Úsporné prvky Bosch: Nejnižší spotřeba
Systém Start-stop známe již několik let a již jsme informovali, že například kvůli životnosti ojničních ložisek vyžaduje speciální materiál jejich pánviček. Firma Bosch však tento systém automatického vypínání i startování motoru zdokonalila a spojila s informacemi z navigačního zařízení.
Zařízení může připomínat predikativní tempomat značek Mercedes-Benz a Scania či systém I-See Volvo Trucks, který zapne volnoběžku, jakmile je na základě topografických dat jasné, že není třeba, aby byl motor v záběru. U osobních automobilů šel Bosch v nabídce úspor ještě dál a zařízení v úseku bez potřeby hnací síly motor dokonce vypíná.
Motor se zastaví bez povšimnutí řidiče kdykoliv je vozidlo schopné si udržet svou rychlost jednoduše setrvačností – například při jízdě z mírného svahu. Prediktivní navigace od firmy Bosch spojuje data z map s pohonem vozidla, což umožňuje řidiči ušetřit palivo. Systém řízení motoru používá náhled trasy a prediktivní řízení motoru s vnitřním spalováním nebo elektromotoru.
Jakmile řidič sešlápne plynový nebo brzdový pedál, motor se znovu nastartuje. Samozřejmě jde o úsporný prvek, který má pomoci výrobcům splnit drastické požadavky Unie na produkci oxidu uhličitého osobních vozidel.
Žádná mince však nemá pouze jednu stranu, což poznávají někteří majitelé vozidel se systémem start-stop, kteří nezkracují předepsané extrémně dlouhé a životnost motoru omezující intervaly výměny motorového oleje. Další a mnohem přirozenější cesta ke snížení provozních nákladů vede přes alternativní pohon CNG. Jde o skutečně ekologický pohon nejen v samotném provozu, ale také při přípravě paliva. Zemní plyn stačí ze země čerpat, vyčistit, opatřit vůní pro detekci případného úniku, stlačit a je hotovo. Výroba benzinu či nafty z ropy je mnohem složitější a co nechává za sebou lze dobře vidět během bezvětří nad rafinériemi.
Pohon na stlačený zemní plyn je nyní skutečnou alternativou i pro sériově vyráběná vozidla, což také v AutoProfi dokládá dlouhodobý test Fiatu Doblo Natural Power. Pro osobní vozidla se v Německu vyplatí od 7000 ujetých kilometrů za rok a výše. Ve srovnání s konvenčním zážehovým motorem při stejném výkonu uvolňuje o 25 procent emisí CO2 méně. Systém od společnosti Bosch lze spustit v režimu CNG i když je zima, což znamená, že zákazníci mohou prakticky vždy jet na levnější zemní plyn. K udržení průchodnosti benzinových vstřikovačů však moderní systémy občas na krátkou dobu spustí benzinový pohon.
Právě kvalita vstřikování má velký vliv na účinnost spalování paliva, účinnost motoru a následně nároky na naftu. Moderní systémy common rail vznětových motorů se na přímé vstřikovaní spoléhají už mnoho let. V roce 2000 tato technologie přinesla revoluci v oblasti automobilů se vznětovým motorem. Mezitím se přímé vstřikování rozšířilo i u zážehových jednotek, aby dosahovaly nižší spotřeby i emisí CO2. Přímé vstřikování spolupracuje s downsizingem a přeplňováním.