Yamaha TY-E: Revoluční trialový speciál kombinuje elektromotor se spojkou
Yamaha Motor Co., Ltd. se jako jeden z prvních světových výrobců zaměřila na zcela nový seriál závodů FIM Trial-E Cup, jehož první závod proběhl ve Francii loňského roku a připravila si pro něj revoluční speciál.
Model TY-E je výsledkem práce speciálního vývojového týmu Yamahy „Evolving R&D“, jehož inženýři se mohou v rámci části svého úvazku věnovat inovátorským projektům.
Trialový speciál Yamaha TY-E je ojedinělý svojí konstrukcí kompozitního rámu z materiálu CFRP (polymer vyztužený uhlíkovými vlákny), umožňující zachování úzké stavby stroje a instalaci mimořádně kompaktního elektromotoru.
Ten je spojen s vícelamelovou mechanickou spojkou, což je v případě elektrických motocyklů naprosto revoluční, ale pro technickou jízdu v terénu nepostradatelné řešení. Výkon motoru zabírajícího od volnoběžných otáček tak bude možné na překážkách citlivě dávkovat právě díky použití spojky.
Potřebnou elektrickou energii poskytuje lehký a výkonný Li-Ion akumulátor usazený nad motorem v místech, kde je běžně palivová nádrž. Hmotnost motocyklu připraveného k jízdě se pohybuje pod 70 kg. Yamaha vedle hmotnosti uvádí i rozvor kol 1310 mm, celkovou délku 2003 mm, šířku 830 mm, celkovou výšku 1130 mm a minimální světlou výšku 350 mm.
Yamahu TY-E a také kompletní tovární trialový tým Yamaha uvidíme v akci již na prvním závodě seriálu Trial-E ve francouzském Auronu 14. – 15. července a následně 20. – 21. července v belgickém Comblain au Pont.
Do stupaček revoluční elektrické šlapačky se spojkou a třemi ladičkami ve znaku se postaví zkušený japonský jezdec a vicemistr Japonska ve třídě IA Super Kenichi Kuroyama, který si se strojem očividně skvěle rozumí.