Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Venturi VBB-3 je nejrychlejší elektromobil planety. Kolik jede?

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Monacká společnost Venturi neutuchá ve svých elektrických pokusech o světový rychlostní rekord. Ten poslední v Bonneville byl (opět) úspěšný...

Venturi Automobiles vznikla jako MVS (Manufacture de Voitures de Sport) ve Francii v roce 1984, založili ji Claude Poiraud a Gérard Godfroy. Nejdříve vyráběla klasické sporťáky Venturi s motory PRV, pak podle tohoto typového označení změnila svůj název. V sezóně 1992 účinkovala dokonce ve formuli 1, když se spojila s týmem Larrousse. Na přelomu století ji koupil monacký podnikatel Gildo Palianca Pastor a přestěhoval do Fontvieille na území miniknížectví. Zároveň se začala věnovat elektromobilům. Ty v malých sériích vyrábí, dokonce i jednostopé, protože jí zároveň patří firma Voxan. Účastní se také šampionátu formule E a překonává světové rekordy...

Ten zatím poslední, od roku 2009 už pátý, má hodnotu 549,43 km/h a dosáhl jej neustále vyvíjený černočervený speciál VBB-3 na proslulé solné pláni v Bonneville (Utah). V jeho kokpitu seděl Roger Schroer. Překonal tak svůj vlastní zápis do tabulek FIA z loňského srpna. Na vzniku a úpravách elektrické rakety na kolech spolupracovala s pětadvacítkou inženýrů také státní univerzita v Ohiu. Zkratka BB znamená „Buckeye Bullet“. První slovo značí druh kaštanu (jírovce), státní strom této končiny v USA, coby přezdívka se tam používá všude možně. „Bullet“ pak představuje kulku, případně projektil.

Dosažená rychlost je vždy průměrem ze dvou jízd. To znamená skoro 153 m/s, takže za minutu vozidlo ujelo přes devět kilometrů. Je vybaveno dvěma elektromotory, každém o výkonu 1119 kW (1520 k), tedy celkových 2238 kW (3040 k)! Napájí je osmička lithium-iontových baterií. Má dvojici převodovek, dokonce dvoustupňových, ty navazují na elektrohydraulické spojky. Řazení pak probíhá při 8000 otáčkách v rychlosti 321 km/h. Dokážete si představit, co by se stalo, kdyby obě nepracovaly v souladu? VBB-3 naposledy dosáhl nejvýše 576 km/h.

Rekordní jízdy se pochopitelně neobešly bez komplikací, povětrnostní podmínky zabránily v uskutečnění většího počtu pokusů. Nerovný povrch solné pláně navíc vytvořil trhlinu v chladicí nádrži, která se zákonitě musela opravit. V takových rychlostech je totiž život pilota sedícího uvnitř v permanentním ohrožení a jakýkoli, byť sebemenší problém končí zpravidla havárií s těmi nejhoršími možnými následky...

Ambiciózní tovární tým Venturi, který vede David Cooke, plánuje v příštích pěti letech útok na hranici 643 km/h, vzhledem k jízdám v USA je důležitější ekvivalent v mílích za hodinu, rovné čtyři stovky. Ještě necelých 59 mil tedy chybí...

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
24. 9. 2016 13:57
Řazení
Citace: "...Má dvojici převodovek, dokonce dvoustupňových, ty navazují na elektrohydraulické spojky. Řazení pak probíhá při 8000 otáčkách v rychlosti 321 km/h. Dokážete si představit, co by se stalo, kdyby obě nepracovaly v souladu?..."

Já teda na nic dramatického nepřišel. Jen by se oba elektromotory chvilku točily vzájemně odlišnými otáčkami. Což by vzhledem k faktu že mezi nimi stejně není žádná mechnická vazba nemělo v ničem až tak vadit, otáčky předních i zadních kol zůstanou shodné a auto normálně pojede dál.

Pokud se mýlím prosím pana redaktora o vysvětlení