TEST Škoda Yeti 1,2 TSI vs. Škoda Octavia Combi 1,6 MPI – Turbo ničím nenahradíš
Octavia Combi je ostříleným hráčem v nižší střední třídě, který v případě základní motorizace sází na osvědčený atmosférický čtyřválec 1,6 MPI. Yeti jako nováček kategorie SUV oslňuje v základním provedení s pohonem předních kol přeplňovaným čtyřválcem 1,2 TSI. Co když se ale na trhu potkají a vyrazí proti sobě?
K srovnání modelů Octavia Combi a Yeti svádí především jejich společná platforma a skutečnost, že se jedná o zástupce domácí automobilky, jimž je přeci jen vždy věnována větší pozornost. Dalším důvodem, proč tyto dva na první pohled rozdílné vozy postavit proti sobě, je otázka, jestli je lepší pořídit si osvědčenou a konzervativní Octavii Combi s léty prověřeným motorem 1,6 MPI, nebo raději naskočit do nového SUV Yeti s moderním, i když zatím podezřele působícím motorem 1,2 TSI. Lednové ceníky Octavie pak přinesly dříve tušený příchod nového TSI, který je potvrzen na únor letošního roku. Přímé srovnání dvou fakticky odlišných, ale konstrukčně příbuzných vozů nemůže být nezajímavé.
suv skoda vyssistredni octavia yeti testy srovnavacitesty
Škoda Octavia Combi je i s novou výraznější tváří ukázkovým příkladem praktického rodinného vozu nižší střední třídy, který neurazí ani svým vzhledem ani použitou technikou. Škoda Yeti naopak představuje nový proud v poslední dobou poněkud stojatých mladoboleslavských vodách a zdárně bourá až příliš konzervativní styl, který si automobilka s okřídleným šípem ve znaku za posledních dvacet let vybudovala.
Jednoduchá identifikace
Škodu Octavii Combi většina z nás pozná i v zavřené garáži bez oken a s prasklou žárovkou. Linie její karoserie můžeme prostě a jednoduše označit za klasiku mezi kombíky. Na přední část s novými rozměrnými světlomety jsme měli již dost času si zvyknout, ale pořád existuje skupina lidí, kterým oblá image přídě nedává logiku se zbytkem auta. Provedení boků, zadních partií a linie střechy jsou ovšem přesně podle představ většiny zájemců o vůz typu kombi.
Škoda Yeti vedle svého staršího a konzervativního příbuzného, s nímž sdílí platformu, působí téměř jako uličník. Její kratší, ale širší a vyšší karoserie působí svěžím dojmem a vyvolává vedle Octavie Combi zcela odlišné dojmy. Klasická maska je sice i zde, ale pozornost od ní odvádí provedení světlometů. Z boků vystupují výrazné výřezy blatníků a zaujmou i sloupky karoserie, které se kromě B-sloupku snaží splynout se zasklením. Kolmá záď možná nepředstavuje designérskou perlu, ale minimálně se s ní jednoduše couvá, protože se dobře odhaduje, kde je konec vozu.
suv skoda vyssistredni octavia yeti testy srovnavacitesty Vyhovuje vám osvědčený konzervativní styl Octavie Combi a následné závistivé pohledy sousedů, nebo dáte přednost odvážnějšímu Yetimu, nad nímž bude většina sousedů nechápavě kroutit hlavou a přesvědčovat vás, že oni by si pořídili jedině Octavii. A samozřejmě Combi.
Jedině Škodovku
V případě interiéru je volba zcela jasná a bez diskuzí. Tím lepším z konkurentů je Škoda!
No dobrá, nechme hloupých žertů a podívejme se na vnitřní prostor účastníků našeho bratrovražedného klání. V případě dílenského zpracování a použitých materiálů je výsledek srovnání překvapivě nerozhodný a stejně dopadá i souboj na poli ergonomie. Škodovkám není moc co vytknout. První rozdílné výsledky se objevují při nasedání, usazování se a sezení.
Nastoupit do Yetiho není příliš velký problém, jeho vyšší stavba udělá radost i majitelům bolavých a neohebných zad. Vpředu i vzadu se sedí výše a díky bohatému prosklení kabiny je dobrý výhled téměř všemi směry. Řidič a jeho přední spolujezdec si mohou užívat výhled přes rozměrnou plochou kapotu a pocitově ohromující šířku interiéru, který je ve skutečnosti o zanedbatelných 10 mm užší než v Octavii. Řidič Yetiho musí pro stejnou řadičku sahat podstatně níže, vzdálenost od volantu k řadicí páce je větší než v Octavii.
Zadní sedadlo Yetiho potěší svým umístěním se sedáky 390 mm nad podlahou. Sympatické je použití systému VarioFlex, který umožňuje naklápět opěradlo a jednotlivě skládat sedadla nebo je rovnou vyjmout z vozu. Mírné zklamání může způsobit šířka zadní lavice, která je stejně jako v Roomsteru tvořena třemi samostatnými sedadly.
Při přesednutí z Yetiho do Octavie působí interiér kombíku lehce stísněným, ale zároveň mírně luxusnějším dojmem, za nějž u testovaného vozu do určité míry mohlo příplatkové kožené čalounění. Ani nasedání do nižší Octavie nepředstavuje žádný problém. V tomto interiéru si navíc přijdou na své i příznivci nižšího sezení a především osazenstvo předních sedadel je palubní deskou, středovým tunelem a výplněmi dveří více obklopeno než ve vzdušném Yetim, což může v některých cestujících vyvolávat dojem větší útulnosti.
suv skoda vyssistredni octavia yeti testy srovnavacitesty Usednout na zadní sedadlo Octavie rovněž není žádný problém, jen se ve srovnání s Yetim musíte trochu sklonit. Jestliže se o rozdílech v útulnosti dají vést diskuze v přední polovině prostoru pro cestující, pak v té druhé bez jakýchkoliv pochybností vede Octavia. Pozadí cestujících zde hýčká plnohodnotné sedadlo, které je připraveno i na rozměrnější sedinky našeho tloustnoucího národa. Sedák je sice nad podlahou jen 350 mm, ale pro nohy je zde dostatek prostoru, takže je možno se beztrestně vrtět a dělat si pohodlí dle libosti.
Kufry!
Ohledně prostoru pro zavazadla si můžete položit otázku – zda chcete velký nebo větší? Suchá řeč čísel říká, že Yeti v základním uspořádání nabízí 405 litrů, sklopení zadních sedadel zajistí 1580 litrů a jejich vyjmutím je dosaženo objemu 1760 litrů. Dokonalé využití všech litrů v zavazadelníku SUV zajišťují jeho pravidelné tvary. Yeti boduje i tvarem a velikostí vstupního otvoru.
Není třeba dlouhého přemýšlení. Samozřejmě Octavia Combi nabídne vašim zavazadlům větší prostor. V základním uspořádání je to 580 litrů a po složení sedadel druhé řady je rázem možno využívat 1620 litrů. I Octavia nabízí pravidelné tvary s lehkým vybráním za podběhy kol a díky mezipodlaze za příplatek 4.200,- Kč má podlahu v rovině s nákladovou hranou a může nabídnout rovnou plochu i po sklopení zadních sedadel.
Dvanáctistovku nebo šestnáctistovku ?
Základní motorizací Yetiho je nový přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI s výkonem 77 kW při 5000 min-1, který prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky roztáčí pouze kola přední nápravy. Tato pohonná jednotka vyniká svým kultivovaným projevem v celém spektru otáček a to i pod zatížením. Příjemná je i skutečnost, že malý motor nemusíte vytáčet do závratných výšin, protože maximum točivého momentu 175 Nm je k dispozici od 1500 do 3000 min-1. To v reálném světě znamená, že Yeti v nízkých a středních rychlostech plynule a ochotně zrychluje.
Na dálnici sice s výkonem 77 kW nemůžete čekat žádné zázraky, ale v rámci předpisových rychlostí se jedná o velmi pružnou pohonnou jednotku s komfortním ovládáním. Rozdíl jedné generace je znát i na zvukovém projevu. Malé TSI je slyšitelně tišší jednotkou, i když k tomuto vjemu sváděl vyšší aerodynamický hluk uvnitř Yetiho. Faktem v každém případě je, že šestka umožňuje Yetimu komfortní udržování cestovní rychlosti 130 km/h se 3000 min-1. To dnes umí jen málokterý zážehový čtyřválec na trhu.
suv skoda vyssistredni octavia yeti testy srovnavacitesty V případě Octavie Combi je základní motorizací známý atmosférický čtyřválec 1,6 MPI s výkonem 75 kW při 5600 min-1. Ten vedle nové dvanáctistovky působí poněkud unaveným dojmem. První rozčarování způsobí již při rozjezdu na krátký první rychlostní stupeň, kdy reaguje asi jako starý nepřeplňovaný diesel. I za jízdy tento motor působí dojmem, že se nad 3500 min-1 vysloveně trápí a nejraději by setrvával – jako typický dvouventilový agregát - mezi 2000 a 3000 min-1. V případě tohoto agregátu prostě zapomeňte na živější odezvu při sešlápnutí plynového pedálu a raději se oddávejte klidnému, téměř důchodcovskému tempu jízdy. Standardy 21. století jsou už zkrátka jinde.
Při měření spotřeby se ovšem vedle výhod motoru 1,2 TSI projeví i jeho nedostatky, které souvisí přímo se stylem jízdy. Řidič pohodář s lehkou nohou bude jezdit téměř za pár kapek, ale jeho spěchající kolega, který se vyžívá v lisování plynového pedálu do podlahy, může malý motor proklínat jako žíznivou bestii. V případě agregátu 1,6 MPI se rozdíly ve stylu řízení na spotřebě projevují menšími výchylkami úbytku drahocenné tekutiny z palivové nádrže. Jistý obrázek o tom, jak obě škodovky zacházejí s palivem při ustálených dálničních rychlostech, si můžete udělat z údajů uvedených v tabulce.
Naměřená spotřeba paliva | Škoda Yeti 1,2 TSI | Škoda Octavia Combi 1,6 MPI |
Průměrná rychlost jízdy 100 km/h [l/100 km] | 6,2 | 6,7 |
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km] | 8,0 | 7,7 |
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1] | 3000 | 4000 |
K převodovkám obou soupeřů není příliš co dodávat. Šestistupňový manuál v Yetim i pětistupňový manuál v Octavii odvádí svou práci na výbornou a obě převodovky vynikají precizní kulisou a bezproblémovým chodem řadicí páky. Dlouhá šestka by Octavii s horším průběhem i maximem točivého momentu nezachránila. Jedinou záchranou pro ni je výměna na postu lidové stokoňové motorizace, která se odehraje už na konci letošní zimy.
suv skoda vyssistredni octavia yeti testy srovnavacitesty
Srovnání jízdních vlastností dvou vozů se stejným podvozkem ukazuje, že vyšší Yeti nabízí větší hravost. Malé převisy karoserie jsou jednou z hlavních příčin větší ochoty k snadnému a rychlému zatáčení. Octavia naopak zaboduje při dálničních přesunech, kdy je ve vyšších rychlostech stabilnější a i její pohonné jednotce více vyhovuje jízda ustálenou rychlostí.
Kdo je levnější?
Po změně sazby DPH a snížení cen Octavií o 20 tisíc korun došlo nečekaně ke srovnání základních cen testovaných vozů.
Výbava sice není zcela identická (Yeti nabízí komplexnější balíček, včetně kolenního airbagu řidiče, tempomatu a kol z lehkých slitin), ale k Octavii lze pořídit výhodný paket Ambiente Plus za 10.100,-Kč (obsahuje rádio Swing (2 DIN) s CD, MP3, Jumbo Box s nastavitelnou loketní opěrou, audiozdířku v Jumbo Boxu, tempomat, malý kožený paket, kola z lehké slitiny Pyxis 6,5J×15" – 4 ks), který leccos vynahradí.
Ceny a výbava [Kč] | Yeti 1,2 TSI | Octavia Combi 1,6 MPI |
Výbava | Ambition | Ambiente |
Základní cena | 463.800,- | 463.900,- |
Čelní airbagy | S | S |
Boční airbagy | S | S |
Hlavové airbagy | S | S |
Kolenní airbag řidiče | S | - |
ABS | S | S |
Stabilizační systém | S | S |
Manuálně regulovaná klimatizace | S | S |
Automaticky regulovaná klimatizace | 18.100,- | 18.100,- |
Autorádio s CD, MP3 | S | S |
Navigační systém Amundsen | 16.020,- | 21.020,- |
Metalický lak | 11.600,- | 11.600,- |
Centrální zamykání s d.o. | S | S |
Elektricky ovládaná okna vpředu | S | S |
Elektricky ovládaná okna vzadu | 5.000,- | 5.000,- |
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním | S | S |
Kola z lehkých slitin 16´´ | S | 16.600,- |
Mlhové světlomety | S | S |
Vyhřívání předních sedadel | 5.900,- | 6.000,- |
Palubní počítač | S | S |
Parkovací senzory vzadu | 9.100,- | 9.100,- |
Xenonové světlomety | 26.700,- | 26.000,- |
Vnější zpětná zrcátka v barvě vozu | S | S |
Tempomat | S | 11.100,- |
Rozhodnutí je tedy nečekaně nezávislé na penězích. Octavia je už teď klasik, kterému může vlít novou krev do žil jedině modernější hnací ústrojí. Ani pak ale nebude tak mrštná jako svěže působící Yeti. Jeho největší nevýhodou v tomto duelu je vysoká stavba, která ovlivnila spotřebu při ustálených rychlostech.
Nižší a aerodynamičtější Octavia se stejným motorem může dosáhnout výrazně lepších hodnot spotřeby a dost dobře může být i tišší než je dnes. Malý motor bude zřejmě alespoň o pár kilogramů lehčí než postarší MPI, což znamená plus pro spotřebu i jízdní vlastnosti.
Škoda Yeti Ambition 1,2 TSI
První cena vozu | 362.800,-Kč (Yeti, 1,2 TSI, 77 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 362.800,-Kč (Yeti, 1,2 TSI, 77 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 463.800,-Kč (Yeti Ambition, 1,2 TSI, 77 kW) |
Plusy
- Schopnost motoru svižně akcelerovat z nízkých otáček
- Mimořádně kultivovaný projev motoru
- Šestistupňová převodovka s přesnou kulisou
- Dobré jízdní vlastnosti
- Vnitřní prostornost
- Výhled z vozu
- Variabilita interiéru
- Nízké sazby povinného ručení
Minusy
- Spotřeba extrémně závislá na jízdním stylu
- Vysoká podlaha zavazadelníku
- Absence autorádia u prvních dvou výbav
- Vyšší ceny lépe vybavených verzí
Škoda Octavia Combi Ambiente 1.6 MPI
První cena vozu | 352.900,-Kč (Octavia Combi Prima, 1.6 MPI 75 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 352.900,-Kč (Octavia Combi Prima, 1.6 MPI 75 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 463.900,-Kč (Octavia Combi Ambiente, 1.6 MPI 75 kW) |
Plusy
- Kvalitně zpracovaný a prostorný interiér
- Objemný zavazadelník
- Přesné řazení
- Bezpečné jízdní vlastnosti
- Poloha řidiče za volantem
- ESP a 6 airbagů v základní výbavě
- Pocit jízdy s vozem o půl třídy větším
Minusy
- Tužší odpružení, horší jízdní komfort s nezatíženým vozem
- Horší zpětná vazba v řízení
- Méně agilní vlastnosti při jízdě
- Vyšší práh zavazadlového prostoru
- Horší jízdní dynamika