemž těch pozitivních je víc. Oproti Outlanderu kvitujeme lepší výhled a „tušení přídě“, i přes menší výšku se dobře nastupuje dlouhánům a volant je sympaticky malý a nastavitelný v obou osách.

Sedadla hýří měkkostí a vystavují na odiv kožené čalounění, kvůli mizivému bočnímu vedení ale poskytují možnost příčného cestování všem členům posádky bez rozdílu měr a vah. Česky: V zatáčkách to klouže do stran.

Rozlehlost palubní desky je pro značku tradiční, kvalitní plasty ale dojem zachraňují. Podobně příjemný je pohled na přístrojovou desku, respektive na barevný multifunkční displej – vše je jasné, čitelné, dosažitelné a intuitivní. Čestnou výjimkou je ovládání dotykového displeje nad středovým panelem, kterému jsme nepřišli na chuť ani po týdenním používání – zde doporučujeme osobní vyzkoušení.

obrázek [300 x 243] Bezesporu největší díru do světa by mohl udělat Mitsubishi s novým turbodieselem 1,8 DI-D, který ASX pohání. Motor je totiž unikátně vybaven nejen variabilním časováním, ale i zdvihem sacích ventilů a spolu s mimořádně nízkým kompresním poměrem 14,9:1 opět posouvá hranice dostupných technických vymožeností.

Námi testovaná vrcholná varianta s výkonem 110 kW byla spřažena s šestistupňovou manuální převodovkou a systémem automatického vypínání motoru AS&G, který má přispět k dalšímu snížení spotřeby paliva.

Pro ty, které nezajímají řeči z prospektu, máme dobrou zprávu: Šlape to výborně! Opravdu minimálními vibracemi při studených startech to začíná, tichým a kultivovaným během při dostatku síly to pokračuje a nadávajícími ožebračenými pumpaři to končí. Opravdu – měli-li bychom si vybrat nejlepší současný turbodiesel dané velikosti, Mitsubishi by dostal korunku hned.

Na šestku při rychlosti 130 km/h motor točí jen 2600 min-1 a ticho je srovnatelné s o třídu luxusnějšími sedany, jediným specifikem je pískání turbodmychadla.

Podvozek je naladěn spíše komfortně a přes drobné nerovnosti se přenáší v závislosti na zatížení – osamoceného řidiče je s to i vytřást, plné obsazení jízdu významně zplavní. Boční náklony jsou znatelné, ale nikoli nepříjemné, na přesnost řízení si nemáme proč stěžovat a brzdy lze dávkovat s jemností odpovídající řidičovu gustu. Od příčných nerovností pronikají do interiéru občas nepříjemné rázy, zde se nabízí možnost laborování s profilovým číslem používaných pneumatik.

obrázek [300 x 255] Z Outlanderu převzal vůz i systém připojitelného pohonu zadní nápravy, který nabízí výběr mezi třemi režimy: 2WD, 4WD Auto a 4WD Lock. V režimu 2WD jsou poháněna jen přední kola, při automatické činnosti se poměr rozdělení momentu mění od 98:2 ve prospěch přední nápravy až k 50:50. Otočný ovladač najde řidič v u páky ruční brzdy.

Hodnoty spotřeby uváděné výrobcem (6,9/5,0/5,7 l/100 km) jsou jednoznačně z říše laboratoří, říkali jsme si tradičně. Pak ale začal palubní počítač ukazovat čísla překvapivě blízká těmto vysněným a praxe to potvrdila: Celou dobu testu jsme jezdili se spotřebou 5,9 l/100 km. Připomeňme, že provoz se přibližně po třetinách skládal z klidných silnic, dálničního spěchu a městského provozu a že se stále bavíme o nikoli drobné čtyřkolce! Jistý podíl na tom má jistě i systém start-stop, který však je vypínatelný.

Pohled do ceníku je kupodivu povzbudivý – námi testovaná vrcholná verze je sice se 784 tisíci Kč poněkud fanfarónská, ve výbavě ale nechybí vůbec nic. Nejlevnější turbodiesel s pohonem všech kol je k dispozici už od 600 tisíc, takže tradiční pohled na značku coby „drahého Japonce“ se zvláště v kombinaci se solidní základní výbavou možná záhy změní…

obrázek [600 x 346]  

Plusy:

  • Skvělý, protože úsporný a tichý motor
  • Velký prostor pro posádku
  • Možnost volby pohonu všech kol se zamknutím rozdělení točivého momentu
  • Citlivé řízení
  • Cena v kombinaci s výbavou
  • Velký objem palivové nádrže

Minusy

  • Kombinace komfortního odpružení s ranami od kol
  • Ergonomie sedadel a adheze jejich koženého potahu
  • Relativně malá užitečná hmotnost
  • Zvuk turbodmychadla
První cena vozu429.900,- (1.6 MIVEC 5MT 2WD 86 kW Inform)
První cena vozu s testovanou motorizací599.900,- (1.8 DI-D 6MT 4WD 110 kW Invite)
Základní cena testovaného vozu769.900,- (1.8 DI-D 6MT 4WD 110 kW Instyle+)
Cena testovaného vozu vč. příplatků783.900,- (1.8 DI-D 6MT 4WD 110 kW Instyle+)
Spolupracujeme s Tipcars.com

Mitsubishi ASX 1,8 DI-D

Cena v základní výbavě: 769 900 Kč Cena v testované výbavě: 783 900 Kč

Základní výbava:Čelní airbagy, boční a hlavové airbagy, kolenní airbagy pro řidiče, stabilizační systém, asistent pro rozjezd do kopce, přepínatelný pohon dvou nebo čtyř kol, vypínatelný systém start-stop, samočinná klimatizace a chlazená schránka před spolujezdcem, bezklíčové centrální zamykání, palubní počítač se současným zobrazením více funkcí na barevném displeji, el. ovládání bočních oken a vyhřívaných i sklopných zpětných zrcátek, panoramatické střešní okno s LED podsvícením a el. ovládanou clonou, nastavitelný sklon i u zadních opěradel, audiosouprava s přehrávačem CD a mp3, od výbavy Instyle Hi-Fi Rockford Fosgate 710 W s měničem a devíti reproduktory, od Instyle+ multimediální systém MMCS s HDD 40 GB a dotykovým sedmipalcovým displejem, xenonové světlomety, parkovací senzory vzadu nebo park. Kamera, 17’’ kola z lehké slitiny, tempomat, mlhové světlomety

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (14.000,-)

Štítky SUV Mitsubishi Testy

Technické údaje
Motor Mitsubishi ASX 1,8 DI-D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 2000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 198
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 5 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 419 / 1219
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1600 / 460
Rozměr pneu:215/60 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4295
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1615
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 750 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mitsubishi ASX 1,8 DI-D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,42
 

Přidat názorDiskuse: Mitsubishi ASX 1,8 DI-D – Krátký proces









Doporučujeme
10 nejzbytečnějších faceliftů 10 nejzbytečnějších faceliftů

Některé facelifty zbytečně zkomplikují původní návrh.…

Velká kolová loupež: Více než deset aut skončilo na kotoučích Velká loupež kol: Více než 10 aut jen na kotoučích

Zloději před dealerstvím v Neunkirchenu ukradli přes noc…

 




Autoslevy


Mitsubishi ASX MY 2015: S denními diodami a novou převodovkou CVT Mitsubishi ASX MY 2015: S denními diodami a novou převodovkou CVT

Mitsubishi cizeluje svůj crossover ASX. Radikální změny…

Mitsubishi ASX s automatem pořídíte od 630.000 Kč Mitsubishi ASX s automatem pořídíte od 630.000 Kč

Modernizované Mitsubishi ASX můžete do konce roku koupit…

 

Související články
Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 132 kW – Motor hraje prim Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 132 kW – Motor hraje prim

Mitsubishi Outlander třetí generace ztratilo oproti…

Mitsubishi chystá malé SUV a rozšíření nabídky plug-in hybridů Mitsubishi chystá malé SUV a rozšíření nabídky plug-in hybridů

Nabídka malých SUV se neustále rozšiřuje. Po oblíbeném…

 




 
Škoda Superb III: Zachytili jsme v Praze její mulu?

Škoda Superb III: Zachytili jsme v Praze její mulu?

Dnes 08:00

Náš čtenář Zdeněk Smrček nám poslal fotky vozu, který by mohl být předzvěstí třetí generace Škody Superb.




Blesk.cz

Z babiččina notýsku: 5 nejlepších druhů cukroví

Z babiččina notýsku: 5 nejlepších druhů cukroví

Chystáte se na Vánoce dělat vlastní cukroví? Tak zkuste některý z ověřených receptů na ty nejoblíbenější druhy cukroví.

Zeman se na návštěvě opřel o prezidenta: Pak balil holky!

Zeman se na návštěvě opřel o prezidenta: Pak balil holky!

Jestli česká hlava státu něco nesnáší, tak jsou to schody. Prezident Miloš Zeman (70) totiž takřka necítí…

 

iSport.cz

Ronaldův přímák? Nebyl až tak dobře umístěný, říká Vaclík

Ronaldův přímák? Nebyl až tak dobře umístěný, říká Vaclík

OHLASY | Brankáře Basileje Tomáše Vaclíka mrzela středeční porážka 0:1 od favorizovaného obhájce Realu Madrid,…

Největší hrozba Sparty? Hlavně Lafata, říká kouč Neapole Benítez

Největší hrozba Sparty? Hlavně Lafata, říká kouč…

Na Spartu má trenér Rafael Benítez dobré vzpomínky, v předminulé sezoně ji s Chelsea vyřadil v prvním kole play…

 

Reflex.cz

Rozhodnutí rozhlasové rady o vulgaritách se mě netýká, řekl Zeman

Rozhodnutí rozhlasové rady o vulgaritách se mě…

Podle prezidenta Miloše Zemana se ho rozhodnutí Rady Českého rozhlasu týkající se vulgarit v Hovorech z Lán…

To se může stát jen v Rusku: Cestující roztlačili přimrzlé letadlo

To se může stát jen v Rusku: Cestující roztlačili…

Kdysi komunisté tvrdili, že Sovětský svaz je zemí neomezených možností. Současné Rusko je ale podle všeho velmi…