Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Multivan 2,5 TDI 4Motion - Multivitamin

Ondřej Láník
Jeho cena sice začíná na necelém třičtvrtěmilionu, ale končí až těsně pod hranicí 1,5 milionu korun. Když se začtete do čtyřstránkového ceníku příplatkové výbavy a budete rozmařilí, snadno se dostanete ke dvěma milionům. Stojí tento původem užitkový...

Historie Volkswagenu Transporter je jen o málo méně bohatá než historie legendárního Brouka. První Bulliwagen se do výroby dostal v roce 1950 a dnes je na trhu již pátá generace T5. V těch posledních dvou se v duchu posilování image značky začaly nabízet nejen obyčejné osobní verze tohoto užitkového vozu, ale také luxusní manažerské mikrobusy, které prakticky ovládají německý trh aniž by měly srovnatelnou konkurenci.

Multivan jako MPV

Transporter se již dlouhá léta na poli užitkových vozů utkává s velkým rivalem – Fordem Transit. Volkswagen je o něco menší, ale na rozdíl od Transitu, má také významnou skupinu zákazníků, kteří jej používají jako osobní vůz. Teď už ale nemluvíme o Transporteru, ale o Caravelle nebo Multivanu, jak jeho osobním verzím Volkswagen říká. Proč ale VW nabízí Multivan, když má v nabídce Sharan?

Odpověď je jednoduchá pro ty, kdo již cestovali v běžném MPV. Jeho interiér je totiž objemný, má většinou zcela rovnou podlahu a variabilní uspořádání, ale místa ve druhé a třetí řadě nejsou téměř nikdy plnohodnotná, ať se to týká velikosti sedadla, polohy při sezení nebo prostoru kolem.

Multivan ve všech těchto disciplínách boduje. Je totiž jedno, jestli sedíte na sedadle v první nebo druhé řadě. Všechna čtyři místa mají stejně kvalitní sedačky s dobrým bočním vedením, loketními opěrkami po obou stranách a podporou celého těla (včetně stehen), která se osvědčí zejména na dlouhých cestách. Vzpřímenější poloha při sezení, velká vzdálenost mezi podlahou a hranou sedadla a dostatek místa všemi směry jsou vlastnosti, o kterých se může klasickým velkoprostorovým vozům jen zdát. Třetí řada byla v našem případě tvořena lavicí, která poskytuje stejně optimální polohu při sezení, ale komfort cestování snižuje absence bočního vedení.

mpv vw testy mpv vw testy Nevýhodou plynoucí z výše uvedeného je omezení variability interiéru. Sedadla ve druhé řadě je možné otočit a vytvořit tak malý konferenční salonek včetně skládacího stolku, ale vyjmutí sedadel z vozu je úkol, kterému se budete vyhýbat jako čert kříži. Rozměrná a pohodlná sedadla ve druhé řadě totiž každé váží 39 kg a navíc se s nimi kvůli absenci madel obtížně manipuluje. Dvojnásob to platí o zadní 89 kg těžké lavici, jejíž demontáž vyžaduje dva silné chlapy a zpětná montáž taky hodinářsky přesnou práci.

Komfort na palubě našeho Multivanu zvyšovala automatická klimatizace se samostatným ovládáním teploty pro řidiče, spolujezdce a cestující vzadu. V zimním období potěší horkovzdušné nezávislé topení s předehříváním motoru, s dálkovým ovládáním a možností předprogramování času vytápění.

Pětiválcové optimum

mpv vw testy mpv vw testy S testovaným Multivanem jsme absolvovali cestu do Ženevy a zpět, takže jsme během několika málo dní ujeli s Multivanem přes 3000 km. Během převážně dálničních jízd jsme jezdili za necelých 10 l nafty na 100 km, ve městě spotřeba roste přibližně k 13,5 l/100 km, minimální hodnotou odečtenou na palubním počítači bylo 8 l/100 km. Známý pětiválec poskytuje Multivanu dynamiku jízdy srovnatelnou s běžnými osobními vozy (zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,5 s), i přesto, že automobil samotný váží 2,4 tuny. V kombinaci s pohonem 4Motion jsou vyloučeny jakékoliv problémy s přenosem 400 Nm (k dispozici mezi 2000 a 2300 ot./min), jízda ve vysokých dálničních rychlostech je stabilní i díky vyššímu zatížení zadní nápravy.

Podvozek poskytuje řidiči jistotu za volantem. Ovládání této „těžké váhy“ se prakticky neliší od běžného osobního vozu, řízení a řazení je naprosto srovnatelné s precizním standardem VW a také brzdy svým dimenzováním odpovídají hmotnostním poměrům, ve kterých se Multivan běžně pohybuje. Snadná ovladatelnost je dána mimo jiné příkladně tuhou karoserií.

mpv vw testy mpv vw testy Cestující v prvních dvou řadách si nemůžou stěžovat na komfort odpružení, ve třetí řadě je odpružení zejména při malém využití zavazadlového prostoru méně pohodlné, hůře tlumí krátké nerovnosti. Vpředu se cestující nemusí příliš bát typických projevů motorů TDI. Pětiválec je v Multivanu dobře odhlučněn, nejvíce je slyšet v nízkých rychlostech, ale prakticky o něm nevíte při dálničních cestách, kde je jeho zvuk v pozadí aerodynamického hluku.

Pětiválec se 128 kW považuje za optimální motorizaci 69 % německých zákazníků Multivanu a my správnost této volby jen potvrzujeme.

Drahý a kvalitní

mpv vw testy mpv vw testy Osobní Multivany nebyly nikdy levné a s posunem image značky Volkswagen k dražším vozům se také nejdražší Multivany Business posunuly k takřka astronomickým částkám přesahujícím 3,6 milionu korun. Ani testovaný Multivan se základní cenou 1,346 milionu korun není právě levnou záležitostí, ale zákazníci zejména v sousedním Německu sází především na výkonné a velmi dobře vybavené modely. Naše sedmimístné provedení je použitelné jako automobil, se kterým se i v sedmi dá absolvovat dlouhá cesta přes půl Evropy se všemi zavazadly při přijatelné desetilitrové spotřebě. Firmám, které potřebují prostorný a komfortní automobil pro více cestujících a občas by objem rády využily také pro převoz nákladu, můžeme Multivan doporučit. I pro tento model je připravena verze N1.

První cena vozu772.595,-Kč (1,9 TDI (62 kW), Startline)
První cena vozu s testovanou motorizací1.056.293,-Kč (2,5 TDI (128 kW) 4Motion, Startline)
Základní cena testovaného vozu1.346.701,-Kč (2,5 TDI (128 kW) 4Motion, Atlantis)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.462.172,-Kč (2,5 TDI (128 kW) 4Motion, Atlantis)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Ukázkově pohodlná sedadla v prvních dvou řadách
  • Ovládání jako u osobního vozu
  • Čitelné a bezpečné jízdní vlastnosti
  • Nízká nakládací hrana zavazadlového prostoru
  • Spolehlivý přenos síly motoru na vozovku
  • Stabilita ve vysokých rychlostech
  • Tuhá karoserie

Minusy:

  • Užitkový původ vozu
  • Malá/problematická variabilita zavazadlového prostoru
  • Vyšší cena

Ondřej Láník
Volkswagen Multivan 2,5 TDI 4Motion
Cena základní sestavy 1 346 701 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EDS, ASR, ESP včetně brzdového asistentu, 6 airbagů v prostoru řidiče – boční, čelní, hlavové, Isofix na samostatných sedadlech v prostoru pro cestující, mlhové světlomety, elektronický imobilizér, automatický spínač světlometů, trvalé svícení, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zrcátka, elektrické ovládání oken řidiče a spolujezdce, 3zónová automatická klimatizace Climatronic, rádio Delta, 8 reproduktorů, duální anténa v bočních oknech vzadu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, vyhřívaná sedadla řidiče a spolujezdce, multifunkční ukazatel/palubní počítač, vyhřívané trysky ostřikovačů, kožený volant a částečná výbava v kůži, okna tónovaná – od středního sloupku zatmavení skel Privacy, posuvné okno vpředu vpravo, pevné okno vzadu vpravo, lak metalický, sportovní podvozek snížený o 20 mm a zesílené stabilizátory, filtr pevných částic výfukových plynů DPF, plnohodnotné rezervní kolo hliníkové, 4 kola z lehkých slitin 7,5 J x 17 Solace, pneumatiky 235/55 R17 103 WXL Kč
Cena testované sestavy 1 462 172 Kč
Výbava testované sestavy Multifunkční volant pro obsluhu tempomatu, hlasitého odposlechu mobilního telefonu a rádia (+11.012,-), Parkpilot vpředu a vzadu (+15.983,-Kč), Alarm s ostrahou celého vnitřního prostoru, houkačkou a senzorem naklonění vozu, baterie 95 Ah (+7.504,-Kč), Tempomat (+7.796,-Kč), vnější zrcátka elektricky sklopná, nastavitelná a vyhřívaná (+3.984,-Kč), nezávislé horkovzdušné topení se spínacími hodinami, přihřívačem motoru a dálkovým ovládáním, druhá baterie s dělicím relé (75 Ah/420 A) (+56.230,-Kč), 2 otočná sedadla v 1. řadě sedadel (+12.962,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 2
Zdvihový objem (ccm): 2460
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 128 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 2300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 184
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.8 / 7.7 / 9.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1210 / 4525
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2400 / 600
Rozměr pneu: 235/55 R17
Volkswagen Multivan 2,5 TDI 4Motion
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4890
b) šířka (mm): 1904
c) výška (mm): 1949
d) rozvor (mm): 3000
e) rozchod vpředu (mm): 1628
f) rozchod vzadu (mm): 1628
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry