Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Úsporné prvky Bosch: Nejnižší spotřeba

Ivo Semrád
Diskuze (5)
Výrobci automobilů těží s vývoje velkého množství dodavatelů součástí vozidel. Co nového najdeme u firmy Bosch?

Systém Start-stop známe již několik let a již jsme informovali, že například kvůli životnosti ojničních ložisek vyžaduje speciální materiál jejich pánviček. Firma Bosch však tento systém automatického vypínání i startování motoru zdokonalila a spojila s informacemi z navigačního zařízení.

Zařízení může připomínat predikativní tempomat značek Mercedes-Benz a Scania či systém I-See Volvo Trucks, který zapne volnoběžku, jakmile je na základě topografických dat jasné, že není třeba, aby byl motor v záběru. U osobních automobilů šel Bosch v nabídce úspor ještě dál a zařízení v úseku bez potřeby hnací síly motor dokonce vypíná.

Motor se zastaví bez povšimnutí řidiče kdykoliv je vozidlo schopné si udržet svou rychlost jednoduše setrvačností – například při jízdě z mírného svahu. Prediktivní navigace od firmy Bosch spojuje data z map s pohonem vozidla, což umožňuje řidiči ušetřit palivo. Systém řízení motoru používá náhled trasy a prediktivní řízení motoru s vnitřním spalováním nebo elektromotoru.

Jakmile řidič sešlápne plynový nebo brzdový pedál, motor se znovu nastartuje. Samozřejmě jde o úsporný prvek, který má pomoci výrobcům splnit drastické požadavky Unie na produkci oxidu uhličitého osobních vozidel.

Žádná mince však nemá pouze jednu stranu, což poznávají někteří majitelé vozidel se systémem start-stop, kteří nezkracují předepsané extrémně dlouhé a životnost motoru omezující intervaly výměny motorového oleje. Další a mnohem přirozenější cesta ke snížení provozních nákladů vede přes alternativní pohon CNG. Jde o skutečně ekologický pohon nejen v samotném provozu, ale také při přípravě paliva. Zemní plyn stačí ze země čerpat, vyčistit, opatřit vůní pro detekci případného úniku, stlačit a je hotovo. Výroba benzinu či nafty z ropy je mnohem složitější a co nechává za sebou lze dobře vidět během bezvětří nad rafinériemi.

Pohon na stlačený zemní plyn je nyní skutečnou alternativou i pro sériově vyráběná vozidla, což také v AutoProfi dokládá dlouhodobý test Fiatu Doblo Natural Power. Pro osobní vozidla se v Německu vyplatí od 7000 ujetých kilometrů za rok a výše. Ve srovnání s konvenčním zážehovým motorem při stejném výkonu uvolňuje o 25 procent emisí CO2 méně. Systém od společnosti Bosch lze spustit v režimu CNG i když je zima, což znamená, že zákazníci mohou prakticky vždy jet na levnější zemní plyn. K udržení průchodnosti benzinových vstřikovačů však moderní systémy občas na krátkou dobu spustí benzinový pohon.

Právě kvalita vstřikování má velký vliv na účinnost spalování paliva, účinnost motoru a následně nároky na naftu. Moderní systémy common rail vznětových motorů se na přímé vstřikovaní spoléhají už mnoho let. V roce 2000 tato technologie přinesla revoluci v oblasti automobilů se vznětovým motorem. Mezitím se přímé vstřikování rozšířilo i u zážehových jednotek, aby dosahovaly nižší spotřeby i emisí CO2. Přímé vstřikování spolupracuje s downsizingem a přeplňováním.

Ivo Semrád
Diskuze (5)
19. 7. 2014 09:59
Re: Šetřím, šetříš, šetří....
Jasně, na minimální možnost konfigurace nejsou Evropané zvyklí, také dlouhé dodací lhůty u aut vyráběných přímo v Japonsku jsou minus.
Ano, evropské emisní normy pro diesely už se skoro vyrovnaly s těmi americkými a japonskými, takže je možno vyrábět diesely "pro celý svět". Ale zejména v USA to zatím není tak horké a tak to asi zůstane, protože nafta tam je dražší než benzín.
(BTW pobavilo mě, jak si výrobci nákladních aut stežovali, že norma Euro6 je pro ně náročná. Mrknul jsem do USA a tam už před pěti lety zavedli normu, která je ještě o něco přísnější).
Překvapují mě Mazda a Subaru, protože právě u těchto nejmenších japonských výrobců by člověk čekal opak - že budou diesely pro Evropu buď nakupovat (tak jak už to Mazda dělala) nebo vůbec nevyrábět (což se nabízí u Subaru, protože dieslové boxery nikdo nevyrábí). Takže lze čekat, že právě tyto autmobilky se budou chtít snažit prosadit diesely i mimo Evropu, aby se jim ten vývoj zaplatil.
Mitsubishi jako významný výrobce nákladních a užitkových aut určitě zachová větší diesely pro SUV a pick-upy, ale je otázkou, zda "uživí" menší diesely. Třeba dieselový Lancer se k nám už nedováží.
Avatar - WinDiesel
18. 7. 2014 20:14
Re: Šetřím, šetříš, šetří....
Japonci mají úplně jiné problémy než diesely. Dieselů mají dost ale Evropě se odmítají v řadě věcí přizpůsobit, a je to hlavně o výbavách. O možnosti či spíše nemožnosti objednat "extras".
Toyota kupuje diesely od BMW ale má vlastní - některé se ale ne úplně povedly, otázka je zda si s diesely od BMW polepší.
Mitsubishi má 2 velice povedené diesely pro menší automobily a 2 pro pick upy a SUV - ti tedy nic nevzdali.
Honda doplnila diesel 2,2 o diesel 1,6 - taky tedy nic nevzdala.
Mazda přidala k 2,2 SKY-D 1,5 SKY-D.
Subaru přidává boxer 1,5 D.
Jedině Suzuki nemá své diesely.
Nemáš úplně správné informace.
A navíc, všechny japonské značky začínají prodávat i v Japonsku a USA - emisní normy jsou nyní tak podobné, že je snadné je pro USA a Japonsko upravit.
18. 7. 2014 15:41
Re: Šetřím, šetříš, šetří....
Evropským automobilkám vyhovuje, že je některé "šikanující" normy částečně chrání před asijskou konkurencí. Třeba japonským automobilkám dlouho trvalo, než se alespoň zčásti dokázaly přizpůsobit evropským emisním a daňovým normám, které preferují diesely. Mitsubish nebo Honda to částečně vzdaly (Galant, Accord), Toyota bude kupoval diesely od BMW,Suzuki už dlouho od Fiatu nebo Opelu atd.
Avatar - praděda7
18. 7. 2014 12:53
Šetřím, šetříš, šetří....
Je neuvěřitelné jak Brusel šikanuje automobilový průmysl a on se vůbec nebrání. Co za tím asi je? Jasné zatím je, že tyto bruselské výmysly nakonec zaplatí řadový motorista.....že by se právě proto nebránil? :-(
Avatar - KANKUNEN
18. 7. 2014 08:42
O tom jak jsem šetřil v době, kdy motor má nejnižší spotřebu
a pak jsem zaplatil za opravu 20t.