Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Změny zdravotních prohlídek seniorů: Lepší už to nebude

Petr Barták
Diskuze (35)

Zdravotní stav řidičů seniorů nad 65 let musí být podložený potvrzením od lékaře. Pokud ho šofér nemá, nebo je propadlé, bude stávající postih brzy přísnější. Na co si ještě dávat pozor?

Zpomalená reakce nebo nerozhodnost řidičů nad 65 let může způsobit vážné problémy ostatním účastníkům silničního provozu. Mediálně hodně sledované jsou především jízdy v protisměru na dálnici či nehody s vážnými následky. Jako třeba minulý týden ve Štramberku – 81letý řidič tu nejprve srazil chodkyni a po dalších několika stech metrů narazil do stromu. Následkům zranění podlehl, sražená žena je v péči lékařů. Co bylo příčinou obou nehod, policie vyšetřuje. Jednou z variant je i zdravotní selhání.

Právě na co největší eliminaci takových případů apeluje kromě vzdělávacích programů připravovaná změna bodového systému, která významně zpřísňuje postihy za absenci dokladu o zdravotní způsobilosti k řízení vozidel řidičů nad 65 let. „Zatímco nyní je pokuta za jízdu bez tohoto dokladu pět až deset tisíc korun a zákaz řízení od šesti do dvanácti měsíců, nově je rozpětí pokut za tento přestupek stanoveno na sedm až pětadvacet tisíc korun, přičemž doba bez řidičáku se prodlužuje až na rok a půl,“ popisuje změnu mluvčí Ministerstva dopravy Lenka Rezková.  

Resort prý ale neplánuje zavádět žádná další významná zpřísnění ve vztahu k řidičům seniorům. Aktuální pravidla jsou podle ní nastavena dostatečně a ministerstvo jen chce, aby byla striktně dodržována. „Nadále tak bude i po změnách platit, že za tento přestupek nebudou trestné body,“ uzavírá Rezková.

Video se připravuje ...

Chybí lidský přístup

Nestačilo by ale seniorovi s propadlým potvrzením, který nemá žádné trestné body, vyměřit třeba týdenní lhůtu, během níž by dal vše do pořádku a sankci se vyhnul? Nebo vše řešit domluvou? Nic takového nikdy neplatilo a změna tímto směrem se nechystá ani v budoucnu. „Při zjištění takovéhoto přestupku nemůžeme přejít k domluvě, nebo nechat zaplatit řidiče pokutu na místě, vše se musí řešit podle zákona přes správní úřad,“ říká šéf dopravní policie Tomáš Lerch, který podle svých slov navrhované zpřísnění postihů podporuje. „Nechceme nikoho zbytečně obtěžovat, jen apelujeme na to, aby všichni měli svoje věci v pořádku a silnice byly bezpečnější,“ dodává ještě Lerch.  

Postihy jsou tak plně v kompetenci dopravních úřadů, jejichž pracovníci ovšem nemají pro šoféry penzisty s propadlou prohlídkou žádné pochopení. Dokládá nám to případ Aloise Volkmanna, seniora na invalidním vozíku, kterému loni za propadlou prohlídku nakonec úřady vyměřily pokutu v souhrnu šest tisíc korun a i přes svoji sníženou pohyblivost zůstal půl roku bez řidičáku. Zákon ani mírnější postih nedovoluje, jak jsme si ověřili u úředníků na dopravních úřadech: „Sankce byla vašemu čtenáři uložena na spodní hranici možného, přičemž nelze zvolit postih nižší, než je daná spodní hranice,“ potvrzuje například Petr Mareček,  vedoucí odboru dopravně-správních agend pražského magistrátu.

V hlavní roli datum

Šofér senior si musí dobře ohlídat i dobu platnosti zdravotního dokladu. Ne vždy je totiž spojená s narozeninami, jak dokládá případ našeho dalšího čtenáře. Ten si nechal vystavit potvrzení o zdravotním stavu několik měsíců před vypršením toho aktuálně platného. Velmi se pak divil, když praktik nastavil platnost potvrzení nikoli k datu narození, ale přímo od prohlídky. „Praktický lékař má na takové omezení právo, termín další pravidelné lékařské prohlídky může být kratší, než jsou zákonem stanovené lhůty,“ popisuje Rezková. A dodává, že doktor může nařídit i další odborná vyšetření včetně dopravně-psychologického, bez jejichž kladného výsledku dobrozdání seniorovi nevydá.

Od ledna 2013 navíc platí, že pokud motorista onemocní chorobou omezující jeho řidičské schopnosti, musí to lékař ihned nahlásit příslušnému úřadu. „Po zavedení této povinnosti se počet hlášení lékařů oddělením dopravně-správních agend městských a obecních úřadů výrazně zvýšil,“ říká mluvčí dopravního resortu. Jen loni podle ní tak bylo seniorům nad 65 let odebráno řidičské oprávnění v celkem 2786 případech.  

Úředník neměl slitování

Ovdovělý invalidní lékař na vozíku, 82letý Alois Volkmann , jel autem v cizím městě a úplně se neorientoval. Na udání, že se na křižovatce choval nějak divně a jestli není na drogách, jej zastavila policejní hlídka. Všechno bylo v pořádku až na měsíc propadlou zdravotní prohlídku způsobilosti k řízení. Ze zákona to nešlo řešit na místě, ale na dopravním úřadě, kam prakticky vzápětí Volkmann zaslal nové potvrzení i s omluvným dopisem. V něm například psal, že za více než padesátiletou praxi za volantem neměl žádný přestupek a na kontě jediný trestný bod. Nic to nepomohlo, invalidní šofér nafasoval půl roku bez řidičáku a pokutu 5000 Kč + 1000 Kč jako správní poplatek. Navíc zaplatil ještě 2000 Kč za posudek od dopravního psychologa. Dnes už má doklady zpět a termíny dalších prohlídek si pečlivě hlídá. Postup úřadu ale stále pociťuje jako zbytečně tvrdý.

Řidičské schopnosti seniorů

Stát nemá na řidiče nad 65 let jen klacek, podporuje i jejich vzdělávání a praktické řidičské dovednosti. Už od loňska běží po celém Česku program besedy s řidiči v penzijním věku i s názornými ukázkami dopravních situací Senior bez nehod, jejímiž hlavními tvářemi jsou Jaroslava Obermaierová a Jiří Štědroň. Spoty s nimi můžete vidět i v televizi.

Znovu se také od března rozbíhá i série bezplatných vzdělávacích programů Jedu s dobou pro řidiče nad 65 let věku. V průběhu roku se uskuteční celkem 128 těchto kurzů, což je dvojnásobek proti loňsku. Jinak se nic nemění, kurzy budou probíhat na osmi výcvikových polygonech jako loni, a to ve vlastních vozech seniorů. Šestihodinový program zahrnuje přednášku, kde instruktoři seznamují řidiče s novinkami v legislativě a zásadami bezpečné jízdy. Praktická část na polygonu umožňuje vyzkoušet si zvládnutí krizových momentů a poznat chování vozidla v mezní situaci. Kurz rovněž zahrnuje praktické ukázky první pomoci, do nichž se za vedení zdravotnických instruktorů zapojují všichni frekventanti. Jak se přihlásit a zabrat si vhodný termín? Nejsnadněji to jde na internetové adrese Jedusdobou.cz v záložce Termíny a rezervace. Možné je také registrování telefonicky nebo písemně na Autoklubu ČR.  

Posudek pod drobnohledem

Správně vyplněný posudek musí obsahovat podrobnou identifikaci praktického lékaře, dále základní údaje o seniorovi a informaci, zda posuzovaný absolvoval dopravně-psychologické vyšetření. Dalšími náležitostmi jsou údaje o způsobilosti/nezpůsobilosti či omezené způsobilosti k řízení , třeba nutné technické úpravě vozidla. Velmi důležitá jsou data ukončení platnosti posudku i jeho vystavení a jméno, podpis a razítko potvrzujícího lékaře. Vzorový blanket potvrzení si lze stáhnout ze stránek Ministerstva dopravy.

Lékařský posudek o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel Lékařský posudek o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel

Víte, že…

  • na povinnou zdravotní prohlídku ke svému praktickému lékaři musí řidiči poprvé ve věku 65 let, poté v 68 letech a pak každé dva roky?
  • celkem 21 procent řidičů vozidel s uzavřeným povinným ručením jsou senioři nad 65 let?
  • podle statistik policie zemřelo v roce 2018 na silnicích celkem 136 řidičů v penzijním věku? To je bezmála čtvrtina všech 565 obětí.
  • senioři sami v témže roce zavinili smrt 87 účastníků silničního provozu?
Petr Barták
Diskuze (35)

Doporučujeme

5. 10. 2023 15:27
lekárske prehliadky nad 65 rokov
lekarske prehliadky občanov nad 65 rokov sú v rozpore z ústavou in dubio pro reo občan nie je povinný dokazovat svoju nevinu ani spôsobilosť je to totálna diskriminácia fakta hovoria práve že v prospech dôchodcov nad 65 rokov vodiči majú len 18 percent nehôd kde je tých 82 percent tý bi teda nemali vôbec chodiť po uliciach !!!!!! celý tento systém vykoumali ľudia čo nemajú iné starosti než druhých diskriminovať nehody boli boli a sú žiadne lekarske prehliadky psychotesty tomu nezabránia o čom sú dôkazy a to sú nehody .
2. 7. 2020 20:08
Re: Na věku to není
Dnes už to není jen o vystavení potvrzení od lékaře. Dnes musí každý po 65 absolvovat dopravně psychologické testy (jsou na to extra úřady se super testy), pochopitelně pokud nehrajete na počítači nějaké střílečky, tak vám garantuji, že vyhodíte 2000,- Kč (samozřejmě že tyto testy nejsou zadarmo). Dostanete krásně vypadající lejstro, že jako řidič jste nezpůsobilý k řízení motorových vozidel. A dostanete odklad třeba na 1 rok. To abyste zase zaplatil 2000 Kč za stejné lejstro. A pokud by se vám náhodou podařilo projít, tak si myslím, že za ten rok natolik znejistíte v řízení, že už můžete jezdit maximálně taxíkem.
2. 7. 2020 19:37
Re: Senioři
Zasloužíme si to nejhorší zacházení coby důchodci. A to jsme si vzali do adopce děvčicu, která nám ani neposlouží, protože má papíry na hlavu, nemůžete ji svěřit ani peníze na léky nebo na nákupy. Já kvůli páteři už si netroufám řídit a manžel nezvládl dopravní psychotesty, které pokud nehrajete na počítačích nějaké střílečky, tak nemůžete zvládnout. To, že jezdíte do 65 let bez nehody vůbec nikoho nezajímá, to se prý nepočítá. Tak co se teda počítá? Když mi nikdo nepomůže, abych se dostala k lékaři a pro léky? Teď už se budou počítat jen mrtví senioři, protože pokud se o ně nemá kdo postarat.... hold mají smůlu... třeba si mají hodit mašli, aby nepřekáželi mobilním a vždy připravenejm.
11. 4. 2019 19:07
bacha na ně
Zdravotní stav řidičů seniorů nad 65 let musí být podložený potvrzením od lékaře. Pokud ho šofér nemá, nebo je propadlé, bude stávající postih brzy přísnější. Na co si ještě dávat pozor?...….. no na co na co….hlavně si musí dávat pozor na mladé zfetované bezohledné chlapečky bez řidičáku které jejich tatínek vystříknul do jejich maminky po sametovém puči a kteří jezdí v germánských vozech zejména BMW většinou v obci nad 150km/hod
Avatar - Emel
11. 4. 2019 08:28
Re: Zdravotní prohlídky
To ale neříká, že máš povinnost na tu prohlídku jít, jen že je hrazená z pojistky.