Třídveřové hatchbacky vymírají. Mohou za to i SUV
Třídveřové hatchbacky byly dříve naprosto běžnou součástí evropských ulic. V posledních letech se ale jejich nabídka postupně zužuje. Třídveřovou verzi už dávno nenajdeme u Renaultu Clio, nejnověji se této varianty zbavil i Hyundai i30, Seat Ibiza nebo Volkswagen Polo. Jaký je důvod?
Výroba automobilů je nejen na starém kontinentu tvrdý byznys, a tak pokud se nějaký automobil nevyplatí vyrábět, jeho produkce končí. A právě zájem evropských zákazníků o třídveřové vozy v posledních letech prudce klesal.
Jestliže v roce 2007 tvořily třídveřové vozy v segmentu miniaut, malých aut a kompaktních aut podle statistik JATO Dynamics 26,8 % celkových evropských prodejů v těchto kategoriích, loni už to bylo jen 12,8 %. Nejde přitom jen o pokles tržního podílu, ale skutečný pokles prodejů, jestliže v roce 2007 se v Evropě prodalo 2,4 milionu třídveřových aut v „áčkovém“, „béčkovém“ a „céčkovém“ segmentu, v roce 2016 to bylo už jen 961.000 vozů. Spolu s tím klesá i podíl třídveřových aut na celkových evropských prodejích, z 14,9 % v roce 2007 na loňských 6,3 %. A kvůli odchodu dalších třídveřových aut, jmenovitě Pola, jednoho z nejprodávanějších vozů v Evropě, tento trend bude pokračovat i v následujících letech.
Nejzřetelnější je trend hlavně v kompaktní třídě, z níž třídveřová auta prakticky vymizela. Jestliže v roce 2007 tvořila dle výzkumné společnosti JATO Dynamics 15 % prodejů v tomto segmentu, loni už to bylo jen 5 %. V segmentu B podíl třídveřových aut klesl z 31 % v roce 2007 na loňských 13 %, zatímco v segmentu A z 47 % v roce 2007 na 32 % v roce 2016.
Evropské prodeje malých a kompaktních aut podle typu karoserie dle JATO Dynamics | ||
Rok | Malá a kompaktní auta s dvoudveřovou a třídveřovou karoserií | Malá a kompaktní auta se čtyřdveřovou a pětidveřovou karoserií |
2007 | 2.400.000 | 6.200.000 |
2008 | 2.180.000 | 6.070.000 |
2009 | 2.450.000 | 6.560.000 |
2010 | 2.010.000 | 6.130.000 |
2011 | 1.690.000 | 5.770.000 |
2012 | 1.450.000 | 5.120.000 |
2013 | 1.320.000 | 5.230.000 |
2014 | 1.230.000 | 5.520.000 |
2015 | 1.100.000 | 6.090.000 |
2016 | 960.000 | 6.390.000 |
Důvodem je především změna preferencí zákazníků. Kvůli ekonomické krizi započaté v roce 2008 se zákazníci raději přeorientovali na praktické automobily, raději tak kupovali pětidveřová auta, do nichž se snáze nastupuje, než do těch třídveřových. A když krize přešla, k třídveřovým autům už se klienti nevrátili a styl raději hledali jiným způsobem.
Důležitým trendem posledních let je obliba SUV a právě ta má vliv na to, že podíl třídveřových aut na celkových prodejích dále klesá. Až na výjimky (Range Rover Evoque) SUV třídveřovou karoserii nenabízejí, a tak nemají jak prodeje aut s jedním párem bočních dveří navýšit. Jelikož SUV pořád rostou, dávají automobilky šanci spíše jim, což dále vede k zužování nabídky třídvířek. Důvodem toho je i naplňující se výrobní kapacita evropských továren některých výrobců, které musejí dát přednost jen tomu autu, od něhož očekávají lepší výsledky. A sázkou na jistotou bývají právě SUV.
Jestliže se vám tak auta jen s jedním párem dveří líbí, měli byste spěchat s nákupem, protože se může stát, že časem taková verze zmizí také u vašeho vysněného modelu. Na druhou stranu s expanzí SUV mohou jednotliví výrobci hledat různé alternativy, a tak možností je třeba příchod dalších třídveřových SUV. Vždyť kdysi se jich prodávalo docela hodně – Opel Frontera, Suzuki Vitara nebo Nissan Terrano, ať zmíníme alespoň některé.
A z jakých třídveřových aut v tuto chvíli v nejmenších segmentech můžete na českém trhu vybírat? Velký výběr zatím zůstává v oblasti miniaut, Fiat 500, Opel Adam a Smart Fortwo jsou výhradně třídveřové, takovou variantu nabízejí i kolínská trojčata nebo Škoda Citigo včetně svých sourozenců. Mezi malými auty můžete vsadit na Alfu Romeo MiTo, DS 3 nebo Mini 3D. Třídveřovou verzi stále nabízí i Opel Corsa a kupodivu je k dispozici také u nastupující nové generace Fordu Fiesta. Mezi kompakty pak najdeme třídveřovou Audi A3, BMW 1, Kiu Pro_cee'd, Seat Leon, Volkswageny Beetle a Scirocco nebo Opel Astra, který je stále k dispozici minulá generace ve formě Astry GTC. Volkswagen Golf pak tři dveře nabízí jen ve spojení se sportovní verzí, GTI nebo R.