Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volanty: Spousta funkcí v jednom balení

Leoš Káňa Leoš Káňa 11. 6. 2022 • 03:26
22
Zobrazit náhledy (22)
Škoda 1201 (1952) Buick Electra (1975) Lukáš Vaněk Škoda Enyaq iV Founders Edition U tvarování věnce volantu je důležité, aby dobře padl do ruky a aby palce byly v ideální pozici vůči ovládacím tlačítkům na ramenech Velmi důležitá je ryska, značící střed volantu. Na sloupku řízení je opět značka a na výrobní lince musí dělník velmi přesně namontovat volant tak, aby nebyl přesazený. Alfa Romeo F1 Peugeot 308 Tesla Model S Plaid Byton M-Byte Aston Martin Valkyrie Jiří Král Kostra moderního volantu je odlita ze sloučeniny hořčíku a hliníku, aby byla co nejlehčí. Zde s první polyuretanovou vrstvou. Výřez pro airbag se u nové generace zmenšil a ve spodní části se objevila řídicí jednotka systému pro detekci držení volantu rukama U loňského konceptu Audi Grandsphere zvolili konstruktéři schování volantu do palubního panelu Koncept Hyundai Prophecy z roku 2020 s volantem nepočítá. K ovládání vozu slouží dva integrované joysticky, což má zajistit řidiči větší životní prostor. Ve velkoprostorovém konceptu Mini Vision Urbanaut se v případě potřeby volant jen přisune co nejblíže k palubní desce

Považujeme ho za obyčejnou a samozřejmou věc, ale možná si ani neuvědomujeme, jak zásadní pro ovládání auta je. Mluvíme o volantu, představujícím přímou spojnici mezi řidičem a vozidlem. Může plnit i více funkcí, mít různé tvary a jeho vývoj není rozhodně jednoduchý.

Každý automobil potřebuje čtyři základní věci: hnací ústrojí, jež ho rozpohybuje, brzdy, které ho zpomalí, kola, po nichž jezdí, a v neposlední řadě volant, kterým řidič určuje směr jízdy. Volant je přitom první věc, kterou si osaháme, když usedneme do vozu. Volantu se neustále dotýkáme, abychom měli vozidlo pod kontrolou. Moderními volanty navíc ovládáme celou řadu dalších systémů včetně audiosoustavy, tempomatu, řazení, navigace, palubního počítače, zobrazování na digitálním přístrojovém štítu či hlasového ovládání. Stal se jakýmsi mozkem celého vozu, který umožňuje, aby se řidič mohl při volbě různých funkcí plně soustředit na jízdu a nemusel dávat ruce z volantu. Navíc na volantu sedí logo značky a motorista ho má neustále před sebou. Každý detail tedy musí být opravdu odladěný.

Automobilky jim proto věnují značnou pozornost a my jsme se vypravili do vývojového centra mladoboleslavské Škodovky dozvědět se o nich něco víc.

Video se připravuje ...

Od nuly

Volant představuje komplexní téma, které zahrnuje ergonomii, bezpečnost či zavádění pokročilých technologií. Vývoj aktuálního provedení mladoboleslavského volantu, který najdete ve všech modelech Škodovky, trval přes čtyři roky. Na začátku byla diskuse, kde se řešilo, jak by měl vypadat a co všechno by měl splňovat. Následovalo hlavní technické zadání s ohledem na to, pro jakou architekturu bude určen a jaké další funkce bude plnit. V této fázi se určuje, kolik místa je potřeba v oblasti ramen pro multifunkční tlačítka, kolik místa zaberou řídicí jednotky, například detekce rukou na věnci, nebo jak by měl být velký průměr věnce. Volant totiž musí být nejen hezký, ale i schopný ovládat požadované funkce vozu a musí skrz něj být vidět na přístrojový klastr. Následně oddělení designu začne vymýšlet, jak se tohoto úkolu zhostit a jak to všechno nacpat do hezkého obalu.

Přečtěte si článek s předplatným Premium Plus

Získejte neomezený přístup na devět různých služeb včetně Auto.cz

Vyzkoušet za 1 Kč

Už mám předplatné -

Související články

Témata
Články odjinud