Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Temporary Auto Pilot: Krok k automatickému řízení

David Bureš David Bureš 24. 6. 2011 • 23:47
13
Systém Temporary Auto Pilot od Volkswagenu zvládne vůz automaticky řídit až do rychlosti 130 km/h.

Automobilka Volkswagen představila na závěrečné prezentaci evropského výzkumu HAVEit (anglická zkratka pro Vysoce automatizované vozy pro inteligentní přepravu) systém Temporary Auto Pilot (TAP), který je primárně určen k tomu, aby snižoval riziko nehod způsobených nepozorností a roztržitostí řidiče.

V poloautomatickém režimu, takzvaném módu Pilot, systém udrží bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, jede stálou rychlostí nastavenou řidičem, přibrzdí vůz před zatáčkou a hlídá jízdu v pruzích.

Systém dbá na pravidla pro předjíždění a dodržuje povolenou rychlost. Dále samočinně automobil zastavuje a rozjíždí během jízdy v koloně.

Volkswagen říká, že se zapnutým TAP (česky dočasný autopilot) je možné na dálnicích a rychlostních silnicích jet až do rychlosti 130 km/h. Řidič ale musí nadále sledovat provoz kolem sebe, aby tak mohl zasáhnout v případě nebezpečí.

TAP je podle Volkswagenu krokem mezi dnešními asistenčními systémy a automaticky řízenými vozidly. Řidič bude ale i nadále zodpovědný za řízení vozu a bude mít nad autem stálou kontrolu. „Řidič může kdykoliv přejít k manuálnímu řízení a systém tak deaktivovat,“ řekl Jürgen Leohold, šéf vývoje koncernu Volkswagen, během prezentace systému ve švédském městě Borås.

Základem TAP je několik radarových, kamerových a ultrazvukových senzorů, které jsou doplněny laserovým skenerem a dalšími elektronickými prvky.

A jaké je použití TAP v praxi? Podle Volkswagenu by se systém mohl používat během jednotvárných jízdních situací. Mezi ně německá automobilka řadí dopravní zácpy a části silnic, kde je mimořádně omezena rychlost, tedy například opravované úseky dálnic.

Cílem projektu HAVEit byl vývoj konceptů a systémů pro vysoce automatizované řízení. Díky nim se má snížit zátěž řidiče a dopad na životní prostředí. Také pomohou předejít dopravním nehodám, čímž zvýší bezpečnost na silnicích.

Na projektu HAVEit spolupracovalo 17 evropských partnerů z automobilového průmyslu a vědeckého sektoru. Od roku 2008 bylo do HAVEit investováno 28 milionu euro, přičemž 17 milionů euro pochází z dotací Evropská unie.

Vedle Volkswagenu pracovala na tomto projektu také automobilka Volvo, společnost Continental, firma Haldex, či univerzity z Athén a Budapeště.

Související články

Témata
25. 6. 2011 20:52
Kdepak senzory
Jedině plně vizuální řízení bude v praxi použitelné. Paradoxně na to není potřeba tolik, stačí tak 1 až 4 3D kamery a počítač, který vytvoří 3D obraz okolí vozidla a identifikuje co se kam hýbe, co stojí, atd. Včetně rozpoznání typů objektů samozřejmě. Potom už se auto bude řídit samo jako by jelo v nějaké hře. Technicky už je to dávno proveditelné, ale proč ještě nevytáhnout z EU nějaké peníze na drahý nesmyslný vývoj ve slepé uličce?
Asi to bude jako s elektromobily - veškerou technologii vyvinou číňani a evropské automobilky to budou kupovat a s velkou slávou montovat do svých aut...
24. 6. 2011 21:07
Re: Hm....?
To iba v tomto prípade - automatika funguje len 8 sekúnd. Ja som myslel skôr prípad, že to bude fungovať v praxi naplno, nie len ako technická zaujímavosť a ukážka toho, čo ľudia s technikou dokážu - lebo zatiaľ je tolen demonštrácia schopností - a prv alebo neskôr to bude v praxi zavedené výraznejšie.
24. 6. 2011 20:04
Re: Senzory
Rekl bych, ze budoucnost techto systemu bude hlavne na kamerovych senzorech- i my se ridime hlavne ocima. Tyhle ruzny radary a ultrazvuky by delaly jen dasli druh *smogu* Jeste by me zajimalo, jak na to budou reagovat zvirata, aby si je auta mezi sebou vzajemne nenahanely
24. 6. 2011 18:24
Senzory
Několik radarových, kamerových a ultrazvukových senzorů? Takže až to bude mít každé auto a každý bude vysílat různé radarové a ultrazvukové signály, tak nebude fungovat ani jeden a dojde k hromadné havárii.

Je to jak v pelotonu cyklistů - taky nikomu nefunguje bezdrátový cyklokomputer >:D

No dobře, to je jen vtip...
Avatar - kari.laz
24. 6. 2011 14:30
Re: Hm....?
citace z článku:

"Řidič bude ale i nadále zodpovědný za řízení vozu a bude mít nad autem stálou kontrolu."
Články odjinud