Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen - Eos, Golf GT, Golf R32, Jetta, Passat Variant ve Frankfurtu 2005

Ondřej Láník
Nová pětidílná střecha patří vedle přeplňovaných zážehových motorů k tomu nejdůležitějšímu co Volkswagen do Frankfurtu přivezl. Eos se z kupé promění na prostorné kabrio za 25 sekund. Prostor přitom nebyl dosažen na úkor elegance..

Eos

Rok a půl po premiéře Conceptu C se na IAA představuje definitivní verze, která se od původní ženevské studie liší pouze v detailech.

První kupé-kabrio s pětidílnou střechou nazval Volkswagen EOS. V tomto směru byla inspirací řecká mytologie.

Eos je jméno starořecké bohyne jitra a začínajícího dne, která každý den předcházela svého bratra, boha slunce Helia. Nový automobil má navodit posádce pocity, o které se starala mýtická osoba, když za ranních červánků vítala nový den. Asociace s atmosférou začínajících výletů za nevšedními dny, plnými slunce, se Volkswagenu zalíbila natolik, že jméno bylo rázem na světě.

Při premiéře se do středu pozornosti dostala právě střecha, které Volkswagen přidělil zkratku CSC. Jde o počáteční slova Coupé, Schiebe a Cabrio, čímž chce výrobce říci, že nový mechanismus vytváří automobil s vlastnostmi uzavřeného kupé, posuvného střešního okna (střešní díly se do sebe při skládání zasouvají) a otevřeného čtyřmístného kabrioletu. Střecha není díky vícedílné konstrukci příliš dlouhá, čelní sklo má skutečně jen rozměr čelního skla a ne části střechy, která se u konkurenčních kupé-kabrií mnohdy klene až nad hlavami posádky.

Výrobce zdůrazňuje také výhodu pohodlnějšího nastupování a vystupování, bez rizika kontaktu s kraji rámu kolem čelního skla. Poměrně rychlá práce elektrohydrauliky promění kupé v otevřený automobil za 25 sekund.

Vnější rozměry Volkswagenu Eos činí 4,41 x 1,79 x 1,44 m, pohon bude mít na starost jeden ze čtyř zážehových motorů (85 kW, 110 kW, 147 kW a 184 kW) resp. jeden vznětový (103 kW). Trh se prvních vozů dočká na jaře v roce 2006, kdy obsadí tento otevřený Volkswagen místo v modelové hierarchii nad New Beetlem Cabrio (dosud vyrobeno 126 tisíc kusů).

Poprvé je u Volkswagenu použit systém elektrického odklápění sedadel usnadňující nastupování na zadní sedadla. Elektricky otevírané a zavírané víko zavazadelníku ukrývá 205 l (konfigurace kabriolet) nebo 380 l (konfigurace kupé) objemu pro zavazadla.

Golf GT

Tomuto sportovnímu Golfu sice schází k dokonalosti „I“ v názvu, ale naopak mu přebývá, v případě zážehové verze, jedno turbodmychadlo. Výsledek nás možná velmi překvapí…

Volkswagen bude Golf GT nabízet se dvěma rozdílnými motory, ale v jednom vizuálním stylu. Od standardního provedení se Golf GT odliší upraveným předním nárazníkem a maskou chladiče ozdobenou logem GT, dvojitou koncovkou výfuku nebo 17palcovými litými koly s pneumatikami 225/45 R17. Narozdíl od „civilního golfu“ nabídne GT i o 15 mm snížený podvozek.

Vnitřní výbava Golfu GT vychází ze stupně Trendline, která kromě šesti airbagů, elektricky ovládaných a vyhřívaných vnějších zpětných zrcátek, elektricky ovládaných předních oken, dálkově ovládaného centrálního zamykání, posilovače řízení ABS také ESP, či ASR navíc obsahuje právě 17palcová kola, sportovní sedačky, sportovní volant, displej zobrazující plnící tlaky, speciální zimní program atd.

To nejzajímavější z nového GT se bude pochopitelně ukrývat pod kapotou. Silný turbodiesel 2.0 TDI s výkonem 125 kW při 4000 ot./min. a točivým momentem 350 Nm při 1800 – 2500 otáčkách (max. rychlost - 220 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h - 8,2 s, spotřeba – 5,7 l) doplní neobvyklý, mechanickým kompresorem a výfukovým turbodmychadlem přeplňovaný zážehový motor TSI s objemem 1.4 litru.

Jako důvod vzniku nového agregátu uvádí Volkswagen snahu o dodržení přísných emisních limitů, ale zároveň poskytnutí vynikajícího jízdní zážitku při zachování příznivé spotřeby. Toho bylo podle VW možné dosáhnout pouze dokonalým sladěním činnosti mechanického kompresoru a výfukového turbodmychadla. Nová jednotka tak poskytuje maximální výkon 125 kW a točivý moment 240 Nm v rozmezí 1750 – 4500 ot./min.

Druhá varianta téhož motoru, se kterou se například počítá od roku 2006 v Touranu, poskytne maximální výkon 103 kW a točivý moment 220 Nm. Nejslabší verze vyvine výkon 90 kW. S nejsilnější 1.4 TSI (125 kW) zrychlí Golf GT z 0 na 100 km/h za 7,9 sekund a dosáhne maximální rychlosti 220 km/h. Kombinovaná spotřeba nemá přitom překročit 7,2 litru benzínu (Natural 98).

Golf R32

Pod kapotou nového Golfu R32 nalezneme motor 3.2 V6, tedy stejně jako u předchůdce, jen s vyšším výkonem 184 kW koní oproti původním 177 kW. Stejný šestiválec se nyní montuje i do Audi A3.

S tímto motorem umí Golf R32 až 250 km/h a z nuly na sto zrychlí za 6,5 sekundy, tedy ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou, s dvouspojkovým automatem DSG to zvládne ještě o tři desetiny sekundy rychleji. Oproti Golfu GTI bude R32ka vybavena pohonem všech kol 4Motion prostřednictvím mezinápravové spojky Haldex nové generace. Image vozu dotváří 18palcová kola o rozměru 225/40 s modře lakovanými brzdovými třmeny a dva výfuky umístěné uprostřed. Podvozek má samozřejmě sportovní tlumiče a je snížen o 20 mm.

Interiér má být podobný jako u verze GTI a mimo sportovní nádech nabídne i automatickou klimatizaci, rádio s CD a deseti reproduktory, bi-xenonová světla, šest airbagů a ABS včetně stabilizačního systému ESP. Jak můžeme na fotkách vidět, k dispozici bude jak třídveřová, tak pětidveřová verze. Cena má na německém trhu startovat na částce 32 000 euro (cca 950 000 Kč).

Jetta

Sedan na bázi modelu Golf se od června začíná prodávat i v Evropě. Automobil, jehož předchůdce nesl název Bora (ještě předtím Vento), se opět vrátil ke svému původnímu jménu. Nová Jetta měla svou premiéru už v listopadu 2004, ale pouze v USA, tento model totiž v Americe tvoří 40 procent prodejů Volkswagenu, proto byla premiéra naplánována právě na autoshow v Los Angeles.

Novou Jettu charakterizuje přední maska ve tvaru V, kterou má i nový Passat, faceliftované Polo a taky Golf ve verzi GTI. Tento tříprostorový Volkswagen samozřejmě sdílí podvozek s Golfem, Octavií, A3 a dalšími koncernovými kompakty. Co se týče rozměrů, vůz je dlouhý 4,55 metru (o 17,8 centimetrů delší než předchozí Bora), široký 1,78 m (+ 4,6 cm) a 1,46 metru vysoký (+ 1,3 cm). Rozvor má na délku 2,58 m (+ 6,5 cm). Narostl i zavazadlový prostor, který je o 72 litrů větší než u předchůdce.

Zatímco v Americe bude Jettu pohánět 2.5litrový pětiválec s výkonem 110 kW, evropská verze bude mít pod kapotou známé čtyřválce FSI a TDI. Motorovou paletu začíná letitý motor 1.6 MPI (75 kW), dále se bude nabízet 1.6 FSI (85 kW), 2.0 FSI (110 kW) a později i 2.0 TFSI (147 kW), který známe z modelu Golf GTI.

Z naftových motorů jsou připraveny turbodiesely 1.9 TDI (77 kW) a 2.0 TDI (103 kW). Tuto dvojici doplní 2.0 TDI se zvýšeným výkonem na 125 kW. Kdo si bude chtít připlatit za filtr pevných částic, bude muset počkat do podzimu. K dispozici bude i dvouspojková převodovka DSG (pro TDI a TSFI), ostatní benzíny budou spojeny s klasickým šestistupňovým automatem.

Ceny v České republice začínají na 537.000,-Kč za Jettu 1.6 Trendline. Výbava zahrnuje například šest airbagů, ABS s EBV, MSR a ASR, poloautomatickou klimatizaci Climatic, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, posilovač řízení, výškově a podélně nastavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a ocelová 16palcová kola. Nejlevnější turbodiesel 1.9 TDI (77 kW) stojí opět s výbavou Trendline 605 600 Kč, tento motor lze na přání spojit s převodovkou DSG. Cena ale vzroste na 671 600 Kč.

Passat Variant

Nový Passat Variant je s délkou 4,77 m o 12 cm delší než limuzína. Až k B-sloupku jde o totožné vozy, pak už se tvary rozcházejí. Nový Variant je spíše konzervativním kombi, s klasickou boční siluetou. Ta v sobě ukrývá nadprůměrných 603 l základního zavazadlového prostoru, ovšem český trh zřejmě přivítá verzi s plnohodnotným náhradním kolem, které tuto hodnotu zmenší. Maximální objem po sklopení sedadel se podle údajů výrobce vyšplhá k 1731 litrům. Zajímavá je také hodnota užitečného zatížení 638 kg.

Kombi je u nás asi o 38.000,-Kč dražší než limuzína. V nabídce kombi se objeví všech osm motorů, které VW nabízí u Passatu, tedy vše od základního zážehového 1.6 (75 kW) až po šestiválec 3.2 FSI (184 kW). Ceny pokrývají spektrum od 688.800,-Kč (1.6 Trendline) do 1.197.200,-Kč (3.2 V6 4Motion Highline).

New Beetle+New Beetle Cabrio facelift

Zatímco první Brouk vydržel ve výrobě beze změn dlouhá léta aniž by se to projevilo na poptávce, jeho moderní nástupce dostává facelift po sedmi letech od uvedení.

A co že je vlastně nového? V prvé řadě jde o změny designu, což je asi to nejdůležitější na New Beetlu. Nové tvary najdeme na náraznících, světlometech a koncových světlech, pozměněné jsou také přední a zadní blatníky, které mají prolisem zvýrazněné oblouky kolem kol.

Pro americký trh je pod kapotou nahrazen vrcholný dvacetiventilový čtyřválec 1,8 pětiválcem 2,5 l z Jetty. Neobvyklá je skladba převodovek: v nabídce je totiž pětistupňová manuální nebo šestistupňová automatická. Sériová výbava amerických verzí se rozšiřuje o ESP a protiprokluzový systém.

Touran EcoFuel, Caddy EcoFuel

Přibližně polovišní kilometrová cena jízdy na zemní plyn je dost výrazný argument pro to, aby se výrobci zážehových verzí zajímali o továrně vyráběné automobily, schopné jízdy jak na benzín tak i na plyn. Vlaštovkou v nabídce Volkswagenu je Caddy Eco Fuel, který má pod kapotou dvoulitrový motor o výkonu 80 kW. V zádi je pod podlahou ukryta čtveřice zásobních lahví na přibližně 18 kg plynu. Ty vystačí na 310 km jízdy. Na německý trh příjdou tyto verze na začátku roku 2006.


Ondřej Láník