Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Třídveřové hatchbacky vymírají. Mohou za to i SUV

David Bureš
Diskuze (55)
Nabídka hatchbacků jen s jedním párem dveří se zužuje. A tento trend bude pokračovat i nadále.

Třídveřové hatchbacky byly dříve naprosto běžnou součástí evropských ulic. V posledních letech se ale jejich nabídka postupně zužuje. Třídveřovou verzi už dávno nenajdeme u Renaultu Clio, nejnověji se této varianty zbavil i Hyundai i30, Seat Ibiza nebo Volkswagen Polo. Jaký je důvod?

Výroba automobilů je nejen na starém kontinentu tvrdý byznys, a tak pokud se nějaký automobil nevyplatí vyrábět, jeho produkce končí. A právě zájem evropských zákazníků o třídveřové vozy v posledních letech prudce klesal.

Jestliže v roce 2007 tvořily třídveřové vozy v segmentu miniaut, malých aut a kompaktních aut podle statistik JATO Dynamics 26,8 % celkových evropských prodejů v těchto kategoriích, loni už to bylo jen 12,8 %. Nejde přitom jen o pokles tržního podílu, ale skutečný pokles prodejů, jestliže v roce 2007 se v Evropě prodalo 2,4 milionu třídveřových aut v „áčkovém“, „béčkovém“ a „céčkovém“ segmentu, v roce 2016 to bylo už jen 961.000 vozů. Spolu s tím klesá i podíl třídveřových aut na celkových evropských prodejích, z 14,9 % v roce 2007 na loňských 6,3 %. A kvůli odchodu dalších třídveřových aut, jmenovitě Pola, jednoho z nejprodávanějších vozů v Evropě, tento trend bude pokračovat i v následujících letech.

Nejzřetelnější je trend hlavně v kompaktní třídě, z níž třídveřová auta prakticky vymizela. Jestliže v roce 2007 tvořila dle výzkumné společnosti JATO Dynamics 15 % prodejů v tomto segmentu, loni už to bylo jen 5 %. V segmentu B podíl třídveřových aut klesl z 31 % v roce 2007 na loňských 13 %, zatímco v segmentu A z 47 % v roce 2007 na 32 % v roce 2016.

Evropské prodeje malých a kompaktních aut podle typu karoserie dle JATO Dynamics
RokMalá a kompaktní auta s dvoudveřovou a třídveřovou karoseriíMalá a kompaktní auta se čtyřdveřovou a pětidveřovou karoserií
20072.400.0006.200.000
20082.180.0006.070.000
20092.450.0006.560.000
20102.010.0006.130.000
20111.690.0005.770.000
20121.450.0005.120.000
20131.320.0005.230.000
20141.230.0005.520.000
20151.100.0006.090.000
2016960.0006.390.000

Důvodem je především změna preferencí zákazníků. Kvůli ekonomické krizi započaté v roce 2008 se zákazníci raději přeorientovali na praktické automobily, raději tak kupovali pětidveřová auta, do nichž se snáze nastupuje, než do těch třídveřových. A když krize přešla, k třídveřovým autům už se klienti nevrátili a styl raději hledali jiným způsobem.

Důležitým trendem posledních let je obliba SUV a právě ta má vliv na to, že podíl třídveřových aut na celkových prodejích dále klesá. Až na výjimky (Range Rover Evoque) SUV třídveřovou karoserii nenabízejí, a tak nemají jak prodeje aut s jedním párem bočních dveří navýšit. Jelikož SUV pořád rostou, dávají automobilky šanci spíše jim, což dále vede k zužování nabídky třídvířek. Důvodem toho je i naplňující se výrobní kapacita evropských továren některých výrobců, které musejí dát přednost jen tomu autu, od něhož očekávají lepší výsledky. A sázkou na jistotou bývají právě SUV.

Jestliže se vám tak auta jen s jedním párem dveří líbí, měli byste spěchat s nákupem, protože se může stát, že časem taková verze zmizí také u vašeho vysněného modelu. Na druhou stranu s expanzí SUV mohou jednotliví výrobci hledat různé alternativy, a tak možností je třeba příchod dalších třídveřových SUV. Vždyť kdysi se jich prodávalo docela hodně – Opel Frontera, Suzuki Vitara nebo Nissan Terrano, ať zmíníme alespoň některé.

A z jakých třídveřových aut v tuto chvíli v nejmenších segmentech můžete na českém trhu vybírat? Velký výběr zatím zůstává v oblasti miniaut, Fiat 500, Opel Adam a Smart Fortwo jsou výhradně třídveřové, takovou variantu nabízejí i kolínská trojčata nebo Škoda Citigo včetně svých sourozenců. Mezi malými auty můžete vsadit na Alfu Romeo MiTo, DS 3 nebo Mini 3D. Třídveřovou verzi stále nabízí i Opel Corsa a kupodivu je k dispozici také u nastupující nové generace Fordu Fiesta. Mezi kompakty pak najdeme třídveřovou Audi A3, BMW 1, Kiu Pro_cee'd, Seat Leon, Volkswageny Beetle a Scirocco nebo Opel Astra, který je stále k dispozici minulá generace ve formě Astry GTC. Volkswagen Golf pak tři dveře nabízí jen ve spojení se sportovní verzí, GTI nebo R.

David Bureš
Diskuze (55)
Avatar - white label
17. 7. 2017 18:48
Re: A co bezpečnostní hledisko?
Bezpečnostní hledisko je nejednoznačné, bude to případ od případu, každé řešení má své pro i proti i co se bezpečnosti týče. Já se jako kluk cítil naopak ve třídveřáku bezpečněji a dítě ti z něj ani nevypadne, ani nevletí pod auto, pokud ho sám nepustíš.
Rozhodně není pravidlem, že se zrovna těmi zadními dveřmi po nehodě dostaneš ven, stejně jako můžeš o ty dveře při nehodě přijít a dál tě nemá co chránit.
Avatar - white label
17. 7. 2017 18:37
Re: Já mám na třídvéřáky jednoznačný názor
Nebo třeba Fiat 128.
[odkaz]
17. 7. 2017 16:11
Re: Já mám na třídvéřáky jednoznačný názor
3dv. kombíky? Ale samozřejmě, to je z dnešního pohledu zcela absurdní karosářská varianta, ale naposledy ji nabízel ještě třeba Ford Escort III. generace (první s předním pohonem), nebo druhá generace Kadettu s pohonem předních kol (tzv. vajíčko). Zajímavé přitom bylo, že oba tyto modely měly v nabídce i pětidveřové kombíky... :-O
Avatar - JDM
17. 7. 2017 13:34
Re: auta pro puberťáky
samozřejmně , můžeš mít na MPV klidně semislick na SUV protektor...
17. 7. 2017 13:18
Re: auta pro puberťáky
Ale hovais! :-! To je z Anglie, my tomu říkali "angličáky", ale ono to byly de facto MATCHBOX. >:D >:D
[odkaz]
Pravé suv je americké monstrum co v nich jezdí agenti trípismenkových ústavů na ochranu svobody nejen ve světě ale v celém kosmu! >:D >:-[]