TEST VW Touran 2,0 EcoFuel - Nejezdi daleko!
Ekologičtější vozidla na stlačený zemní plyn (Compressed Natural Gas, krátce CNG) u nás zatím nesehrávají žádnou významnější úlohu, i když Československo patřilo mezi průkopníky v této oblasti – první vozidlo, poháněné zemním plynem, u nás jezdilo již v roce 1981. Od té doby ale zájem o tento druh pohonu spíše upadal, a tak se dnes nemůžeme pochlubit moc velkým zastoupením těchto vozů v celkovém objemu automobilů, které jsou v provozu na našem území.
Směrem na západ od našich hranic jsou tyto vozy většinou daňově (či jinak finančně) výhodnější než klasické automobily, spalující výhradně benzin nebo naftu, a tak má řada výrobců v zásobě i modely, které přestavuje na pohon pomocí CNG. Jedním z nich je i testovaný Volkswagen Touran 2,0 EcoFuel.
Volkswagen Touran EcoFuel je poháněn atmosféricky plněným čtyřválcovým agregátem o výkonu 80 kW, který je uzpůsoben pro využití jak stlačeného zemního plynu, tak i benzinu. Benzin však u tohoto modelu slouží pouze jako minimální rezerva na dojezd, vůz na benzin pouze startuje a na jeho spalování automaticky přepne teprve v tom případě, že je plyn zcela vypotřebován. Řidič tedy nemá možnost výběru paliva, které se momentálně spaluje. Udávaná kombinovaná spotřeba Touranu EcoFuel je 5,8 kg CNG na 100 km. Třináctilitrová nádrž na benzin při jeho spalování zaručuje dojezd vozu zhruba 130 kilometrů, čtyři nádrže na CNG o celkovém objemu 18 kilogramů by měly vydržet přibližně 310 kilometrů. Sečteno a podtrženo, dojezd takto upraveného Touranu je 440 kilometrů, což není mnoho.
Velkým plusem...
...jsou jednoznačně náklady na provoz. V rámci testu jsme s vozem dosáhli dlouhodobé kombinované spotřeby sedmi kilogramů CNG na 100 kilometrů (při klidné jízdě lze atakovat hranici pěti a půl kg/100 km), takže při ceně zhruba dvacet korun za jeden kilogram nám vycházejí velmi zajímavé náklady 1,4 Kč na ujetý kilometr. To je hodnota pro relativně velké rodinné auto bez CNG nevídaná. Automobil se na silnici chová stejně jako jakýkoliv jiný Touran, radost z šetření ale trochu kazí nepříliš kultivovaný dvoulitr, který toho již hodně pamatuje a pro jeho jednoduchost padla volba při výběru inženýry automobilky právě na něj. Moderní benzinové agregáty jsou svým zvukovým projevem (hlavně ve vyšších otáčkách) již o krok dál. Časem si ale na jadrnější zvuky, linoucí se z motorového prostoru, zvyknete.
Dynamický projev vozu je přijatelný, podle údajů výrobce zvládá plynový šetřílek sprint z klidu na 100 km/h za 13,5 sekund a nejvyšší rychlost činí 180 km/h, tedy řekněme přijatelná čísla pro klidné rodinné výlety. V interiéru byste změny hledali marně, lahve jsou pečlivě zakrytovány a ukryté pod podlahu vozu (čímž se nezmenšil zavazadlový prostor, což je výborné). Kromě reklamních nálepek tak Touran EcoFuel vypadal jako úplně normální auto zevnitř i zvenčí. Palubní počítač přesto doznal několika změn, protože nyní musí poskytovat údaje o stavu dvou palivových nádrží namísto jedné. Klasický ručičkový ukazatel na přístrojovém panelu teď informuje o stavu nádrží na CNG, zatímco čtyři čtverečky na hlavní informační obrazovce signalizují stav hladiny benzinu.
Velké mínus (jak pro koho)
V současné době je na našem území 18 veřejných plnicích stanic CNG. To může být docela problém, pokud se rozhodnete vyrazit na výlet či služební cestu někam, kde zrovna žádná takováto stanice nestojí, protože při jízdě na třináctilitrovou benzinovou nádrž jste pak nuceni čerpat pohonné hmoty zhruba každou hodinu a půl jízdy, což jistě nikomu nepřijde pohodlné. Je to ale daň za zachování standardního zavazadlového prostoru. Pokud se ovšem pohybujete takřka výhradně po našich velkých městech, takřka v každém čerpací stanici na CNG naleznete. Ovšem pozor, pro bezproblémové doplňování paliva musíte být držiteli karty CNG CardCentrum, jinak jste při tankování CNG odkázáni na personál, který rozhodně nebývá přítomen celý den, o víkendech či svátcích spíše výjimečně. Je tedy důležité si takovouto kartu pořídit a umět si doplnit zemní plyn na stojanech sám. Při naší krátkodobé zápůjčce to byl problém.
Nafta, benzin...nebo plyn?
Při rozhodování, zda automobil poháněný stlačeným zemním plynem pořídit či ne je více než v jiných případech nutno pečlivě uvážit, zda mám čerpací stanice bez problémů po ruce a zda jsem si ochoten (i pod vidinou nižších provozních nákladů) za tento typ pohonu připlatit, oproti benzinovým ekvivalentům. Jednoduchým pohledem do ceníku Touranu totiž zjistíme, že Touran 2,0 EcoFuel je ve stejné výbavě Trendline o 15.300,- Kč dražší než jeho kolega s se silnějším přeplňovaným agregátem 1,4 TSI o výkonu 103 kW a šestistupňovou převodovkou (oproti pětistupňové u vozu na CNG). Vyjdeme-li z továrních čísel, pak bod zvratu (tzn. počet kilometrů, po kterém se tento cenový rozdíl ušetříme na nákladech) leží na hranici patnácti tisíc ujetých kilometrů, vyplácet se takové auto začne zhruba po roce provozu. V případě srovnání s porovnatelnými dieselovými agregáty má bod zvratu před sebou znaménko mínus (díky jejich vyšším nákladům a vyšší pořizovací ceně) a tak vlastně „vyděláváte“ od okamžiku opuštění autosalonu. Naše malé srovnání ovšem trochu pokulhává, protože modely nemají stejný výkon motoru, podává ale alespoň orientační pohled na celou problematiku.
Jedním z pádných argumentů, proč CNG ano je již zmiňovaná šetrnost k životnímu. Máme dojem, že u nás zajímá většinu motoristů hlavně výkon či spotřeba a na ekologii u nás nikdo příliš nekouká. Ostatně podobně na tom jsou i vládní úřady a legislativa.
Ekologicky osvícené jedince pohon pomocí CNG jistě nadchne, protože Touran EcoFuel produkuje o 80 % méně oxidu uhelnatého, o 80 % méně oxidů dusíku, o 73 % méně uhlovodíků obsahujících metan a o 23 % méně oxidu uhličitého než srovnatelný automobil spalující běžnější fosilní paliva.
První cena vozu | 614.400,-Kč (Conceptline, 1.6 75 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 756.800,-Kč (Trendline, 2,0 EcoFuel) |
Základní cena testovaného vozu | 756.800,-Kč (Trendline, 2,0 EcoFuel) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 835.200-Kč (Trendline, 2,0 EcoFuel) |
Plusy
- Kvalitní dílenské zpracování
- Dobré jízdní vlastnosti
- Vnitřní prostor
- Nízká spotřeba – nízké náklady na provoz díky nízké ceně CNG
Minusy
- Hlučnější motor
- Vůz je nabízen v jediném výbavovém stupni
- Malé pokrytí ČR čerpacími stanicemi s CNG
- Pouze rezervní nádrž na benzin