Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TVR T37 V8: První teaser britského kupé

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
TVR definitivně vstává z mrtvých, Les Edgar evidentně ví, co chce. Nový model se objeví v roce 2017.

Nešťastná éra Nikolaje Smolenského, která dovedla britského malovýrobce sportovních vozů k hořkému konci, je dávno minulostí. TVR se definitivně vrací. Původně se hovořilo o debutu nového modelu v roce 2016, ale reálná je až další sezóna. Zatím nám firma vedená Lesem Edgarem nabízí první oficiální teaser, jak bude nové auto vypadat.

Základní linky se už určitě nezmění, kupé připomíná poslední, vskutku originální supersporty z období od začátku devadesátých let do ukončení výroby před bezmála dekádou, v drtivé většině z pera Damiana McTaggarta. Zůstaly krátké převisy a dlouhá kapota, novinka vypadá spíš jako fastback a hodně jí to sluší. S vývojem pomáhaly počítače včetně nejnovějšího CAD softwaru, ale pořád se používají i hliněné modely. TVR má vybraných několik verzí návrhů, které se liší už jen v detailech. Funkční prototyp jednoho z nich existuje a najel prý "potřebnou porci kilometrů"... Celá plánovaná produkce na rok 2017, konkrétně 250 kopií, je však od srpna vyprodaná, výrobce navíc vybral od každého klienta zálohu 5.000 liber.

V posledním období své existence si u TVR vyvíjeli i vlastní pohonné jednotky, což představovalo naprostý unikát. S tím je teď konec, ale zakázku dostala firma nadmíru povolaná - atmosférický vidlicový osmiválec Coyote 5,0 l z Mustangu s výkonem mezi 450 a 500 k (331-368 kW) ladí u Cosworthu a už má za sebou úspěšné zkoušky na brzdě. S karbonovou skořepinou, která prý bude na přání, ale bez příplatku, pomáhá Gordon Murray Design. Už v lednu 2015 vybrali fanoušci jméno Sagaris, není však stoprocentně jisté, že se u sériové verze opravdu objeví. Zatím vůz nese interní kód T37. U TVR počítají se silniční, okruhovou i vyloženě závodní verzí, samozřejmostí je pohon zadních kol. Technici se chtějí dostat na suchou hmotnost kolem 1100 kg.

Značku TVR založil Trevor Wilkinson v Blackpoolu již v roce 1947 a proslula hlavně sportovními auty s laminátovými karoseriemi založenými na klasickém ocelovém trubkovém rámu. Motory se kupovaly od Coventry-Climax, Fordu, BMC, Triumphu a Roveru. Jména Grantura, Trident a Griffith slyšel určitě každý, kdo se kdy zajímal o britské sporťáky. Wilkinson z firmy odešel o patnáct let později a v polovině 60. let minulého věku poprvé TVR zbankrotovalo. Tehdy ji koupil Martin Liley. Za jeho vlády se dostaly do výroby Tuscan, Vixen a série M následovaná zvláštními hranatými modely počínaje Tasminem. Po něm byl majitelem Peter Wheeler, novou oblou éru odstartoval Griffith v roce 1991. Smolenskij přišel v červnu 2004 a TVR položil na lopatky. Produkce v Blackpoolu byla ukončena v roce 2006, Rus dokonce později nechal zbourat i původní továrnu! Podrobnosti o té nové i jejím sídle dosud chybějí.

Les Edgar koupil práva na značku a novou společnost TVR Automotive Ltd. založil v květnu 2013. V listopadu 2014 pak vznikla dceřiná firma TVR Parts Ltd., sklad a dodavatel náhradních dílů. Nedávno sice probleskly zprávy, že dalším modelem bude SUV, ty však berme s hodně velkou rezervou.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Avatar - Barrichello
29. 12. 2015 14:07
Re: Hurá!
Tak tak, dobré zprávy. Jsem zvědavý na finální podobu a interiér
Avatar - 3_diamanty
29. 12. 2015 12:37
Re: Hurá!
suhlasim.. spolu s lotusom to boli u mna vzdy najzaujimavejsie ( skutocne ) sportove auta .... tvr cerbera je dodnes neprekonana .. interier, exterier... celkova charizma a styl... stale ide o absolutny automobilovy vrchol :yes:
Avatar - CHerokee
29. 12. 2015 12:21
Hurá!
To je výborná zpráva! TVR se mi vždycky líbily, měly svůj styl. Originalita je třeba. A myslím, že atmosférický Coyte dnes v Evropě bude celkem žádaným zbožím....alespoň mezi petrolheady.