Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Trucks v terénu: Každý si vyzkoušej

Ladislav Černý
Diskuze (2)
V kamenolomu Branžovy u Loděnic nabídlo české zastoupení Volvo Trucks vyzkoušet si spoustu technických inovací na vlastní kůži.

Výhodu předváděcí akce v uzavřeném areálu mimo pozemní komunikace tvoří klid pro prověření nejrůznějších vlastností stavebních automobilů. Volvo Trucks zejména u modelu FMX přivedlo v posledních dvou letech tolik průkopnických řešení, že o jejich předvedení dopravcům v regionu střední a východní Evropy nastal velký zájem. Všechny technické úpravy, které posléze postupně probereme, směřují nekompromisně ke dvěma cílům: maximalizovat průchodnost terénem při současné minimalizaci spotřeby paliva. Na první pohled protichůdné požadavky lze však pomocí důmyslných technických řešení propojit. Jejich vyzkoušení přímo za volantem či jako spolujezdec se stalo hlavním mottem pětidenní předváděcí akce Volvo Trucks.

Nabitý program

Přehlídka i možnost vyzkoušení stavební, lesnické a další techniky určené do náročného terénu byla provázena podrobnými informacemi. Předváděcí akce měla dvě základní teoretickou a praktickou část. V teoretické docházelo k podrobnému seznámení s technickými inovacemi, které pro vozidla do náročného terénu Volvo Trucks nabízí a jak se uplatňují během jízdy v těžkém terénu. Tuto část měli na starosti technici švédské automobilky.

Druhá část prezentace probíhala v terénu, kde si dopravci mohli nové i stávající technické finesy vyzkoušet na konkrétních vozidlech na třech trasách v areálu kamenolomu.

Pro vyzkoušení byly k dispozici například dynamické řízení Volvo Dynamic Steering (VDS), automatická kontrola trakce a nová převodovka I-Shift s plazivými převody určená do nejnáročnějších podmínek. Nechyběla ani unikátní novinka - zvedací a zároveň poháněná náprava Tandem Axle Lift.

23 + 600

Pro vyzkoušení v terénu bylo k dispozici 23 vozidel Volvo v různých specifikacích a výbavou. Pětidenní akce se zúčastnilo téměř 600 dopravců z celého regionu střední a východní Evropy. Je vidět, že narůstající čísla registrací stavebních vozidel jsou odrazem oživení stavebního sektoru, kterému Volvo Trucks přineslo v posledních dvou letech obrovské množství technických inovací.

Největší zájem byl o testování jízdní soupravy Volvo FH16 750 6x4 se sklápěcím návěsem. Tahač byl opatřen všemi novinkami: Volvo Dynamic Steering, Tandem Axle Lift i automatizovanou převodovkou I-Shift s plazivými převody.

Zájem dopravců se dále nejvíce soustředil na domíchávač betonu FMX 450 tridem, který byl kromě převodovky I-Shift s plazivými stupni vybaven i speciálně vyztuženým předním nárazníkem určeným do těžkého provozu. Tyto dva speciály byly doplněny dalšími vozidly ve specifikacích 8x4, 8x6, 6x6, 6x4 s různými typy nástaveb.

VDS pro dvojitou přední nápravu

Volvo Dynamic Steering je dostupné i pro vozidla s dvojitou přední nápravou, která je ve stavebnictví často využívána. Tato vozidla obvykle převážejí velmi těžké náklady nebo nástavby, proto má dynamické řízení pro řidiče jasné výhody. Řízení klade v nízkých rychlostech mnohem menší odpor ve srovnání s běžným řízením a volant se navíc automaticky vrací zpět do základní polohy s koly srovnanými do přímého směru.

Řidič se při manévrování v úzkých prostorech kamenolomu nemusí tolik namáhat, což mu ušetří čas i energii. Volvo Dynamic Steering, které bylo na trh uvedeno v roce 2013 (pro jednoduchou přední nápravu) se skládá z elektromotoru, který kompenzuje vibrace a pohyby volantu a také minimalizuje sílu potřebnou k otáčení volantem.

Zvedací i hnaná

Se systémem Tandem Axle Lift dvojité nápravy lze za jízdy odpojit a zvednout druhou poháněnou nápravu. Maximální zdvih činí 140 mm nad vozovku, což je vzhledem k minimálnímu rozvoru dvojité nápravy velmi štědrá hodnota, aby na vozovce s lepší trakcí mohla zadní hnaná náprava být ve vzduchu a nepůsobit valivý odpor. S aktivovaným systémem zvedání zadní nápravy lze snížit spotřebu paliva až o čtyři procenta, další úspory přicházejí v menším opotřebování pneumatik zadní nápravy a zkrácení průměru otáčení o celý jeden metr.

Plazivka

Převodovka I-Shift s jedním či dvěma plazivými stupni vpřed i vzad posouvá automatizované převodovky I-Shift společnosti Volvo Trucks ještě dále. Nová verze převodovky I-Shift byla cíleně vyvinuta pro dosažení výjimečné trakce při rozjezdu a pro zvládnutí jízdy velmi nízkou rychlostí.

I-Shift s plazivými stupni umožňuje jízdu dokonce i rychlostí 0,5–2 km/h a z klidového stavu rozjede i soupravu s nákladem o hmotnosti 325 tun. Mezi sériově vyráběnými nákladními vozidly s automatickou převodovkou se jedná o jedinečnou schopnost.

Převodovka je proti běžné převodovce I-Shift delší jen o 12 cm. Novinka je k dispozici s přímým záběrem nebo rychloběhem.

O kamenolomu

Lom Branžovy se rozkládá na místě původních dvou lomů Obecního a Záloženského. Zpočátku sloužily pro výrobu vápna v Loděnicích. Po roce 1989 byl těžený materiál využíván ve výrobně maltových směsí. V polovině devadesátých let přešel do vlastnictví cementáren. V současnosti se v lomu těží přibližně 230.000 t vápence ročně, který používá radotínská cementárna.

Ladislav Černý
Diskuze (2)
4. 9. 2016 13:29
Terén
To je takovej terén, že by to projela i Liazka s návěsem >:D
4. 9. 2016 13:02
Volvo vs. Tatra
Staci k tomu dat Tatru Phoenix 8x8 a Volvo se zahrabe >:D