Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ženeva 2000 (1. část)

Tomáš Zajíček
Letos se na ženevské výstaviště přijelo podívat 473131 návštěvníků, kteří měli možnost shlédnout menší počet světových premiér než obvykle.

Reportáž z Ženevského autosalonu - 1.část

Ve světové premiéře byly k vidění např. modely: Alfa Romeo 156 Sportwagon, Audi Allroad Quattro, BMW M3 coupé, Ferrari 360 Modena Spider, Ford Galaxy, Opel Agila, Opel Speedster a další. Studií, které si na uvedení do prodeje ještě počkají, však bylo dostatek. Větší počet novinek se očekává na autosalónu v Paříži, který se každým rokem střídá s frankfurtským autosalónem. (Frankfurt 1999 ).

Tento týden přinášíme první díl přehledu novinek jednotlivých značek (od Alfy Romeo po Mazdu). Druhá polovina je připravena na příští týden.

Foto: Jiří Šutera a jednotlivé automobilky.

(doporučujeme počkat do načtení dokumentu se všemi ikonami, než na některou z ikon kliknete. Tím byste přerušili načítání a museli byste reloadovat dokument. Vydržať :-)

Alfa Romeo

Po kratším období bez výraznějších novinek, přichází Alfa Romeo s modelem 156 Sportwagon, což je kombi varianta velmi úspěšné 156ky. Velmi elegantním způsobem jsou vyřešeny páté dveře, které výrazně zasahují do střechy a zlepšují přístup do napohled poměrně skromného zavazadlového prostoru. Bude asi hodně skromný, protože v press materiálu o jeho velikosti není ani zmínka...

V otázce bezpečnosti ještě dále pokročila Alfa 166 díky bočním hlavovým airbagům (za příplatek).

Audi

Hvězdou stánku Audi byla konečná, sériová podoba SUV Allroad Quattro, který vychází z modelu A6 Avant a nabízí luxusní interiér v kombinaci s pohonem všech kol a vzduchově řízenou výškou podvozku (142-208 mm). Přestože jde o zajímavý automobil Audi přeci jen zaspala a její úhlavní konkurenti již mají opravdově vyhlížející off-roady (Mercedes M a BMW X5). Bude zpočátku nabízen se dvěma motory. Zážehovým 2,7 V6 biturbo s výkonem 184 kW a vznětovým 2,5 V6 TDI, v silnější výkonové verzi 132 kW.

BMW

Mezi sériovými novinkami to bylo především coupé M3, které je nyní vyladěno na výkon 252 kW (dříve 236 kW), který dodává šestiválec z objemu 3245 (dříve 3201) cm3. Zrychlení z klidu na 100 km/h zvládne za 5,2 s.

Trojková řada má nyní k dispozici i pohon všech kol, vystaven byl pochopitelně i kabriolet 323Ci.

X5 dostal pro Evropu přijatelnější motor 3,0/170 kW (zatím to byl jen 4,4 l osmiválec), nejvyšší točivý moment je 300 Nm.

Koncepty zatupoval model X5 Le Mans, do kterého je nainstalován dvanáctiválec, který poskytuje výkon neuvěřitelných 700 k (514 kW) a 720 Nm točivého momentu. Zrychlení z 0-100 km/h zvládne za 4,7s (!) Nejvyšší rychlost je 278 km/h. Interiér je osazen čtyřmi sportovními sedačkami. O spotřebě se BMW nezmiňuje, asi bude ohromná...

Cadillac

Studie Imaj příjemně překvapila u v Evropě nepříliš aktivního Cadillacu. Pohání jej přeplňovaná verze známého osmiválce Northstar (425k). Nepříjemné noční jízdě napomáhá systém nočního vidění.

Citroen

Studie Pluriel má plátěnou střechu s odnímatelnými bočnicemi, čímž je možné rázem vytvořit kabriolet. Dále bylo předvedeno hydroaktivní pérování třetí generace. Dynactive je název pro hybridní pohon, který kombinuje zážehový motor 1,4 a elektromotor s výkonem 25 kW - instalován je ve Xsaře.

Daewoo

Hlavní novinkou, kterou u automobilky Daewoo připravili je van nápadně podobný Renaultu Scénic s názvem Tacuma. Pro Evropu budou v nabídce dva zážehové motory - 1,8/74 kW a 2,0/94 kW. Později přijde i turbodiesel. Rozměry jsou 4350x1755x1580 mm.

Daihatsu

YRV je novinka zabalená do tvaru, jak jinak, než minivanu. O pohon se bude starat zcela nový zážehový čtyřválec 1,3/63 kW s proměnným časováním ventilů DVVT. Nejvyšší točivý moment 120 Nm se díky tomu nachází poměrně "nízko" ve 3200 ot/min. Průměrná spotřeba by měla být 5,9 l/100 km. Již známý Sirion dostal tentýž motor se zvýšeným výkonem na 75 kW.

Ferrari

Ferrari doplnilo překrásnou Modenu otevřenou verzí Spider. Co k tomu dodat - stáhněte si plakáty...

Fiat

Motor 1,2 JTD v konceptu Ecobasic by neměl požadovat více než 3 litry nafty na 100 km. Výkon motoru přesto není zanedbatelný - 45 kW (max. toč. moment je 160 Nm/1800 ot/min. Max. rychlost tohoto 750 kg těžkého vozítka je až 160 km/h.

S hybridními pohony se v poslední době "roztrhl pytel", takže i u Fiatu byla k vidění Multipla s motorem 1,6 ve spojení s elektromotorem. Multipla s tímto pohonem spálí přibližně o dva litry méně paliva než u obdobného zážehového motoru. Hlavní výhodou jsou však především o 50 procent nižší emise.

Ford

Galaxy se po letech dočkala prvního faceliftu, který jí sluší, navíc byla zcela změněna i přístrojová deska. Motorová řada je nyní 2,8 V6/150 kW a turbodiesely 1,9 TDI s výkony 66 a 85 kW. Všechny motory pocházejí od VW.

Druhou ještě zajímavější novinkou je nový Ford Maverick, který byl vyvinut ve spolupráci s Mazdou (patřící pod Ford). Motory: 2,0/88 kW a 3,0 V6/150 kW.

Koncepty zastupoval rozměrný Prodigy, který by díky lehké karosérii měl mít extrémně nízkou spotřebu - okolo 3 l/100 km.

Honda

V sériové produkci se nic zvláštního neobjevilo, takže musely nastoupit méně konvenční vozy. Insight je zástupcem hybridních vozů - jehož spotřeba jen mírně přesahuje 3 l/100 km - již rok se dobře prodává v Japonsku, takž proč to nezkusit v Evropě. Srdcem modelu Insight je litrový tříválec v kombinaci s elektromotorem, který pomáhá například při zrychlení. Naopak při brzdění se akumulátory dobíjejí.

Koncept CFX již patří mezi úplně čisté vozy díky přeměně vodíku na el. energii v palivových článcích. Ty jsou umístěny pod podlahou vozu a neomezují tak vnitřní prostor ve voze. Honda věří, že se tento systém podaří uvést na trh již v roce 2003.

Hyundai

SUV Hyundai Santa Fe se pokusí konkurovat již zavedeným značkám s pomocí zajímavého designu a výkonných motorů - šestiválec 2,7/125 kW a čtyřválec 2,4/110 kW. Zajímavé je, že v nabídce bude i verze s pohonem pouze přední nápravy.

Chevrolet

U běžně prodávaných vozů nic nového, takže "čest" automobilky zachraňoval alespoň zajímavý koncept SSR (Super Sport Roadster), který kombinuje pick-up s otevřeným vozem typu roadster díky sklápěcí pevné střeše. O dostatečný výkon tohoto vozu se stará šestilitrový osmiválec.

Chrysler

Světová premiéra ozdobila stánek Chrysleru v podobě modelu Sebring. Tento 4,8 metru dlouhý nástupce Stratuse budou pohánět dva zážehové motory - čtyřválec 2,0/104 kW a šestiválec 2,7 V6/149 kW.

Rozhodně zajímavý je také koncept kabrioletu 300 Hemi C s osmiválcem 5,7 l, který pohání zadní kola.

Jaguar

Jaguar v posledních měsících žije především přípravami na vstup do Formule1. Přesto vynechat prohlídku například konceptu F-type by bylo velkou chybou (podrobný popis najdete v rubrice Představujeme).

Jeep

Studie Varsity je vizí Jeepu, jak bude v budoucnu vypadat všestranný vůz, který splní všechny požadavky "klasické" americké rodiny - luxus, skvělý vzhled a "tolik potřebné" terénní vlastnosti.

KIA

KIA měla v Ženevě jako jedna z mála automobilek novinky v sériové produkci. Minivan s názvem Carens je 4,43 m dlouhý a pojme 5-6 cestujících. Poháněn je zážehovým čtyřválcem 1,8/81 kW. Evropskou premiéru měla KIA Rio, která se bude dodávat ve dvou karosářských variantách - sedan a hatchback. Motory: 1,3/61 kW a 1,5/79 kW. Hlavním trumfem by měla být samozřejmě cena.

Lancia

U Lancie vše točilo okolo jediného automobilu, představeného před půl rokem ve Frankfurtu.. Tím je po letech nový model Lybra. Podrobnosti najdete v rubrice Představujeme.

Lexus

LS 430 - zcela nový vůz luxusní divize automobilky Toyota postavený na novém podvozku a s novým osmiválcem 4,3 l/205 kW. Bohužel stále platí - v USA a Japonsku slaví úspěchy v Evropě zatím paběrkuje - celosvětově totiž prodá Lexus přes 220 000 vozů, zatímco v Evropě jich v minulém roce prodal pouhých 16 000.

RX 300 je vystavován stále jako koncept s úpravami pro Evropu. V USA se již přes rok běžně prodává a velmi dobře.

Mazda

Mazda ve spolupráci s Fordem vyvinula SUV s názvem Tribute. Motory: 2,0/91 kW a 3,0 V6/145 kW.

Demio dostalo menší facelift a nový motor 1,5/55 kW ke stávajícímu 1,3/53 kW. K vidění byl i již známý sportovní koncept RX-EVOLV a výkonná 626 MPS s V6 motorem a 206 kW výkonu a stálým pohonem všech kol.



Tomáš Zajíček