Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Yamaha TY-E: Revoluční trialový speciál kombinuje elektromotor se spojkou

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Yamaha představuje výjimečný elektrický motocykl TY-E, který s továrním týmem vyšle do šampionátu FIM Trial-E Cup.

Yamaha Motor Co., Ltd. se jako jeden z prvních světových výrobců zaměřila na zcela nový seriál závodů FIM Trial-E Cup, jehož první závod proběhl ve Francii loňského roku a připravila si pro něj revoluční speciál.

Model TY-E je výsledkem práce speciálního vývojového týmu Yamahy „Evolving R&D“, jehož inženýři se mohou v rámci části svého úvazku věnovat inovátorským projektům.

Trialový speciál Yamaha TY-E je ojedinělý svojí konstrukcí kompozitního rámu z materiálu CFRP (polymer vyztužený uhlíkovými vlákny), umožňující zachování úzké stavby stroje a instalaci mimořádně kompaktního elektromotoru.

Ten je spojen s vícelamelovou mechanickou spojkou, což je v případě elektrických motocyklů naprosto revoluční, ale pro technickou jízdu v terénu nepostradatelné řešení. Výkon motoru zabírajícího od volnoběžných otáček tak bude možné na překážkách citlivě dávkovat právě díky použití spojky.

Potřebnou elektrickou energii poskytuje lehký a výkonný Li-Ion akumulátor usazený nad motorem v místech, kde je běžně palivová nádrž. Hmotnost motocyklu připraveného k jízdě se pohybuje pod 70 kg. Yamaha vedle hmotnosti uvádí i rozvor kol 1310 mm, celkovou délku 2003 mm, šířku 830 mm, celkovou výšku 1130 mm a minimální světlou výšku 350 mm.

Yamahu TY-E a také kompletní tovární trialový tým Yamaha uvidíme v akci již na prvním závodě seriálu Trial-E ve francouzském Auronu 14. – 15. července a následně 20. – 21. července v belgickém Comblain au Pont.

Do stupaček revoluční elektrické šlapačky se spojkou a třemi ladičkami ve znaku se postaví zkušený japonský jezdec a vicemistr Japonska ve třídě IA Super Kenichi Kuroyama, který si se strojem očividně skvěle rozumí.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
29. 3. 2018 08:55
Re: Zvuj
Zvuk resp. absence kraválu je naopak super
i když ani spalovací trialové motorky moc hlučné nejsou, tohle ztišení zase rozšíří možnost použití
29. 3. 2018 07:12
Zvuj
Vsetko ok, ale ten zvuk je nepocuvatelny.
28. 3. 2018 15:38
Volnoběžné otáčky
Mohl nám autor článku ještě vysvětlit, co myslí těmi volnoběžnými otáčkami. Ve spojení s elektromotorem jsem o nich neslyšel ještě nikdy.

A taky na rozdíl od tvrzení v článku jsem přesvědčený, že spojka tam není kvůli citlivému dávkování výkonu, ale naopak pro velmi rasantní rozjezdy s využitím setrvačnosti roztočeného motoru. Ostatně je to dobře vidět nebo spíše slyšet ve videu

Yamaze samozřejmě palec nahoru