Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ženeva 2002: vzpomínka na Škodu Tudor

Škoda Superb
Škoda Superb
Škoda Superb
Škoda Superb
10 Fotogalerie
Diskuze (86)
Krátce před 75. ženevským autosalonem přicházíme se vzpomínkou na tři roky starou studii, kterou by si přál nejeden fanoušek domácí automobilky v sériové výrobě.

Krátce před 75. ženevským autosalonem přicházíme se vzpomínkou na tři roky starou studii, kterou by si přál nejeden fanoušek domácí automobilky v sériové výrobě.

Ten, kdo navštívil stánek Škodovky na ženevském autosalonu v roce 2002 ještě před tiskovou konferencí, nemohl přehlédnout pod plachtou skrytý automobil, který sice nesl zřetelné prvky Superbu, ovšem nějak postrádal zadní dveře a zdál se být o poznání kratší. Teprve po stažení plachty, kterému asistovaly jako vždy pohledné modelky, bylo jasno - před zraky stovek novinářů se objevilo v celé své kráse kupé, vzešlé ze současného největšího modelu Škody Auto, nesoucí jméno Tudor. Toto jméno již v minulosti nesl jeden z vozů Škoda a vznikl prostým přepisem anglického "two door", tedy "dvoudveřák". Podle tvrzení automobilky však šlo pouze o vůz, který měl ukázat schopnosti designérů, i když všichni věřili, že existuje alespoň malá naděje, že se výroby tohoto kupé dostane. Studie sdílela platformu i většinu ostatních konstrukčních prvků s vozem Superb, což by výrazně minimalizovalo náklady na jeho produkci. Na nedostatek zájmu si rozhodně tenhle model stěžovat nemohl a také reakce na jeho design byly vesměs kladné, což je u naprosté většiny značek dostatek důvodů pro spuštění produkce.

Škoda Tudor by rozhodně nelezla "do zelí" dynamicky laděné části koncernu, tedy Seatu a Audi, protože jde o luxusní kupé, nikoliv sportovní. Má mohutnou (nikoliv dnes obvyklou špičatou) příď tak trochu ve stylu Bentleye, velice zdařilý profil se zajímavě zkoseným zadním bočním oknem, osmnáctipalcovými litými koly a z octavie známým masivním zadním sloupkem. Lahůdková je pak i zadní partie, která nese rysy známé z modelů Octavia a Superb, ovšem v případě tudoru působí ještě honosněji. Může za to zejména výrazný nápis na víku zavazadlového prostoru a zajímavě ztvárněná koncová světla. Výsledkem je pak noblesní automobil, který by mohl být sebevědomou vlajkovou lodí značky, která má v rámci koncernu Volkswagen spadeno na nikoho menšího, než je Volvo. Také interiér se u Tudoru povedl. Nese sice základní rysy těch mnohokrát diskutovaných sériových (výdechy ventilace a kaplička nad přístroji), stačilo však pár detailů, a z ošklivého kačátka je krasavice. Mohlo za to nejen černobílé provedení a obložení z hliníku, ale i zajímavě stylizovaný volant, prolis v desce před spolujezdcem a výrazný sklon středového panelu, který přechází prostřednictvím dvou lamel do středového tunelu. Mezi nimi je umístěna řadicí páka mechanické převodovky. Zvláštní pozornost pak zaslouží kruhové přístroje s masivními chromovými číselníky a bohatě profilovaná přední sedadla.

Podle dostupných informací byl Tudor plně funkčním prototypem s motorem 2.8 V6 ze Superbu, a vzhledem k pečlivému propracování i těch nejmenších detailů se nám před třemi lety nechtělo věřit, že šlo jen o stylistické cvičení. V koutku duše jsme spoléhali na to, že jde pouze o marketingový trik a ani Tudor neporuší tradici, kterou jsme u Škodovky vzpomněli výše - že nechce ztrácet čas s koncepty, které by nepřišly do sériové výroby. Pokud by se tehdy přece jen stal Tudor součástí modelové palety značky Škoda, dalo se předpokládat, že se pod jeho kapotou objeví i větší pohonná jednotka. Tou mohl být třeba osmiválec s řadami uspořádanými do W, známý u Passatu, který by však měl výkon snížený na 184 kW. V roce 2002 jedne dobře informovaný německý zdroj totiž uvedl, že se tato dnes již vyřazená pohonná jednotka měla objevit pod kapotou modelu Superb, což Škoda Auto vždy popírala.




Po návratu z Ženevy zveřejníme tradiční rozsáhlou přílohu věnovanou Ženevskému autosalonu. (přes 1000 fotografií, videa, podrobný přehled novinek)

Vstoupit do diskuze (86)