Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Meriva 1,7 CDTI AT – Automatický dveřník

Michal Otruba
Diskuze (8)
Turbodiesel a automat v malém MPV vypadá lákavě. Má to však nejeden nemalý háček!

Opel Meriva, malé MPV ze stáje německé neprémiové automobilky, jsme v testu již jednou měli – byl to první obsáhlý test s motorizací 1,4 Turbo o výkonu 103 kW . Dnes v ruce svíráme klíče od protipólu prvního vozu – od Merivy s turbodieselem a automatickou převodovkou pod kapotou.

Jak obstála tato kombinace v kalamitních dnech s prvním větším sněžením na začátku prosince?

Nejslabší k automatu

Prvním menším zádrhelem v kombinaci motoru 1,7 CDTI 74 kW a šestistupňové automatické převodovky je hnací agregát. Problém samozřejmě není v motoru jako takovém, ale ve faktu, že i když má Opel v nabídce dva silnější turbodiesely (81 a 96 kW), tak k automatu si můžete vybrat pouze nejslabší jedna-sedmičku o výkonu 74 kW.

Motor, který mimochodem po chladném ránu vyluzuje zpod kapoty typický dieselový klapot, má výkon 74 kW při 4000 min-1 a točivý moment 260 Nm v rozmezí 1700 až 2550 min-1. Zvenku je zvuková produkce dieselu očekávatelná, dovnitř z ní ovšem proniká více než by bylo v dnešní době moderních turbodieselů milé. I při plně zahřátém motoru do interiéru na volnoběh vstupuje výrazný hluk a v nízkých otáčkách i vibrace.

Kolem 1500 min-1 motor dost výrazně hučí a to i při poklidné ustálené jízdě. Zvukový projev agregátu nás tedy nenadchl, ale spíše zklamal.

S nemoderním zvukem kontrastuje příjemně plynulý nárůst síly bez citelného turbokopance.

opel testy mpv opel testy mpv
 

Při dálničním limitu 130 km/h motor na šestý převodový stupeň točí jen 2200 min-1 a spotřebovává 7,2 l/100 km. Na dobrém povrchu je v autě relativní klid, aerodynamický šum i hluk motoru jsou v normě. Na hrubém povrchu vše přehluší hučení zimních pneumatik. A když už jsme nakousli pneumatiky, musíme jim věnovat samostatný odstavec.

Litá kola jako mínus

Testovaná Meriva byla obuta do pneu o rozměrech 225/40 R18, litá kola s pěti dvojitými paprsky za rozumný příplatek 14.900,- Kč vozu opravdu sluší. Ovšem pouze v létě, a tím seznam pozitiv končí. V zimním marastu jsou spíše na obtíž. Rády se na nich totiž tvoří zmrazky a námrazy, které ve výsledku rozhodí vyvážení kola tak, že při rychlejší jízdě rozkmitají celý vůz. Nezbývá tak než zajet do teplejší garáže a elegantní kola nechat rozmrznout. Nehledě na fakt, že při přejetí každé krátké příčné nerovnosti (a že jich na našich silnicích v zimě je opravdu hodně) se ozve rána jako z kanónu, která otřese celým autem. A vy musíte místo vozu říct pořádné „Au, to to bolí.“ Menší kola s vyšším profilovým číslem pneumatik by na našich silnicích odvedly zcela jistě lepší práci, ale rozumíme záměru tvůrce novinářské specifikace, totiž snaze, aby Meriva vypadala co nejvíce k světu.

opel testy mpv opel testy mpv
 

Pokud zpomalíte na 100 km/h otáčky klesnou kamsi k 1700 min-1, motor si spokojeně přede a spotřeba se ustálí na hodnotě 5,6 l/100 km. Vyzkoušeli jsme i vyloženě ekonomickou jízdu a spotřebu jsme stáhli o desetinu pod 5 litrů. Běžně však bude palubní počítač ukazovat hodnoty spíše o dva litry větší. Na čtyřiapadesátilitrovou nádrž tak lze urazit sedm stovek kilometrů.

Pohodlíčko

Šestistupňová automatická převodovka řadí plynule, bez cukání a upřednostňuje komfort před rychlostí. Pokud po ní tedy budete vyžadovat komfortní a pohodovou jízdu, budete velmi spokojeni. Rovněž budete spojeni s faktem, že se za každou cenu nesnaží držet otáčky co nejníže. Naopak v určitých případech nechá motor točit – řekněme za hranicí 2000 min-1 – a nepřeřadí na vyšší rychlostní stupeň, na kterém by motor nekulturně “kuckal“ a trápil se. A to platí i pro plynulou jízdu.

Občas jsme jí sice museli pomoci v ručním módu řazení, protože se rozmýšlela nad svou činností velmi dlouho. Při razantním sešlápnutím plynu umí převodovka podřadit dvakrát za sebou, čili postupně o dva stupně směrem dolů. Ale tím její “sportovní“ vlastnosti končí, to ale nepovažujeme za negativum. U rodinně zaměřeného vozu je jasná preference komfortu na místě a za to dáváme Opelu palec nahoru.

opel testy mpv opel testy mpv
 

Na pochvalu je rovněž funkce restartování tempomatu, kdy se vůz na vyšší (zapamatovanou) rychlost nedostává stylem plný plyn a úprk. Ale zrychlování je velmi plynulé a postupné, takže nedochází ke cloumání posádkou jako u některých konkurentů. Brzdy mají rychlý nástup, na který si musíte chvíli zvykat. Pak se ale dají dobře dávkovat.

Nové postřehy

opel testy mpv opel testy mpv Rozhodně doporučujeme připlatit si za přední sportovní ortopedická sedadla (+ 6.300,- Kč) – skvěle se v nich sedí, stehna potěší prodlužovaní sedák a snadno se do nich vejdou i obéznější jedinci. Stejně tak má naše doporučení Sada Cosmo Plus 3 kvůli vyhřívaní sedadel, ale hlavně volantu – v zimních měsících velmi návyková záležitost. A do třetice pochvala – svisle ale i vodorovně nastavitelné hlavové opěrky demonstrují, že stoprocentní funkčnost nemusí být nijak složitá.

A teď z opačného soudku. Posuvná středová opěrka systému FlexRail je příjemná, systém však vadí prostřednímu cestujícímu vzadu. Nehledě na to, že držák na kelímky jsme objevili umístěný (před resp. pod ní) až na podlaze. Loketní opěrka ve dveřích je příliš úzká a loket vám z ní bude v jednom kuse sklouzávat.

Závěr

Naopak otevírané zadní dveře jsou netradičním řešením, ale velké výhody proti klasicky otevíraným dveřím nehledejte. Jako nejlepší nám v tomto ohledu vychází posuvné řešení. Merivu chválíme za velký úhel otevření jak předních tak i zadních dveří, činí téměř 90° a to dělá nastupování velmi pohodlným. Lomená linka na zadních dveřích v reálu vypadá velmi elegantně a osvěžuje boční pohled na vůz, což z fotografií nemusí být patrné.

Dieselová jedna-sedmička o výkonu 74 kW nevyniká kulturou chodu resp. její odhlučnění není na extra vysoké úrovni. Nepotěší ani nijak zářivou spotřebou, na čemž se z části jistě podepisuje i automatická převodovka. Ta řadí plynule a hebce, sportovní choutky můžete ukojit koupí manuálu a benzinovým motorem. Tady jde především o pohodlnou přepravu rodiny a její bagáže. Ale pozor, právě při tom si ověříte fakt, že Meriva stále patří mezi malé MPV. Žádný stěhovák to není. Ti co s sebou nemají touhu vozit polovinu domácnosti však budou výsostně spokojeni. Pokud si ovšem odepřou luxus 18palcových litých kol a osadí svou Merivu nějakým “rodinnějším“ rozměrem pneumatik.

Jake.auto.cz: Opel Meriva (přehled testů a dalších článků)

opel testy mpv opel testy mpv
 

První cena vozu 329.900,-Kč (Selection 1,4 16V 74 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 429.900,-Kč (Selection 1,7 CDTI 74 kW)
Základní cena testovaného vozu 469.900,-Kč (Cosmo 1,7 CDTI AT 74 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 595.400,-Kč (Cosmo 1,7 CDTI AT 74 kW)

Plusy:

  • Design exteriéru i interiéru
  • Plynulý nárůst síly motoru
  • Plynulé a komfortní řazení automatické převodovky
  • Rozsah nastavení, tvarování a provedení příplatkových sedadel
  • Hlavové opěrky
  • Čeština v palubních systémech
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti

Mínusy:

  • Kombinace automatu pouze s nejslabším 1,7 CDTI
  • Pronikající zvuk motoru do interiéru
  • 18palcová litá kola nevhodná pro zimní provoz
  • Přejezd krátkých příčných nerovností a výmolů
  • Horší výhled šikmo vpřed
  • Prostor na prostředním zadním sedadle
  • Nepřehledný panel tlačítek na středové konzole
Michal Otruba
Diskuze (8)
Opel Meriva 1,7 CDTI AT
Cena základní sestavy 469 900 Kč
Výbava základní sestavy Airbagy čelní, boční a hlavové, signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů, senzor zapnutí zadních bezpečnostních pásů, aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech, nastavitelná středová zadní opěrka hlavy, elektronický stabilizační systém ESP, elektrická parkovací brzda, denní svícení, přední mlhová světla, vyhřívaná a elektricky ovládaná zrcátka, asférická (jen na straně řidiče), ruční sklápění, celé v barvě karosérie, elektrické ovládání předních i zadních oken, tempomat, manuální klimatizace dvouzónová, senzor zapnutí zadních bezpečnostních pásů, rádio Siemens 4150 s přehrávačem CD a navigačním systémem, multifunkční informační displej, ovládání rádia na volantu, tříramenný volant potažený kůží, řadicí páka potažená kůží, loketní opěrka přední v podlahové konzole (FlexRail), integrovaný držák na brýle, vnější kliky dveří s chromem, sada na opravu pneumatik + kompresor, ráfky z lehkých slitin 6,5 x 16, 7paprskové, pneu 205/55 R16, protiblokovací systém brzd ABS, kotoučové brzdy vpředu i vzadu, sada s nejlepším hodnocením Euro NCAP, vosková ochrana, adaptivní přední halogenové světlomety, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, elektricky ovládaná okna, vpředu i vzadu, přední mlhová světla, kliky dveří v barvě karosérie, chromovaný pruh, tónovaná skla středních a zadních oken, vyhřívaná přední sedadla, sportovní přední sedadla, aktivní opěrky hlavy, seřiditelné ve 4 směrech, barevný informační displej 7", palubní počítač (jednobarevný), parkovací asistent vpředu a vzadu, tempomat Kč
Cena testované sestavy 595 400 Kč
Výbava testované sestavy Metalická barva (+12.000,- Kč), kůže černá Astor Siena Jet (+33.400,- Kč), přední sportovní sedadla ortopedická s certifikací AGR - sedadlo spolujezdce bez bederní opěrky a nastavitelné ve dvou směrech (+6.300,- Kč), Sada Cosmo Premium (zatmavená zadní okna, termoreflexní čelní sklo, automatická dvouzónová klimatizace vč. elektronického ovládání, palubní počítač, alarm) (+17.900,- Kč), ráfky z lehkých slitin 7,5 x 18, 5x dvoupaprskové, pneu 225/40 R18 (+14.900,- Kč)., rádio CD 500 NAVI (systém 7 reproduktorů premium , anténa pro GPS na střeše, barevný informační displej 7") (+20.500,- Kč),sada Cosmo Plus 3 (vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant, adaptivní přední halogenové světlomety AFL - s funkcí natáčení při vyšších rychlostech a osvětlení prostoru při odbočování, parkovací asistent vpředu i vzadu) (+20.500,- Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1686
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1700 - 2550
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 172
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 5.1 / 6.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / 1500
Objem nádrže (l): 54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1428 / 622
Rozměr pneu: 225/40 R18
Opel Meriva 1,7 CDTI AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4288
b) šířka (mm): 1812
c) výška (mm): 1615
d) rozvor (mm): 2644
e) rozchod vpředu (mm): 1488
f) rozchod vzadu (mm): 1509
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 470 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 410
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
21. 12. 2010 19:21
Re: ok
emisné limity=pochopiteľne vyššia spotreba....to je kponina, žiaľ, braná ako bežná logická vec
20. 12. 2010 23:15
Re: ok
dotycny jazdi najma mesto (kratke trasy a studene starty) a dialnice, okresky pomenej...ak si vezmem emisne limity (neviem aku normu plnil scenic), nejaky ten narast hmotnosti, tak ta spotreba je slusna :-)
20. 12. 2010 22:58
Re: ok
to už znie lepšie, aj keš s väčším Scénicom som mal ešte o 0,3 l menší priemer, s prevahou mesta, až som niekedy neveril počítaču....ale zas to bola len 1.5/60kW
20. 12. 2010 20:26
Re: ok
ta spotreba testovanej kombinacie nenadchla, to uz radsej zobrat turbo benzin s manualom ;-) . Inac, znamy ma tuto merivu, ale s vykonnejsiou 1,7 naftou s manualom a dlhodoba spotreba je 5,6 l/100km bez zasadneho obmedzovania
20. 12. 2010 20:24
Re: pás
1. generacia merivy mala pas rovnako "zaveseny" v streche batozinoveho priestoru...neviem ako to ale bolo po fl