Velký bratr je zde: ŘSD chce úsekově měřit na dálnicích
Plán ministra Dana Ťoka měřit rychlost na dálnicích pomocí mýtných bran začíná vypadat reálněji. Ředitelství silnic a dálnic totiž již vypsalo zakázku na osazení 23 mýtných bran kamerami úsekového i okamžitého měření rychlosti. Pokuty by pak měly automaticky chodit vlastníkovi vozu, podobně jako se to již děje kupříkladu v Praze. Cenově se tato zakázka pohybuje mezi 70 a 110 miliony korun, přičemž má být spolufinancována z evropských dotací v rámci Operačního programu Doprava.
Tento program má přitom primárně sloužit k rozvoji silniční a železniční infrastruktury, zejména tedy k opravě současných dálnic i silnic a výstavbě nových úseků, respektive k modernizaci železničních koridorů. Pokud se tedy budete vztekat, že jdou opravy silnic a dálnic pomalu, že je povrch na mnoha místech nekvalitní a že se na rozkopaných úsecích nepracuje, vzpomeňte si, že na měřící kamery se na rozdíl od většího počtu dělníků peníze našly. Čerpat se totiž má ze současného programu platícího od roku 2014 do roku 2020.
Za mýtné brány navíc do roku 2016 zodpovídá firma Kapsch, ačkoliv brány samotné patří státu. Podle generálního ředitele společnosti Karla Feixe Kapsch o velké zakázce ví, projekt se mu líbí a určitě se jej zúčastní.
ŘSD i Ministerstvo dopravy se snaží tuto zakázku obhájit tím, že se zvýší bezpečnost i plynulost provozu. Údajně se sníží riziko vzniku nehod z důvodů rychlé jízdy vozidel, přičemž se myslelo i na bezpečnost práce údržbových složek.
Náš názor je, že bezpečnosti by prospělo spíše více policejních vozů na cestách a pokutování na dálnicích dosud ve většině případů přehlížených přestupků – máme na mysli zejména bezdůvodnou jízdu v levém a prostředním pruhu dálnice, která vytváří nebezpečné situace, stejně jako omezení a ohrození vozidel při přejíždění z pruhu do pruhu či nevěnování se řízení.
Paradoxem rovněž je, že dle policejních statistik nehodovosti za rok 2014 je podíl nehod na dálnicích pouze tříprocentní, z celého počtu usmrcených osob to pak bylo na dálnicích 4%. Značná část přitom připadá na nehody kamionů, které mají omezovač rychlosti. Dálnice jsou dlouhodobě nejbezpečnějším typem silnic u nás. Máme tedy pocit, že v tomto případě o bezpečnost až tak nejde, hlavní je přívod dalších peněz z kapes řidičů do státní kasy. Navíc řidičům stát lhal, při zavádění mýtných bran totiž bylo několikrát opakováno, že nebudou sloužit k měření rychlosti.
Ještě absurdněji pak celá zakázka působí ve světle skutečnosti, že i kdyby se podařilo do konce října 2016 kamery na mýtné brány umístit, byly by tam za současného zákona k ničemu. Mimo obec totiž smí měřit rychlost pouze státní policie a ne ŘSD či Ministerstvo dopravy.