Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Kataru začíná nová sezóna MS silničních motocyklů, jely se kvalifikace

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V kvalifikacích na první závod letošního světového šampionátu byli nejrychlejší Maverick Viñales (MotoGP), Marcel Schrötter (Moto2) a Arón Canet (Moto3). Slabší kubatury mají nový formát.

Fanoušci silničních motorek se dočkali, v katarském Losailu začíná už 71. ročník mistrovství světa. Pouštní Grand Prix už se stala vlastně tradiční, jezdí se zde nepřetržitě od roku 2004, v sezóně 2008 pak měl premiéru noční závod. Za umělého osvětlení se koná dodnes a pravděpodobně to klání vydrží až do roku 2031, smlouva byla čerstvě podepsána na dalších 12 let.

Největší změnou v harmonogramu závodů je úprava kvalifikací slabších kubatur ve stylu MotoGP a jejich rozdělení na dvě čtvrthodinové části. Počítají se rovněž časy ze tří tréninků a podle nich je startovní pole rozděleno. Liší se ale počet jezdců, přímo do Q2 postupuje čtrnáct nejrychlejších a další čtyři z Q1, zatímco v MotoGP je to již léta deset, respektive dva. Volná měření sil, která letos trvají vždy 40 minut, tak nabrala na důležitosti. Dříve jezdci při kvalifikacích vyčkávali na rychlejšího soupeře, za kterého se pověsili. Na to teď nebudou mít čas... Při přechodu do nejsilnější třídy si pak nemusejí zvykat na jiný formát.

MotoGP

Hned v Kataru dostal divokou kartu Bradley Smith, takže Aprilia nasadila vedle Andrey Iannoneho a Aleixe Espargara třetí motocykl. Valentino Rossi v prvním tréninku ukázal, že ve čtyřiceti zdaleka nepatří do starého železa. Vyhrál. Druhý už ale patřil Marcu Márquezovi (Repsol Honda) a ten dnešní také, i navzdory pádu. Hned na začátku havaroval i jeho nový týmový parťák Lorenzo, který se nezranil, ale celou „session“ musel vynechat, navštívil zdravotní středisko.

Čtvrtý, půlhodinový trénink (první tři trvají v MotoGP stále 45 minut), který se odehrál po kvalifikacích Moto3 a Moto2, ovládl Danilo Petrucci (Ducati). Dostal se k 1,54,8 min. Spadl Álex Rins (Suzuki), po něm i Marc Márquez, Bradley Smith (Aprilia) a Johann Zarco (KTM). Chvíli vedl pořadí nováček třídy Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT). Francouzovi, jinak obrovskému talentu pořád ještě není ani dvacet! Vyhrál dvě GP Moto2, o japonský triumf ovšem loni po vyloučení přišel. Box nového týmu navštívil i pětinásobný mistr světa formule 1 Lewis Hamilton, olejáři z Malajsie přece sponzorují rovněž Mercedes.

Rossi s Lorenzem museli do první kvalifikace, jejich tréninkové časy na víc nestačily. Jorge se ale prakticky okamžitě usadil na čele výsledkové listiny, než ho o dvě tisíciny překonal Cal Crutchlow (LCR Honda). Španěl ale tři minuty před koncem Q1 havaroval ve druhé zatáčce. Napodobil ho už uzdravený Tito Rabat (Avintia Ducati) a pak ještě Zarco. Před Lorenza se dostal i Takaaki Nakagami s druhou hondou Lucia Cecchinella a nakonec i „Pecco“ Bagnaia (Pramac Ducati) a Rossi.

K první desítce ovšem postoupili jen první dva. Nejdříve byl nejrychlejší Quartararo a po něm hned Nakagami, záhy byl leepší Viñales (samozřejmě Maverick, bratr Isaac odešel z Moto2 do MS supersportů). Jezdí také s novým startovním číslem, dosavadní pětadvacítku vyměnil za dvanáctku. Jack Miller (Pramac) zajel druhý nejrychlejší čas, ale vzápětí upadl a překonal ho Andrea Dovizioso (Ducati)). Pořadí za Viñalesem se měnilo, ale on stlačil nejlepší výkon až k 1:53,5 min.

Nikdo už na něj nenašel odpověď. Pole position pro Yamahu je do jisté míry překvapením... Marc Márquez se vyvezl za Petruccim a pronikl do první řady vedle „Doviho“. Druhá má podobu Miller – Quartararo – Crutchlow. Karel Abraham, který letos hájí barvy Avintie na Ducati GP18, obsadil desáté místo v Q1, tedy dvacáté celkově.

VC Kataru MotoGP 2019 – Kvalifikace (Top 10)
1. Maverick Viñales Yamaha Monster Energy Yamaha MotoGP 1:53,546 min
2. Andrea Dovizioso Ducati Mission Winnow Ducati 1:53,744 min
3. Marc Márquez Honda Repsol Honda Team 1:53,745 min
4. Jack Miller Ducati Alma Pramac Racing 1:53,809 min
5. Fabio Quartararo Yamaha Petronas Yamaha SRT 1:53,946 min
6. Cal Crutchlow Honda LCR Honda Castrol 1:54,095 min
7. Danilo Petrucci Ducati Mission Winnow Ducati 1:54,200 min
8. Franco Morbidelli Yamaha Petronas Yamaha SRT 1:54,236 min
9. Takaaki Nakagami Honda LCR Honda Idemitsu 1:54,239 min
10. Álex Rins Suzuki Team Suzuki Ecstar 1:54,257 min
20. Karel Abraham Ducati Reale Avintia Racing 1:55,642 min

Moto2

Třída Moto2 přešla z jednotných čtyřválcových motorů Honda CBR 600 na tříválce Triumph o objemu 765 cm3. V prvním katarském tréninku byl nejrychlejší Marcel Schrötter (Dynavolt Intact GP/Kalex), ve druhém Lorenzo Baldassarri (Flexbox HP 40/Kalex). Po havárii navrátilce Thomase Lüthiho (Dynavolt) se musela čistit trať. Sobota patřila Jorgemu Martínovi, loňskému mistru světa Moto3. Ten zaujal uvolněné místo po Miguelu Oliveirovi u Akiho Aja, takže jede na KTM.

Startovní listina letos čítá pět výrobců rámů: kromě zmíněných ještě Speed Up, NTS a italskou MV Agustu, která spolupracuje s Forward Racing. Legenda se vrátila bez velkého humbuku. Tech 3 zase přešel z vlastních šasi Mistral na rakouské podvozky. Kalexy přesto tvoří jen zhruba půlku startovního pole, což je oproti posledním rokům docela změna.

První kvalifikaci vévodil Luca Marini a za něj se vyhoupl jeho týmový kolega od VR46 Bulega. Třetí skončil Japonec Nagashima (SAG Team/Kalex) a čtvrtý Fabio di Giannantonio (Speed Up), ale ten si v posledním rychlém kole vyjel lehce mimo trať. To znamenalo, že mu čas byl anulován a postoupil Iker Lecuona (American Racing KTM).

V Q2 se prostřídali na prvním místě Remy Gardner (SAG Team), syn mistra světa pětistovek z roku 1987, Marcel Schrötter a Xavi Vierge (Marc VDS/Kalex). Smůlu měl Martín, který upadl, záhy ho napodobil Luca Marini. Schrötter překonal rekord dráhy časem 1:58,5 min a získal první pole position v životě. Do první řady se s ním postaví Xavi Vierge a Lorenzo Baldassarri, druhá řada patří Marinimu, Gardnerovi a Samu Lowesovi (Gresini/Kalex).

VC Kataru Moto2 2019 – Kvalifikace (Top 10)
1. Marcel Schrötter Kalex Dynavolt Intact GP 1:58,585 min
2. Xavi Vierge Kalex EG 0,0 Marc VDS 1:58,731 min
3. Lorenzo Baldassarri Kalex Flexbox HP 40 1:58,784 min
4. Luca Marini Kalex Sky Racing Team VR46 1:58,804 min
5. Remy Gardner Kalex Onexox TKKR SAG Team 1:58,819 min
6. Sam Lowes Kalex Federal Oil Gresini Moto2 1:58,845 min
7. Thomas Lüthi Kalex Dynavolt Intact GP 1:59,004 min
8. Brad Binder KTM Red Bull KTM Ajo 1:59,038 min
9. Álex Márquez Kalex EG 0,0 Marc VDS 1:59,062 min
10. Augusto Fernández Kalex Flexbox HP 40 1:59,213 min

Moto3

Gabriel Rodrigo, který si v předsezónním katarském testu zlomil klíční kost a odletěl do Barcelony na operaci, v letošní úvodní Grand Prix startuje, změnil stáj, závodí pro Gresiniho. Debutující Japonec Ryusei Yamanaka zaskakuje u týmu Estrella Galicia 0,0 za původně avizovaného Sergia Garcíu. Tomu bude šestnáct až 22. března a výjimku nedostal, nemůže tedy ještě startovat.

První páteční trénink patřil „zlobivému dítěti“ Romanovi Fenatimu, který se vrátil do týmu Snipers, ale o třídu níže. Jakub Kornfeil (Redox PrüstelGP/KTM) v něm obsadil druhé místo. Druhému vévodil Arón Canet, ten letos změnil dres i značku, sedlá KTM Maxe Biaggiho. Sobotní zvládl nejlépe Vicente Pérez, také na KTM, ale v barvách Avintie. V něm měl nepříjemný pád náš Filip Salač, Kornfeilův parťák, ke slovu přišla i nosítka. Znamenala stopku pro kvalifikaci.

Na začátku té první spadl šestnáctiletý nováček Riccardo Rossi (Honda Gresini) a už se n trati neobjevil. Nejrychlejší čas držel Raúl Fernández od „Aspara“ (2:07,3 min). Dnes bylo chladno a větrno. Překonal ho John McPhee (Petronas Sprinta Racing/Honda), Jaume Masiá (Bester Capital Dubai/KTM) naopak havaroval. Rychlejší než Skot byl nakonec Celestino Vietti (2:06.6), který reprezentuje tým VR46. Spolu s nimi postoupili dál Japonec Ai Ogura (Honda Team Asia) a Fernández. Nový formát určitě prospěl, žádné nudné kroužení se nekoná, jezdci mezi sebou bojují až do konce. Samozřejmě se trochu taktizovalo na výjezdu z pit lane, ale to je dovolené...

Osmnáctka jezdců si to rozdala o pole position. Spadl Antonelli. Hranici 2,07 min jako první prolomil Romano Fenati. Už v testech naznačil, že se s jeho horkou hlavou bude muset letos opět počítat. A co s Kaitem Tobou a Arónem Canetem? Ten se dostal až na 2:05,8 min a na pole position mu to stačilo... Fenati konec prokoučoval, respektive jeho tým, byl první, kterého odmávli šachovnicovou vlajkou. Kornfeil přijel v chumlu jezdců, nakonec to ale na lepší než 14. místo nedal. Za Caneta se seřadili Lorenzo dalla Porta (Leopard Racing/Honda), Toba (Honda Team Asia), McPhee, Antonelli (SIC58 Squadra Corse/Honda) a Albert Arenas, další jezdec týmu Jorge Martíneze s KTM, který znovu nese jméno třináctinásobného šampiona Ángela Nieta.

VC Kataru Moto3 2019 – Kvalifikace (Top 10)
1. Arón Canet KTM Sterilgarda Max Racing Team 2:05,883 min
2. Lorenzo dalla Porta Honda Leopard Racing 2:06,080 min
3. Kaito Toba Honda Honda Team Asia 2:06,109 min
4. John McPhee Honda Petronas Sprinta Racing 2:06,308 min
5. Niccolò Antonelli Honda SIC58 Squadra Corse 2:06,373 min
6. Albert Arenas KTM Sama Qatar Ángel Nieto Team 2:06,526 min
7. Tony Arbolino Honda Snipers Team 2:06,621 min
8. Celestino Vietti KTM Sky Racing Team VR46 2:06,663 min
9. Vicente Pérez KTM Reale Avintia Arizona 77 2:06,670 min
10. Raúl Fernández KTM Sama Qatar Ángel Nieto Team 2:06,673 min
14. Jakub Kornfeil KTM Redox PrüstelGP 2:07,247 min
28. Filip Salač KTM Redox PrüstelGP nestartoval
Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Doporučujeme