Opel Meriva 1,4 Turbo – Proti všem

Opel Meriva 1,4 Turbo – Proti všem

 
 

Vyrostla, dostala nové motory a velmi dobré jízdní vlastnosti. Klíčovou novinkou jsou ale její dveře.

Nebojte se, nebudeme si opakovat dílo Aloise Jiráska, ale podíváme se na novou generaci malého MPV s bleskem ve znaku. Meriva s výbavou Cosmo a nejvýkonnějším benzinovým motorem pod kapotou se totiž bouří proti všem konvencím své kategorie.

Nová Meriva sleduje filozofii nastolenou Insignií a novou Astrou. Zřejmé je pokračování v novém designovém směru, ale také extrémní nárůst rozměrů, díky němuž se novinka řadí na samotný vrchol segmentu malých MPV a začíná konkurovat i o třídu větším rodinným automobilům.

obrázek [600 x 337]
 

Nová karoserie má sice zásadní podíl na zvětšení vnitřního prostoru, ale zároveň i na zvýšení hmotnosti. A těžké auto potřebuje pořádný motor, což ostatně potvrzuje paleta nabízených benzinových čtyřválců. Všechny mají objem jen 1,4 litru, avšak nabízejí výkony od 74 kW (100 k) do 103 kW (140 k). Vrcholné provedení přeplňované čtrnáctistovky pohánělo testovanou Merivu.

FlexDoors

Dveře otevírané proti směru jízdy jsou v dnešní době naprostým unikátem. Pyšní se jimi Opel Meriva a potom již jen současné modely značky Rolls-Royce, patřící ovšem do trochu jiné ligy. Co z toho má běžná rodina?

Opel se hrdě bije do prsou, že FlexDoors je mnohem praktičtější než klasické dveře otevírané po směru jízdy a zároveň přitom zapomíná na posuvné dveře. Ve srovnání s klasickými dveřmi je to rozhodně příjemné, když chcete z předního sedadla rychle k zadnímu, ale jen v případě, že stojíte doma na dvorku.

Na parkovišti u hypermarketu nebo kdekoliv jinde, kde jste z obou stran obloženi cizími auty a máte k dispozici jen úzkou uličku, je situace jiná. U předních dveří si pro pohodlné vystupování a nastupování většina z nás lehce pohlídá, aby nezanechaly nesmazatelnou stopu na sousedově laku, ale u těch zadních už to taková legrace není. Dveře jsou sice krátké, ale většinou ne dostatečně, abyste je mohli otevřít až do velkorysého úhlu 84°. Situace pak může vypadat tak, že sedíte například na levé straně, chcete vystoupit a otevřete poměrně těžké dveře. Ty vám táhnou levou ruku dozadu, zatímco vy se je snažíte držet přivřené a ještě se o ně trochu opřít, abyste mohli vystoupit směrem dopředu. Výsledkem je, že většina z nás zvyklá vystupovat z vozů s konvenčními dveřmi bude provádět spoustu nepříjemných a svým způsobem nepřirozených pohybů.

TEST 2010: Opel Meriva 1,7 CDTI AT – Automatický dveřník


Samozřejmě si můžeme říct, že v případě nastupování a vystupování jde jen o pouhý zvyk a nejspíš budeme mít pravdu, ale co tolik protěžované zjednodušení manipulace s dětskou sedačkou? Na volném prostranství vám dveře nepřekážejí, ale musíte počítat se vstupním otvorem širokým jen 620 mm. V úzké uličce na parkovišti je situace opět horší. S většími dětmi to nebude velký problém, protože sedačka zůstává ve voze a vy tedy pouze potřebujete vypustit potomka ze dveří, které mu stejně sami podržíte. Horší to budou mít maminky několikaměsíčních miminek, která cestují ve „vajíčku“ i mimo automobil. Milé maminky, na nějakou dobu zapomeňte na parkování v těsných mezerách ...a nebo si budete muset najít stejně široké stání jako pán s Mercedesem třídy S.

obrázek [600 x 424]
 

Kromě maminek jsme otestovali FlexDoors i osobou se sníženou pohyblivostí, rozumějte babičkou chodící o holi. Ta ocenila výšku vstupního otvoru k zadním sedadlům i jejich tuhost a madlo na B sloupcích, které jí výrazně pomohlo při vstávání ze zadního sedadla. I nyní se ale opakuje situace závislá na prostoru kolem vozu.

Druhý pár dveří otevíraný proti směru jízdy sice jisté výhody má, ale v době kdy řada výrobců při snaze o vylepšení přístupu k zadním sedadlům využívá posuvné dveře, se nemůžeme zbavit dojmu, že Opel chtěl především zaujmout něčím neobvyklým. A ušetřit. Posuvná konstrukce dveří je totiž v této cenové kategorii stále spíše výjimkou.

Raději jen ve čtyřech

Po zkoumání dveří se pojďme podívat na interiér ten rozhodně potěší oko svým designem i kvalitním dílenským zpracováním a použitými materiály. Tvary palubní desky přecházející plynule do výplní předních dveří působí lehce sportovním dojmem. Příjemné pocity z širokých rozsahů nastavování volantu i sedadel může mírně kazit množství ovladačů na středové konzole. Naopak pouze slova chvály musí směřovat k příjemně tuhým předním sportovním sedadlům s certifikací německých ergonomů, za příplatek 6.300 Kč.

Možná by se mohlo zdát, že k dosažení dostatečné originality nové Merivě stačí FlexDoors, ale to je omyl. Mezi předními sedadly totiž vedou kolejnice nového systému FlexRail, které jen tak mimochodem minimalizují prostor pro nohy prostředního cestujícího na zadním sedadle na naprosté nic. Jak moc praktická je možnost posouvání plastové poličky, nad níž je rovněž posuvná schránka s loketní opěrkou, nejspíše zjistí až majitelé při dlouhodobém používání. My můžeme pouze potvrdit, že schránka pod loketní opěrkou má ideální rozměry k uložení několika CD spolu s pouzdrem na brýle a doklady.

Originálním prvkem ve výbavě Merivy jsou zadní sedadla se systémem FlexSpace. Ten na malém půdorysu umožňuje vytvořit z třímístné zadní lavice prostornější dvoumístné uspořádání s loketní opěrkou. Tento prvek je velmi příjemný, pokud vzadu vezete jen dva pasažéry.

obrázek [600 x 425]
 

Pokud byste chtěli dozadu usadit tři cestující naráz (a je jedno jestli dospělé nebo malé děti), tak počítejte s tím, že ten prostřední bude chtít velmi brzo vystoupit. Za prvé je jeho sedadlo velmi úzké, za druhé nemá místo pro nohy a za třetí bude mírně přiškrcen bezpečnostním pásem vedeným zezadu ze stropu.

Zavazadla s sebou

V základní pětimístné konfiguraci má zavazadlový prostor Merivy objem 400 litrů, který se po sklopení zadních sedadel zvětší až na 920 litrů. Při využití volného místa až po strop vozu činí maximální přepravní kapacita solidních 1500 litrů.

Po otevření zadní výklopné stěny se objeví zavazadelník s pravidelnými tvary a podlahou v úrovni nákladové hrany. K dispozici máte na šířku 1050 mm, na délku od 760 mm, přes 870 mm při posunutí zadních sedadel vpřed až po 1750 mm při jejich složení. Při tom vznikne ložná plocha bez výrazného schodu, ale s mírně nakloněnou rovinou v místech zadních sedadel. Na výšku nabízí zavazadelník díky dvojité podlaze 470 mm nebo 590 mm. Prostor pod vyjímatelným dnem umístěným v úrovni nákladové hrany není určen pouze na drobnosti, ale vejdou se vám do něj i objemnější tašky.

obrázek [600 x 433]
 

Vstupní otvor do zavazadlového prostoru má taktéž pravidelné tvary: na výšku měří 830 mm a na šířku 1050 mm. Nákladová hrana u nezatížené Merivy je 650 mm nad zemí a spodní část zámku výklopné zadní stěny je při jejím otevření 1850 mm nad zemí.

Jízdní vlastnosti a motor

Meriva patří svými jízdními vlastnostmi k absolutní špičce segmentu. Je až s podivem jak dokázali inženýři nastavit podvozek tak, aby spolehlivě tlumil i velké nerovnosti, byl jistý v zatáčkách a zároveň z posádky nevytřásl na nerovnostech duši. Ano, Meriva je na osmnáctipalcových kolech o něco sportovnější než většina jejích konkurentů, věřte nám, ale že malé obětování komfortu ve prospěch nadprůměrných jízdních vlastností se vyplatí.

TEST 2014: Opel Meriva 1.6 CDTI – Úspěšná transplantace srdce

Nebýt vyššího posazu, který není pro sportování právě nejvhodnější (ve spojení s pedály o velkém vertikálním zdvihu), asi bychom výkonnou benzinovou Merivu bez okolků doporučili jako alternativu dynamicky zaměřeným řidičům. Velké náklony či výraznou nedotáčivost Meriva vůbec nemá ve slovníku, posilovač řízení je navíc naladěn citlivěji, než bývá u vozů kategorie MPV zvykem. Výsledkem je proto rodinný vůz s jízdními vlastnostmi na úrovni (a leckdy možná dokonce nad ní) hatchbacku nižší střední třídy.

Co se nám líbilo méně byl výhled šikmo vpřed, kdy v zatáčkách středního poloměru A-sloupek zakrýval důležitou část výhledu řidiče. Jak jsme ale zjistili, na problém nenarazí každý, hodně záleží na individuálním nastavení sedadla a zatímco jeden řidič neměl s výhledem problém, druhý již ano. Všem řidičům bez výjimky se naopak zamlouvalo řazení s dobře vymezenými, nikterak dlouhými drahami.

obrázek [600 x 370]
 

Testovaný vůz měl pod kapotou moderní přeplňovanou benzinovou čtrnáctistovku, která velmi dobře zapadá do našeho pozitivního hodnocení jízdy s Merivou. Čtyřválec nabízí dostatek točivého momentu v celém běžně využívaném spektru otáček; 200 Nm je dostupných od 1.850 do 4.900 min-1. To je velmi příjemné v běžném provozu, kde můžete brzo řadit vyšší převodový stupeň, čímž se snižují otáčky motoru a klesá i spotřeba. Hodnota nejvyššího výkonu 103 kW je pak dostupná od 4.900 do 6.000 min-1, což sice v praxi znamená méně výraznou výkonnostní špičku, zato zátah jednotky těsně pod pěti tisíci, kde se obě maxima potkávají, je opravdu razantní.

Příjemné je, že čtyřválec si za svou práci nenechává platit nikterak draze – po testu, během kterého jsme s vozem najeli 850 kilometrů, ukázal palubní počítač spotřebu 6,6 litru na 100 kilometrů, což je hodnota opravdu velmi solidní.

Ani tentokráte jsme neopomněli tradiční test spotřeby při konstantních cestovních rychlostech. Při stokilometrové rychlosti ukazuje otáčkoměr 2.500 min-1 a spotřeba se ustálila na hodnotě 6,2 litru na 100 km. Při dálničním tempu a reálné rychlosti 130 km/h pak motor na šestku točí tři tisíce otáček a spotřeba se v tomto jízdním režimu zvýší na 8,2 litru Naturalu.

Závěr

Hlavní zbraní Opelu Meriva, ačkoliv to tak z reklamních materiálů může vypadat, není pouze systém otevírání dveří FlexDoors. I bez něho by zde zůstalo velice dobře jezdící a zároveň pohodlné MPV s výbornými sedadly a s variabilním a kvalitně zpracovaným interiérem. Proti směru jízdy otevírané zadní dveře s sebou přinášejí řadu benefitů, na druhou stranu je ale třeba si na ně zvyknout a v určitých aspektech je toto řešení (jak jsme v testu zjistili) naopak méně praktické než klasický systém otevírání dveří. Zákazník si zkrátka musí výhody a nevýhody porovnat sám, my za sebe říkáme, že v rodinném voze bychom raději viděli dveře posuvné ...a nejlépe přímo na Merivě, kterou jako celek hodnotíme velice dobře.

První cena vozu je nastavena sympaticky nízko, pokud ale budete chtít plně vybavenou Merivu s nejsilnějším benzinovým agregátem připravte si částku kolem půl milionu Kč.

obrázek [600 x 345]
 

První cena vozu329.900 Kč (1,4 16V, 74 kW, Selection)
První cena vozu s testovanou motorizací411.900 Kč (1,4 Turbo ECOTEC, 103 kW, Enjoy)
Základní cena testovaného vozu431.900 Kč (1,4 Turbo ECOTEC, 103 kW, Cosmo)
Cena testovaného vozu vč. příplatků523.000 Kč (1,4 Turbo ECOTEC, 103 kW, Cosmo)

Plusy

  • Design exteriéru i interiéru
  • Tuhá karoserie, robustní provedení
  • Kvalitní odhlučnění interiéru
  • Bohatá bezpečnostní výbava
  • Rozsah nastavení, tvarování a provedení ergonomických sedadel
  • Čeština v palubních systémech
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti

Minusy

  • Vysoká pohotovostní hmotnost
  • Prostor na prostředním zadním sedadle
  • Nepřehledný panel tlačítek na středové konzole
  • Horší výhled šikmo vpřed
  • Protisměrné dveře nejsou ve všech případech lepší než klasické
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Opel Meriva 1,4 Turbo

Cena v základní výbavě: 431 900 Kč Cena v testované výbavě: 523 000 Kč

Základní výbava:Airbagy čelní, boční a hlavové, signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů, senzor zapnutí zadních bezpečnostních pásů, aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech, nastavitelná středová zadní opěrka hlavy, elektronický stabilizační systém ESP, elektrická parkovací brzda, denní svícení, přední mlhová světla, vyhřívaná a elektricky ovládaná zrcátka, asférická (jen na straně řidiče), ruční sklápění, celé v barvě karosérie, elektrické ovládání předních i zadních oken, tempomat, manuální klimatizace, rádio CD 300 MP3 s CD a MP3 přehrávačem vč. 4 reproduktorů, multifunkční informační displej, ovládání rádia na volantu, tříramenný volant potažený kůží, řadicí páka potažená kůží, loketní opěrka přední v podlahové konzole (FlexRail), integrovaný držák na brýle, vnější kliky dveří s chromem, sada na opravu pneumatik, ráfky z lehkých slitin 6,5 x 16, 7paprskové, pneu 205/55 R16.

Výbava testovaného vozu:Sada Cosmo Premium (zatmavená zadní okna, termoreflexní čelní sklo, automatická dvouzónová klimatizace vč. elektronického ovládání, parkovací asistent (senzory vpředu a vzadu), palubní počítač, alarm) (+17.900,- Kč), Zimní sada (vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant potažený kůží, ovládání rádia na volantu, tempomat) (+6.500,- Kč), adaptivní přední halogenové světlomety - s funkcí natáčení při vyšších rychlostech a osvětlení prostoru při odbočování (+10.000,- Kč), přední sportovní sedadla ortopedická s certifikací AGR - sedadlo spolujezdce bez bederní opěrky a nastavitelné ve dvou směrech (+6.300,- Kč), rádio CD 500 NAVI (systém 7 reproduktorů premium , anténa pro GPS na střeše, barevný informační displej 7") (+20.500,- Kč), FlexFix - integrovaný zadní nosič na kola (+15.000,- Kč), ráfky z lehkých slitin 7,5 x 18, 5xdvoupaprskové, pneu 225/40 R18 (+14.900,- Kč).

Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné

Investice do IT v loňském roce rostly, firmy za ně…

Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

UniCredit: Lidé i banky v regionu bohatnou UniCredit: Lidé i banky v regionu bohatnou

Banky byly loni ziskové v regionu celé střední a východní…

 

Štítky Opel Testy MPV

Technické údaje
Motor Opel Meriva 1,4 Turbo
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1361
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1850 - 4900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 5.4 / 6.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / 150
Objem nádrže (l):54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1318 / 637
Rozměr pneu:225/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4288
b) šířka (mm): 1812
c) výška (mm): 1615
d) rozvor (mm): 2644
e) rozchod vpředu (mm): 1488
f) rozchod vzadu (mm): 1509
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 470 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 410
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Opel Meriva 1,4 Turbo
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,31
 

Přidat názorDiskuse: Opel Meriva 1,4 Turbo – Proti všem







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 



Reportáž: Nejlepší český řidič 2014 zná své vítěze (+ video) Reportáž: Nejlepší český řidič 2014 zná své vítěze (+ video)

Nejlepším českým řidičem se pro rok 2014 stal…

Opel Meriva dostal nový základní turbodiesel, má 70 kW a 280 N.m Opel Meriva dostal nový základní turbodiesel, má 70 kW a 280 N.m

Opel představil nový základní naftový motor pro malé MPV…

 



 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Dnes 18:40

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více událostí zároveň

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více…

Používáte-li webovou verzi Outlook.com, dozajista víte, že její součástí je i klasický kalendář. 

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu, říká trenér Hašek

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu,…

Davis Ikaunieks a Bohemians? Tohle spojení zřejmě platit nebude. Pro „klokany“ by jihlavský útočník mohl být…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…