Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vyjednávání ve Škodovce ve slepé uličce, smlouva vyprší za 7 dní

redakce AUTO.CZ
Diskuze (2)
Poslední vyjednávací kolo v řádném termínu se bude konat 30. března 2011.

Ani sedm dní před vypršením kolektivní smlouvy v největší české automobilce Škoda Auto v Mladé Boleslavi se odboráři stále nedohodli s vedením firmy na mzdách ani na podobě pracovních směn. Podle odborářů hrozí zastavení některých výrobních provozů, například lisoven. Vyplývá to z vyjádření šéfa odborů Škodovky Jaroslava Povšíka v týdeníku Škodovácký odborář. Nynější mzdová dohoda platí do konce měsíce, poslední vyjednávací kolo v řádném termínu se bude konat 30. března.

Podle odborářů vypršela už 15. března lhůta pro projednání práce ve směnných modelech. To by podle nich mohlo vést k zastavení velmi důležitých míst ve firmě. Odbory podle Povšíka obecně neodmítají vícesměnné modely pracovní doby, ale požadují náležité finanční ohodnocení zaměstnanců. Příplatky za sedmnáctisměnný a osmnáctisměnný model jim nestačí. U prvního požadují za hodinu navíc 16 korun a u druhého 18 korun. Firma nabídla šest a 12 korun.

Odboráři nejsou navíc spokojeni s tím, že je firma málo informuje o zavádění nových modelů. Zaměstnavatel na jejich požadavky podle nich reagoval hrozbou zavedení jen jedné tarifní skupiny pro dělníky a jedné pro ostatní personál. To by podle Povšíka přineslo největší snížení mezd v historii firmy. "Zahájili bychom blokaci práce všemi dostupnými prostředky," pohrozil v týdeníku Škodovácký odborář Povšík.

Nyní továrna vyrábí v třísměnném provozu při 15 směnách za týden. Etablování nového modelu výroby s více směnami, který automobilka potřebuje kvůli zvýšené poprávce, by podle mluvčího Škodovky znamenala nárůst mzdy průměrně o 2300 korun měsíčně pro zaměstnance. "Průměrná pracovní doba na zaměstnance ale zůstane i po jeho zavedení stejná," řekl již dříve ČTK mluvčí firmy Rudolf Dreithaler.

Vedení firmy nabízí růst tarifů o 3,5 procenta, což odboráři považují za nedostatečné. Nestačí jim ani variabilní roční bonus ve výši 7475 korun, požadují 10.000 korun. Jednorázová platba 3000 korun je podle Povšíka také nedostatečná. "Na jedné straně je velké očekávání zaměstnanců a na straně druhé firma, s kterou jednáme o každou korunu. Obávám se, že očekávání některých zaměstnanců jsou tak obrovská, že je při nejlepší vůli a snaze neuspokojíme," řekl Povšík. Odboráři již dříve zveřejnili, že požadují růst tarifů o sedm procent.

V loňském roce se obě strany dohodly na růstu tarifních mezd o 2,7 procenta. V automobilce pracovalo k letošnímu 1. lednu 23.558 kmenových zaměstnanců. Průměrná mzda tarifních zaměstnanců byla loni 32.000 korun, průměrný dělnický plat činil 28.200 korun.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (2)
25. 3. 2011 00:42
Re: Vyděrači
asi tak, taky bych chtěl vidět jak bych si mohl vyskakovat, že chci přidat tolik a tolik >:D
24. 3. 2011 21:19
Vyděrači
Já bych s těmi vyděrači zatočil. To je už pravidlo, že rok co rok chtějí zvětšit platy - nejlépe na úroveň západních kolegů a se všemi možnými i nemožnými bonusy (které berou jako samozřejmost). Sice bych byl nerad, ale fakt bych jim přál kdyby se přesunula výroba, nebo alespoň její část třeba do Ruska, nebo kamkoli jinam, kde si práce váží. Když byla tahle aféra loni, psal jsem příspěvek, že takhle akorát naštvou VW a on Škodovku srazí/přibrzdí v rozletu. Zaměstnanci se tu bili v prsa, že něco takového určitě nehrozí a že je to blbost a najednou... stačila jedna recenze, že Superb je lepší než Passat, pár přebreptů a snaha, vyždímat z koncernu prémie a bonusy navíc a Superb v 1,6 TDI se koupí pouze v 5ti kvaltu....
Nic bych jim nepřidával - nelíbí se jim to, tak ať si jdou jinam když si myslí, že za takovýchto podmínek na ně na severu čekají všechny firmy, které jim budou navíc zvedat každý rok mzdu a přidávat bonusy.