Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Touran 2,0 EcoFuel - Nejezdi daleko!

Aleš Jungmann
Hledáte prostorný rodinný vůz, který má velmi nízké provozní náklady a je šetrný k životnímu prostředí? Pokud nejezdíte daleko zpozorněte, dost možná jste ho právě našli.

Ekologičtější vozidla na stlačený zemní plyn (Compressed Natural Gas, krátce CNG) u nás zatím nesehrávají žádnou významnější úlohu, i když Československo patřilo mezi průkopníky v této oblasti – první vozidlo, poháněné zemním plynem, u nás jezdilo již v roce 1981. Od té doby ale zájem o tento druh pohonu spíše upadal, a tak se dnes nemůžeme pochlubit moc velkým zastoupením těchto vozů v celkovém objemu automobilů, které jsou v provozu na našem území.

Směrem na západ od našich hranic jsou tyto vozy většinou daňově (či jinak finančně) výhodnější než klasické automobily, spalující výhradně benzin nebo naftu, a tak má řada výrobců v zásobě i modely, které přestavuje na pohon pomocí CNG. Jedním z nich je i testovaný Volkswagen Touran 2,0 EcoFuel.

Volkswagen Touran EcoFuel je poháněn atmosféricky plněným čtyřválcovým agregátem o výkonu 80 kW, který je uzpůsoben pro využití jak stlačeného zemního plynu, tak i benzinu. Benzin však u tohoto modelu slouží pouze jako minimální rezerva na dojezd, vůz na benzin pouze startuje a na jeho spalování automaticky přepne teprve v tom případě, že je plyn zcela vypotřebován. Řidič tedy nemá možnost výběru paliva, které se momentálně spaluje. Udávaná kombinovaná spotřeba Touranu EcoFuel je 5,8 kg CNG na 100 km. Třináctilitrová nádrž na benzin při jeho spalování zaručuje dojezd vozu zhruba 130 kilometrů, čtyři nádrže na CNG o celkovém objemu 18 kilogramů by měly vydržet přibližně 310 kilometrů. Sečteno a podtrženo, dojezd takto upraveného Touranu je 440 kilometrů, což není mnoho.

vw cng testy mpv vw cng testy mpv
 

Velkým plusem...

...jsou jednoznačně náklady na provoz. V rámci testu jsme s vozem dosáhli dlouhodobé kombinované spotřeby sedmi kilogramů CNG na 100 kilometrů (při klidné jízdě lze atakovat hranici pěti a půl kg/100 km), takže při ceně zhruba dvacet korun za jeden kilogram nám vycházejí velmi zajímavé náklady 1,4 Kč na ujetý kilometr. To je hodnota pro relativně velké rodinné auto bez CNG nevídaná. Automobil se na silnici chová stejně jako jakýkoliv jiný Touran, radost z šetření ale trochu kazí nepříliš kultivovaný dvoulitr, který toho již hodně pamatuje a pro jeho jednoduchost padla volba při výběru inženýry automobilky právě na něj. Moderní benzinové agregáty jsou svým zvukovým projevem (hlavně ve vyšších otáčkách) již o krok dál. Časem si ale na jadrnější zvuky, linoucí se z motorového prostoru, zvyknete.

Dynamický projev vozu je přijatelný, podle údajů výrobce zvládá plynový šetřílek sprint z klidu na 100 km/h za 13,5 sekund a nejvyšší rychlost činí 180 km/h, tedy řekněme přijatelná čísla pro klidné rodinné výlety. V interiéru byste změny hledali marně, lahve jsou pečlivě zakrytovány a ukryté pod podlahu vozu (čímž se nezmenšil zavazadlový prostor, což je výborné). Kromě reklamních nálepek tak Touran EcoFuel vypadal jako úplně normální auto zevnitř i zvenčí. Palubní počítač přesto doznal několika změn, protože nyní musí poskytovat údaje o stavu dvou palivových nádrží namísto jedné. Klasický ručičkový ukazatel na přístrojovém panelu teď informuje o stavu nádrží na CNG, zatímco čtyři čtverečky na hlavní informační obrazovce signalizují stav hladiny benzinu.

vw cng testy mpv vw cng testy mpv
 

Velké mínus (jak pro koho)

V současné době je na našem území 18 veřejných plnicích stanic CNG. To může být docela problém, pokud se rozhodnete vyrazit na výlet či služební cestu někam, kde zrovna žádná takováto stanice nestojí, protože při jízdě na třináctilitrovou benzinovou nádrž jste pak nuceni čerpat pohonné hmoty zhruba každou hodinu a půl jízdy, což jistě nikomu nepřijde pohodlné. Je to ale daň za zachování standardního zavazadlového prostoru. Pokud se ovšem pohybujete takřka výhradně po našich velkých městech, takřka v každém čerpací stanici na CNG naleznete. Ovšem pozor, pro bezproblémové doplňování paliva musíte být držiteli karty CNG CardCentrum, jinak jste při tankování CNG odkázáni na personál, který rozhodně nebývá přítomen celý den, o víkendech či svátcích spíše výjimečně. Je tedy důležité si takovouto kartu pořídit a umět si doplnit zemní plyn na stojanech sám. Při naší krátkodobé zápůjčce to byl problém.

Nafta, benzin...nebo plyn?

Při rozhodování, zda automobil poháněný stlačeným zemním plynem pořídit či ne je více než v jiných případech nutno pečlivě uvážit, zda mám čerpací stanice bez problémů po ruce a zda jsem si ochoten (i pod vidinou nižších provozních nákladů) za tento typ pohonu připlatit, oproti benzinovým ekvivalentům. Jednoduchým pohledem do ceníku Touranu totiž zjistíme, že Touran 2,0 EcoFuel je ve stejné výbavě Trendline o 15.300,- Kč dražší než jeho kolega s se silnějším přeplňovaným agregátem 1,4 TSI o výkonu 103 kW a šestistupňovou převodovkou (oproti pětistupňové u vozu na CNG). Vyjdeme-li z továrních čísel, pak bod zvratu (tzn. počet kilometrů, po kterém se tento cenový rozdíl ušetříme na nákladech) leží na hranici patnácti tisíc ujetých kilometrů, vyplácet se takové auto začne zhruba po roce provozu. V případě srovnání s porovnatelnými dieselovými agregáty má bod zvratu před sebou znaménko mínus (díky jejich vyšším nákladům a vyšší pořizovací ceně) a tak vlastně „vyděláváte“ od okamžiku opuštění autosalonu. Naše malé srovnání ovšem trochu pokulhává, protože modely nemají stejný výkon motoru, podává ale alespoň orientační pohled na celou problematiku.

vw cng testy mpv vw cng testy mpv
 

Jedním z pádných argumentů, proč CNG ano je již zmiňovaná šetrnost k životnímu. Máme dojem, že u nás zajímá většinu motoristů hlavně výkon či spotřeba a na ekologii u nás nikdo příliš nekouká. Ostatně podobně na tom jsou i vládní úřady a legislativa.

Ekologicky osvícené jedince pohon pomocí CNG jistě nadchne, protože Touran EcoFuel produkuje o 80 % méně oxidu uhelnatého, o 80 % méně oxidů dusíku, o 73 % méně uhlovodíků obsahujících metan a o 23 % méně oxidu uhličitého než srovnatelný automobil spalující běžnější fosilní paliva.

První cena vozu 614.400,-Kč (Conceptline, 1.6 75 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 756.800,-Kč (Trendline, 2,0 EcoFuel)
Základní cena testovaného vozu 756.800,-Kč (Trendline, 2,0 EcoFuel)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 835.200-Kč (Trendline, 2,0 EcoFuel)

Plusy

  • Kvalitní dílenské zpracování
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Vnitřní prostor
  • Nízká spotřeba – nízké náklady na provoz díky nízké ceně CNG

Minusy

  • Hlučnější motor
  • Vůz je nabízen v jediném výbavovém stupni
  • Malé pokrytí ČR čerpacími stanicemi s CNG
  • Pouze rezervní nádrž na benzin
Aleš Jungmann
Volkswagen Touran 2,0 EcoFuel
Cena základní sestavy 756 800 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, možnost deaktivace airbagu spolujezdce, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, 3 hlavové opěrky ve druhé řadě sedadel, Elektronický stabilizační program ESP s komfortním brzdovým asistentem, ABS, ASR, EDS, MSR, DSR a stabilizace přívěsu, automatické spuštění výstražných světel při plném nouzovém brzdění, Isofix příprava pro připevnění dvou dětských sedaček, zadní mlhové světlo, výstražný trojúhelník, rádio s CD a MP3 přehrávačem s 4 reproduktory, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, kotoučové brzdy vpředu i vzadu, vpředu s vnitřním chlazením, elektromechanický posilovač řízení s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti, imobilizér, automatický spínač světel – trvalé svícení, alarm s ostrahou interiéru a senzorem naklonění, tempomat, výškově nastavitelná sedadla vpředu s bederními opěrkami, výškově i podélně nastavitelný volant, středová loketní opěrka vpředu s odkládacím boxem, výškově a podélně nastavitelná, opěradlo sedadla spolujezdce zcela sklopné s funkcí stolku, tři samostatná sedadla v druhé řadě, posuvná, sklopná a vyjímatelná, kryt zavazadlového prostoru Kč
Cena testované sestavy 835 200 Kč
Výbava testované sestavy lak s perleťovým efektem (+ 11.600,-Kč), klimatizace s automatickou regulací (+ 5.600,-Kč), kola z lehkých slitin se zajištěním proti krádeži (+ 20.000,-Kč), bi-xenonové světlomety pro potkávací i dálková světla, dynamicky reagující na směr jízdy, s automatickou regulací sklonu, s ostřikovači a kontrolkou stavu vody (+ 37.600,-Kč), Kožený multifunkční volant 3ramenný, hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy v kůži (+ 10.600,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 5400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 3500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 4.5 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 695 / 1989
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1563 / 617
Rozměr pneu: 205/45 R16
Volkswagen Touran 2,0 EcoFuel
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4407
b) šířka (mm): 1794
c) výška (mm): 1635
d) rozvor (mm): 2678
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1514
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano