Tohle šestimístné MPV má spotřebu malé Tesly. Kvůli názvu bude mít v Evropě problém
MPV se spotřebou kompaktního hatchbacku mění předsatvy o efektivitě velkých elektromobilů. Čísla se musí brát s rezervou, ale i tak jsou daleko před konkurencí.
„Když mají být elektromobily ekologické, šetrné a úsporné, proč automobilky vyrábějí obrovská a těžká SUV a MPV? Vždyť je to nelogické.“ Kolikrát jste už takový komentář slyšeli? Svým způsobem na tom něco je, ale propagandistům této myšlenky nyní vzala vítr z plachet čínská značka Li Auto. Na trh totiž uvádí šestimístné MPV, které má spotřebu jako kompaktní hatchback.
Nese název i8 a otázkou zůstává, zda si stejné označení zachová případně i na evropském trhu – automobilka z Mnichova a její příznivci by s tím mohli mít problém. Novinka navazuje na velkoprostorové SUV L8 a přenáší jeho atraktivní design do segmentu MPV. Vůz definují čisté minimalistické linie, čemuž odpovídá tenká LED linka na přídi.
Z boku designéři dosáhli atraktivního kompromisu spojením dynamického stylu SUV se splývavou linií zadní střechy a velkými prosklenými plochami typickými pro MPV. Výsledkem je koeficient odporu vzduchu 0,218. Z praktického hlediska je škoda, že zadní dveře mají klasické panty místo posuvných kolejnic.
Li i8 nabízí šestimístný interiér s uspořádáním typickým pro MPV. Nově vyvinutá sedadla s ergonomickým opěradlem a poskytují vyšší komfort a oporu. Ve druhé řadě se nacházejí dvě kapitánská křesla, třetí řada se svou prostorností vyrovná špičkovým MPV a při obsazení všech míst zůstává zavazadlový prostor hluboký 565 mm. Nechybí ani velký středový stolek ve stylu modelu Li MEGA.
Digitální výbavu zajišťuje hlasový a asistenční systém Li Xiang Tong Xue Agent, postavený na platformě MindGPT. Ten zvládá komplexní úkoly, personalizaci na základě Face ID a propojení s aplikacemi třetích stran. Všechny funkce – od klimatizace po stěrače – jsou plně integrované do hlasového ovládání.
Hlavním lákadlem je velmi úsporný elektrický pohon všech kol s výkonem 536 koní a točivým momentem 660 Nm. Výsledkem je zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy. Místo výkonu však spíše vyniká technická vyspělost. Interně vyvinuté elektromotory minimalizují ztráty a vibrace. Automobilka použila také vysoce výkonné polovodiče z karbidu křemíku, včetně čipů a modulů s nízkým odporem.
Energie je čerpána z 90,1kWh akumulátoru, který umožňuje dojezd až 670 km. Větší 97,8kWh baterie prodlužuje dojezd na 720 km, i když podle mírnějšího čínského testovacího cyklu CLTC. Baterie podporují ultrarychlé 5C nabíjení, které umožňuje doplnit energii na 500 km dojezdu za pouhých 10 minut. Testy výrobce navíc ukazují, že i po 1500 cyklech rychlého nabíjení si baterie zachovají více než 80 % původní kapacity, což zajišťuje dlouhou životnost a stabilní provozní vlastnosti.
A teď to nejlepší. Toto výkonné šestimístné MPV má spotřebu elektřiny pouhých 14,6 až 14,8 kWh/100 km. Pro srovnání, Mercedes-Benz EQV uvádí průměrnou spotřebu 27,2 kWh/100 km, elektrický Opel Zafira kolem 24 kWh/100 km a Volkswagen ID.Buzz 20,31 kWh/100 km. V tomto segmentu je velmi těžké dostat se pod tabulkových 20 kWh/100 km.
Pokud hledáme konkurenty podle spotřeby, musíme sáhnout po mnohem menších autech. Tesla Model 3 a Model Y podle verze spotřebují 13,2 až 16,7 kWh/100 km, Volkswagen ID.3 má hodnotu 15,2 kWh/100 km a Škoda Elroq 15,7 až 15,9 kWh/100 km.
V tomto bodě je fér dodat, že norma CLTC je výrazně mírnější než evropský WLTP, který více odpovídá reálným podmínkám. Ale i po přičtení 15–25 % zůstává výsledek Li i8 velmi dobrý.

Zdroj: Li Auto, Carscoops, Mercedes-Benz, Opel, Tesla, Volkswagen