Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Všechno o povinném ručení 2023: Dobré zprávy pro řidiče!

David Šprincl
Diskuze (0)

V době velkého nárůstu cen od vody a jídla přes topení a energie po nová auta najdeme na trhu ostrůvek, který výraznému zdražení zatím odolává. Jak dlouho to povinnému ručení a pojištění vozidel vydrží?

V jednom covid českým řidičům pomohl: jak se méně jezdilo, tak se méně bouralo. Zatímco v letech 2018 a 2019 se z povinného ručení řešilo rok co rok přes 270.000 škod, předloni a loni čísla spadla na 231.859, respektive 243.164 škod. Letos sice vidíme růst, ale na konci roku 2022 se téměř jistě zdaleka nepřiblíží oněm 270.000.

Počet škod z povinného ručení Počet škod z povinného ručení

Průměrná sazba: -1099 Kč

Co z toho plyne? Pojišťovny mají nejen méně práce, ale také proplácejí méně peněz u havarovaných aut. A nemusí tudíž zdražovat sazby. Vlastně zažívají příjemné časy: peníze jim dál plynou od všech řidičů a škody vyplácejí mnohem menšímu počtu z nich. „Ano, počet škod klesl. Cenotvorbu autopojištění však ovlivňuje více ukazatelů: nejen škodní průběh a frekvence, ale i výše průměrné škody. Počty nehod jsou sice menší, ale i sem zasahují inflační faktory v autoopravárenství. Především růst cen energií, které se promítají do ceny práce a samozřejmě také náhradních dílů,“ říká Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny.

Jasnou řeč čísel přinášíme níže v textu. Třeba zatímco na typické auto českých domácností, Octavii 1.6 TDI, stálo povinné ručení před covidem v průměru přes 7700 Kč, nyní je to jen 6617 Kč. Celý vývoj ukazuje graf.

Ručení pro Octavii 1.6 TDI Ručení pro Octavii 1.6 TDI

Škoda se blíží 50.000 Kč

V oblasti majetkových škod jsou dobrým vodítkem inflační hodnoty sledované Českou kanceláří pojistitelů. „Podle této statistiky, vycházející z průměrné výše škody, osciloval inflační nárůst před třemi lety kolem 6 %. Loni to bylo 8 % a poslední čísla v tomto roce indikují nárůst na 11 %. To pochopitelně navozuje možnost zvyšování ceny pojistného. Ta je však díky velkému konkurenčnímu boji dlouhodobě jen pozvolná. A žádné skokové zdražování neočekáváme ani dál,“ dělá radost majitelům aut Renata Čapková.

Nic na tom zatím nemění průměrná výše škody, která se ještě před dvěma roky pohybovala jen těsně nad 40.000 Kč, zatímco nyní se blíží 50.000 Kč a příští rok čekají analytici růst nad 55.000 Kč.

Průměrná výše škody na majetku Průměrná výše škody na majetku

Hodnota aut v čase roste

Odborníci z pojišťoven s popsaným vývojem a argumenty v zásadě souhlasí a upozorňují na ještě jeden důležitý fakt: výročí smlouvy. „I když roste cena oprav, případný dopad na majitele aut přichází na rozdíl od cen benzinu až s velkým zpožděním, nejdříve při výročí smlouvy,“ vysvětluje Eva Svobodová z Uniqy.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

David Šprincl
Diskuze (0)

Doporučujeme