Volkswagen Temporary Auto Pilot: Krok k automatickému řízení
Automobilka Volkswagen představila na závěrečné prezentaci evropského výzkumu HAVEit (anglická zkratka pro Vysoce automatizované vozy pro inteligentní přepravu) systém Temporary Auto Pilot (TAP), který je primárně určen k tomu, aby snižoval riziko nehod způsobených nepozorností a roztržitostí řidiče.
V poloautomatickém režimu, takzvaném módu Pilot, systém udrží bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, jede stálou rychlostí nastavenou řidičem, přibrzdí vůz před zatáčkou a hlídá jízdu v pruzích.
Systém dbá na pravidla pro předjíždění a dodržuje povolenou rychlost. Dále samočinně automobil zastavuje a rozjíždí během jízdy v koloně.
Volkswagen říká, že se zapnutým TAP (česky dočasný autopilot) je možné na dálnicích a rychlostních silnicích jet až do rychlosti 130 km/h. Řidič ale musí nadále sledovat provoz kolem sebe, aby tak mohl zasáhnout v případě nebezpečí.
TAP je podle Volkswagenu krokem mezi dnešními asistenčními systémy a automaticky řízenými vozidly. Řidič bude ale i nadále zodpovědný za řízení vozu a bude mít nad autem stálou kontrolu. „Řidič může kdykoliv přejít k manuálnímu řízení a systém tak deaktivovat,“ řekl Jürgen Leohold, šéf vývoje koncernu Volkswagen, během prezentace systému ve švédském městě Borås.
Základem TAP je několik radarových, kamerových a ultrazvukových senzorů, které jsou doplněny laserovým skenerem a dalšími elektronickými prvky.
A jaké je použití TAP v praxi? Podle Volkswagenu by se systém mohl používat během jednotvárných jízdních situací. Mezi ně německá automobilka řadí dopravní zácpy a části silnic, kde je mimořádně omezena rychlost, tedy například opravované úseky dálnic.
Cílem projektu HAVEit byl vývoj konceptů a systémů pro vysoce automatizované řízení. Díky nim se má snížit zátěž řidiče a dopad na životní prostředí. Také pomohou předejít dopravním nehodám, čímž zvýší bezpečnost na silnicích.
Na projektu HAVEit spolupracovalo 17 evropských partnerů z automobilového průmyslu a vědeckého sektoru. Od roku 2008 bylo do HAVEit investováno 28 milionu euro, přičemž 17 milionů euro pochází z dotací Evropská unie.
Vedle Volkswagenu pracovala na tomto projektu také automobilka Volvo, společnost Continental, firma Haldex, či univerzity z Athén a Budapeště.