Volkswagen vyrobil na Slovensku za 20 let 2,5 milionu aut
Německá automobilka převzala v roce 1991 jak mladoboleslavskou Škodu, tak i Bratislavské automobilové závody (BAZ). Ty prošly rychle výraznou rekonstrukcí a modernizací výrobního zařízení. Sériová produkce kombi Passat Variant generace B3 mohla tedy začít poměrně rychle, stalo se tak v únoru 1992.
Paleta modelů se postupně rozrostla o Golf, Polo a sedan Bora. Po deseti letech začala vyjíždět z bran továrny SUV Touareg, v Bratislavě vznikaly ovšem i karoserie pro jeho dvojče Porsche Cayenne. Slovenská metropole se nestala rodištěm jen vozů se dvěma véčky ve znaku, ale i Audi Q7 (od roku 2005), Seatu Ibiza, či Škody Octavia. Druhá generace VW Touareg v hybridní verzi spatřila světlo světa v sériové podobě právě tady, a to loni.
Na Slovensku se ovšem nevyrábějí jen motory, ale již sedmnáct let i převodovky. Dosud jich bratislavský závod opustilo na 5 milionů. Pobočka v Martině, která byla otevřena v roce 2000, se věnuje produkci komponentů pro rychlostní skříně a podvozky. Její dosavadní úspěchy charakterizuje číslo 200 milionů. A konečně poslední a nejmladší košická továrna od roku 2004 připravuje automobily pro ukrajinský a ruský trh, její stavbu si vynutila zvýšená poptávka na východ od hranic.
Volkswagen již proinvestoval za dobu svého působení za řekou Moravou 1,9 miliardy eur. Další rozšiřování výroby si v příštích pěti letech vyžádá další miliardu. Před dvěma desetiletími zde pracovalo pro německou firmu pouhých 112 lidí, dnes jich zaměstnává na sedm tisíc.