Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota RAV4 2,2 D-4D - Královna bez korunky

Libor Zezulka
Není tomu dávno, co neohroženě vládla svému segmentu a odrážela nájezdy konkurentů. Dnes už nemá korunku a v Česku na ni nezbyl ani stupeň vítězů. Jak si vede v třetím roce života Toyota RAV4 2,2 D-4D?

Zdá se to jako včera, co třetí generace Toyoty RAV4 vstoupila na evropské trhy. Přitom od slavnostní premiéry uběhly téměř tři roky a situace v segmentu kompaktních SUV, kterému RAV4 například v Česku dlouhá léta vládla, se několikrát obrátila naruby. Tehdy ve Frankfurtu v roce 2005 se celý ansábl stánku Toyoty tvářil hodně sebevědomě a nechtěl, pokud mě paměť neklame, slyšet nic o tom, že by RAV4 mohla mít problémy obhájit pozici leadera svého segmentu.

Velké sebevědomí a ještě větší ambice se sice nezdály zcela na místě, zvláště když konkurence mohutně zbrojila a chystala se na drtivý protiútok, nicméně první měsíce a vlastně i léta prodeje prokázala, že Toyota je v kategorii kompaktních SUV nesmírně silná. V březnu 2007 Auto.cz přineslo informaci konstatující jasné vítězství třetí generace RAV4 v „celoevropské soutěži“ o nejpopulárnější kompaktní SUV, když počet prodaných kusů dosáhl na starém kontinentu číslovky 126.000.

Opravdu úctyhodný výsledek. V rámci celé Evropy Toyota zaválela a i když v dalším roce prodejní čísla trochu ztratila na lesku, stále se mohla RAV4 nazývat královnou třídy – evropskou. Český klient naneštěstí pro Toyotu nadšení zbytku Evropy pro poslední sportovně-užitkovou kreaci z dílný japonských inženýrů nesdílí a už několik let dává přednost korejským produktům. Nesmírná popularita modelů Tucson a Sportage vyhnala RAV4 z českého trůnu, avšak než se stačilo korejské duo v pozici vládce ohřát, přišlo další zemětřesení.

suv toyota testy suv toyota testy
 

Nástup nových generací populárních japonských SUV Honda CR-V a Suzuki Grand Vitara způsobil, že u nás nezůstal v třídě kompaktních SUV kámen na kameni. Do čela se například letos vyšvihla Honda CR-V, druhé místo si zatím drží Nissan QASHQAI, o třetí příčku se perou Kia Sportage se Suzuki Grand Vitara, statečně bojuje i Mazda CX-7 nebo Subaru Forester. Toyota RAV4 se sice nechce vzdát, ale se 181 prodanými kusy se pohybuje na úrovni další novinky Volkswagen Tiguan.

Nemá to holka „toyoťácká“ vůbec jednoduché. Kdysi musela odrážet útoky svých japonských soků, což docela dlouho zvládala téměř levou zadní, dnes musí čelit výpadům Volkswagenu, Mazdy, Suzuki, Nissanu, pokoj nedá ani Hyundai či Kia, do toho přichází vlna nových kompaktních SUV od Mercedesu nebo Audi. Ta sice míří do prémiové části segmentu, ale drahé verze RAV4 i dalších ne-prémiových SUV jsou tak či tak nebezpečně na dostřel. Bude zajímavé sledovat, jak Toyota na vzniklou situaci zareaguje. Příští rok bude mít za sebou RAV4 čisté tři roky života, což přímo vybízí k lehkému, ale spíše radikálnějšímu faceliftu.

Efektivně už neznamená efektně

O samotném autě jsme toho na Auto.cz napsali tolik, že by stačilo odkázat na starší testy, popřát vám úspěšný pracovní týden a rozloučit se. Tak třeba jeden z prvních testů nesl název Toyota RAV4 D-4D 180 - cesta na vrchol, loňský příspěvek na téma RAV4 měl titulek Toyota RAV4 2,2 D-4D – Rychle A Vybraně. Je legrační, jak člověk s postupem času a testováním dalších a dalších konkurentů, mnohdy modernějších, mění na konkrétní modely názor.

Když jsem před dvěma lety brázdil tehdy s novým SUV české asfaltové i polní cesty (mnohdy mezi tím není moc rozdíl), měl jsem až na pár drobností z RAV4 dobrý pocit, což se ostatně projevilo v závěrném hodnocení. Dnes, kdy se celý segment posunul zase o kus dál a kdy musím tohoto Japonce srovnávat i s novými konkurenty jako například Volkswagen Tiguan, krása RAV4 jednoduše trochu vybledla. Nebudu zdržovat a půjdu rovnou k věci.

Ačkoliv jsem se obával zpočátku přesného opaku, dnes si myslím, že se designérům podařilo vytvořit auto poměrně nadčasové. Boubelaté SUV s nesčetnými oblinami okořeněnými tu a tam jemným prolisem vypadá zvenčí stále sympaticky, a tak si troufám tvrdit, že vzhled prodejům určitě neškodí. Zádrhel bude někde jinde. Za prvé začíná pokulhávat interiér.

suv toyota testy suv toyota testy
 

RAV4 nelze obvinit z lacinosti, ale snaha vymodelovat honosné tvary z nehonosných materiálů začíná být uvnitř cítit a vzhledem k tomu, že Honda si vzala z minulých let ponaučení, Suzuki se snaží v tomto ohledu snad nejvíc v historii a třeba takový Volkswagen předvedl v Tiguanu špičkovou práci, začíná se z RAV4 v interiéru stávávat hodně průměrné auto (nehledě na to, že některé detaily laciné skutečně jsou).

K přednostem se nadále počítá slušný prostor vzadu nad hlavou a u ramen, s koleny jsou na tom někteří konkurenti lépe, díru do světa dnes RAV4 neudělá ani s počtem odkládacích ploch. Ke cti vozu budiž fakt, že sklopením zadních sedaček vznikne rovná ložná plocha a zavazadlový prostor naroste na sympatických 1752 litrů. Kámen úrazu spočívá v něčem jiném.

Zrádná nafta

Toyota vyrábí kvalitní naftové motory, o tom není nejmenší pochybnost. Několikrát jsme u nás na Auto.cz oslavovali naftový čtyřválec v rozličných modelech značky Toyota za jeho zátah, slušnou kultivovanost a nízkou spotřebu. Samotného mě překvapilo, když jízda s modelem RAV4 2,2 D-4D vykazovala několik nedostatků, jimiž se na misce vah obvykle vyvažují výše zmíněná pozitiva.

Motor se hlásil dost výrazně o slovo už v nízkých otáčkách a vůbec se nerozpakoval rozvibrovat okolo 2000 otáček, kde dosahuje vrcholu točivý moment, palubní desku a přilehlé plasty. Ve vysokých otáčkách se situace trochu uklidnila, ale zvukový projev motoru se příliš nezlepšil a uším se nedostalo zaslouženého klidu. Budiž, naftové čtyřválce tu nejsou od toho, aby lahodily slechům.

Jak ale omluvit situaci, kdy řidič s najetými statisíci kilometry v různých vozech má problém zkrotit spojkový pedál a donutit auto, aby se nerozjíždělo přískokem, ale hezky plynule. Když už jsem se začal podezírat z nastupující demence, přispěchal kolega s 10 lety řidičských zkušeností navrch se stejným zjištěním. Hrátky se spojkou a plynovým pedálem nakonec prokázaly, že problém spočívá v nastavení, ne fyzické či psychické poruše řidiče.

suv toyota testy suv toyota testy
 

Je otázka, zda se problém týkal pouze testovaného kusu, ale pokud si dobře vzpomínám, souboj spojka versus řidič probíhal i v předchozích testech RAV4 s vznětovými agregáty, i když možná v menší míře. Kromě spojky se musí řidič popasovat i s trucovitým řazením. Chod řadící páky je malinko gumový a ne zcela exaktní, na specifikum řazení si však narozdíl od nonkonformní spojky celkem snadno zvyknete.

Jestliže se počítáte mezi lidi, kterým na přesnosti řazení, hlučnosti motoru a plynulosti rozjezdů nijak zvlášť nesejde a zajímá vás pouze a jedině spotřeba, předchozí odstavce klidně vypusťte z hlavy. RAV4 jezdí s naftovým čtyřválcem o maximálním výkonu 100 kW / 3600 ot./min. a točivém momentu 310 Nm / 2000 – 2800 ot./min. běžně za udávaných 6,6 – 6,8 litru, mimo město se skutečně není zásadní problém dotknout krásné hodnoty 5,5 litru. Spořivá, to RAV4 2,2 D-4D opravdu je.

Za všechno může čas

K jízdním vlastnostem jenom krátce. SUV Toyoty se počítá mezi vozy komfortnější, které v zatáčce výborně sedí, ale nejsou jim cizí ani občasné náklony. Podvozek účinně eliminuje většinu nerovností, s těmi příčnými nicméně má trochu problémy a velké výtluky mu vůbec nevoní. Aerodynamicky na tom není vysoké SUV ani špatně ani výborně, příjemné ticho uvnitř panuje do 110 km/h. Lehký terén nepředstavuje problém, do těžšího se není radno vydávat.

Toyota RAV4 však není příkladem auta s dobře odhlučněnými prahy, zejména zezadu proniká dovnitř velmi slyšitelně zvuk odvalujících se pneumatik, kamínky bubnující o prahy znějí zase jako zvonkohra. Řízení jde lehce, poloměr otáčení mohl být větší. K brzdám nemám námitek, nastupují rychle a vydrží i opakovanou větší zátěž. Celkové dávám Toyotě RAV4 tentokrát 2- místo původních 1-. Čas a konkurence je neúprosná, a co stačilo před třemi lety na jedničku, dnes stačí stěží na dvojku.

První cena vozu 649.900,-Kč (RAV4, 2,0 VVT-i 112 kW, Base)
První cena vozu s testovanou motorizací 709.900,-Kč (RAV4, 2,2 D-4D 100 kW, Base)
Základní cena testovaného vozu 749.900,-Kč (RAV4, 2,2 D-4D 100 kW, 08 Edition)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 761.900,-Kč (RAV4, 2,2 D-4D 100 kW, 08 Edition)

Plusy

  • Sympatický vzhled
  • Prostorný interiér
  • Dobrá variabilita
  • Nízká spotřeba

Minusy

  • Hlučný motor
  • Špatně odhlučněné prahy
  • Nepoddajná spojka
  • Nepřesné řazení
Libor Zezulka
Toyota RAV4 2,2 D-4D
Cena základní sestavy 749 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ litá kola, podélné střešní nosiče, přední mlhová světla, elektrická, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka, el. okna přední a zadní, dálkově ovládané centrální zamykání, dvouzónová automatická klimatizace, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, rádio + měnič na 6 CD s MP3 a WMA + 6 reproduktorů, výškově a podélně nastavitelný kožený volant s ovládáním audiosystému, kožená hlavice řadicí páky, tempomat, integrovaný systém Active Drive, ABS + EBD + VSC + BA + TRC, HAC, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní sedadla - dělěná, sklopná, posuvná, čelní airbagy řidiče a spolujezdce, airbagy boční + hlavové + kolenní pro řidiče, rezerva na pátých dveřích, elektrický posilovač řízení, palubní počítač, 08 Edition paket - tmavá zadní skla, zadní parkovací senzory, Bluetooth handsfree s ovládáním na volantu, spodní ochranný kryt předního nárazníku, chromovaná přední maska Kč
Cena testované sestavy 761 900 Kč
Výbava testované sestavy metalíza (+12.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2231
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 2000 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 5.6 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 586 / 1752
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1725 / 465
Rozměr pneu: 225/65 R17
Toyota RAV4 2,2 D-4D
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4395
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1720
d) rozvor (mm): 2560
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano