Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Trucks: Konvoj vozidel SARTRE

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Projekt SARTRE má umožnit řidičům jízdu v kolonách, v nichž se nebudou muset věnovat řízení, protože jejich vůz se bude řídit podle vozidla jedoucího vpředu.

V rámci projektu SARTRE je konvoj vozidel představován jako řada vozů, ve které je profesionální řidič v prvním vozidle těsně následován několika dalšími vozy. Každý z těchto vozů měří svůj rozestup, rychlost a směr a upravuje je vzhledem k před ním jedoucímu vozidlu. Všechna vozidla jsou zcela oddělena od ostatních a mohou řadu kdykoliv opustit. Nicméně při zařazení do konvoje mohou řidiči odpočívat nebo se věnovat jiným činnostem, zatímco se konvoj pohybuje vpřed ke svému vzdálenému cíli určení.

Projekt SARTRE, financovaný EU, má za sebou první test mimo prostředí simulátoru. Při provedeném testu na zkušebním okruhu společnosti Volvo ve švédském Göteborgu bylo vedoucí vozidlo, kterým je nákladní Volvo FH, sledováno prozatím jediným vozem Volvo S60. Během testu se mohl řidič osobního vozu věnovat například čtení novin, zatímco jeho vůz plynule reagoval na vedoucí nákladní Volvo. Oba vozy během testu předváděly rozjezd, zpomalování i změnu směru.

Vedoucí vozidlo Volvo FH 6x2 s 13litrovým motorem je vybaveno všemi v současnosti nabízenými bezpečnostními systémy Volvo Trucks, včetně systémů ESP (Elektronický stabilizační systém), podpory pro sledování jízdního pruhu (Lane Keeping Support, LKS), podpory pozornosti řidiče (Driver Alert Support, DAS), podpory při změně jízdního pruhu (Lane Change Support, LCS) a adaptivního tempomatu (ACC).

Důležitým faktorem zajišťujícím bezpečnost celého projektu je profesionální a dokonale vyškolený řidič ve vozidle vedoucím kolonu. Ten je navíc podporován moderními bezpečnostními systémy, jako jsou alcolock, systém hlídání pozornosti řidiče, systém varování před čelní kolizí a elektronické stabilizační systémy, zvyšující jeho pozornost a minimalizující riziko nehody.

Konvoj vozidel má přinést zlepšení v několika směrech. Především se jedná o oblast bezpečnosti dopravy, protože minimalizuje vliv lidského faktoru, který je příčinou nejméně 80 % všech silničních nehod.

Zadruhé snižuje spotřebu paliva a tím i emise CO2 až o 20 procent. Je pohodlný i pro řidiče následujících vozidel, protože jim uvolňuje čas pro provádění jiných činností, než je řízení vozu. A protože vozidla jedou cestovní rychlostí po dálnici s dodržováním rozestupů jen několika málo metrů, může konvoj vozidel také zabraňovat dopravním zácpám.

Vývoj této technologie už významně pokročil, takže bude pravděpodobně schopna zavedení do výroby už za několik málo let. Tím, co si může vyžádat delší dobu, je její přijetí veřejností a nezbytné zákonné předpisy, protože 25 vlád EU musí přijmout podobné zákony.

SARTRE je zkratka ze Safe Road Trains for the Environment (Bezpečné silniční vlaky chránící životní prostředí). Projekt SARTRE, částečně hrazený Evropskou komisí pod 7. rámcovým programem EU, je řízen společností Ricardo UK Ltd a využívá spolupráci těchto dalších spolupracujících společností: Idiada and Robotiker-Tecnalia ze Španělska, Institut für Kraftfahrwesen Aachen (IKA) z Německa, SP Technical Research Institute ze Švédska a rovněž Volvo Car Corporation a Volvo Technology ze Švédska.

Projekt SARTRE byl formálně zahájen v září roku 2009 a potrvá celkem tři roky.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
23. 1. 2011 10:49
Jean Paul Sartre by měl radost.....
..... konečně se lidi nebudou věnovat primitivnímu ovládání plechové krabice, ale během cesty se mohou zamyslet nad smyslem své existence, toho našeho bytí, vesmíru, nicoty a tak nějak vůbec.....

Eurokrat má taky radost - dáme na to dotace, vykážeme nějaké formální úspory CO2 a hlavně, budeme se všichni chovat tak nějak stejně.... takové pěkné, evropské stádečko ;-)

Ovšem na mě jako na člověka, co rád řídí, z toho padá jistá..... nevolnost.... ;-)