Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výroba autoalarmů Jablotron: Chránit je umění

Jakub Kolár
Diskuze (6)
Že už tolik neslýcháte sirény autoalarmů a z toho usuzujete, že jich je méně? Pozor, dnešní alarmy už jsou tak chytré, že vás raději informují na mobil...

„Hala je kompletně antistatická, nástroje, nábytek, lidé, oblečení,“ říká Lenka Skřítková, vedoucí výroby jablonecké firmy JabloPCB, jež zajišťuje podstatnou část produkce pro Jablotron, největšího českého výrobce autoalarmů. Stojíme přitom vedle měřiče namontovaného nad kovovou deskou v podlaze, u nějž si každý zaměstnanec musí aspoň jednou denně zkontrolovat, zda je „bez náboje“.

Zdánlivá drobnost má své opodstatnění, protože výboj statické elektřiny dokáže v odhalených útrobách vznikajícího zařízení zrušit funkčnost řady komponentů. „Je otázka, jestli něco takového mají také konkurenční továrny v Číně,“ říká k tomu Petr Růžička, vedoucí střediska autosortimentu Jablotronu Alarms, „my sice za Velkou zdí máme také továrny, ale platí tam stejné standardy jako tady. Navíc produkty pro auta děláme výhradně v Česku.“ Jeho firma na tyto věci hodně dbá, což je ostatně vidět vzápětí, kdy už oblečeni v antistatických pláštích nahlížíme do skladu testerů. Zhruba jako mikrovlnka velká zařízení dokáží výrobek zevrubně proklepnout ještě dříve, než skončí namontovaný v automobilu. „Tester vlastně představuje už reálnou instalaci, vše je stejné, jako by byl alarm už opravdu zapojen v autě. Tady ale v čase od několika sekund do tří minut hned zjistíme, zda je v pořádku.“

Podobné testování a zkoušení ovšem není běžnou praxí všech výrobců, protože jednoúčelové testery jsou pěkně drahé, běžně spolykají i přes 30 % nákladů na vývoj. Ten je rychlý: od prvního nápadu až po vznik sériového modelu uplyne většinou pouze dvanáct měsíců.

Autoalarmy v zásadě vznikají ve třech skupinách. Úplně nejníže stojí prostá čidla narušení oken, dveří nebo kapoty, která spolupracují se sirénou. Nejrozšířenější druhá skupina zahrnuje systémy s množstvím čidel (která si navíc můžete dokupovat), softwarem schopným odfiltrovat „nepodstatné“ informace nebo modulem GSM, který s vámi nejen komunikuje, ale umožní vám také ovládání auta, respektive alarmu na dálku. Úplně nahoře pak stojí zabezpečovací systém doplněný dohledem třetích osob, tedy pultem centralizované ochrany, od nějž lze ukradené automobily také vyhledávat. Dispečink Jablotronu je přitom sám zabezpečen skoro jako operační místnosti Pentagonu (čtečky otisků prstů atd.)…

My jsme v JabloPCB viděli hlavně výrobky druhé skupiny. I když část úkonů dělají stroje (nanášení lepidla, zapékání plošných spojů), ruční práce je i při velkých sériích stále nutná. Řeší hlavně instalaci „neplochých“ komponentů, oživuje přístroje, balí je… Celkem se třeba do autoalarmu CA-1803

Athos nastěhuje 90 součástek. Spousta jich je tak titěrná, že se do JabloPCB dodávají nalepené na cívkách nosné pásky, celek pak vypadá jako kotouč mikrofilmu.

reportaze autotip reportaze autotip

Vysoký podíl ruční práce a několikastupňové kontroly se částečně promítají do koncové ceny výrobku. Špičkový produkt CA-1803 Athos tak přijde na zhruba 12 000 korun. Dnešní autoalarmy ale už nejsou jen bezduché sirény napojené na čidlo, jež zpanikaří, už když se do vozu opře vítr. S athosem tak můžete čile komunikovat prostřednictvím SMS – nejenže vás sám informuje o napadení vozu nebo o tom, že jste zapomněli zamknout dveře nebo že hrozí nízké napětí v akumulátoru, ale dokáže také odpovědět na dotaz ohledně stavu zámků nebo polohy svěřeného vozu. Přes krátké textové zprávy ho můžete na dálku ovládat, pomoci si jím při navigování (spojení jeho modulu GPS s externím zařízením) nebo ho používat jako podporu pro vedení knihy jízd.

Petr Růžička k tomu podotýká, že vyspělejší alarm je nutný kvůli vzrůstajícím schopnostem zlodějů: minimem by tak mělo být nejen hlídání dveří, spínací skříňky, víka zavazadelníku a kapoty, ale také náklonové čidlo (odhalí útok na kola) a sledování vnitřního prostoru, které reaguje na rozbití okna nebo na pohyb v kabině, případně na oboje.

Je jasné, že takové zařízení si sami nenamontujete, ale partnerský servis výrobce s tím nestráví více než den. Instalace u autorizovaného pracoviště přinese také prodloužení záruky z jinak standardních dvou let na pět. Sám autoalarm by měl vydržet celou životnost vozu, problémové mohou být periferie (čidla, dálkové ovládání), ale ty lze nahradit.

A co když si koupíte ojetý automobil s alarmem a máte obavy, že ho původní majitel vozu ještě stále může ovládat? Stačí kontaktovat Jablotron, který zařízení resetuje a přinutí ho poslouchat jenom vás osobně…

Jakub Kolár
Diskuze (6)
Avatar - Psychobolos
23. 2. 2015 12:15
Re: Kvalita made in CR
U takového tvrzení už bych očekával nějaký dokazující argument. V čem je to nižší průměr? Ptám se proto, že to případně může odradit nováčky od toho, aby si tento "nižší průměr" nechali do vozu nainstalovat. Děkuji!
15. 9. 2012 16:34
Re: Kvalita made in CR
no ono predavaju to priekopnici aj cinania.Ale jablotron nieje to nicim vynimocny alarm. skor by som povedal ze nizsi priemer.
Avatar - Magnetofon
15. 9. 2012 16:16
Kvalita made in CR
Kvalitny vyrobok skutocne vyrobeny v CR. :yes:

Smutne je, ze bezproblemov tu predavaju priekupnici a Cinske e-shopy nelegalne kopie vyrobkov Jablotronu.

Colnici ako vzdy asi spia. :no:
Avatar - Sonny Crockett
15. 9. 2012 14:22
Re: ??
Jojo, jde to tu nějak celé do háje ;-\ Asi tu nikdo ani neotvírá ty PR, tak když žijou z kliků, tak to začnou dělat takhle.. Další krok bude relama začleněná "nenásilně" přímo do testů aut. V kufru bude pro demonstraci velikosti složená hromada pánských voňavek a krabiček s práškama pro lepší erekci, na všech sedačkách budou přidělány masážní podložky, na střeše nafouklej bazén, a testovací jezdec bude chválit hebkost svého nového pánského trička..
15. 9. 2012 14:08
Re: ??
No? Vážená redakcia.. odpovedzte vášmu vernému čitateľovi. Aha, nedostali ste súhlas od toho, kto to tu má celé pod palcom hihihi >:D